Forfatter Emne: VVB start og stop  (Læst 4496 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
VVB start og stop
« Dato: Apr 22, 2010, 23:34 »
Jeg tror jeg har overset noget...

Jeg kan ikke få Woodyen til at starte og stoppe efter vvb-temp...

Jeg har sat ønsket vvb-temp til 55grader og en differns på 10grader - skulle det ikke være alt?...

Jeg har ingen motorventil, men har manuelt lukket for resten af varmeanlægget...
Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: VVB start og stop
« Svar #1 Dato: Apr 24, 2010, 06:43 »
Hej SKM,

Jeg er ikke helt sikker, men prøv lige at sætte en af udgangene L5 eller L6 til VVB-prioritering.
...selv om du ikke har nogen motorventil på....

Jeg tror faktisk at funktionen kun er aktiv, når den har en "udgang" at styre.

Så er jeg også ret sikker på at styringen skal være tændt (ON/OFF knappen) men kan være stoppet f.eks. via timere, sommerstop osv. eller "ekstern stop", du ved, lusen i klemrækken.

Hilsen
Michael

Jeg tror jeg har overset noget...

Jeg kan ikke få Woodyen til at starte og stoppe efter vvb-temp...

Jeg har sat ønsket vvb-temp til 55grader og en differns på 10grader - skulle det ikke være alt?...

Jeg har ingen motorventil, men har manuelt lukket for resten af varmeanlægget...
« Senest Redigeret: Apr 24, 2010, 06:45 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Sv: VVB start og stop
« Svar #2 Dato: Apr 24, 2010, 11:11 »
Hej Michael.

Mange tak for svar. jeg havde prøvet at aktivere udgangen for VVB, men det gav intet resultat - Jeg vil også gerne bruge mine 2 udgange til hhv kompressor og så cirkulationspumpen:-)

Jeg rodede en del med det i nat. Mit ønske er jo at fyret kun skal køre ved behov for varmt vand, så det gav ikke det ønskede resultat med de forskellige typer af timere. Jeg kom frem til den løsning at sætte ønsket kedeltemp. til 35grader, driftdifference til 5grader og pausedifference til 20grader. VVB-temp er sat til 53grader med difference på 12grader på 150L beholder. Det giver det skønne resultat at der ved VVB-drift køres efter en kedel-temp 10grader højere end VVB-temp, så det fungerer fint. Efter endt VVB-drift er kedeltemperaturen på omkring 63grader så fyret stopper pga den lave ønskede kedeltemp. Vha den lave ønskede kedeltemp og den høje pausedifference vil fyret ikke starte igen medmindre der er behov for varmt vand, eller kedeltemp skulle falde til under 15grader, men så er der da vidst også brug for varme:-)

Jeg var ret stolt af mig selv da jeg gik i seng... Jeg kan dog godt se at din metode med at fjerne lusen i styringen er noget smartere fordi man derved kan beholde sine standardindstillinger... Det får jeg nok ændret ved lejlighed:-)

Det er sjovt!!! - Tak for hjælp...

Hej SKM,

Jeg er ikke helt sikker, men prøv lige at sætte en af udgangene L5 eller L6 til VVB-prioritering.
...selv om du ikke har nogen motorventil på....

Jeg tror faktisk at funktionen kun er aktiv, når den har en "udgang" at styre.

Så er jeg også ret sikker på at styringen skal være tændt (ON/OFF knappen) men kan være stoppet f.eks. via timere, sommerstop osv. eller "ekstern stop", du ved, lusen i klemrækken.

Hilsen
Michael

Jeg tror jeg har overset noget...

Jeg kan ikke få Woodyen til at starte og stoppe efter vvb-temp...

Jeg har sat ønsket vvb-temp til 55grader og en differns på 10grader - skulle det ikke være alt?...

Jeg har ingen motorventil, men har manuelt lukket for resten af varmeanlægget...
Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 548
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: VVB start og stop
« Svar #3 Dato: Apr 24, 2010, 15:55 »
Hej SKm
Har rodet lidt med sommerdrift, og vil gerne dele mine erfaringer.
Jeg har urdrift fra kl 21 og 600 minutter frem, derefter kører det på temp i vvb frem til kl 21.
Start med at indstille klokkeslet på styringen.
Sluk pillefyr i stokerkontrol.
Under faneblad setup/ varme i sk har jeg sat varmeperiode 600 minutter
og varme start tid 1 til 21.00
Faneblad setup/vvb er sat til 60 grader og en diff på 10 grader.(ingen udgang er valgt)
Mine pumper er sat under faneblad setup/pumper pumpestop til 70 grader
udgang L5 (pumpen kører altid når fyret kører, men stopper når kedeltemp er under 70 grader)
Det virker i praksis, fyret kører alm drift fra kl 21 til kl 07 og drift efter vvb temperatur resten af døgnet.

Du kan da prøve dig lidt frem, nulstil alle dine indstillinger og sluk fyret, når fyret er slukket, kan du prøve at hæve ønsket vvb temp plus den diff temp du har, så skulle fyret gerne lave varmt vand.


« Senest Redigeret: Apr 24, 2010, 15:56 af scotten »

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Sv: VVB start og stop
« Svar #4 Dato: Apr 27, 2010, 22:01 »
Hej Scotten.

Jeg ønsker ikke at benytte mig af urdrift, men det kører nu også helt fint sommerdrift kun efter VVB-temp. Jeg har som sagt ikke trevejs ventil på til VVB, så har derfor mulighed for at køre kedelvandet rundt i mit gulvvarme samme tid som der laves varmt vand. Der produceres varmt vand 2-3 gange i døgnet af ca 2 timers varighed. det giver mig et tilpas lunkent gulv hele døgnet:-) Jeg bruger ca 8kg piller i døgnet på den måde...

Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 548
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: VVB start og stop
« Svar #5 Dato: Apr 28, 2010, 15:53 »
Hej Skm
Jeg har heller ikke trevejsventil til min vvb, så jeg har også varme i radiatorsystemet når fyret kører, Har klimastat på der styrer fremløbstemp til radiatorerne, den lukker jeg ned når det bliver lidt lunere om natten, så det kun er er varmt vand der skal laves.
Har de sidste somre brugt 3-4 kilo piller om dagen alene til varmt vand.
Lige pt bruger jeg 10 kilo om dagen til varme om natten og varmt vand i løbet af dagen, så det er jeg fint tilfreds med.
Man skal vel heller ikke spare så man får gåsehud på kroppen  ;D

hilsen scotten