Forfatter Emne: Ekstra trækstabilisator?  (Læst 8432 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Aarøe

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 24
  • Respekt optjent: +0/-0
Ekstra trækstabilisator?
« Dato: Jan 01, 2012, 20:29 »
Hej og godt nytår  :)

Jeg har efterhånden haft min Scotte kørende i et par måneder og har da fået forbruget reduceret noget med div. indstillinger, men jeg har lagt mærke til at min trækstabilisator næsten altid står lidt åben og vipper, og ret hurtigt står fuldt åbent selv ved svag vind.

Vores hus ligger ret udsat for vind, og skorstenen er oprindeligt opført til et halmfyr og har en lysning på ca. 24 x 24 cm.
Så jeg formoder der er rigeligt skorstenstræk til den lille Scotte. Desuden er asken ret lys (hvid) når det har blæst godt, så det kunne også tyde på rigeligt luft/træk, og dermed suges der vel en del varme ud af kedlen... :'(

Spørgsmålet er så om det hjælper at montere en ekstra trækstabilisator på skorstenen, og i så fald hvor den skal placeres i forhold til den nuværende? (den nuværende sidder i selve skorstenen ca. 50 cm over røgrøret)
Eller skal der andre metoder til, så som en eller anden form for røghætte? Eller ultimativt nedsænkning af isokern (den metode ville jeg helst undgå  :-\ der er rigeligt andet at give sig til på det lille "landbrug")?

Håber der er nogen der har erfaringer på området...

Mvh Kaspar

Scotte 16 kW, blackstar S kedel, chip ver. 6.34, trækstabilisator indstilling 10 Pa.
Støtte 16 kW, chip v.6.34, Blackstar s.
Opvarmet 196 kvm, fordelt på 2 plan.
Skønnet forbrug ca.9-10 tons/år.

Online Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: Ekstra trækstabilisator?
« Svar #1 Dato: Jan 01, 2012, 21:08 »
Hej .
jeg har lige haft en lang tråd (aske falder ikke af herden ) som til sidste kom til at omfatte skorstenstræk . Prøv at læse den og se evt også http://pellets.force.dk/cms/site.aspx?p=462
især 8.5.1 omhandler meget skorstenstræk.
Men din træstabilisator må gerne stå piv åben for ellers trækker den luft gennem blæseren og der ved hæver bålet. Prøv evt at åbne renselem og stille dit bål ind inden du sætter ekstar trækdims i.
MVH
Claus
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Online Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: Ekstra trækstabilisator?
« Svar #2 Dato: Jan 01, 2012, 22:09 »
hej igen .
Fik ikke lige det med omkring isokernen. Min skorsten har samme dimensioner som din 24x24, dobbelt rør og er 9-10 m høj . Derfor har jeg også et meget stort træk. Men hvis du sætter isokern i er der en stor chance for at du øget trækket fordi du tvinger luften sammen i en mindre diameteren . Så en isokern er i de fleste tilfælde ikke løsningen på for meget træk men en løsning hvis du har problemer med at holde toppen tilpas varm . For hvis den ikke holde temperatur får du løbesod og det er noget skrammel. Min fejer har med streng mine oplyst mig om det min ser fin ud men han holde øje med den.  ;).
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline Aarøe

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 24
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Ekstra trækstabilisator?
« Svar #3 Dato: Jan 05, 2012, 20:32 »
Hej, så kom jeg langt om længe til en pc igen.

Tak for svarene.

Jeg har rodet lidt med at prøve at åbne renselemmen også. Nu har det godt nok blæst rigeligt de sidste par dage, men selv hvor det ikke var helt på storm niveau endnu, så har den stakkels Scotte svært ved at brænde jævnt når det blæser. Trækstabilisatoren (TS) stod naturligvis helt åben, men selv med helt åben renselem også så flyttede TS sig overhovedet ikke.

Så jeg vil tro at det bestemt ikke skader med en ekstra - selv om det naturligvis ikke blæser sådan hver dag.
Jeg kan også se at min røgtemperatur ligger lidt højere de sidste par dage i forhold til normalt. Desuden er der mange flere uafbrændte piller i asken som desuden er noget mere lysgrå/hvid.
Så der er ingen tvivl om at der er et luft overskud/ nedslag der blæser pillerne af hærden

Så er det bare spørgsmålet om der er nogen der har erfaringer med anvendelsen af flere TS'ere, eller om der er andre løsninger der er bedre?

Mvh Kaspar
Støtte 16 kW, chip v.6.34, Blackstar s.
Opvarmet 196 kvm, fordelt på 2 plan.
Skønnet forbrug ca.9-10 tons/år.

Online Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: Ekstra trækstabilisator?
« Svar #4 Dato: Jan 05, 2012, 23:48 »
Hej Kasper. Nå jeg så lige du var over på den anden tråd med stormforbrug der jo omhandler det samme. Jeg smider en ekstra TS på for kan godt se nu at det med renselemmen var en dårlig ide for den vil jo bare skabe mere bundtræk forbi røret . Men det hjælp nu lidt på min TS i stormen at jeg pillede lemmen af .
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline Szafranski

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 166
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Ekstra trækstabilisator?
« Svar #5 Dato: Jan 12, 2012, 19:19 »
Vil lige blande mig lidt :D
Tror bestemt ikke et to stk TS´ere vil afhjælpe problemet.

Ved at monterer isokern med mindre huldiameter end dit nuværende, vil fyret skulle presse røgen ud, og der ved holde længere på den og varmen. Har du en stor huldiameter, vil røgen fise hurtigt ud.

Du kan gøre et forsøg, med en stor haveflise på 30*30. Lav et hul i midten, med en diameter og læg op på skortenen, så vil du kunne se om det hjælper.

Vh Kristoffer

 
Mvh Kristoffer "Szafranski" Nielsen
Blackstar BS+ 2020
Opvarmer 192kvm hus fra 1917 med Gulvvarme
https://stokercloud.dk/v3/#/szafranski/main-page

Offline Aarøe

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 24
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Ekstra trækstabilisator?
« Svar #6 Dato: Jan 12, 2012, 21:01 »
Vil lige blande mig lidt :D
Tror bestemt ikke et to stk TS´ere vil afhjælpe problemet.

Ved at monterer isokern med mindre huldiameter end dit nuværende, vil fyret skulle presse røgen ud, og der ved holde længere på den og varmen. Har du en stor huldiameter, vil røgen fise hurtigt ud.

Du kan gøre et forsøg, med en stor haveflise på 30*30. Lav et hul i midten, med en diameter og læg op på skortenen, så vil du kunne se om det hjælper.

Vh Kristoffer

Hej Kristoffer

Dejligt du blander dig, det er godt med nogle indspark.

Det med flisen er da bestemt et forsøg værd, alternativt kunne man vel bikse en eller anden form for spjæld sammen ala det der sidder i skorstenen på de fleste åbne pejse.

Jeg vil prøve det en dag, evt. Når blæsten har lagt sig lidt :)
Støtte 16 kW, chip v.6.34, Blackstar s.
Opvarmet 196 kvm, fordelt på 2 plan.
Skønnet forbrug ca.9-10 tons/år.

Online Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: Ekstra trækstabilisator?
« Svar #7 Dato: Jan 13, 2012, 17:03 »
Hej Aarøe.
Jo det er da et forslag kristoffer giver men det er nok ikke helt det... En flise med et hul vil ikke gøre noget forskel da det kun er 5 cm af skorstenen som du lukker og der er jo heller ikke sådan at røg har samme konsistens som vand og at fyret presser røgen ud . Det er jo ikke en pumpe
Trækket i din skorsten opstår pga højde . Jo højere skorsten jo mere træk, fordi det atm tryk er højest ved jorden og at der kommer mere træk henover piben jo højere du kommer op . Jeg tror ikke en isokern vil gøre noget forskel på trækket næsten tværtom da du jo derved presser den atm forskel sammen og får måske et højere træk ud af det.
Fyret skal stå til 10pa og hvis den står konstant åben i stille vejr så er dit træk højere end det og skorstene henter resten igennem blæseren. Når du sætter en ekstra stabilisator ind så kan den hente mere luft inde udenfor blæseren og det vil kører mere stabilt.
Jeg har præcis samme problem . Min skorsten er 9 m høj og mit træk ligger omkring 17-20pa og det er for højt til en scotte . Jeg har derfor igår sat nummer to stabilisator ind og jeg har fået min blæserluft stillet meget længere ned på trods af blæsevejret så det er bestemt det du skal gøre. Det er med renselemmen viste sig at være en dårlig ide da den jo typisk sidder under røgindgangen og derved faktisk vil øget trækket forbi røgrøret.
MVH
Claus
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline Aarøe

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 24
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Ekstra trækstabilisator?
« Svar #8 Dato: Jan 13, 2012, 22:47 »
Hej Claus

Det giver meget god mening det du skriver, trækket må vel også øges når det blæser hen over skorstenspiben, og her vil jeg da tro at en stor lysning giver mere træk, og evt. nedslag af røg.
Det var bl.a. derfor jeg havde tænkt på en af de der røghætter der drejer efter vinden.

Anyway, jeg har modtaget en TS mere der skal installeres snarest. Så det starter jeg lige med...

Har din ekstra TS gjort noget positivt v. forbrændingen?
 
Mvh
Kaspar
Støtte 16 kW, chip v.6.34, Blackstar s.
Opvarmet 196 kvm, fordelt på 2 plan.
Skønnet forbrug ca.9-10 tons/år.

Offline Szafranski

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 166
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Ekstra trækstabilisator?
« Svar #9 Dato: Jan 14, 2012, 16:21 »
"Og der er jo heller ikke sådan at røg har samme konsistens som vand og at fyret presser røgen ud . Det er jo ikke en pumpe."
"Da du jo derved presser den atm forskel sammen og får måske et højere træk ud af det."

Kan godt være det er mig der misforstår det, men modsiger du ikke dig selv lidt Claus?
Det vil altid være en fordel, at installere isokern. Det er jo også en grund til at pillefyrs producenter anbefaler isokern 130-150mm, du øger derved også din røggas temp, hele vejen til toppen, og få en langt bedre forbrænding.
Mvh Kristoffer "Szafranski" Nielsen
Blackstar BS+ 2020
Opvarmer 192kvm hus fra 1917 med Gulvvarme
https://stokercloud.dk/v3/#/szafranski/main-page

Online Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: Ekstra trækstabilisator?
« Svar #10 Dato: Jan 17, 2012, 10:52 »
Hej Kasper/kristoffer
Efter jeg har installeret nr 2 kan jeg nu meget bedre stille min flammen helt ned hvor den ryger og den kører væsentligt mere stabilt også når det blæser .  ^-^
Det er rigtigt at træk hen over skorstenen skaber sug hovedparten kommer fra atm tryk og at varmen stiger op.
Det er rigtigt at de anbefaler en skorsten dia på 130-150 m/m men det er fordi et pillefyr ikke giver så høj en røggas temp og kan man ikke holde skorstenen tør vil man få løbesod og det er noget skrammel. En isokern er også glimrende hvis man har for lille et træk eller smide et par meter ovenpå så man får lidt mere vaccumsug i toppen.Men her taler vi om et for højt træk og en isokern som formindsker "røret" vil skabe mere træk . Tænk på havet. der løber en strøm fra a-b men er farvandet bredt løber strømmen langsomt . Men hvis du feks presser vand mængden sammen som feks i  lillebælt ja så skal der flyttes det samme vand som på begge sider men der er væsentligt mindre plads til at gøre det på derfor løber strømmen stærkere. Men et er teori noget andet er virkelighed og der kan være mange forskellige andere forhold som spiller ind.
Men jeg er super gald for min ekstra trækstabilisator . Den gør at blæseren kører meget mere stabilt uden de der sug som du garanteret også oplever kasper.
MVH
Claus
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html