Forfatter Emne: ekstra cirkulationspumpe?  (Læst 6291 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline John Doe

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 126
  • Respekt optjent: +11/-4
    • Mit fyr
Sv: ekstra cirkulationspumpe?
« Svar #15 Dato: Feb 21, 2022, 05:27 »

Mht. ekspensions beholder, så er det en kendt sag de går til, så det er bestemt en mulighed den bør skiftes. Systemet bør faktisk godt kunne køre uden den, og der er ingen lovmæssigt krav om en sådan beholder. Men det hjælper ofte med korrekt "bagtryk" på pumpen, udregner som jeg før har beskrevet.
Et tilfældigt tryk er nemlig heller ikke godt, så det skal balanceres udfra anlægstryk og højde.

Hvis altså man ser bort fra AT vejledningen om indretning og anvendelse af fyrede varmtvandsanlæg afsnit 2.12

Ja, Arbejdstilsynets hjemmeside kommer ganske rigtigt ind på hvordan varmtvandsanlæg skal konstrueres. Men som de selv skriver på hjemmesiden, så anses instruktionerne i vejledningen som værende god teknisk praksis, det er ikke ophøjet til lov.

https://at.dk/regler/at-vejledninger/indretning-anvendelse-fyrede-varmtvandsanlaeg-b-4-8/

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: ekstra cirkulationspumpe?
« Svar #16 Dato: Feb 21, 2022, 06:07 »

Mht. ekspensions beholder, så er det en kendt sag de går til, så det er bestemt en mulighed den bør skiftes. Systemet bør faktisk godt kunne køre uden den, og der er ingen lovmæssigt krav om en sådan beholder. Men det hjælper ofte med korrekt "bagtryk" på pumpen, udregner som jeg før har beskrevet.
Et tilfældigt tryk er nemlig heller ikke godt, så det skal balanceres udfra anlægstryk og højde.

Hvis altså man ser bort fra AT vejledningen om indretning og anvendelse af fyrede varmtvandsanlæg afsnit 2.12

Ja, Arbejdstilsynets hjemmeside kommer ganske rigtigt ind på hvordan varmtvandsanlæg skal konstrueres. Men som de selv skriver på hjemmesiden, så anses instruktionerne i vejledningen som værende god teknisk praksis, det er ikke ophøjet til lov.

https://at.dk/regler/at-vejledninger/indretning-anvendelse-fyrede-varmtvandsanlaeg-b-4-8/

Jamen nu kan jeg ikke rigtigt regne ud hvad du vil sige med det?

Jeg har, på vvs installations området, det meste af min beskedne viden fra et par kammerater der er vvsère.

Den ene sent uddannet oven på en universitets uddannelse som programmør, så han plejer at have rimeligt styr på teorien.
Vi er helt enige om der bestemt bør være en trykekspensionsbeholder på tryksatte anlæg. Mit gulvarme i overetagen (der er forsynet fra en kælder) køre markant bedre med en korrekt fortrykt beholder men det er jo så netop et eksempen på en "gode tekniske praksis"
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: ekstra cirkulationspumpe?
« Svar #17 Dato: Feb 21, 2022, 07:34 »

Mht. ekspensions beholder, så er det en kendt sag de går til, så det er bestemt en mulighed den bør skiftes. Systemet bør faktisk godt kunne køre uden den, og der er ingen lovmæssigt krav om en sådan beholder. Men det hjælper ofte med korrekt "bagtryk" på pumpen, udregner som jeg før har beskrevet.
Et tilfældigt tryk er nemlig heller ikke godt, så det skal balanceres udfra anlægstryk og højde.

Hvis altså man ser bort fra AT vejledningen om indretning og anvendelse af fyrede varmtvandsanlæg afsnit 2.12

Ja, Arbejdstilsynets hjemmeside kommer ganske rigtigt ind på hvordan varmtvandsanlæg skal konstrueres. Men som de selv skriver på hjemmesiden, så anses instruktionerne i vejledningen som værende god teknisk praksis, det er ikke ophøjet til lov.

https://at.dk/regler/at-vejledninger/indretning-anvendelse-fyrede-varmtvandsanlaeg-b-4-8/

Ja og som jeg skriver, skal man bare se bort fra deres vejledning, så er der ingen problemer!!'

Altså før det springer i luften og forsikringen ikke vil dække.

hvis en håndværker udfører det og det samme sker, dækker hans forsikring nok, men tror nu nok de beder håndværkeren punge ud efterfølgende, hvis ikke han kan komme med en rigtig god forklaring på hvorfor. Og jeg kan ikke komme på en god forklaring og tror heller ikke han kan.

Så at skrive at der ikke er en lov om ekspansionsbeholder er ubrugelig information. der er heller ikke en lov mod at slå sig selv i hovedet med en hammer, men det skriver vi jo heller ikke herinde fordi det giver sig selv at det er dumt. Nu har nogen som ved mere end tingene skrevet hvordan det skal laves, så er det ubrugelig information at skrive at det er vejledene, hvis ikke der er en god grund til at afvige fra vejledningen. Især når man risikere at ens forsikring ikke dækker ved skade.

Der er vel heller ikke en lov om at der sal være vand på anlægget, det tror jeg ikke en gang er beskrevet i AT vejledningen, da det er for indlysende, det er der ikke nogen der skriver, at folk ikke behøver fylde vand på anlægget fordi der ikke er en lov om det. Det ville ellers være næsten lige så nyttig viden.
« Senest Redigeret: Feb 21, 2022, 07:46 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: ekstra cirkulationspumpe?
« Svar #18 Dato: Feb 21, 2022, 09:47 »
Det næste bliver måske at i skriver det samme om overtryksventilen?
Der ingen lov, så er den utæt kan den bare proppes til?

I sidste ende bestemmer skorstensfejeren og ikke brugere på stokerforum. Og skorstensfejeren læner sig op ad Bla. At vejledningen
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: ekstra cirkulationspumpe?
« Svar #19 Dato: Feb 21, 2022, 14:43 »
Det næste bliver måske at i skriver det samme om overtryksventilen?
Der ingen lov, så er den utæt kan den bare proppes til?

I sidste ende bestemmer skorstensfejeren og ikke brugere på stokerforum. Og skorstensfejeren læner sig op ad Bla. At vejledningen

Der er vist en der er blevet alvorligt pisset af, og ærligt talt ville det klæde at holde tonen saglig, og/eller udspyde dit brok, harme og personangreb over mig enten i personlige beskeder eller i det mindste iden tråd det udsprang fra. Men igen må jeg jo ramme plet siden det er værd at hyle sådan op over.
Hvis der ikke var en vis pointe i tingene var der jo ingen grund til det, og det kunne slåes hen som sludder og uforstand. Det gør jeg jævnligt, også over noget jeg har læst her, om mit anlæg f.eks.


Alternativt bruge funktionen "Skjul bruger" eller hvad den hedder. Den bruger jeg en gang eller 2 og den virker fortræffeligt. Det er en befrielse at slippe for den/dem på den liste, så igen det anbefales.

Nej der skal netop være overtryks ventil på anlæg. Faktisk skal der være en for hver varme kilde, og sikkerhedsventilen/erne må IKKE kunne afbrydes eller blokeres. Jeg har 3 på mit centralvarmeanlæg. En ved fyret, en ved solvarme beholderen og en ved solvarmeveksleren, alle med skråt skærene ender så de ikke kan blokeres.
Efter programør vvsèrens anvisning som er den jeg holder mig til, nu mik kompetenceområde er bredere andetsteds. 

ATs vejledninger er, trods alt, ikke lov i forbindelse med ekspansionsbeholderne.

Skorstensfejeren bestemmer heller ikke. Han har ingen udøvende magt. Men det anbefales at følge begge, helt lige som det anbefales faldskærmsspringere at udløse skærmen på vej ned, men de skal ikke.

 
Det betyder jo så ikke han ikke kan sige anlægget ikke må bruges fordi det ikke er iorden, men han har ingen magt til at forhindre det. Det har politiet (måske) og hvis det brænder eller springer i luften er der sikkert problemer, men det er en anden sag.
Mit anlæg er, modsat hvad visse tror, i overensstemmelse med både skorstensfejerens anvisninger AT`s og hvad der ellers måtte være af regler og vejledninger på området og udført af fagpersoner, for en god ordens skyld.

« Senest Redigeret: Feb 21, 2022, 14:57 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.

Offline John Doe

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 126
  • Respekt optjent: +11/-4
    • Mit fyr
Sv: ekstra cirkulationspumpe?
« Svar #20 Dato: Feb 21, 2022, 15:10 »

Mht. ekspensions beholder, så er det en kendt sag de går til, så det er bestemt en mulighed den bør skiftes. Systemet bør faktisk godt kunne køre uden den, og der er ingen lovmæssigt krav om en sådan beholder. Men det hjælper ofte med korrekt "bagtryk" på pumpen, udregner som jeg før har beskrevet.
Et tilfældigt tryk er nemlig heller ikke godt, så det skal balanceres udfra anlægstryk og højde.

Hvis altså man ser bort fra AT vejledningen om indretning og anvendelse af fyrede varmtvandsanlæg afsnit 2.12

Ja, Arbejdstilsynets hjemmeside kommer ganske rigtigt ind på hvordan varmtvandsanlæg skal konstrueres. Men som de selv skriver på hjemmesiden, så anses instruktionerne i vejledningen som værende god teknisk praksis, det er ikke ophøjet til lov.

https://at.dk/regler/at-vejledninger/indretning-anvendelse-fyrede-varmtvandsanlaeg-b-4-8/

Jamen nu kan jeg ikke rigtigt regne ud hvad du vil sige med det?

Jeg har, på vvs installations området, det meste af min beskedne viden fra et par kammerater der er vvsère.

Den ene sent uddannet oven på en universitets uddannelse som programmør, så han plejer at have rimeligt styr på teorien.
Vi er helt enige om der bestemt bør være en trykekspensionsbeholder på tryksatte anlæg. Mit gulvarme i overetagen (der er forsynet fra en kælder) køre markant bedre med en korrekt fortrykt beholder men det er jo så netop et eksempen på en "gode tekniske praksis"

383CI, jeg påpeger såmænd bare, at der ikke - som du jo selv skriver - er noget lovkrav om en ekspansionsbeholder.

Der er INGEN tvivl om at en ekspansionsbeholder er en god idé. Og det, ifølge AT's vejledning, "anses at være god teknisk praksis" at følge forskrifterne i benævnte vejledning. Se punkt 1 nederst.

Offline John Doe

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 126
  • Respekt optjent: +11/-4
    • Mit fyr
Sv: ekstra cirkulationspumpe?
« Svar #21 Dato: Feb 21, 2022, 15:25 »

Mht. ekspensions beholder, så er det en kendt sag de går til, så det er bestemt en mulighed den bør skiftes. Systemet bør faktisk godt kunne køre uden den, og der er ingen lovmæssigt krav om en sådan beholder. Men det hjælper ofte med korrekt "bagtryk" på pumpen, udregner som jeg før har beskrevet.
Et tilfældigt tryk er nemlig heller ikke godt, så det skal balanceres udfra anlægstryk og højde.

Hvis altså man ser bort fra AT vejledningen om indretning og anvendelse af fyrede varmtvandsanlæg afsnit 2.12

Ja, Arbejdstilsynets hjemmeside kommer ganske rigtigt ind på hvordan varmtvandsanlæg skal konstrueres. Men som de selv skriver på hjemmesiden, så anses instruktionerne i vejledningen som værende god teknisk praksis, det er ikke ophøjet til lov.

https://at.dk/regler/at-vejledninger/indretning-anvendelse-fyrede-varmtvandsanlaeg-b-4-8/

Ja og som jeg skriver, skal man bare se bort fra deres vejledning, så er der ingen problemer!!'

Altså før det springer i luften og forsikringen ikke vil dække.

hvis en håndværker udfører det og det samme sker, dækker hans forsikring nok, men tror nu nok de beder håndværkeren punge ud efterfølgende, hvis ikke han kan komme med en rigtig god forklaring på hvorfor. Og jeg kan ikke komme på en god forklaring og tror heller ikke han kan.

Så at skrive at der ikke er en lov om ekspansionsbeholder er ubrugelig information. der er heller ikke en lov mod at slå sig selv i hovedet med en hammer, men det skriver vi jo heller ikke herinde fordi det giver sig selv at det er dumt. Nu har nogen som ved mere end tingene skrevet hvordan det skal laves, så er det ubrugelig information at skrive at det er vejledene, hvis ikke der er en god grund til at afvige fra vejledningen. Især når man risikere at ens forsikring ikke dækker ved skade.

Der er vel heller ikke en lov om at der sal være vand på anlægget, det tror jeg ikke en gang er beskrevet i AT vejledningen, da det er for indlysende, det er der ikke nogen der skriver, at folk ikke behøver fylde vand på anlægget fordi der ikke er en lov om det. Det ville ellers være næsten lige så nyttig viden.

Jeg påpeger blot at der ikke er lovkrav om ekspansionsbeholder. Ud fra dit svar på 383CI's indlæg om at der ikke er noget lovkrav, henviste jeg blot til at AT's vejledning som du nævnte ikke anfører lovkrav ved installation af varmtvandsanlæg, samt ekspansionsbeholder i disse.

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: ekstra cirkulationspumpe?
« Svar #22 Dato: Feb 21, 2022, 16:04 »



Skorstensfejeren bestemmer heller ikke. Han har ingen udøvende magt. Men det anbefales at følge begge, helt lige som det anbefales faldskærmsspringere at udløse skærmen på vej ned, men de skal ikke.

 
Det betyder jo så ikke han ikke kan sige anlægget ikke må bruges fordi det ikke er iorden, men han har ingen magt til at forhindre det. Det har politiet (måske) og hvis det brænder eller springer i luften er der sikkert problemer, men det er en anden sag.
Mit anlæg er, modsat hvad visse tror, i overensstemmelse med både skorstensfejerens anvisninger AT`s og hvad der ellers måtte være af regler og vejledninger på området og udført af fagpersoner, for en god ordens skyld.

Der er du helt forkert på den.
Skorstensfejer er konge.
Han kan lovliggøre et hvilket som helst anlæg han måtte ønske at godkende, også uden at det opfylder klasse 5
Han kan give fyringsforbud, og det kan koste dyrt at bryde.
Så jeg vil klart anbefale at få synet og godkendt sit fyrrum og sin installation.

Og så er det vist på tide at der kommer en voksen forbi.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Skrot1

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 689
  • Respekt optjent: +29/-25
Sv: ekstra cirkulationspumpe?
« Svar #23 Dato: Feb 21, 2022, 16:15 »
Er der en voksen til stede? Det er jo helt vildt😂 383ci, min mening om dig kender du jo, du har bidraget med så uendeligt lidt herinde, og tænker de færreste giver meget for dine sølle ytringer, du må seriøst ha en diagnose, med den opførsel du ligger for dagen, og har sgu faktisk ondt af dig, det må være strenge at føle sig så klog og bedrevidende, uden af ha for meget at ha det i, og dine sociale kompetencer halter helt sikket, det er jo åbenlyst,  tror du skulle komme lidt ud af kælderen, og få lidt frisk luft, du trænger i den grad til at få klaret hjernen.  Til Admin vil jeg bare sige, hvis det medfører jeg bliver bannet, så må det være sådan, for der er desværre ikke meget tilbage af det forum jeg tilmeldte mig for år tilbage, , og vi er nok mange der kender grunden. Held og lykke med den fortsatte eksistens af forum, det får i brug for!
Woody 10 kw.V10, BS1016 kedel,  U-herd, trækstabilisator,  med iltstyring og kompressorrens, version 10.525, 130. mm. stålskorsten. 6 mm piller . https://stokercloud.dk/v3/#/65018/main-page

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: ekstra cirkulationspumpe?
« Svar #24 Dato: Feb 21, 2022, 19:21 »
Nu må vi have noget dokumentation eller bliver det for meget snak.

Ekspansionsbeholdere er ikke lovkrav (men kun et vejledene forslag til god teknisk praksis i en AT-vejledning) (altså en slags fritvalgsordning)

Nej der skal netop være overtryks ventil på anlæg.
(Hvor står det og hvor adskiller den sig fra ovenstående ekspansionsbeholder, altså dokumentations mæssigt, lovkravs mæssigt, vejlednings mæssigt?)
« Senest Redigeret: Feb 21, 2022, 21:02 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Peter

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 233
  • Respekt optjent: +13/-5
Sv: ekstra cirkulationspumpe?
« Svar #25 Dato: Feb 21, 2022, 20:05 »
Kan kun støtte op om skrot1 hvis vi ikke beholder sagligheden herinde kan man lige så godt lukke siden ned og det var så det. Men håber da den fortsætter da rigtig mange har fået en god hjælp uden brok fra andre og bedrevidende. Skal vi så ikke holde os til trådstarters spørgsmål og komme videre
« Senest Redigeret: Feb 21, 2022, 20:10 af Peter »
Mvh Peter

Woody 10 kw på 16 kw woddykedel

4,5 kw solceller

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: ekstra cirkulationspumpe?
« Svar #26 Dato: Feb 21, 2022, 20:30 »
Hej 383CI

Sjovt at når jeg skriver noget som modsiger det du siger, er jeg en hel masse ikke så pæne ting.

Når du skriver dit usaglige sludder og kaster med en masse mudder er det bare "direkte sprogbrug".

Så håber snart du skjuler mig som bruger, indtil da, vil jeg jagte dit sludder ved en hver given lejlighed.
Hvis jeg ud over som eksempel på din egen tone, har fornærmet din person, må du meget undskylde!

« Senest Redigeret: Feb 21, 2022, 21:08 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: ekstra cirkulationspumpe?
« Svar #27 Dato: Feb 24, 2022, 05:37 »
Der er du helt forkert på den.
Skorstensfejer er konge.
Han kan lovliggøre et hvilket som helst anlæg han måtte ønske at godkende, også uden at det opfylder klasse 5
Han kan give fyringsforbud, og det kan koste dyrt at bryde.
Så jeg vil klart anbefale at få synet og godkendt sit fyrrum og sin installation.

Og så er det vist på tide at der kommer en voksen forbi.

Sikke da noget vås..

Skorstensfejeren er ikke konge af noget som helst, og han kan ikke efter for godt befindende opfinde sige egne regler og godkende noget ulovligt.

Han skal læse og forstå de regler der er på området og så skal han indberette det han ser. HVIS han godkender noget ulovligt, vel vidende at det er mod reglerne, så er han kriminel, ret meget længere er den ikke  ;)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: ekstra cirkulationspumpe?
« Svar #28 Dato: Feb 24, 2022, 08:19 »
Det er næppe et nyt fyr der er ballademageren, hvis ellers det er oppe i temperatur kan det ikke rigtigt gøre mere.

Om der skal flere pumper på, hvis det ikke var nødvendigt med et tidligere fyr, så er det næppe nødvendigt med et nyt.

Jeg bruger sølle 6watt til at cirkulere mit vand, men jeg ved ikke noget om wanpan og hvor meget modtryk der skal overvindes, til en start så giv pumpen bundgas og udluft udluft og udluft, og pas på der ikke kommer mere luft ind når du efterfylder, hvert fald ikke mere end den luft der er bundet i vandet fra vandværket.

Når først der er helt udluftet skal der ikke bruges meget kraft til cirkulation, naturlover, varme stiger op, kulde falder ned hjælper jo til. Det er vigtigt at anlægget er designet rigtigt så at der ikke er noget der modarbejder hinanden.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: ekstra cirkulationspumpe?
« Svar #29 Dato: Feb 24, 2022, 10:12 »
Der er du helt forkert på den.
Skorstensfejer er konge.
Han kan lovliggøre et hvilket som helst anlæg han måtte ønske at godkende, også uden at det opfylder klasse 5
Han kan give fyringsforbud, og det kan koste dyrt at bryde.
Så jeg vil klart anbefale at få synet og godkendt sit fyrrum og sin installation.

Og så er det vist på tide at der kommer en voksen forbi.

Sikke da noget vås..

Skorstensfejeren er ikke konge af noget som helst, og han kan ikke efter for godt befindende opfinde sige egne regler og godkende noget ulovligt.

Han skal læse og forstå de regler der er på området og så skal han indberette det han ser. HVIS han godkender noget ulovligt, vel vidende at det er mod reglerne, så er han kriminel, ret meget længere er den ikke  ;)

Han godkender sikkert ikke noget der er farligt.
Og reglerne kender han helt sikkert, og han har myndighed til at fravige dem.
Men alt det kan du jo tage en snak med din fejer om næste gang han kommer forbi.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/