Forfatter Emne: Lux måling  (Læst 10034 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline N P K

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1013
  • Respekt optjent: +15/-1
Sv: Lux måling
« Svar #15 Dato: Jul 30, 2013, 10:22 »
Jamen det er rigtigt Michael . Kik på flammen men det kan være lidt vanskeligt når du stiller 10% så har du så lille en flamme inden den føder igen at de er rart at klikke på lux for at se om den nu også holder sig oven vande i styringen og det kan være meget svært når udsving er så voldsomme . Og så passer det nu heller ikke helt for du vil opleve at selvom din lux er nede på 5-6 stykker så er der meget mere flamme på når du åbner og kikker ned . Og skal jeg stikker lidt i teorien om at det er fordi den reagere hurtigere på v10 end på v6 så stemmer det ikke helt . Da jeg satte min 10 på havde jeg ikke de udsving i de første 3 uger men da jeg så rensede første gang så var de der. Nu er det selvfølgelig svært lige nu i varmen men du kan sagtens finde forskelle på lux i to ens fyr . Tag feks Mhes som hopper meget kontra Taag som er næste i ro.
Så der må næste være noget med snegl skygge som spiller ind også . Men hvis det forsvinger ved at man ændre på følsomheden så er alt jo godt

Det er lige præcis det jeg mener Lux er godt på vej mod nul og når man så kigger ned i kedlen er der fin korngul flamme

Så har du den der hvor den skal være.
Så lille som mulig, uden at den går ud.

Ja jeg mener den er hvor den skal være
Jeg har prøvet sætte den højere op i lavdrift men det ændre ikke rigtig noget andet end temperaturen bliver en del højere og det er der jo ikke lige behov for pt.
Og den svinger jo også lidt i lux i fuldlast
Scotte 16kw blackstar m semirens
Kompressorrens
Vvb priotering 2 vejs
ekstern temperatur føler
U-herd med skamol
V7 styring
https://stokercloud.dk/dev/mnk.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Lux måling
« Svar #16 Dato: Jul 30, 2013, 11:30 »
Hej,

Det kan ikke siges for ofte....
...man kan ikke justere efter LUX-tallet !!!

Man kan bruge LUX-tallet til at se om der er ild eller ej, men man kan ikke "læse" kvaliteten eller intensiteten ud af tallet.
Den interne snegls vindinger dækker ind imellem for lyset, så alene det faktum gør målingen ubrugelig.

Der er kun metoden med at åbne låget og se til flammen der duer (eller den forkromede model med en røggas analysator  ;) ).

Der kommer en ændring af skaleringen af LUX-tallet i v10.040 men det har ingen praktisk betydning for indstillingen, det giver bare en mere jævn kurve i driftkurverne  ;)

LUX-tallet er udelukkende en indikator for om der er ild eller ej  ;)


Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: Lux måling
« Svar #17 Dato: Jul 30, 2013, 11:52 »
Rolig nu i to Michael... :-) Dæk dæk.. Jeg taler OVERHOVEDET ikke om at justere efter lux men det faktum at der er noget ved styringen som ikke fungere efter hensigten og når det fungere på v6 så kan det selvfølgelig også fungere på v10 og selvfølgelig kan man bare fjerne lux grafen men det er jo ikke fejlretning men symtom afhjælpning.
Men når bare Jens har fokus på at det er iriterende så er jeg sikker på at den meget dygtige mand nok skal klare problemet.
Men når fyret kører 10% så går der måske op til 120 sek inden sneglen føder igen og jeg går ud fra at vi er enige om at man ikke kan indstille noget med lågen åben i 120 sek. Når du stiller din flamme efter den lige har fået noget føde så er din lux idikator nu en meget god rette snor om den kan holde flammen til den føder igen. Åbner og lukker du hele tiden får den jo så meget falsk luft at du ikke kan regne med noget.
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline N P K

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1013
  • Respekt optjent: +15/-1
Sv: Lux måling
« Svar #18 Dato: Jul 30, 2013, 12:05 »
Hej,

Det kan ikke siges for ofte....
...man kan ikke justere efter LUX-tallet !!!

Man kan bruge LUX-tallet til at se om der er ild eller ej, men man kan ikke "læse" kvaliteten eller intensiteten ud af tallet.
Den interne snegls vindinger dækker ind imellem for lyset, så alene det faktum gør målingen ubrugelig.

Der er kun metoden med at åbne låget og se til flammen der duer (eller den forkromede model med en røggas analysator  ;) ).

Der kommer en ændring af skaleringen af LUX-tallet i v10.040 men det har ingen praktisk betydning for indstillingen, det giver bare en mere jævn kurve i driftkurverne  ;)

LUX-tallet er udelukkende en indikator for om der er ild eller ej  ;)


Hilsen
Michael

Hej

Jeg har også kigget på flammen ved indstilling. Var egentligt også bare bange for at der var noget galt med føler eller styring når den svinger sådan men det lader til at være helt normalt :D
Men når nbe skriver i manual at man skal have stabil lux så er det vel lidt en fejl i manualen? Eller er den mest rettet på version 6 hvor det var nemmere at holde lux stabil ( ihvertfald på skærmen )
Findes der røggas analysatore der er til at betale for alm mennesker? Hvis ikke så gi en :P

Mvh Nicolai
Scotte 16kw blackstar m semirens
Kompressorrens
Vvb priotering 2 vejs
ekstern temperatur føler
U-herd med skamol
V7 styring
https://stokercloud.dk/dev/mnk.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Lux måling
« Svar #19 Dato: Jul 30, 2013, 12:38 »
Hej Claus,

Mit indlæg var ikke minded på dig  ;)
...det kommer bare jævnligt op i forbindelse med justering, at LUX-tallet svinger, og derfor pointerede jeg at de to ting intet har med hinanden at gøre  ;)

Jeps, der er forskel på funktionen i V6.x og V10.x, hvad det så end skyldes, men igen det har ingen praktisk betydning.
Jeg har tidligere foreslået at funktionen ændres til en OK/Ikke OK eller ild/ikke ild visning, så var den ged barberet  ;)

Mht. til justering ved 1+%, så er vi helt enige, man har ikke låget åbent i 120 sek  ;)
Jeg plejer at se til flammen, hver gang eller hver anden gang den interne snegl har kørt (ikke den eksterne), det giver et meget fint billede af forbrændingen  ;)

Hilsen
Michael

Rolig nu i to Michael... :-) Dæk dæk.. Jeg taler OVERHOVEDET ikke om at justere efter lux men det faktum at der er noget ved styringen som ikke fungere efter hensigten og når det fungere på v6 så kan det selvfølgelig også fungere på v10 og selvfølgelig kan man bare fjerne lux grafen men det er jo ikke fejlretning men symtom afhjælpning.
Men når bare Jens har fokus på at det er iriterende så er jeg sikker på at den meget dygtige mand nok skal klare problemet.
Men når fyret kører 10% så går der måske op til 120 sek inden sneglen føder igen og jeg går ud fra at vi er enige om at man ikke kan indstille noget med lågen åben i 120 sek. Når du stiller din flamme efter den lige har fået noget føde så er din lux idikator nu en meget god rette snor om den kan holde flammen til den føder igen. Åbner og lukker du hele tiden får den jo så meget falsk luft at du ikke kan regne med noget.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Lux måling
« Svar #20 Dato: Jul 30, 2013, 12:46 »
Hej Nicolai,

Ja, det er faktisk noget rod at NBE skriver at LUX-tallet skal være stabilt ved 10% drift, specielt med en V10.x styring  ;)
Det var OK i de gode gamle V6.x dage, men nu....

Røggasanalysatorer er da til at betale for alm. mennesker, de koster mindre end det fyr du har købt  ;D ;D
...men nej, det findes ikke noget til Harald skrald priser  ;)

Hilsen
Michael

Hej,

Det kan ikke siges for ofte....
...man kan ikke justere efter LUX-tallet !!!

Man kan bruge LUX-tallet til at se om der er ild eller ej, men man kan ikke "læse" kvaliteten eller intensiteten ud af tallet.
Den interne snegls vindinger dækker ind imellem for lyset, så alene det faktum gør målingen ubrugelig.

Der er kun metoden med at åbne låget og se til flammen der duer (eller den forkromede model med en røggas analysator  ;) ).

Der kommer en ændring af skaleringen af LUX-tallet i v10.040 men det har ingen praktisk betydning for indstillingen, det giver bare en mere jævn kurve i driftkurverne  ;)

LUX-tallet er udelukkende en indikator for om der er ild eller ej  ;)


Hilsen
Michael

Hej

Jeg har også kigget på flammen ved indstilling. Var egentligt også bare bange for at der var noget galt med føler eller styring når den svinger sådan men det lader til at være helt normalt :D
Men når nbe skriver i manual at man skal have stabil lux så er det vel lidt en fejl i manualen? Eller er den mest rettet på version 6 hvor det var nemmere at holde lux stabil ( ihvertfald på skærmen )
Findes der røggas analysatore der er til at betale for alm mennesker? Hvis ikke så gi en :P

Mvh Nicolai
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline N P K

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1013
  • Respekt optjent: +15/-1
Sv: Lux måling
« Svar #21 Dato: Jul 30, 2013, 12:57 »
Hej Nicolai,

Ja, det er faktisk noget rod at NBE skriver at LUX-tallet skal være stabilt ved 10% drift, specielt med en V10.x styring  ;)
Det var OK i de gode gamle V6.x dage, men nu....

Røggasanalysatorer er da til at betale for alm. mennesker, de koster mindre end det fyr du har købt  ;D ;D
...men nej, det findes ikke noget til Harald skrald priser  ;)

Hilsen
Michael

Hej,

Det kan ikke siges for ofte....
...man kan ikke justere efter LUX-tallet !!!

Man kan bruge LUX-tallet til at se om der er ild eller ej, men man kan ikke "læse" kvaliteten eller intensiteten ud af tallet.
Den interne snegls vindinger dækker ind imellem for lyset, så alene det faktum gør målingen ubrugelig.

Der er kun metoden med at åbne låget og se til flammen der duer (eller den forkromede model med en røggas analysator  ;) ).

Der kommer en ændring af skaleringen af LUX-tallet i v10.040 men det har ingen praktisk betydning for indstillingen, det giver bare en mere jævn kurve i driftkurverne  ;)

LUX-tallet er udelukkende en indikator for om der er ild eller ej  ;)


Hilsen
Michael

Hej

Jeg har også kigget på flammen ved indstilling. Var egentligt også bare bange for at der var noget galt med føler eller styring når den svinger sådan men det lader til at være helt normalt :D
Men når nbe skriver i manual at man skal have stabil lux så er det vel lidt en fejl i manualen? Eller er den mest rettet på version 6 hvor det var nemmere at holde lux stabil ( ihvertfald på skærmen )
Findes der røggas analysatore der er til at betale for alm mennesker? Hvis ikke så gi en :P

Mvh Nicolai

Hej

Tak for svar jeg tror bare jeg holder mig til at bruge mine øjne
Scotte 16kw blackstar m semirens
Kompressorrens
Vvb priotering 2 vejs
ekstern temperatur føler
U-herd med skamol
V7 styring
https://stokercloud.dk/dev/mnk.html