Forfatter Emne: Minimum temperatur på scotte/opop20 kedel?  (Læst 16732 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Juel

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Minimum temperatur på scotte/opop20 kedel?
« Svar #15 Dato: Feb 22, 2012, 07:52 »
Igår var der ingen kondens løbende ud nogen steder, men idag renser jeg nok kedlen, så må vi se om der er noget indvendigt et sted. Jeg melder tilbage :)

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Minimum temperatur på scotte/opop20 kedel?
« Svar #16 Dato: Feb 22, 2012, 10:27 »
Hej Folke,

Selvfølgelig vil jeg uddybe  ;)

Returvandet fra traditionelle radiatorsystemer er ofte noget varmere end returvandet fra gulvvarmesystemer.
Det hænger sammen med at fremløbstemperaturen på de to slags opvarmningssystemer også er væsentlig forskellig (gulvvarme har typisk væsentlig lavere fremløb end radiatorer).

Forskellen er ofte proportional med behovet for opvarmning, forstået sådan at returvandet fra radiatorer er varmere jo mere termostaten er åben (flowet gennem den er større), mens returvandet fra gulvvarme næsten altid er det samme (i hvert tilfælde hvis systemet er korrekt dimensioneret og indreguleret).

Eksempel fra mit eget hus:
Fremløb til gulvvarme (trægulv) = 35oC
Retur fra gulvvarme (trægulv)= 31oC
Fremløb til gulvvarme (betongulv) = 60oC
Retur fra gulvvarme (betongulv)= 55oC
Fremløb til radiatorer = 60oC
Retur fra radiatorer =  35 - 45oC, afhængig af varmebehov.

Afhængig af mikset af returvand, gulvvarme (trægulv), gulvvarme(betongulv) og radiatorer, bliver min retur meget forskellig.
Jo mere gulvvarme der bruges i trægulvet, jo koldere retur.

Hilsen
Michael

Hej Michael

Jepper - så er det ged vist barberet  ;D

Men kan du ikke lige uddybe det du siger omkring radiator- kontra gulvvarme systemer? Jeg har en salig blanding, og kunne man blive lidt klogere her er denne dag da også reddet  ;)

Mvh Folke

Ps.: Godtnok off-topic, men Juel har vist fået svar på sine spørgsmål?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Birch-Nielsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 292
  • Respekt optjent: +11/-4
  • Beam Me Up, Scotte!!
    • Folkes Fyrdata
Sv: Minimum temperatur på scotte/opop20 kedel?
« Svar #17 Dato: Feb 22, 2012, 10:37 »
Hej Michael

Dagen reddet  ;D Men skal jeg forstå det således, at du lukker 60° varmt vand ind i betongulvet uden at shunte det? Min blandesløjfe står til noget der ligner 30-32° (tror jeg nok) og det giver en behagelig temperatur for både tæer og...ehh...koner  ;)

Du kan jo nok se at jeg IKKE er VVS'er, og af den grund bærer spørgsmålet nok som sådan præg deraf  :D

Mvh Folke
Beam Me Up, Scotte..!!

10 kW Scotte på BlackStar20S

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/folke.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Minimum temperatur på scotte/opop20 kedel?
« Svar #18 Dato: Feb 22, 2012, 11:08 »
Hej Folke,

Jeps, jeg har to forskellige gulvvarmesystemer  ;)
Et system med blandekreds til mine trægulve og et system til mit betongulv i badeværelset.

Systemet til betongulvet i badeværelset er desuden udført nedefra (jeg har kælder) ved at jeg har skruet alu-varmefordelings plader på undersiden af gulvet.
I varmefordelingspladerne løber et pex-rør (ligesom når man bruger varmefordelings plader og pex i et trægulv) og under det igen har jeg så 150 mm isolering.
Det betyder at jeg har en stor betonklods som jeg varmer op med direkte fremløb, men pga. størrelsen og den dårlige varmeledning i 20 cm beton, er gulvet tuilpas varmt i badeværelset  ;)

Hilsen
Michael

Hej Michael

Dagen reddet  ;D Men skal jeg forstå det således, at du lukker 60° varmt vand ind i betongulvet uden at shunte det? Min blandesløjfe står til noget der ligner 30-32° (tror jeg nok) og det giver en behagelig temperatur for både tæer og...ehh...koner  ;)

Du kan jo nok se at jeg IKKE er VVS'er, og af den grund bærer spørgsmålet nok som sådan præg deraf  :D

Mvh Folke
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Leo

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Minimum temperatur på scotte/opop20 kedel?
« Svar #19 Dato: Feb 22, 2012, 13:54 »
Hej Juel

Du får mit første indlæg.

Jeg er hverken VVSer eller smed. Alligevel vil jeg da berette, hvordan mit anlæg er lavet, da det måske kunne være en idé, du kunne bruge. Ikke nødvendigvis direkte, men tilpasset dine behov.

Mellem fyr og en akkumuleringstank har jeg en firevejsventil der regulerer returvandets temperatur (sat til 47,5 grader, da min kedel skal have mindst 45 grader retur) og en Alpha 2 sat på trin 1 (7 W).
Kedlen afgiver 57,5 grader således, at jeg kan bruge samme temperatur til CV og VV. Forsøg med at bruge to forskellige temperaturer til CV og VV har ikke givet nogen påviselig besparelse – kun bøvl.
Mellem Akkumuleringstank og hus har jeg yderligere en firevejsventil der regulerer fremløbstemperaturen til huset og en Alpha 2 på automatik. Den står næsten fast på 9 W, men regulerer fra 7 til ca. 13 W ved lukning af radiatorer, hhv. åbning efter endt udluftning.

Akkumuleringstanken kan være ganske lille, da den ikke skal optage temperaturudsving i forbindelse med ”håndfyring”. Den evt. gensidige påvirkning mellem de to sider af akkumuleringstanken er måske ganske uden betydning ved fravælgelse af en akkumuleringstank. Jeg ved det ikke, da jeg jo har en akkumuleringstank.
En hver form for temperaturregulering vil kunne bruges. Det behøver ikke at være firevejsventiler. Du har jo allerede den der styrer returtemperaturen til kedlen.

Jeg kan frit vælge de temperaturer jeg vil for kedel, kedelretur, hus (og indirekte husretur), så længe jeg ikke forventer, at temperaturen til huset kan overstige kedeltemperaturen (det kunne nu ellers være rart).

I dag er min fremløbstemperatur 33 grader og min returtemperatur 26 grader. Da vi havde det rigtigt koldt (-21) for ca. en uge siden var min fremløbstemperatur 42 grader. Returtemperaturen husker jeg ikke, men den har nok været mellem 26 og 28 grader.

Jeg har undladt beskrivelse af huset og resten af varmeanlægget, da det jo er temperaturerne der er emnet.

Mvh Leo

Offline Birch-Nielsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 292
  • Respekt optjent: +11/-4
  • Beam Me Up, Scotte!!
    • Folkes Fyrdata
Sv: Minimum temperatur på scotte/opop20 kedel?
« Svar #20 Dato: Feb 23, 2012, 07:16 »
Hej Folke,

Jeps, jeg har to forskellige gulvvarmesystemer  ;)
Et system med blandekreds til mine trægulve og et system til mit betongulv i badeværelset.

Systemet til betongulvet i badeværelset er desuden udført nedefra (jeg har kælder) ved at jeg har skruet alu-varmefordelings plader på undersiden af gulvet.
I varmefordelingspladerne løber et pex-rør (ligesom når man bruger varmefordelings plader og pex i et trægulv) og under det igen har jeg så 150 mm isolering.
Det betyder at jeg har en stor betonklods som jeg varmer op med direkte fremløb, men pga. størrelsen og den dårlige varmeledning i 20 cm beton, er gulvet tuilpas varmt i badeværelset  ;)

Hilsen
Michael

Hej Michael

Dagen reddet  ;D Men skal jeg forstå det således, at du lukker 60° varmt vand ind i betongulvet uden at shunte det? Min blandesløjfe står til noget der ligner 30-32° (tror jeg nok) og det giver en behagelig temperatur for både tæer og...ehh...koner  ;)

Du kan jo nok se at jeg IKKE er VVS'er, og af den grund bærer spørgsmålet nok som sådan præg deraf  :D

Mvh Folke

Hej Michael

Ahhh..på den måde...så giver det mening....selv for mig  ;D

Mvh Folke
Beam Me Up, Scotte..!!

10 kW Scotte på BlackStar20S

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/folke.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Minimum temperatur på scotte/opop20 kedel?
« Svar #21 Dato: Feb 23, 2012, 09:38 »
Så så Folke,

Nu ikke sætte dit lys under en skæppe  ;)

...du tilhører så absolut ikke de sløveste knive i skuffen  ;)
...og det er jo altid smart at spørge når der er noget man ikke forstår og dermed dumt ikke at spørge når der er noget der er ukart  ;)

Hilsen
Michael

Hej Folke,

Jeps, jeg har to forskellige gulvvarmesystemer  ;)
Et system med blandekreds til mine trægulve og et system til mit betongulv i badeværelset.

Systemet til betongulvet i badeværelset er desuden udført nedefra (jeg har kælder) ved at jeg har skruet alu-varmefordelings plader på undersiden af gulvet.
I varmefordelingspladerne løber et pex-rør (ligesom når man bruger varmefordelings plader og pex i et trægulv) og under det igen har jeg så 150 mm isolering.
Det betyder at jeg har en stor betonklods som jeg varmer op med direkte fremløb, men pga. størrelsen og den dårlige varmeledning i 20 cm beton, er gulvet tuilpas varmt i badeværelset  ;)

Hilsen
Michael

Hej Michael

Dagen reddet  ;D Men skal jeg forstå det således, at du lukker 60° varmt vand ind i betongulvet uden at shunte det? Min blandesløjfe står til noget der ligner 30-32° (tror jeg nok) og det giver en behagelig temperatur for både tæer og...ehh...koner  ;)

Du kan jo nok se at jeg IKKE er VVS'er, og af den grund bærer spørgsmålet nok som sådan præg deraf  :D

Mvh Folke

Hej Michael

Ahhh..på den måde...så giver det mening....selv for mig  ;D

Mvh Folke
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Juel

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Minimum temperatur på scotte/opop20 kedel?
« Svar #22 Dato: Feb 23, 2012, 09:56 »
Lige en update, 3 dage med 43 grader på kedlen, og det var tid til en rensning. Der var vådt i bunden under askeskuffen. Og et par af kedelsiderne, var små orange. Så det med en kedeltemp på 43 er nok ikke sundt i længden, nu vil jeg smide den op på 60 grader igen, og se om tingene ikke forsvinder.
Det skal siges at fyret står i et uopvarmet rum.

Offline Leo

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Minimum temperatur på scotte/opop20 kedel?
« Svar #23 Dato: Feb 23, 2012, 10:22 »
Mit fyr står også i et (ellers) uopvarmet rum, med ca. 25 m rørforbindelse til boligen over uopvarmet loft.
Jeg har aldrig kondensproblemer, og har endnu ikke været oppe på 43 grader i fremløb til radiatorerne.
Det lyder som du kunne bruge MHES løsning til hans gulvvarme til trægulvet. Altså med den temperatur du har behov for - 43 grader.

MVH Leo

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: Minimum temperatur på scotte/opop20 kedel?
« Svar #24 Dato: Feb 23, 2012, 11:26 »
hej Leo.
Det er jo fordi du har en retur på kedlen på som er på mindst 45gr og derfor er der ingen kondens fra røggasserne.
At du har en lavere temp på din akumuleringstank er ligegyldigt.
Desuden modsiger du dig selv i dit indlæg hvor du det ene sted skrive at din kedel skal have mindst 45 gr i retur og det andet sted skriver at du frit kan vælge ??
Når din kedel skal have 45 gr i retur kan du jo da ikke vælge frit.
At røggassen frigiver kondens ved lavere temp er fysik og det kan man ikke ændre på. Det er også derfor at din "fejer" tjekker om din skorstens temp er høj nok i toppen  og om den er tør for ellers får du løbesod.
MVH
Claus
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline Leo

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Minimum temperatur på scotte/opop20 kedel?
« Svar #25 Dato: Feb 23, 2012, 11:47 »
Hej Claus

Nemlig, over 45 grader retur til kedlen.
At jeg skulle have en lavere temperatur i min akkumuleringstank er en misforståelse. Den er i toppen det samme som kedeltemperaturen og i bunden næsten den samme, sålænge jeg ikke aftager større effekt end fyret kan give.
At jeg modsiger mig selv er vel op til læseren af indlæget. Jeg har skrevet at returtemperaturen skal være mindst 45 grader og, at jeg frit kan vælge. Dette er da korrekt! Jeg kan vælge den temperatur jeg vil, men med min nuværende kedel vil det være uklogt at vælge en temperatur under 45 grader. Fordi man kan, er det ikke ensbetydende med, at man skal. Andre kan jo have en grænse der afviger fra de 45 grader.
Min skorstensfejer er meget tilfreds med min skorsten. Temperaturen i toppen kan jeg ikke lige huske, men er der ikke noget om, at den bør være omkring de 60 grader målt en meter nede i skorstenen?

Mvh Leo

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: Minimum temperatur på scotte/opop20 kedel?
« Svar #26 Dato: Feb 23, 2012, 12:54 »
Ok jeg havde så misforstået det der med "frit at vælge"  :D.
Grunden til de 45 gr er at når den varme røggas smyger sig forbi en for kold kedelvæg så dannes der kondens og en pladejernskedel ruster temmeligt hurtigt. Hvis du skifter til en gammel støbejern vil du ikke have samme problem da den ikke ruster men du vil nok have en dårligere udnyttelses %. Så det er sådan lidt pest eller kolera.
Kan ikke huske temp 1 m nede i skorstenen men den skal bare være tør så er det ok. Min er tør men jeg tror ikke jeg har 60 gr for jeg har ikke mere end godt og vel håndvarm på røgrøret ved fyret men jeg har ikke nogen temp føler på.
MVH
Claus
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Minimum temperatur på scotte/opop20 kedel?
« Svar #27 Dato: Feb 23, 2012, 16:41 »
Du skal vel bare have en blandekreds ved dit fyr, så du shunter fremløbet ned inden du sender det mod huset... ala det her jeg lige har tegnet. Undskyld mine groteske bogstaver etc.:


I princippet er det din gulvvarmes blandekreds du skal have flyttet fra huset, og ind i dit fyrrum, hvis jeg ikke tar meget fejl?

Ved at slukke pumpen når VVB skal lades ændrer trykforholdet sig så intet returvand bliver blandet i fremløbet... jeg tror egentlig ikke de to kontra ventiler er nødvendige... det skal jeg lige tænke lidt mere over.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Juel

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Minimum temperatur på scotte/opop20 kedel?
« Svar #28 Dato: Feb 28, 2012, 12:26 »
Ja det kunne jeg gøre, men spørgsmålet er om det kan betale sig, ventil og ventilhus har jeg, men skal jo købe en ekstra pumpe, og det er vel ca 1300kr og jeg gir 1600 pr ton piller, så det skal jo kunne spares hjem,  for at det kan betale sig ;)

Og jeg synes ikke jeg kan se forskel på pille forbrug om jeg har kedel temp på 43 eller 60.. Næste gang vil jeg sætte den til 50 og retur til 45, og se hvordan det går..

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Minimum temperatur på scotte/opop20 kedel?
« Svar #29 Dato: Feb 28, 2012, 12:41 »
Besparelsen vil nok være marginal, med mindre din streng er meget lang og har et stort varmetab..... så var det bedre at vrappe noget mere isolering om strengen, og lukke det med lærred eller noget.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html