Forfatter Emne: Et filosofisk spørgsmål...  (Læst 8295 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Et filosofisk spørgsmål...
« Dato: Dec 13, 2015, 20:32 »
Man læser fra tid til anden om varmeanlæg der skal udluftes i en uendelighed. Og så tænker jeg, hvor mon alt den luft kommer fra. Et varmeanlæg med OVERTRYK på de der 1,5 - 2,0 bar burde jo under ingen omstændigheder kunne trække luft ind, ved f.eks. ventiler, samlinger, pumper etc.  Eller er der noget, en detalje jeg overser. ?  :)

PS. Hvis man altså ser bort fra den luft der kan være i påfyldningsslangen og nyt vand.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Et filosofisk spørgsmål...
« Svar #1 Dato: Dec 13, 2015, 20:37 »
Der er to typiske kilder til luft i varmeanlæg, udover den luft der er i anlægget før der fyldes van på.
De er:
 - Luft der udskilles fra vand der opvarmes (tænk på luftboblerne der frigives i vand der koger i en gryde).
 - Luft der siver fra en utæt trykekspansion

Hilsen
Michael

Man læser fra tid til anden om varmeanlæg der skal udluftes i en uendelighed. Og så tænker jeg, hvor mon alt den luft kommer fra. Et varmeanlæg med OVERTRYK på de der 1,5 - 2,0 bar burde jo under ingen omstændigheder kunne trække luft ind, ved f.eks. ventiler, samlinger, pumper etc.  Eller er der noget, en detalje jeg overser. ?  :)

PS. Hvis man altså ser bort fra den luft der kan være i påfyldningsslangen og nyt vand.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Et filosofisk spørgsmål...
« Svar #2 Dato: Dec 13, 2015, 21:41 »
Ja en utæt trykekspansionsbeholder selvfølgelig, men det får jo helt naturligt vel også en ende på et tidspunkt. Og alligevel forekommer det mig at folk kan udlufte mængder af luft (men måske overdriver de en smule). Det var måske også sådan lidt mere atypiske muligheder jeg havde i tankerne, hvis de da findes.   :)

PS.
Jeps det er forbavsende meget luft der frigives under kogning, gad vide hvor meget luft postevand indeholder, efter at vandværket har iltet råvandet. ?

Offline from

  • Beta tester
  • Guru
  • *
  • Indlæg: 75
  • Respekt optjent: +5/-0
    • Mit woody fyr
Sv: Et filosofisk spørgsmål...
« Svar #3 Dato: Dec 13, 2015, 23:06 »
Jeps det er forbavsende meget luft der frigives under kogning, gad vide hvor meget luft postevand indeholder, efter at vandværket har iltet råvandet. ?

Mindstekravet til iltindholdet i drikkevand er 5 mg/l, så kan du selv gå i gang med regne ud hvor meget det fylder, sammen med de 79 % af luften der ikke er ilt   :D
« Senest Redigeret: Dec 13, 2015, 23:06 af from »
Mvh
Morten

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Et filosofisk spørgsmål...
« Svar #4 Dato: Dec 14, 2015, 00:19 »
From, regning har aldrig været min spidskompetence.  :D 

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7552
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Et filosofisk spørgsmål...
« Svar #5 Dato: Dec 14, 2015, 08:28 »
En  pumpe med en autoudlufter foran, er en typisk fejl.
Så luk hætten når man er færdig med at lufte ud.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Et filosofisk spørgsmål...
« Svar #6 Dato: Dec 14, 2015, 16:19 »
Super Michael  :) Kan du (eller andre) måske ryste flere af den slags "godter"ud af ærmet.

Det siges at galvaniseret jernrør kan udvikle brint i et varmeanlæg - kan det passe?

Det siges også at bakterier i varmeanlægget (når de dør og går i forrådnelse) udvikler (metan)gas. Jeg må indrømme at udluftnings luften fra radiatorer ofte stinker af h..... til. Hmm.. sku man vove at sætte en tændstik til, med risiko for ens skægvækst går op i luer.      ;D

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Et filosofisk spørgsmål...
« Svar #7 Dato: Dec 28, 2015, 17:15 »
Ting der rådner anaerobt, udvikler ikke metan, men svovlbrinte (og hvis det er det, så stinker det værre end "ad H" til).

Men den tror jeg ikke rigtig på!

Super Michael  :) Kan du (eller andre) måske ryste flere af den slags "godter"ud af ærmet.

Det siges at galvaniseret jernrør kan udvikle brint i et varmeanlæg - kan det passe?

Det siges også at bakterier i varmeanlægget (når de dør og går i forrådnelse) udvikler (metan)gas. Jeg må indrømme at udluftnings luften fra radiatorer ofte stinker af h..... til. Hmm.. sku man vove at sætte en tændstik til, med risiko for ens skægvækst går op i luer.      ;D
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Et filosofisk spørgsmål...
« Svar #8 Dato: Dec 29, 2015, 00:23 »
Ja et eller andet er der i al fald i gammelt (dødt) radiatorvand der afgiver dunsten.  :)

Jeg skulle engang tømme og nedtage en VVB der ikke havde været i brug i måske et år. Det vand havde jeg bestemt ikke lyst til brygge kaffe af. Men det værste efter at jeg havde fået beholderen adskilt, for at få banket 10 kg kalk ud der sad i toppen, det var dog et ulækkert slimlag. Monstro det var legionær bakterier.  :P     

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Et filosofisk spørgsmål...
« Svar #9 Dato: Dec 30, 2015, 10:43 »
Ja et eller andet er der i al fald i gammelt (dødt) radiatorvand der afgiver dunsten.  :)

Jeg skulle engang tømme og nedtage en VVB der ikke havde været i brug i måske et år. Det vand havde jeg bestemt ikke lyst til brygge kaffe af. Men det værste efter at jeg havde fået beholderen adskilt, for at få banket 10 kg kalk ud der sad i toppen, det var dog et ulækkert slimlag. Monstro det var legionær bakterier.  :P     

Så tror jeg ikke du var gået fri, da smitten er luftbåren.

Og så ville jeg aldrig brygge kaffe af den varme hane, uanset alder eller stand på VVB 8)
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3