Forfatter Emne: Nu gik det ellers lige så godt....  (Læst 3909 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Aarøe

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 24
  • Respekt optjent: +0/-0
Nu gik det ellers lige så godt....
« Dato: Okt 23, 2012, 22:37 »
... med den evigt tilbagevendende PI(D) regulering.

Men så fik jeg jo den fine idé at opgradere fra ver.6.34 til 6.78  (mest pga. en trådløs termostat med nervøse trækninger  ??? ) - hvorefter jeg kan konstatere at de kære NBE programmører har rodet med måden PI-reguleringen opfører sig på. :-\

Så vidt jeg forstår manualen så er der nu et P-bidrag på 10 fra opstart og til setpunkt er nået 1. gang?
- Fair nok, det kan give ok mening selv om jeg nu godt kan lide at bestemme selv...

Men så skriver de noget i retning af at I-bidraget kun vægtes med 10% så længe aktuel temp. er mere end 10 gr fra setpunkt?
- Det undrer mig lidt, for så syntes jeg jo netop at I bidraget skulle komme til sin ret over tid?
- Men det er vel et forsøg på at give en mere rolig drift?

Er det sådan i andre også læser det, eller har jeg helt misforstået det?

Det kræver umiddelbart et noget større I-led end før?

Eller har i andre erfaringer med det, så modtages de meget gerne, så kunne det jo være jeg ikke skulle starte helt forfra...

Mvh
Kaspar
Støtte 16 kW, chip v.6.34, Blackstar s.
Opvarmet 196 kvm, fordelt på 2 plan.
Skønnet forbrug ca.9-10 tons/år.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Nu gik det ellers lige så godt....
« Svar #1 Dato: Okt 24, 2012, 05:36 »
Hej Kaspar,

Du har forstået det helt korrekt  ;)
...og det giver mening  ;)

Problemet med I-leddet har tidligere været at det skulle være større i drift end i opsarten.
I opstarten fra kold kedel til setpunkt går der typisk 30-50 minutter, hvilket giver et megastort I-bidrag i forhold til det de opnås under normale sving i drift.
Resultatet blev at der ofte var mange over/undersving efter en opstart.

Med den "nye" regulerings algoritme er dette fænomen væsentligt reduceret, og det gør at du kan have et større I-led i almindelig drift uden at få stort oversving i opstarten  ;)

Hilsen
Michael

... med den evigt tilbagevendende PI(D) regulering.

Men så fik jeg jo den fine idé at opgradere fra ver.6.34 til 6.78  (mest pga. en trådløs termostat med nervøse trækninger  ??? ) - hvorefter jeg kan konstatere at de kære NBE programmører har rodet med måden PI-reguleringen opfører sig på. :-\

Så vidt jeg forstår manualen så er der nu et P-bidrag på 10 fra opstart og til setpunkt er nået 1. gang?
- Fair nok, det kan give ok mening selv om jeg nu godt kan lide at bestemme selv...

Men så skriver de noget i retning af at I-bidraget kun vægtes med 10% så længe aktuel temp. er mere end 10 gr fra setpunkt?
- Det undrer mig lidt, for så syntes jeg jo netop at I bidraget skulle komme til sin ret over tid?
- Men det er vel et forsøg på at give en mere rolig drift?

Er det sådan i andre også læser det, eller har jeg helt misforstået det?

Det kræver umiddelbart et noget større I-led end før?

Eller har i andre erfaringer med det, så modtages de meget gerne, så kunne det jo være jeg ikke skulle starte helt forfra...

Mvh
Kaspar
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Aarøe

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 24
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Nu gik det ellers lige så godt....
« Svar #2 Dato: Okt 24, 2012, 06:26 »
Aha, så var der mening med galskaben :)

Jeg havde et meget lille I-led med den gamle chip, og kan allerede nu se at det skal være betydeligt større for at jeg overhovedet kan komme i nærheden af setpunkt temp. selv om jeg ikke er færdig med at regulere ind endnu...
Det er selvfølgelig klart, hvis det i forvejen er en lille værdi og så kun vægtes med 10%, så bliver der ikke meget tilbage :-\

Jeg ville lige sikre mig at jeg havde styr på PI-reguleringens opførsel inden jeg begyndte at jage min egen hale... :P

Takker for opklaringen Michael, jeg syntes ikke at formuleringen i manualen var helt klar, eller også var det mig der ikke var helt klar i går aftes...

/Kaspar
Støtte 16 kW, chip v.6.34, Blackstar s.
Opvarmet 196 kvm, fordelt på 2 plan.
Skønnet forbrug ca.9-10 tons/år.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Nu gik det ellers lige så godt....
« Svar #3 Dato: Okt 24, 2012, 12:30 »
Hej Kaspar,

Netop, en af fordelene ved den ændrede PI-regulator er at man kan have et større I-led for drift uden at det giver problemer under opstarten, hvilket giver et større indstillingsområde for I-leddet.

Reelt kan man sige at dine PI-parametre er gældende ved max 10oC diff fra setpunkt, hvilket er det normale arbejdsområde for fyret, mens der er et andet PI-sæt som tager sig af opstarten.

Hilsen
Michael

Aha, så var der mening med galskaben :)

Jeg havde et meget lille I-led med den gamle chip, og kan allerede nu se at det skal være betydeligt større for at jeg overhovedet kan komme i nærheden af setpunkt temp. selv om jeg ikke er færdig med at regulere ind endnu...
Det er selvfølgelig klart, hvis det i forvejen er en lille værdi og så kun vægtes med 10%, så bliver der ikke meget tilbage :-\

Jeg ville lige sikre mig at jeg havde styr på PI-reguleringens opførsel inden jeg begyndte at jage min egen hale... :P

Takker for opklaringen Michael, jeg syntes ikke at formuleringen i manualen var helt klar, eller også var det mig der ikke var helt klar i går aftes...

/Kaspar
« Senest Redigeret: Okt 24, 2012, 12:32 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Aarøe

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 24
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Nu gik det ellers lige så godt....
« Svar #4 Dato: Okt 24, 2012, 21:42 »
Hej Michael

Jeg kan sagtens se meningen med det, men jeg syntes at have stødt på en udfordring.

For når fyret går fra VVB-drift og til normal drift, så falder min kedeltemp. med ca. 12-14 gr.

Det medfører at jeg falder under de famøse 10 gr, og så vægtes I-delen jo kun med 10%.
I og med der ikke er opstart og kedlen har været over setpunkt så er P-delen jo ikke 10, men derimod det normale.
Det medfører at det tager en evighed for fyret at komme op i temp. faktisk har jeg konstateret at kedeltemp næsten ikke er steget i en times tid, og jeg derfor stadig ligger mere end 10 gr under setpunkt.

Jeg kunne jo hæve P, men den syntes nu ikke at skulle højere op, for så bliver der knald på mine ændringer i effekt når temp ligger omkring setpunkt.
Det hjælper jo ikke meget at hæve I  :-\

Jeg har prøvet at hæve VVB maks effekt for at se om det hjælper - så det vil vise sig...

Er der andre gode fif til det problem?

Det skal dog siges at jeg ikke er helt færdig med at regulere ind, men det så efterhånden fornuftigt ud inden jeg stødte på ovenstående...

Hilsen
Kaspar

Støtte 16 kW, chip v.6.34, Blackstar s.
Opvarmet 196 kvm, fordelt på 2 plan.
Skønnet forbrug ca.9-10 tons/år.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Nu gik det ellers lige så godt....
« Svar #5 Dato: Okt 25, 2012, 05:29 »
Hej Kaspar,

Det bør ikke være sådan og jeg tror at det er dig der har misforstået det  ;)

Funktionen med fast P-faktor og 10% vægtning af I-leddet følges ad, og skal kun være gældende fra opstart og indtil 10oC fra setpunkt.

Hilsen
Michael

Hej Michael

Jeg kan sagtens se meningen med det, men jeg syntes at have stødt på en udfordring.

For når fyret går fra VVB-drift og til normal drift, så falder min kedeltemp. med ca. 12-14 gr.

Det medfører at jeg falder under de famøse 10 gr, og så vægtes I-delen jo kun med 10%.
I og med der ikke er opstart og kedlen har været over setpunkt så er P-delen jo ikke 10, men derimod det normale.
Det medfører at det tager en evighed for fyret at komme op i temp. faktisk har jeg konstateret at kedeltemp næsten ikke er steget i en times tid, og jeg derfor stadig ligger mere end 10 gr under setpunkt.

Jeg kunne jo hæve P, men den syntes nu ikke at skulle højere op, for så bliver der knald på mine ændringer i effekt når temp ligger omkring setpunkt.
Det hjælper jo ikke meget at hæve I  :-\

Jeg har prøvet at hæve VVB maks effekt for at se om det hjælper - så det vil vise sig...

Er der andre gode fif til det problem?

Det skal dog siges at jeg ikke er helt færdig med at regulere ind, men det så efterhånden fornuftigt ud inden jeg stødte på ovenstående...

Hilsen
Kaspar
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Aarøe

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 24
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Nu gik det ellers lige så godt....
« Svar #6 Dato: Okt 25, 2012, 16:19 »
Hej Michael.

Hmm så må jeg følge det lidt nærmere eller give noget gas med I-delen.

Foreløbigt tak.

/Kaspar
Støtte 16 kW, chip v.6.34, Blackstar s.
Opvarmet 196 kvm, fordelt på 2 plan.
Skønnet forbrug ca.9-10 tons/år.