Forfatter Emne: Størrelse på træpillefyr?  (Læst 9873 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline TT

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 7
  • Respekt optjent: +0/-0
Størrelse på træpillefyr?
« Dato: Sep 18, 2015, 23:31 »
Hej folkens.

Jeg skal til at investere i et træpillefyr men er noget i tvivl om størrelsen (kW)?
Jeg har hørt at mange kommer til at købe et alt for stort fyr aht. at de er nervøse for at det ellers ikke er tilstrækkeligt når det er rigtigt koldt!
Fyret kommer til at stå i kælderen.

Det der skal varmes op er som følger:
Kælder: Ca. 8 m3 badeværelse i kælder (kun isoleret i loft, men fyrets "spildvarme" bør medvirke til en hæderlig temp. i kælderen).
Stueplan: 125 m3 (butikslokale med radiatorer. Godt isoleret og med termoruder overalt).
Stueplan: Værksted på 18 m3 (begrænset med isolering)
1. sal: 182 m3 (de ca. 100m3 skal være med gulvarme, og resten med radiatorer. Godt isoleret, og med termoruder overalt).
Samlet areal: ca. 333 m3 (hvor af de 26 m3 som nævnt er mindre godt isoleret).

Jeg kan udfra tabellen på nbe.dk se at jeg bør vælge et 20kW anlæg.

Men hvad siger I? Kan det være en fordel at vælge et 16kW anlæg og så bare lade det "arbejde lidt hårdere" på de kolde dage?

På forhånd tak!

Mvh. TT 

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Størrelse på træpillefyr?
« Svar #1 Dato: Sep 19, 2015, 06:22 »
Hej TT,

Det rigtige at beregne udfra er husets reelle energibehov, men det kan jo være lidt svært at måle for menigmand  ;)
Næstbedst er at tage udgangspunkt i forbruget med den nuværende energikilde, men da du ikke oplyser hvilken kilde det er og hvad det årlige forbrug er, kan man heller ikke rådgive udfra det.
Tilbage er blot m2 angivelserne og verbalt beskrevet isoleringsgrad som retningsviser og det giver måske et resultat +/- 50%, altså noget du ikke rigtigt kan bruge til noget  ;)

Du har iøvrigt helt ret i at man ikke skal købe for stort, fyret skal kun lige netop kunne følge med på en (sjælden) hård frost dag med kraftig vind.

Skriv lidt om hvad din nuværende energikilde er og hvad årsforbruget er.

Hilsen
Michael



Hej folkens.

Jeg skal til at investere i et træpillefyr men er noget i tvivl om størrelsen (kW)?
Jeg har hørt at mange kommer til at købe et alt for stort fyr aht. at de er nervøse for at det ellers ikke er tilstrækkeligt når det er rigtigt koldt!
Fyret kommer til at stå i kælderen.

Det der skal varmes op er som følger:
Kælder: Ca. 8 m3 badeværelse i kælder (kun isoleret i loft, men fyrets "spildvarme" bør medvirke til en hæderlig temp. i kælderen).
Stueplan: 125 m3 (butikslokale med radiatorer. Godt isoleret og med termoruder overalt).
Stueplan: Værksted på 18 m3 (begrænset med isolering)
1. sal: 182 m3 (de ca. 100m3 skal være med gulvarme, og resten med radiatorer. Godt isoleret, og med termoruder overalt).
Samlet areal: ca. 333 m3 (hvor af de 26 m3 som nævnt er mindre godt isoleret).

Jeg kan udfra tabellen på nbe.dk se at jeg bør vælge et 20kW anlæg.

Men hvad siger I? Kan det være en fordel at vælge et 16kW anlæg og så bare lade det "arbejde lidt hårdere" på de kolde dage?

På forhånd tak!

Mvh. TT
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline kivi

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 352
  • Respekt optjent: +6/-0
Sv: Størrelse på træpillefyr?
« Svar #2 Dato: Sep 19, 2015, 09:40 »
Som en lille note vil jeg blot sige at spildvarmen fra mit Black Star fyr, ikke kan give en anstændig temp. i mit 10 m2 medium isolerede fyrrum om vinteren.
Mvh
Ole
BlackStar 1016, 16 kW, V6.76, 160+54 m2,  kompressorrens, 300L VVB med solfanger, Pellmon på Raspberry pi

Offline TT

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 7
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Størrelse på træpillefyr?
« Svar #3 Dato: Sep 19, 2015, 16:29 »
Det er et ældre hus jeg har købt for ca. 6 måneder siden. Den nuværende varmeinstallation er med et oliefyr. Der har været et årligt forbrug på mere end 50.000 DKK. Der har været varme på 125 m2 butikslokale i stueplan, og desuden de 182 m2 på 1.salen!

Butikslokalet: Der var ingen hulmursisolering. To store butiksvinduer på 2x4m pr stk i et-lags glas, desuden tre vinduer med et-lags glas (et tre-fags og to to-fags). Nærmest ingen isolering i gulv.

1. sal: 100 mm isolering på 1/3 del af loftet og ingen på resten. Hulsmursisolering i 1/3 af 1.salen(samme område som der er 100 mm loftisolering). Termo vinduer over alt. Ringe isolering i gulv (loft i butik). 

I forbindelse med renovering bliver alle ruder der er et-lags skiftet til terme/lavenergi ruder. Der bliver hulsmurisoleret over alt. Loftet over 1.salen bliver isoleret med 3-400 mm blæst rockwool/glasuld. Der bliver opstillet en ny stålskorsten i forbindelse med at oliefyret i garagen bliver sløjfet, og træpillefyret bliver monteret i kælderen. Skorstenen bliver ca. 10 m høj. Jeg kender ikke diameteren på denne?!

Er det muligt at komme med et kvalificeret bud ud fra de nævnte data?

På forhånd tak!

Mvh. TT

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Størrelse på træpillefyr?
« Svar #4 Dato: Sep 19, 2015, 18:14 »
Hej TT,

De tidliger forbrug fordrer noget lige over 16 kW, så med dine forbedringer vil jeg tro at en 16 kW vil kunne klare sagen.
Måske vil en 10 kW også lige kunne slæbe af, men det vil nok være snært.

Så mit bedste bud vil være 16 kW, men det er altså på et noget usikkert grundlag.

Hilsen
Michael


Det er et ældre hus jeg har købt for ca. 6 måneder siden. Den nuværende varmeinstallation er med et oliefyr. Der har været et årligt forbrug på mere end 50.000 DKK. Der har været varme på 125 m2 butikslokale i stueplan, og desuden de 182 m2 på 1.salen!

Butikslokalet: Der var ingen hulmursisolering. To store butiksvinduer på 2x4m pr stk i et-lags glas, desuden tre vinduer med et-lags glas (et tre-fags og to to-fags). Nærmest ingen isolering i gulv.

1. sal: 100 mm isolering på 1/3 del af loftet og ingen på resten. Hulsmursisolering i 1/3 af 1.salen(samme område som der er 100 mm loftisolering). Termo vinduer over alt. Ringe isolering i gulv (loft i butik). 

I forbindelse med renovering bliver alle ruder der er et-lags skiftet til terme/lavenergi ruder. Der bliver hulsmurisoleret over alt. Loftet over 1.salen bliver isoleret med 3-400 mm blæst rockwool/glasuld. Der bliver opstillet en ny stålskorsten i forbindelse med at oliefyret i garagen bliver sløjfet, og træpillefyret bliver monteret i kælderen. Skorstenen bliver ca. 10 m høj. Jeg kender ikke diameteren på denne?!

Er det muligt at komme med et kvalificeret bud ud fra de nævnte data?

På forhånd tak!

Mvh. TT
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline TT

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 7
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Størrelse på træpillefyr?
« Svar #5 Dato: Sep 19, 2015, 18:31 »
Hej igen.

Har lige fundet et stod hvor sælger oplyser et årligt forbrug på 5107 liter fyringsolie. Det er som huset var ved overtagelse! Får det os nærmere en fastlæggelse af størrelse på fyr?

I det (forholdsvis nye) oliefyr er der indbygget VVB, så jeg skal også ud og investere i sådan en!  ;) Vi skal kun bo to voksne i ejendommen, men vi ynder dog lange bade! Har du/I et forslag til størrelse?   

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Størrelse på træpillefyr?
« Svar #6 Dato: Sep 19, 2015, 18:49 »
Ja, det passer jo meget godt til min konklusion  :)
En 16 kW modsvarer et olieforbrug på op til 5000 l/år, så ud fra det skal du bruge lidt mere end 16 kW.
Men da du vil varmeforbedre med nye vinduer og isolering komme forbruget ned.
Skal du ned til en 10 kW skal du opnå en besparelse på 32-33% med dine forbedringer, mens du bare skal opnå 3-4% besparelse for at en 16 kW er nok.

Derfor vil mit gæt stadig være en 16 kW.

Mht. VVB'en vil alt fra en 60 l og opad være ok.
Jeg ville vælge en 100-160 l da det giver mulighed for blot én opvarmning pr. dag i sommerperioden.

Hilsen
Michael



Hej igen.

Har lige fundet et stod hvor sælger oplyser et årligt forbrug på 5107 liter fyringsolie. Det er som huset var ved overtagelse! Får det os nærmere en fastlæggelse af størrelse på fyr?

I det (forholdsvis nye) oliefyr er der indbygget VVB, så jeg skal også ud og investere i sådan en!  ;) Vi skal kun bo to voksne i ejendommen, men vi ynder dog lange bade! Har du/I et forslag til størrelse?
« Senest Redigeret: Sep 21, 2015, 19:00 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Sv: Størrelse på træpillefyr?
« Svar #7 Dato: Sep 20, 2015, 23:42 »
16 kW modellerne har samme brændere som 20 kW. Med de røgtemperaturer en BS1016 kedel præstere, så ville jeg vælge et 16kW sæt og indstille brænderen til 20 kW. Reguleringen sørger for at der kun bliver indfyret 20 kW i de få dage om året der kan ske at være behov for det.

Det er det setup jeg selv kører med selvom jeg langtfra har behov for 20 kW. Det er bare så dejligt rundt et tal. Passer perfekt med 2kW i minimum effekt (10%). Det er skønt for min OCD
Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o

Offline Hedestoker

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 533
  • Respekt optjent: +33/-6
    • Salg af pillefyr og vvs artikler
Sv: Størrelse på træpillefyr?
« Svar #8 Dato: Sep 21, 2015, 18:15 »
En 16 kw til dit behov ingen tvivl om det.

Mvh Allan
Hedestoker
Forhandler af RTB, Scotte, Woody, NBE og VVS artikler.

Opvarmer 500 m² med BlackStar 30 kedel (selvrens), Scotte 30Kw, Version 7.
240 rørs NBE Vaccum solfanger
http://www.stokercloud.dk/dev/hedestoker01.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Størrelse på træpillefyr?
« Svar #9 Dato: Nov 07, 2015, 13:00 »
Ved godt tråden er gammel - Men i har ikke snakket om virkningsgrad.

Hvis det er en gammel Oliekedel og fyret flyttes fra udhus, til hus, så er vi ikke langt fra at finde det 32-33% som mangler til en 10kW.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt