Forfatter Emne: pid regulering scotte  (Læst 29901 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bensab

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 44
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: pid regulering scotte
« Svar #15 Dato: Feb 20, 2008, 16:47 »
Hej Michael

Ind til videre ser det ud til mine kurver bliver mere stabile med de nye pid. Nu 30-15-0. Jeg har nu fjernet natsænkningen, så må vi se hvordan det kommer til at se ud.
Scotte 16kw på Dor kedel. Chip ver 7. Trækstabilisator. Opvarmer ca 160 kvm

Offline bensab

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 44
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: pid regulering scotte
« Svar #16 Dato: Feb 27, 2008, 09:11 »
Nu har jeg kørt et stykke tid med 35-15-0 og ser nogenlunde ud.
Synes dog at der er lidt udsving fra 53-65 er det acceptabelt
Scotte 16kw på Dor kedel. Chip ver 7. Trækstabilisator. Opvarmer ca 160 kvm

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: pid regulering scotte
« Svar #17 Dato: Feb 29, 2008, 12:59 »
Nu har jeg kørt et stykke tid med 35-15-0 og ser nogenlunde ud.
Synes dog at der er lidt udsving fra 53-65 er det acceptabelt

Hej,

Sorry, men mit arbejde har krævet al min tid de sidste par dage, så jeg har ikke set dit spørgsmål ?

Umiddelbart er 53-65 grader nogle store udsving, men det kommer an på mange ting.
Kan du sende/vise en kurve af forløbet ?
...Stokerkontrol eller lignende ?

(måske har du tidligere fortalt hvor jeg kan se det, men jeg husker det ikke)

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline bensab

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 44
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: pid regulering scotte
« Svar #18 Dato: Mar 02, 2008, 08:48 »
Nu har jeg kørt et stykke tid med 35-15-0 og ser nogenlunde ud.
Synes dog at der er lidt udsving fra 53-65 er det acceptabelt

Hej,

Sorry, men mit arbejde har krævet al min tid de sidste par dage, så jeg har ikke set dit spørgsmål ?

Umiddelbart er 53-65 grader nogle store udsving, men det kommer an på mange ting.
Kan du sende/vise en kurve af forløbet ?
...Stokerkontrol eller lignende ?

(måske har du tidligere fortalt hvor jeg kan se det, men jeg husker det ikke)

Hilsen
Michael


Hej Michael

Det er helt i orden. Det er trods alt arbejdet der giver brød på bordet.

Min kurve kan ses på http://www.stokerklubben.dk/bensab.shtml
Scotte 16kw på Dor kedel. Chip ver 7. Trækstabilisator. Opvarmer ca 160 kvm

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: pid regulering scotte
« Svar #19 Dato: Mar 02, 2008, 13:49 »

Hej Michael

Det er helt i orden. Det er trods alt arbejdet der giver brød på bordet.

Min kurve kan ses på http://www.stokerklubben.dk/bensab.shtml

Hej,

Kurven ser ikke så værst ud, men der er stadig nogle lidt hurtige "hidsige" udsving, f.eks. om natten hvor forbruget burde være ret stabilt.
Derudover kan man se nogle store udsving ved 19:00 tiden og igen ved 08:00 tiden, uden at skulle afsløre dit privatliv, ligner det noget med bad, og hvis det er sådan, så er det helt fint.
Efter "bade perioden" (hvis det er sådan det er), har du noget oversving, det tyder på for meget P og for lidt I, men selve temperatursvingene tyder også på at varmtvandsforbruget (stadig hvis det er det det er) er en væsentlig del af forbruget.
Hvis det er tilfældet at varmtvandsforbrug er en stor andel af det samlede forbrug, kan det være svært at få reguleringen til at være perfekt.
Forestil dig at normalforbruget til varme er mellem 20 og 30% af fuld effekt, og at det forbrug fordobles når der bruges varmt vand til bad.
En ændring til dobbelt behov vil få styringen til at tordne frem, og når badet så er overstået, så er der alt for stor effekt på.
I sådan en situation ville jeg accepterer at kedeltemp daler en hel del når der bades, sålænge faldet ikke er mere end ca. 10 C.
Derfor ville jeg vælge en "konservativ" indstilling af P- og I-parametrene, sådan at I- bliver det dominerende.

Sidst vi regulerede satte vi P lidt op, så nu er det vel fornuftigt at reducere P lidt igen og måske øge I lidt.
Du kører 35-15-0, forsøg med 25-15-0 et døges tid, se resultatet, derefter prøv med 25-20-0 igen i et døgns tid.
Det jeg ønsker at opnå er mindre oversving efter "badet" og en lidt mindre "hidsig" normal regulering.

UPS - mens jeg skrev dette havde du lige haft en pause i fyringen (10:30 til 13:00) og derefter en opstart der gik lige i himlen (10:30 til 14:00), var det tilsigtet ?
...eller startede fyret op, uden at der var særlig stort varmebehov?

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline bensab

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 44
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: pid regulering scotte
« Svar #20 Dato: Mar 02, 2008, 14:52 »

Hej Michael

Det er helt i orden. Det er trods alt arbejdet der giver brød på bordet.

Min kurve kan ses på http://www.stokerklubben.dk/bensab.shtml

Hej,

Kurven ser ikke så værst ud, men der er stadig nogle lidt hurtige "hidsige" udsving, f.eks. om natten hvor forbruget burde være ret stabilt.
Derudover kan man se nogle store udsving ved 19:00 tiden og igen ved 08:00 tiden, uden at skulle afsløre dit privatliv, ligner det noget med bad, og hvis det er sådan, så er det helt fint.
Efter "bade perioden" (hvis det er sådan det er), har du noget oversving, det tyder på for meget P og for lidt I, men selve temperatursvingene tyder også på at varmtvandsforbruget (stadig hvis det er det det er) er en væsentlig del af forbruget.
Hvis det er tilfældet at varmtvandsforbrug er en stor andel af det samlede forbrug, kan det være svært at få reguleringen til at være perfekt.
Forestil dig at normalforbruget til varme er mellem 20 og 30% af fuld effekt, og at det forbrug fordobles når der bruges varmt vand til bad.
En ændring til dobbelt behov vil få styringen til at tordne frem, og når badet så er overstået, så er der alt for stor effekt på.
I sådan en situation ville jeg accepterer at kedeltemp daler en hel del når der bades, sålænge faldet ikke er mere end ca. 10 C.
Derfor ville jeg vælge en "konservativ" indstilling af P- og I-parametrene, sådan at I- bliver det dominerende.

Sidst vi regulerede satte vi P lidt op, så nu er det vel fornuftigt at reducere P lidt igen og måske øge I lidt.
Du kører 35-15-0, forsøg med 25-15-0 et døges tid, se resultatet, derefter prøv med 25-20-0 igen i et døgns tid.
Det jeg ønsker at opnå er mindre oversving efter "badet" og en lidt mindre "hidsig" normal regulering.

UPS - mens jeg skrev dette havde du lige haft en pause i fyringen (10:30 til 13:00) og derefter en opstart der gik lige i himlen (10:30 til 14:00), var det tilsigtet ?
...eller startede fyret op, uden at der var særlig stort varmebehov?

Hilsen
Michael

Tak for input.

Pausen blev brugt til at rengøre fyret. Det skal jo også gøres engang imellem. Der er ofte mange udsving efter en sådan rengøring. Er der en logisk forklaring på dette.

mvh

Bent
Scotte 16kw på Dor kedel. Chip ver 7. Trækstabilisator. Opvarmer ca 160 kvm

Offline tn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 53
  • Respekt optjent: +3/-0
    • online pillefyr
Sv: pid regulering scotte
« Svar #21 Dato: Mar 02, 2008, 15:49 »

Hej Michael

Det er helt i orden. Det er trods alt arbejdet der giver brød på bordet.

Min kurve kan ses på http://www.stokerklubben.dk/bensab.shtml

Hej,

Kurven ser ikke så værst ud, men der er stadig nogle lidt hurtige "hidsige" udsving, f.eks. om natten hvor forbruget burde være ret stabilt.
Derudover kan man se nogle store udsving ved 19:00 tiden og igen ved 08:00 tiden, uden at skulle afsløre dit privatliv, ligner det noget med bad, og hvis det er sådan, så er det helt fint.
Efter "bade perioden" (hvis det er sådan det er), har du noget oversving, det tyder på for meget P og for lidt I, men selve temperatursvingene tyder også på at varmtvandsforbruget (stadig hvis det er det det er) er en væsentlig del af forbruget.
Hvis det er tilfældet at varmtvandsforbrug er en stor andel af det samlede forbrug, kan det være svært at få reguleringen til at være perfekt.
Forestil dig at normalforbruget til varme er mellem 20 og 30% af fuld effekt, og at det forbrug fordobles når der bruges varmt vand til bad.
En ændring til dobbelt behov vil få styringen til at tordne frem, og når badet så er overstået, så er der alt for stor effekt på.
I sådan en situation ville jeg accepterer at kedeltemp daler en hel del når der bades, sålænge faldet ikke er mere end ca. 10 C.
Derfor ville jeg vælge en "konservativ" indstilling af P- og I-parametrene, sådan at I- bliver det dominerende.

Sidst vi regulerede satte vi P lidt op, så nu er det vel fornuftigt at reducere P lidt igen og måske øge I lidt.
Du kører 35-15-0, forsøg med 25-15-0 et døges tid, se resultatet, derefter prøv med 25-20-0 igen i et døgns tid.
Det jeg ønsker at opnå er mindre oversving efter "badet" og en lidt mindre "hidsig" normal regulering.

UPS - mens jeg skrev dette havde du lige haft en pause i fyringen (10:30 til 13:00) og derefter en opstart der gik lige i himlen (10:30 til 14:00), var det tilsigtet ?
...eller startede fyret op, uden at der var særlig stort varmebehov?

Hilsen
Michael

Tak for input.

Pausen blev brugt til at rengøre fyret. Det skal jo også gøres engang imellem. Der er ofte mange udsving efter en sådan rengøring. Er der en logisk forklaring på dette.

mvh

Bent

Hej bent

jeg vil lige give min kommentar også.

Oversving efter opstart og større temperaturfald (bad og lign) skyldes som oftest for stor I-led, p.g.a at dette i den periode hvor temp er lav tæller op, og vil så vedblive at have betydning i tilsvarende lang periode efter at temp er over indstilling.
Til gengæld gør I-led også, at effekt ikke får for store hidsige udsving under normal drift.
Det jeg gør for at håndtere begge situationer, er at sætte i-led lavt ( mindre end 10) og så til genglæd anvende D-led til at give effekt lige så snart temp daler og dæmpe effekt, når temp stiger. Jeg ved godt at mikael ikke har meget fidus til D-led, men jeg har nu ganske gode erfaring med dette, til at dæmpe hidsighed uden at få oversving.
D-led virker jo over kort tid, hvor I-.led har en meget længere reaktionstid.
Venlig Hilsen
Tn
biocomfort + stokerkontrol
Tasso us kedel
http://pillefyr.tknweb.dk

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: pid regulering scotte
« Svar #22 Dato: Mar 02, 2008, 18:10 »

Hej bent

jeg vil lige give min kommentar også.

Oversving efter opstart og større temperaturfald (bad og lign) skyldes som oftest for stor I-led, p.g.a at dette i den periode hvor temp er lav tæller op, og vil så vedblive at have betydning i tilsvarende lang periode efter at temp er over indstilling.
Til gengæld gør I-led også, at effekt ikke får for store hidsige udsving under normal drift.
Det jeg gør for at håndtere begge situationer, er at sætte i-led lavt ( mindre end 10) og så til genglæd anvende D-led til at give effekt lige så snart temp daler og dæmpe effekt, når temp stiger. Jeg ved godt at mikael ikke har meget fidus til D-led, men jeg har nu ganske gode erfaring med dette, til at dæmpe hidsighed uden at få oversving.
D-led virker jo over kort tid, hvor I-.led har en meget længere reaktionstid.


Hej TN og Bent,

Nu er det ikke sådan at jeg ikke har fidus til D-ledet, det er skam ofte meget anvendeligt i en PID-regulator.
Jeg mener bare at D-ledet ikke har den store effekt i et opvarmningssystem, da dødtiden (tiden fra man ændre på effekten til systemet reagerer) er rimelig stor.
Jeg vil give TN ret i at D-ledet kan fange over- og under sving, hvis det kan reagere i korrekt tid, men det er vigtigt at P- og I-delen først er indstillet korrekt, før man dæmper med D-ledet.

Jeg er også helt enig i at for meget I-del kan trigge oversving ved opstart og store ændringer, men set på Bent's kurver, så er problemet ikke at effekten bliver liggende højt i lang tid, men derimod at anlægget ikke hurtigt nok aftager den producerede varme. Havde det været et I-del problem, havde det også taget lang tid at reagere på temperaturfald, og det er ikke tilfældet.

Måske max. effekten lige rigelig nok (ja - der er mange parametre i spil  :) ).

Bent, forsøg med de ændringer jeg skrev tidligere eller prøv med reduktion af både P- og I-ledet og samtidig lidt D-led, men gør ikke tingene samtidig (altså TN's forslag og mit) men gerne efter hinanden.

Prøv også at begrænse din brænder til f.eks. maks. 50 eller 60%.

Hilsen
Michael

« Senest Redigeret: Mar 02, 2008, 18:12 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline tn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 53
  • Respekt optjent: +3/-0
    • online pillefyr
Sv: pid regulering scotte
« Svar #23 Dato: Mar 02, 2008, 18:45 »

Hej bent

jeg vil lige give min kommentar også.

Oversving efter opstart og større temperaturfald (bad og lign) skyldes som oftest for stor I-led, p.g.a at dette i den periode hvor temp er lav tæller op, og vil så vedblive at have betydning i tilsvarende lang periode efter at temp er over indstilling.
Til gengæld gør I-led også, at effekt ikke får for store hidsige udsving under normal drift.
Det jeg gør for at håndtere begge situationer, er at sætte i-led lavt ( mindre end 10) og så til genglæd anvende D-led til at give effekt lige så snart temp daler og dæmpe effekt, når temp stiger. Jeg ved godt at mikael ikke har meget fidus til D-led, men jeg har nu ganske gode erfaring med dette, til at dæmpe hidsighed uden at få oversving.
D-led virker jo over kort tid, hvor I-.led har en meget længere reaktionstid.


Hej TN og Bent,

Nu er det ikke sådan at jeg ikke har fidus til D-ledet, det er skam ofte meget anvendeligt i en PID-regulator.
Jeg mener bare at D-ledet ikke har den store effekt i et opvarmningssystem, da dødtiden (tiden fra man ændre på effekten til systemet reagerer) er rimelig stor.
Jeg vil give TN ret i at D-ledet kan fange over- og under sving, hvis det kan reagere i korrekt tid, men det er vigtigt at P- og I-delen først er indstillet korrekt, før man dæmper med D-ledet.

Jeg er også helt enig i at for meget I-del kan trigge oversving ved opstart og store ændringer, men set på Bent's kurver, så er problemet ikke at effekten bliver liggende højt i lang tid, men derimod at anlægget ikke hurtigt nok aftager den producerede varme. Havde det været et I-del problem, havde det også taget lang tid at reagere på temperaturfald, og det er ikke tilfældet.

Måske max. effekten lige rigelig nok (ja - der er mange parametre i spil  :) ).

Bent, forsøg med de ændringer jeg skrev tidligere eller prøv med reduktion af både P- og I-ledet og samtidig lidt D-led, men gør ikke tingene samtidig (altså TN's forslag og mit) men gerne efter hinanden.

Prøv også at begrænse din brænder til f.eks. maks. 50 eller 60%.

Hilsen
Michael



Hej

Jeg er helt enig med michael.
Dog vil jeg sige at ved temperatur fald kan den godt reagere hurtigt, selv om i- er stor, da temp. forinden har sandsynligvis har ligget og svinget omkring indstillet temp, og derved er bidrag 0, hvorimod når den kommer nede fra et fald og når indstillet temp, så har temp være under indstilling længe, og dermed er bidrag fra i-led stort.
Men som michael siger der er mange faktorer i spil, og hverken han eller jeg kan give de indstillinger der er bedst for dig, men kun give dig lidt indblik i hvordan pid fungerer, og lidt udgangs-indstillinger. Derefter er det at forsøge med ændring på et led af gangen og iagttage kurve over et længere forløb, og gentage korrektion indtil du er tilfreds.
Venlig Hilsen
Tn
biocomfort + stokerkontrol
Tasso us kedel
http://pillefyr.tknweb.dk

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: pid regulering scotte
« Svar #24 Dato: Mar 04, 2008, 20:08 »
Tak for input.

Pausen blev brugt til at rengøre fyret. Det skal jo også gøres engang imellem. Der er ofte mange udsving efter en sådan rengøring. Er der en logisk forklaring på dette.

mvh

Bent

Hej Bent,

Hvad er nu det ??
Dine kurver viser ikke længere så store over- / undersving  :)

Hvad har hjulpet ?
PID parametre ?
Begrænsning af mex. effekt ?

Sig frem  :D

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline bensab

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 44
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: pid regulering scotte
« Svar #25 Dato: Mar 04, 2008, 22:45 »
Tak for input.

Pausen blev brugt til at rengøre fyret. Det skal jo også gøres engang imellem. Der er ofte mange udsving efter en sådan rengøring. Er der en logisk forklaring på dette.

mvh

Bent

Hej Bent,

Hvad er nu det ??
Dine kurver viser ikke længere så store over- / undersving  :)

Hvad har hjulpet ?
PID parametre ?
Begrænsning af mex. effekt ?

Sig frem  :D

Hilsen
Michael

Hej Michael

Efter lidt udsving efter rensning og opstart fra "kold" kedel med pauser og det hele ser det ud til at det stabiliserer sig.

Jeg har ændret pid til 25-15-0. Max effekten er ikke ændret. Kan ikke huske hvordan.... Mener det gøres i den skjulte menu eller som en "sommer opsætning" i stokerkontrol.

mvh

Bent
Scotte 16kw på Dor kedel. Chip ver 7. Trækstabilisator. Opvarmer ca 160 kvm

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: pid regulering scotte
« Svar #26 Dato: Mar 05, 2008, 20:19 »
Hej Michael

Efter lidt udsving efter rensning og opstart fra "kold" kedel med pauser og det hele ser det ud til at det stabiliserer sig.

Jeg har ændret pid til 25-15-0. Max effekten er ikke ændret. Kan ikke huske hvordan.... Mener det gøres i den skjulte menu eller som en "sommer opsætning" i stokerkontrol.

mvh

Bent

Hej Bent,

Prøv at reducere P og I lidt igen f.eks. P=20 I=10.
Reduktion af max. effekt er afh. af brændertype:
Scotte = skjult menu punkt E4 (10-100%)
Woody / Bio Comfort = Setup menu > Rens og effekt > Max effekt (10-100%)

Begge typer brænder kan justeres via stokerkontrol i:
Setup > Sommer > Max. ydelse

Uanset om man justerer på direkte styreboksen eller via stokerkontrol er resultatet det samme.
Det har ikke indflydelse på max. blæs, mætning max. osv. det er simpelthen en begrænsning af hvor højt op i ydelse brænderen får lov at køre. Sætter du den til f.eks 70, kommer brænderen aldrig over 70% drift.

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: pid regulering scotte
« Svar #27 Dato: Mar 09, 2008, 13:25 »
Hej Bent,

Prøv at reducere P og I lidt igen f.eks. P=20 I=10.
Reduktion af max. effekt er afh. af brændertype:
Scotte = skjult menu punkt E4 (10-100%)
Woody / Bio Comfort = Setup menu > Rens og effekt > Max effekt (10-100%)

Begge typer brænder kan justeres via stokerkontrol i:
Setup > Sommer > Max. ydelse

Uanset om man justerer på direkte styreboksen eller via stokerkontrol er resultatet det samme.
Det har ikke indflydelse på max. blæs, mætning max. osv. det er simpelthen en begrænsning af hvor højt op i ydelse brænderen får lov at køre. Sætter du den til f.eks 70, kommer brænderen aldrig over 70% drift.

Hilsen
Michael

Hej Bent,

Det bliver da også bedre og bedre  :)
Det ser ud til at du har fundet knappen til begrænsning af max effekten, og at det har hjulpet, er det korrekt ?

Har du også reduceret på P og I ?

Umiddelbart tror jeg godt du kan reducere din max effekt til 50-55% uden at du får problemer.

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline john m

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 186
  • Respekt optjent: +3/-1
Sv: pid regulering scotte
« Svar #28 Dato: Apr 02, 2008, 08:31 »
Hej ang. pidreg.er min mening at standardinst. ikke er så ringe endda. Hvis man sætter max effekt så den passer til forbruget,men selføligt ikke alt for lavt.Kedel temp. skal være rimlig jævn (retur regulering) så kører det, måske med mindre udsving ,men jeg mener gerne den må svinge lidt så brænderen er lidt oppe en gang imellem .Har selv interface så har leget en del med pid.Jeg passer to andre scotter med standardpid.,såjeg mener jeg har lidt at have min påstand i.Det var bare min mening om pid.håber nogen kan få nytte af det. :) :)                                                                                                                                                                      mvh. john.
16 kw blackstar
170 m2 bolig + 55 m2
værksted .