Forfatter Emne: Minimum temperatur på scotte/opop20 kedel?  (Læst 16733 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Juel

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +0/-0
Minimum temperatur på scotte/opop20 kedel?
« Dato: Feb 20, 2012, 10:23 »
Hejsa alle :)

Jeg har en scotte 10kw m. woody 6.67 chip og opop20 kedel.
Jeg har kun gulvvarme, og fyrrum ligger noget væk fra mit hus.
For at minske mit varme tab har jeg sat kedel temp ned til 43 grader, og det kan virkeligt ses på pille forbruget  ^-^
Jeg shunter, så min retur er 37 grader.
Men er dette skidt for mit fyr? jeg overvejer at gå endnu længere ned i temperatur, er det ikke ok, så længe jeg shunter, så retur temperatur er max 10 forskellig fra fremløbet?

Hvad siger de kloge?

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Minimum temperatur på scotte/opop20 kedel?
« Svar #1 Dato: Feb 20, 2012, 11:50 »
Hej
Ikke fordi jeg vil betegne mig selv som klog. :-\ Men umiddelbart kan jeg ikke se noget problem i at gå længere ned, men hold øje med din skorsten og kedel, at der ikke begynder at løbe kondensvand neden ud. Sålænge der ikke er kondens, er der ingen problem.

Går ud fra at du har elpatron i din vvb, ellers bliver det nok svært at holde brugsvandet varmt nok.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline Juel

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Minimum temperatur på scotte/opop20 kedel?
« Svar #2 Dato: Feb 20, 2012, 12:54 »
Der kommer kondens fra røgrøret, men det bliver isoleret idag, tror ikke der kommer fra kedlen, men det vil vise sig når røgrøret er isoleret.. Hvis man sætter styringen til vvb prioritet, vil den jo hæve kedlens temp i den periode ;) 

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: Minimum temperatur på scotte/opop20 kedel?
« Svar #3 Dato: Feb 20, 2012, 15:58 »
Hej Juel.
Unden jeg ved det med sikkerhed så er der nogle af de kloge som oplyser at kører man for lav temp i en pladejernskedel så kondensere røggasserne og kedelen tærrer rimeligt hurtigt. Nu er jeg ikke helt sikker på VVB priotering for det bruger jeg ikke men hvis den hvæver din temp over din indstillede kedel temp så vil fyret jo ligge og drøne mellem 10 og 100 % hele tiden alt efter om VVB kalder på varme eller ej. Og det vil give mere sod i kedlen når den skal ligge og lumrefyre på 10% mens den venter på at falde ned til 43 gr igen.
MVH
Claus
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline Birch-Nielsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 292
  • Respekt optjent: +11/-4
  • Beam Me Up, Scotte!!
    • Folkes Fyrdata
Sv: Minimum temperatur på scotte/opop20 kedel?
« Svar #4 Dato: Feb 20, 2012, 16:57 »
Hejsa alle :)

Jeg har en scotte 10kw m. woody 6.67 chip og opop20 kedel.
Jeg har kun gulvvarme, og fyrrum ligger noget væk fra mit hus.
For at minske mit varme tab har jeg sat kedel temp ned til 43 grader, og det kan virkeligt ses på pille forbruget  ^-^
Jeg shunter, så min retur er 37 grader.
Men er dette skidt for mit fyr? jeg overvejer at gå endnu længere ned i temperatur, er det ikke ok, så længe jeg shunter, så retur temperatur er max 10 forskellig fra fremløbet?

Hvad siger de kloge?

Hej

Hmm..klog og klog?  ??? Du skal altid holde din retur på min. 45 gr. C. Går du under risikerer du kondens bag i kedlen og hermed tæring. Du kan fyre riiigtig mange træpiller af for den pris det koster at reparere/udskifte en defekt kedel. Op med varmen, eller grav ned og få rørene skiftet til Løgstør  ;D

Mvh Folke
Beam Me Up, Scotte..!!

10 kW Scotte på BlackStar20S

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/folke.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Minimum temperatur på scotte/opop20 kedel?
« Svar #5 Dato: Feb 21, 2012, 01:18 »
Jeg tror ikke der er det store problem i at sænke kedeltemp, for returen vil være høj.
Så jeg tvivler på korrosionsproblemer.
Ellers ville sommerfyring også skade.

Men besparelsen tvivler jeg også på, her og nu vil du se besparelse, men senere vil du have højere forbrug. Det hænger nemlig sådan sammen at der skal bruges en bestemt mængde energi for at varme huset op til ønskede temperatur.

Man kan spare energi ved at sænke rumtemperaturen eller isolere huset.

Gevinsten ved den lave temperatur ligger i strålingstab, og gevinsten er der kun hvis fyret står i koldt rum med dårligt isolerede rør. Eller hvis rørene løber langt igennem rum der kolde.

Men husk endelig at holde øje med fugt i kedlen når der køres forsøg..
« Senest Redigeret: Feb 21, 2012, 01:22 af xkfc »
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Juel

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Minimum temperatur på scotte/opop20 kedel?
« Svar #6 Dato: Feb 21, 2012, 08:53 »
Jeg isolerede mit røgrør igår, så idag må vi se om der der kondens, da fyrret kun varmer vandet til 43 grader. Da jeg har solfanger også så vil den jo primært lave varmt vand.
Rørene er løgstørrør, men jeg kan allerede nu se en forskel i pilleforbrug grundet det lavere fremløb ;)

Offline Birch-Nielsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 292
  • Respekt optjent: +11/-4
  • Beam Me Up, Scotte!!
    • Folkes Fyrdata
Sv: Minimum temperatur på scotte/opop20 kedel?
« Svar #7 Dato: Feb 21, 2012, 09:05 »
Jeg tror ikke der er det store problem i at sænke kedeltemp, for returen vil være høj.
Så jeg tvivler på korrosionsproblemer.
Ellers ville sommerfyring også skade.

Men besparelsen tvivler jeg også på, her og nu vil du se besparelse, men senere vil du have højere forbrug. Det hænger nemlig sådan sammen at der skal bruges en bestemt mængde energi for at varme huset op til ønskede temperatur.

Man kan spare energi ved at sænke rumtemperaturen eller isolere huset.

Gevinsten ved den lave temperatur ligger i strålingstab, og gevinsten er der kun hvis fyret står i koldt rum med dårligt isolerede rør. Eller hvis rørene løber langt igennem rum der kolde.

Men husk endelig at holde øje med fugt i kedlen når der køres forsøg..

Hmm..her har jeg hele mit voksne pille-liv gået og troet, at det var god karma at sørge for at returen helst skulle ligge på de 45°C. Så dit svar satte nogle tanker igang, og efter nogen tids søgning fandt jeg denne tråd: http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=1525.msg9813#msg9813

Her kan jeg se at MHES er af samme observans (sådan i store træk) Men hvor er det herligt at man stille og roligt går (sidder) og bliver klogere  ;D

Held og lykke med forsøgene, Juel....men hold nu alligevel et skarpt øje med om din kedel begynder at kold-svede  O0 Læg evt. en skamol-plade (ja, jeg ved godt det hedder noget med Cellu...et eller andet) under din askeskuffe hvis kedlen står direkte på et koldt betongulv. Det skærmer kulden der evt. måtte komme op nedenfra, og bidrager til yderligere isolering mod kondens.

Mvh Folke
Beam Me Up, Scotte..!!

10 kW Scotte på BlackStar20S

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/folke.html

Offline Juel

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Minimum temperatur på scotte/opop20 kedel?
« Svar #8 Dato: Feb 21, 2012, 09:41 »
Nu prøver jeg i hvert flad, så må jeg lige melde tilbage om en uges tid, så må vi se hvad der sker :D Der er gået helt sport i, at finde ud af hvordan man lige kan få forbruget længst ned :D

Offline Birch-Nielsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 292
  • Respekt optjent: +11/-4
  • Beam Me Up, Scotte!!
    • Folkes Fyrdata
Sv: Minimum temperatur på scotte/opop20 kedel?
« Svar #9 Dato: Feb 21, 2012, 09:44 »
Nu prøver jeg i hvert flad, så må jeg lige melde tilbage om en uges tid, så må vi se hvad der sker :D Der er gået helt sport i, at finde ud af hvordan man lige kan få forbruget længst ned :D

Hvad jeg bare ikke fatter, er hvordan du klarer dig med et fremløb på bare 43°C.? Laver dit solvarmeanlæg så megen varme ved denne årstid? Eller har du bare en hårdfør kone der elsker lunkne bade?  ;) JEG havde fået een af kagerullen  ;D

Mvh Folke
Beam Me Up, Scotte..!!

10 kW Scotte på BlackStar20S

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/folke.html

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: Minimum temperatur på scotte/opop20 kedel?
« Svar #10 Dato: Feb 21, 2012, 11:36 »
43 i fremløb og 37 i retur er de gr jeg kører med hvis min varmepumpe trækker huset. Men der løber kondens ud af fætteren så. Det gør dog ikke så meget for her er ingen kedel på. Alle radiatorer skal så bare stå på fuld drøn så kan jeg holde 16-18 gr. Du skal kikke indvendig i din askeskuffe om der løber kondens ned . Problemet er din røggas temp bliver lav når fyret ikke kører så højt i effekt og derfor afgiver fugt både indvendig i kedel og i din skorsten.... Løbesod er noget bras og kan give skorstensbrand og andre fæle sager.
Mit hus er dog ikke bygget til jordvarme det var en fejlinvistering af den tidligere ejer. Jeg har nemlig mange store gamle radiatorer og derfor ingen strålevarme til at varme rummet op. Men hvis du kun har gulvvarme så er det ok.
Jeg har oplevet det modsatte af dig. Satte min kedel temp op til 70 gr og derved faldt mit forbrug fordi min radiatorer har nemmere ved at opvarme rummene og derfor kalder termostarterne ikke på så meget varme.
MVH
Claus
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline Juel

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Minimum temperatur på scotte/opop20 kedel?
« Svar #11 Dato: Feb 21, 2012, 12:19 »

Hvad jeg bare ikke fatter, er hvordan du klarer dig med et fremløb på bare 43°C.? Laver dit solvarmeanlæg så megen varme ved denne årstid? Eller har du bare en hårdfør kone der elsker lunkne bade?  ;) JEG havde fået een af kagerullen  ;D

Mvh Folke

Mit solvarme anlæg er ikke sluttet til pt ;) Og det samme gælder for VVB ;) Og af samme grund, huset er under renovering ;) Men fyret kan jo selv skrue kedel temp op, når VVB kalder på varme til den tid, selv om det bliver sjældent med solvarmen.. Så det burde ikke blive noget problem :) Og så er der ingen koner i mit hus, der er mig til at bestemme, og det er det :D

Offline Birch-Nielsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 292
  • Respekt optjent: +11/-4
  • Beam Me Up, Scotte!!
    • Folkes Fyrdata
Sv: Minimum temperatur på scotte/opop20 kedel?
« Svar #12 Dato: Feb 21, 2012, 14:21 »

Hvad jeg bare ikke fatter, er hvordan du klarer dig med et fremløb på bare 43°C.? Laver dit solvarmeanlæg så megen varme ved denne årstid? Eller har du bare en hårdfør kone der elsker lunkne bade?  ;) JEG havde fået een af kagerullen  ;D

Mvh Folke

Mit solvarme anlæg er ikke sluttet til pt ;) Og det samme gælder for VVB ;) Og af samme grund, huset er under renovering ;) Men fyret kan jo selv skrue kedel temp op, når VVB kalder på varme til den tid, selv om det bliver sjældent med solvarmen.. Så det burde ikke blive noget problem :) Og så er der ingen koner i mit hus, der er mig til at bestemme, og det er det :D

Ha-Ha...Herre I Eget Hus ;D Jepper, det forenkler jo unægtelig sagerne en hel del  ;)

Mvh Folke
Beam Me Up, Scotte..!!

10 kW Scotte på BlackStar20S

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/folke.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Minimum temperatur på scotte/opop20 kedel?
« Svar #13 Dato: Feb 21, 2012, 14:43 »
Hej Folke & Juel,

Bare lige for at præcisere det der står i linket....
....det er ofte ikke noget problem at køre en Opop kedel ned til 35oC i returtemperatur, men det kommer an på mange andre forhold, lufttemperaturen i det rum fyret står, luftfugtigheden, fugtigheden i træpillerne osv.

Det der egentligt er relevant er at man ikke får kondens !!
...så er det sådan set ligegyldigt om det betyder returtemperatur på 10, 20, 30 eller 40o;)

I praksis vil man ofte sikre sig ved at have en returtemperatur på min. 45oC, hvilket ofte er let i radiatorsystemer, men ofte vanskeligt i gulvvarmesystemer.

Hilsen
Michael
 

Hmm..her har jeg hele mit voksne pille-liv gået og troet, at det var god karma at sørge for at returen helst skulle ligge på de 45°C. Så dit svar satte nogle tanker igang, og efter nogen tids søgning fandt jeg denne tråd: http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=1525.msg9813#msg9813

Her kan jeg se at MHES er af samme observans (sådan i store træk) Men hvor er det herligt at man stille og roligt går (sidder) og bliver klogere  ;D

Held og lykke med forsøgene, Juel....men hold nu alligevel et skarpt øje med om din kedel begynder at kold-svede  O0 Læg evt. en skamol-plade (ja, jeg ved godt det hedder noget med Cellu...et eller andet) under din askeskuffe hvis kedlen står direkte på et koldt betongulv. Det skærmer kulden der evt. måtte komme op nedenfra, og bidrager til yderligere isolering mod kondens.

Mvh Folke
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Birch-Nielsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 292
  • Respekt optjent: +11/-4
  • Beam Me Up, Scotte!!
    • Folkes Fyrdata
Sv: Minimum temperatur på scotte/opop20 kedel?
« Svar #14 Dato: Feb 22, 2012, 07:17 »
Hej Folke & Juel,

Bare lige for at præcisere det der står i linket....
....det er ofte ikke noget problem at køre en Opop kedel ned til 35oC i returtemperatur, men det kommer an på mange andre forhold, lufttemperaturen i det rum fyret står, luftfugtigheden, fugtigheden i træpillerne osv.

Det der egentligt er relevant er at man ikke får kondens !!
...så er det sådan set ligegyldigt om det betyder returtemperatur på 10, 20, 30 eller 40o;)

I praksis vil man ofte sikre sig ved at have en returtemperatur på min. 45oC, hvilket ofte er let i radiatorsystemer, men ofte vanskeligt i gulvvarmesystemer.

Hilsen
Michael
 

Hmm..her har jeg hele mit voksne pille-liv gået og troet, at det var god karma at sørge for at returen helst skulle ligge på de 45°C. Så dit svar satte nogle tanker igang, og efter nogen tids søgning fandt jeg denne tråd: http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=1525.msg9813#msg9813

Her kan jeg se at MHES er af samme observans (sådan i store træk) Men hvor er det herligt at man stille og roligt går (sidder) og bliver klogere  ;D

Held og lykke med forsøgene, Juel....men hold nu alligevel et skarpt øje med om din kedel begynder at kold-svede  O0 Læg evt. en skamol-plade (ja, jeg ved godt det hedder noget med Cellu...et eller andet) under din askeskuffe hvis kedlen står direkte på et koldt betongulv. Det skærmer kulden der evt. måtte komme op nedenfra, og bidrager til yderligere isolering mod kondens.

Mvh Folke

Hej Michael

Jepper - så er det ged vist barberet  ;D

Men kan du ikke lige uddybe det du siger omkring radiator- kontra gulvvarme systemer? Jeg har en salig blanding, og kunne man blive lidt klogere her er denne dag da også reddet  ;)

Mvh Folke

Ps.: Godtnok off-topic, men Juel har vist fået svar på sine spørgsmål?
Beam Me Up, Scotte..!!

10 kW Scotte på BlackStar20S

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/folke.html