Forfatter Emne: VMV og RAVI  (Læst 11373 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: VMV og RAVI
« Svar #30 Dato: Sep 10, 2017, 18:55 »
Hmm, jeg ved ikke hvor du har din erfaring med TVM-H fra, men jeg kender ikke til nogen der har "sat sig"  ;)
På den anden side skal jeg ikke påstå at det ikke kan ske  ;)
Ser man rent økonomisk på det, så kan man købe tre TVM-H'er for prisen på én AMV, så der burde vær plads til at skifte den hvis den skulle gå i udu  ;)
Dertil kommer at du skal investere i noget styring til AMV'en, som igen koste "nogle TVM-H'er"  ;)

For at styre AMV'en skal du finde en 3-punkts temperaturregulator, som typisk vil koste 2-3000 kr, så jeg regner ikke med at det er interessant  ;)
Man kan selvfølgelig flikke noget sammen af en lille PLC, men da du som minimum skal have 1 analog indgang og 2 digitale udgange, bliver det sikkert ikke billigere.

Hilsen
Michael

Ja tvm-h ventilen er prismæssigt mere overkommelig. Synes bare de har en tendens til at sætte sig over tid.
Er nok også blevet lidt lun på noget motor værk til at styre VMV'en, bare for at være anderledes.  :P
Hvad vil være godt til at styre AMV motoren?  Ved godt man kan købe danfoss ecl, eller hvad det nu hedder, men der må findes noget simplere?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: VMV og RAVI
« Svar #31 Dato: Sep 10, 2017, 19:54 »
Jeg har kørt med en RAVK på en VMV og den virkede glimrende og den går også til 65. Den var/er monteret direkte i kedelvandet omkring 75cm efter shunten. Det giver lidt svartid i 1" rør, men jeg er sikker på at målingen ikke er lagdelt. Nu er den så bare monteret med en RAV/8  1" for at sikre tilstrækkeligt flow på min 30kW kedel. Det virker også fint, selvom den i opstarten ikke helt kan holde temperaturen hvis huset bruger meget. Men i det tilfælde køre fyret også tæt på 100% og røggas på 100-150grader og så tror jeg altså ikke på kondens i kedlen.

Jeg ville undersøge selve ventilen som det første. Af men føler elementet og visuel inspektion af ventilen og keglen. Herefter funktionstest af ventilen med og uden fuld skrald på pumpen. Er der
"åbne" modstand når den har været lukket lidt. (jeg tænker skævhed eller fyldt med skidt der pakker). Faktisk tror jeg ikke på den med pumpetryk, da den, hvis den er helt lukket mod huset, vil få opbygget samme tryk på begge sider, hvis bare en forbruger står åben.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: VMV og RAVI
« Svar #32 Dato: Sep 10, 2017, 20:50 »
Har haft føler hovedet af, og prøvet at motionere ventilen både med pumpen kørende på fuld skrue og laveste gear, samt helt slukket. Jeg kan ikke mærke forskel. Dog er ventilen meget hård, men nu har jeg også kun haft fat i radiator ventiler tidligere, så ved ikke om den skal være sådan?
Skruede pakdåsen ud for at se, men umiddelbart ikke noget. Dog blev der ved at rende vand ud, også selvom jeg motionerede ventilen uden pakdåsen. Plejer den ikke kun at være utæt mens man lige skruer pakdåsen ud?
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: VMV og RAVI
« Svar #33 Dato: Sep 10, 2017, 21:05 »
Hej Sophus,

Ingen tvivl om at du har haft fin succes med VMV kombineret med RAVK op til 65oC, men det er altså ikke en kombination der er understøttet af Danfoss.
Danfoss understøtter VMV med en RAVK op til 45oC.
Det betyder selvfølgelig ikke at andre kombinationer ikke fungerer, men der er nok begrænsninger i funktionen når Danfoss ikke understøtter det.

Hilsen
Michael


Jeg har kørt med en RAVK på en VMV og den virkede glimrende og den går også til 65. Den var/er monteret direkte i kedelvandet omkring 75cm efter shunten. Det giver lidt svartid i 1" rør, men jeg er sikker på at målingen ikke er lagdelt. Nu er den så bare monteret med en RAV/8  1" for at sikre tilstrækkeligt flow på min 30kW kedel. Det virker også fint, selvom den i opstarten ikke helt kan holde temperaturen hvis huset bruger meget. Men i det tilfælde køre fyret også tæt på 100% og røggas på 100-150grader og så tror jeg altså ikke på kondens i kedlen.

Jeg ville undersøge selve ventilen som det første. Af men føler elementet og visuel inspektion af ventilen og keglen. Herefter funktionstest af ventilen med og uden fuld skrald på pumpen. Er der
"åbne" modstand når den har været lukket lidt. (jeg tænker skævhed eller fyldt med skidt der pakker). Faktisk tror jeg ikke på den med pumpetryk, da den, hvis den er helt lukket mod huset, vil få opbygget samme tryk på begge sider, hvis bare en forbruger står åben.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: VMV og RAVI
« Svar #34 Dato: Sep 11, 2017, 16:06 »
I dag da fyret startede op, kan jeg se på grafen at returen har ligget pænt jævnt til kedlen, og ikke været oppe og vende 70 grader. Kedel temperaturen har også ligget jævnt stigende, dog har ydelsen svinget lidt. Måske fordi jeg har stillet pumpe start lidt for tæt på de 60 grader, hvor den begynder at regulerer ned. Så nu er pumpe start sat tilbage på 55.
Testede lige systemet af ved at skrue helt op for pumpen, og ikke en gang her kunne l/t komme op i nærheden af de tidligere tal på 900.
Så det kunne godt tyde på der har( eller stadig gør) siddet noget i ventilen? Synes også det var mærkeligt at RAVI føleren skulle arbejde så meget frem og tilbage for at holde returen, og hver gang fremsende en pibe lyd? Den burde vel kunne ligge lidt mere roligt? Det er som om den går i selvsving.
Nå men umiddelbart kunne det tyde på at det har hjulpet.
Er stadig ikke helt sikker om der er noget galt med ventilen eller der stadig sidder fremmedlegemer i den. Ellers må den skilles helt ad
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: VMV og RAVI
« Svar #35 Dato: Sep 11, 2017, 19:10 »
Så er det man bliver glad for at have monteret 3 kuglehaner på ventilen sammen med unioner  ;)
...så kan man nemlig lukke for alle tre tilslutninger og tage ventilen af og rense uden at skulle tappe vandet af anlægget  ;)
Det samme gælder ved min 3-vejs ventil og cirkulationspumpe  ;)

Hilsen
Michael

I dag da fyret startede op, kan jeg se på grafen at returen har ligget pænt jævnt til kedlen, og ikke været oppe og vende 70 grader. Kedel temperaturen har også ligget jævnt stigende, dog har ydelsen svinget lidt. Måske fordi jeg har stillet pumpe start lidt for tæt på de 60 grader, hvor den begynder at regulerer ned. Så nu er pumpe start sat tilbage på 55.
Testede lige systemet af ved at skrue helt op for pumpen, og ikke en gang her kunne l/t komme op i nærheden af de tidligere tal på 900.
Så det kunne godt tyde på der har( eller stadig gør) siddet noget i ventilen? Synes også det var mærkeligt at RAVI føleren skulle arbejde så meget frem og tilbage for at holde returen, og hver gang fremsende en pibe lyd? Den burde vel kunne ligge lidt mere roligt? Det er som om den går i selvsving.
Nå men umiddelbart kunne det tyde på at det har hjulpet.
Er stadig ikke helt sikker om der er noget galt med ventilen eller der stadig sidder fremmedlegemer i den. Ellers må den skilles helt ad
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: VMV og RAVI
« Svar #36 Dato: Sep 11, 2017, 19:37 »
Ja, der har jeg været langt mere nærrig. Jeg kan lukke huset og kedlen af, samt en på kedel shunten og ekspansionen.

Så jeg er nok nødt til at tappe 2-4 Liter af på sådan en operation, da det er 1".
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Sv: VMV og RAVI
« Svar #37 Dato: Sep 18, 2017, 16:33 »
Nu ser det ud til at fungere. Returen ligger fint og pumpen kan endda køre i auto adapt. 8)
Har lige fyldt piller på for første gang siden opstart, og umiddelbart har jeg fået 623 kWh i huset for de ca 160 kg der er brændt af siden jeg startede det op og 631 kWh har kedlen leveret i alt. Der er nok gået lidt ekstra piller til pga justering og pilleri ved fyret.
Tænker at forskellen mellem de to bliver større henover vinteren, da fyret står i en tilbygning der ikke er super isoleret. (Endnu  ;)) Og måske får jeg lidt flere kWh pr kg ved næste aflæsning, hvis jeg er heldig.
Det kan jo være der stadig er lidt der kan justeres? F.eks P og I . Det må tiden vise.
« Senest Redigeret: Sep 18, 2017, 16:35 af stenstrup »
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page