Forfatter Emne: Hjælp til VVB  (Læst 3893 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline qabi

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 15
  • Respekt optjent: +0/-0
Hjælp til VVB
« Dato: Jan 10, 2016, 09:33 »
Hej,

Jeg har det problem at min VVB sidder langt fra fyret, som står i en anden bygning end boligen. I boligen er der en gulvvarmeshunt, én radiator og VVB.

Når gulvvarmen har brug for varme, køre dennes pumpe og snupper al varmen. Der kommer ikke noget frem til VVB. Selvom fremløb i huset er 63 grader og retur ca. 35.

Hoved-pumpen er en ret stor Magna3 der kører med konstanttryk. Der er ca. 30 meter rør mellem bygningerne, eller deromkring.

Er det nødvendigt med selvstændig cirkulation til VVB? Eller kunne man lave noget styring fra fyret med enten trådløse signaler, eller meget lange kabler? Eller andre ideer/tricks?

Alle forslag modtages meget gerne! :)

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4449
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Hjælp til VVB
« Svar #1 Dato: Jan 10, 2016, 09:55 »
Noget må være installeret forkert, med mindre du har 3vejs VVB prioritering.

Gulvvarme shunten skal jo løbe rundt og rundt, og så bare tage det varme den har brug for. Er der tryk nok i installationen og er der luftet ud og luftet ud og luftet ud?
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline qabi

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 15
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Hjælp til VVB
« Svar #2 Dato: Jan 10, 2016, 17:05 »
Jeg har ikke 3-vejs ventil på. Kun en alm. returventil på VVB.

Jeg tror at gulvvarmeshunten lukker vand ind mere eller mindre hele tiden når der er koldt udenfor. Så kan dens pumpe vel suge igennem shuntventilen?

Der er luftet ud med sikkerhed. Jeg skal ikke kunne sige om der er tryk nok, men pumpen står på konstanttryk på 3,46 meter. Den bruger typisk 18-30 watt. Flow er ca. 400 l/t eller noget i den stil.

Jeg undrer mig også selv.

Nogen forslag til hvad jeg kan undersøge, eller prøve. Kan man måle sig til noget, eller sådan noget?

Kan man lave en isoleret (dvs. "stand alone") VVB-prioritering på en eller anden måde?