Forfatter Emne: Hakkende temperatur og ydelse  (Læst 14618 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Hakkende temperatur og ydelse
« Svar #15 Dato: Dec 06, 2014, 10:55 »
Uha jeg har de der 98 kr fra Harald Nyborg  ;D, de kan en masse og koster ingen penge. Jeg har været turen rundt med nogle Danfoss Living connect men de døde efter godt 2 år så nu er det Harald der styrer varmen og det gør han fint.
Shunten står til 45 grader

Jeg har desværre Danfoss connect termostater som gør det samme. Jeg mener desværre da systemet er så fint udenpå og firkantet indeni (mindste justering er 30min, maks antal temperaturer 2).

Hvis det er en anden type du har, kunne du skrue de 2 rum op lidt forskudt (feks. 10min). Så kommer forbruget mere jævnt og faldet måske ligeså. Alternativ var også flowkontrol på ventilerne. Det vil forlænge opvarmningen med en lille smule, men også give en mere jævn varme.

Og jo, noget er galt, hvad står shunten til? det er rigtigt, at den nok ikke kan sænke forskellen meget mere end 10 grader, men den bør ikke følge helt med op når kedlen bliver for varm, så bør den flade ud.

Godaw fyrmester, længe siden  8) Ventilen til VVB hang, når VVB rammer ønsket temp falder returen nu så der var en bette fejl. Fordi kedeltemperaturen faldt i morges skyldes de automatiske termostater i køkken/alrum hæver temperaturen et par grader. Der sidder 3 af slagsen i rummet. Mht de hakkende kurver synes jeg bare den plejer at køre mere "glidende" men måske min fremskredne alder giver problemer med hukommelsen  :-\


Jeg synes du det ser fint ud... At den hakker lidt gør ikke det store i forbrug.. Det der med rene lige kurver er vist bare en sag for nørder og at du har hak i kurver betyder jo bare at varmebehovet svinger meget i øjeblikket ,desuden er ikke noget bevis på at det øger forbruget .
At din retur følger din kedeltemp er der da ikke noget underligt i det skal den da. Ellers er der da noget helt i skuret og at den ikke skulle regulere ordentligt er vist et gæt . Hvis din kedeltemp gør som den gør kl 0500 og dykker til 46 gr ( VVB ?)så er der ikke meget at blande i din retur for at hæve den. Ok måske ligger den et par gr over det den gør fra anlæg ,det kan man jo ikke se med mindre man også har en måler før shunt ,men den vil da stadigvæk følge din kedel..
Faktisk burde føler sidde før shunt . Det nytter jo ikke noget at du tror dit anlæg kører som en snor hvis det er falsk pga shunten.
Biomax 16 fyrbøder

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Hakkende temperatur og ydelse
« Svar #16 Dato: Dec 06, 2014, 11:29 »
Så kan du jo godt, starte dem lidt forskudt!

Så bør returen stagnere mellem 45 og 47 grader, hvis du har fået løst dit problem med VVB'en. Det gør den ikke, så prøv også at massere den ventil!


Uha jeg har de der 98 kr fra Harald Nyborg  ;D, de kan en masse og koster ingen penge. Jeg har været turen rundt med nogle Danfoss Living connect men de døde efter godt 2 år så nu er det Harald der styrer varmen og det gør han fint.
Shunten står til 45 grader

Jeg har desværre Danfoss connect termostater som gør det samme. Jeg mener desværre da systemet er så fint udenpå og firkantet indeni (mindste justering er 30min, maks antal temperaturer 2).

Hvis det er en anden type du har, kunne du skrue de 2 rum op lidt forskudt (feks. 10min). Så kommer forbruget mere jævnt og faldet måske ligeså. Alternativ var også flowkontrol på ventilerne. Det vil forlænge opvarmningen med en lille smule, men også give en mere jævn varme.

Og jo, noget er galt, hvad står shunten til? det er rigtigt, at den nok ikke kan sænke forskellen meget mere end 10 grader, men den bør ikke følge helt med op når kedlen bliver for varm, så bør den flade ud.

Godaw fyrmester, længe siden  8) Ventilen til VVB hang, når VVB rammer ønsket temp falder returen nu så der var en bette fejl. Fordi kedeltemperaturen faldt i morges skyldes de automatiske termostater i køkken/alrum hæver temperaturen et par grader. Der sidder 3 af slagsen i rummet. Mht de hakkende kurver synes jeg bare den plejer at køre mere "glidende" men måske min fremskredne alder giver problemer med hukommelsen  :-\


Jeg synes du det ser fint ud... At den hakker lidt gør ikke det store i forbrug.. Det der med rene lige kurver er vist bare en sag for nørder og at du har hak i kurver betyder jo bare at varmebehovet svinger meget i øjeblikket ,desuden er ikke noget bevis på at det øger forbruget .
At din retur følger din kedeltemp er der da ikke noget underligt i det skal den da. Ellers er der da noget helt i skuret og at den ikke skulle regulere ordentligt er vist et gæt . Hvis din kedeltemp gør som den gør kl 0500 og dykker til 46 gr ( VVB ?)så er der ikke meget at blande i din retur for at hæve den. Ok måske ligger den et par gr over det den gør fra anlæg ,det kan man jo ikke se med mindre man også har en måler før shunt ,men den vil da stadigvæk følge din kedel..
Faktisk burde føler sidde før shunt . Det nytter jo ikke noget at du tror dit anlæg kører som en snor hvis det er falsk pga shunten.
« Senest Redigeret: Dec 06, 2014, 11:30 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: Hakkende temperatur og ydelse
« Svar #17 Dato: Dec 06, 2014, 12:41 »
Det er altså lige meget med den shunt.. Dens formål er at søge for at returen ikke kommer ned hvor kedlen kondensere og hvis du tager mit anlæg feks så vil shunten aldrig kunne give så meget gennemstrøming at returen falder ud .. Tak nu lidt logisk.. Hvis returen falder ja så falder fremløb også og ligger fremløb på 46 gr og returen på 36 så vil du aldrig kunne få så meget vand presset igennem uden en pumpe dirkete på shunten at den kan udligne så meget at temp holdes på 45 gr .. Det kan ikke lade sig gøre og er fremløb over de 45 gr ja så følger returen slavisk fremløb..
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Hakkende temperatur og ydelse
« Svar #18 Dato: Dec 06, 2014, 12:58 »
Hej Claus,

Du har desværre ikke helt ret  ;)
Når man f.eks. har gulvvarme med blandekreds vi, returtemperaturen herfra typisk være 30-35oC og ihvert tilfælde aldrig over 40oC.
Kombineret du det med radiatorer der ikke er for småt dimensioneret, vil du ofte i et almindeligt hus have en returtemperatur på omkring de 35-40oC i almindelig drift, altså dernede hvor der er stor risiko for kondensering i kedlen.

Hvis du havde en 3-vejs termostatisk shunt vil du ikke have noget problem overhovedet i at holde returen til kedlen på f.eks. 45oC under alle forhold, simpelthen fordi shunten vil returnere alt fremløbsvand til kedlen indtil returen kommer op i nærheden af den indstillede temperatur, hvorefter den vil begynde at dele fremløbsvandet mellem varmeforbrugerene og returen til kedlen.
Derved vil fyret kunne køre med en fornuftig temperatur hele tiden og så er det blot opvarmningen af huset/VVB'en der forsinkes marginalt.
Fornuftig temperatur på kedlen giver den absolut bedste forbrænding, så i realiteten er det på ingen måde langsommere end at køre uden shunt eller med "dårlig" shunt, tværtimod.

Min returtemperatur følgen f.eks. ikke slavisk fremløbstemperaturen, og jeg har endda ikke en 3-vejs shunt på (endnu  ;) )

Hilsen
Michael

 

Det er altså lige meget med den shunt.. Dens formål er at søge for at returen ikke kommer ned hvor kedlen kondensere og hvis du tager mit anlæg feks så vil shunten aldrig kunne give så meget gennemstrøming at returen falder ud .. Tak nu lidt logisk.. Hvis returen falder ja så falder fremløb også og ligger fremløb på 46 gr og returen på 36 så vil du aldrig kunne få så meget vand presset igennem uden en pumpe dirkete på shunten at den kan udligne så meget at temp holdes på 45 gr .. Det kan ikke lade sig gøre og er fremløb over de 45 gr ja så følger returen slavisk fremløb..
« Senest Redigeret: Dec 06, 2014, 13:01 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Hakkende temperatur og ydelse
« Svar #19 Dato: Dec 06, 2014, 14:41 »
Jeg må være enig med Michael!

Og shunten kan ikke levere varmt fremløb på en kold kedel, men med en shunt stillet på 45 skal returen ikke blive 55 medmindre husets retur eller noget andet varmer den og der har vi fået at vide at det gør det ikke. Så hvis returen altid er ca 10 grader under virker den ikke optimalt! og så kunne man lige vel have en kuglehane!

Og dine enorme udsving, har vi snakket om før, hvor du ikke troede på at det kunne være en god ide med flowkontrol på din festsal.

Det korte af det lange er at din festsal trækker  + 40-50 kW, i opstart (koldt tomgangsvand i kredsen). Her efter falder det til under 30kW, hvilket kan ses, ved at kedlen langsomt kan hæve temperaturen. Men at det er under 30kW kan ligeså vel være fordi fremløbet ikke er varmt nok, for hvis fremløbet kunne holdes på 65 grader ville din varmen i festsalen yde noget mere.

Derfor, hvis du havde flowkontrol kunne du begrænse ydelsen til måske 18kW ved 65 grader. så ville kedlen måske kun falde 10 grader i temperatur før den fangede ydelsen. Lige nu kører du med 30-50% i ydelse. Ved en ydelse på 40% (12kW) og et forøget aftag på 18kW vil fyret med en P på 3,5 ramme 100% ydelse ved senest 48 grader og aftaget begrænset til 100%. Så ville du have varme alle vegne inkl. VVB og festsalen ville have et aftag der var nærmere det reelle forbrug.

I dag kører du maks. 30kW (det er det fyret yder) og når festsalen varmer, kører den måske 100% i halvdelen af tiden og med halvarmt vand. Hvorfor ikke køre hele tiden med helt varmt vand og 80% ydelse på fyret. Energi regnskabet og opvarmningen af festsalen er tilnærmelsesvis den samme. (om fyret køre 100% i en time og 60% i den næste, eller 80% i begge timer. Outputtet bliver 48kWh uanset).

Jeg tror dog ikke kondens er det store problem med 100% ydelse og en røgtemperatur på +150grader. Men hvorfor dog have et fyr der i noget af tiden er bagud, hvis det istedet bare kunne køre jævnt høj effekt.



Det er altså lige meget med den shunt.. Dens formål er at søge for at returen ikke kommer ned hvor kedlen kondensere og hvis du tager mit anlæg feks så vil shunten aldrig kunne give så meget gennemstrøming at returen falder ud .. Tak nu lidt logisk.. Hvis returen falder ja så falder fremløb også og ligger fremløb på 46 gr og returen på 36 så vil du aldrig kunne få så meget vand presset igennem uden en pumpe dirkete på shunten at den kan udligne så meget at temp holdes på 45 gr .. Det kan ikke lade sig gøre og er fremløb over de 45 gr ja så følger returen slavisk fremløb..
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Hakkende temperatur og ydelse
« Svar #20 Dato: Dec 06, 2014, 18:41 »
Problemet med mit anlæg og shunt er: Idioten der i tidernes morgen har ændret anlæget har støbt retur rørene ned i gulvet, fremløb er smidt ind i en mur, så skal jeg have en trevejs shunt i, kræver det et stort stykke arbejde. Ikke nok med det, så er fremgange sat på et T hvor den ene går ned i gulvet og den anden går på loftet, det er en temmelig rodet opsætning der ikke er meget at gøre ved.
Biomax 16 fyrbøder

Torrildvej2

  • Gæst
Sv: Hakkende temperatur og ydelse
« Svar #21 Dato: Dec 07, 2014, 19:00 »
Det lyder skørt, så den tror jeg at jeg har misforstået.

Shuntens føler skal sidde på returen lige inden kedlen. (og selve shunten mellem fremløb og retur)
Det gør den også. Det returføleren til styringen, der er sat på, lige inden der shuntes.

Føler til VVB skal sidde i VVB, eller hvis det ikke styres via styringen, som en retur ventil umiddelbart efter VVB
Min VVB Føler sidder sammen med føleren til shunten.
Og alt det her flytten rundt med føleren, er kun for at kunne følge med i hvordan det virker, både på styringen og på stokercloud

Som nedenstående og med føleren fra shunten siddende ved flowmåler og føler til VVB i toppen af denne
http://www.nbe.dk/files/manager/diagrammer/silo%203%20vejs%20vvb.png


Min montør mener at min shunt virker. Men mine kurver minder meget om dine, hvad angår fremløb og retur. Min vvb føler sidder lige på den anden side af shunten. Men synes ikke at jeg kan se at den blander i? Retur føler sidder på retur fra huset side, og vvb på retur til kedel.
« Senest Redigeret: Dec 07, 2014, 19:01 af Torrildvej2 »

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Hakkende temperatur og ydelse
« Svar #22 Dato: Dec 07, 2014, 19:16 »
Jamen hvorfor ikke sætte dem rigtigt, så du ikke behøves flytte unødigt og/eller montere en føler i T5! (til at måle hvor du vil)

Retur føleren skal sættes ved shuntføleren eller i bunden af kedlen (jeg kan ikke forstå hvorfor du flytter denne og sætter føleren til VVB i stedet. Det giver da unødig forvirring og flyt'en rundt)

Hvordan styrer du VVB, hvis du har sat føleren sammen med Shuntens Føler?


Det lyder skørt, så den tror jeg at jeg har misforstået.

Shuntens føler skal sidde på returen lige inden kedlen. (og selve shunten mellem fremløb og retur)
Det gør den også. Det returføleren til styringen, der er sat på, lige inden der shuntes.

Føler til VVB skal sidde i VVB, eller hvis det ikke styres via styringen, som en retur ventil umiddelbart efter VVB
Min VVB Føler sidder sammen med føleren til shunten.
Og alt det her flytten rundt med føleren, er kun for at kunne følge med i hvordan det virker, både på styringen og på stokercloud

Som nedenstående og med føleren fra shunten siddende ved flowmåler og føler til VVB i toppen af denne
http://www.nbe.dk/files/manager/diagrammer/silo%203%20vejs%20vvb.png


Min montør mener at min shunt virker. Men mine kurver minder meget om dine, hvad angår fremløb og retur. Min vvb føler sidder lige på den anden side af shunten. Men synes ikke at jeg kan se at den blander i? Retur føler sidder på retur fra huset side, og vvb på retur til kedel.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Torrildvej2

  • Gæst
Sv: Hakkende temperatur og ydelse
« Svar #23 Dato: Dec 07, 2014, 19:34 »
Min VVB sidder på strengen, uden mulighed for at styre den, uden at lukke for hele systemet.

Jeg bruger ikke T5 fordi den ikke kan ses på Stokercloud uden at logge ind. T5 bruges desuden til at tjekke fermløbet til kredsen.  T7 kan ikke ses på styringen, eller jeg har ikke fundet ud af hvordan. Derfor er de sat som de er. Om returføleren sidder på retur fra kredsen, eller som returkedel er vel ikke af den store betydning.

Opdatering....
T5 bruges selfølgelig til ekstern temperatur til vejr kompensering.
Kan det passe at det er T6 der bruges til at måle fremløbs temp. til kredsen?
« Senest Redigeret: Dec 07, 2014, 21:13 af Torrildvej2 »

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Hakkende temperatur og ydelse
« Svar #24 Dato: Dec 07, 2014, 19:46 »
Hvor returen sidder er fuldstændig ligegyldigt for funktionen, men forvirrer altså den kvikke læser, hvis den måler noget andet end den hedder.

Og kan T5 ikke ses i stokercloud hvis du aktiverer vejr kompensering? Den kan ses i min (nu har jeg ingen føler i , så den viser "0", men har da fundet en bruger, hvor det vises (se evt. via MHES signatur, der er en)).

Min VVB sidder på strengen, uden mulighed for at styre den, uden at lukke for hele systemet.

Jeg bruger ikke T5 fordi den ikke kan ses på Stokercloud uden at logge ind. T5 bruges desuden til at tjekke fermløbet til kredsen.  T7 kan ikke ses på styringen, eller jeg har ikke fundet ud af hvordan. Derfor er de sat som de er. Om returføleren sidder på retur fra kredsen, eller som returkedel er vel ikke af den store betydning.
« Senest Redigeret: Dec 07, 2014, 19:48 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Hakkende temperatur og ydelse
« Svar #25 Dato: Dec 07, 2014, 19:56 »
Hvilken forskel vil det gøre at sætte føleren i en lomme i bunden af kedlen der hvor nyt vand påfyldes?


Det lyder skørt, så den tror jeg at jeg har misforstået.

Shuntens føler skal sidde på returen lige inden kedlen. (og selve shunten mellem fremløb og retur)

Føler til VVB skal sidde i VVB, eller hvis det ikke styres via styringen, som en retur ventil umiddelbart efter VVB

Som nedenstående og med føleren fra shunten siddende ved flowmåler og føler til VVB i toppen af denne
http://www.nbe.dk/files/manager/diagrammer/silo%203%20vejs%20vvb.png


Min montør mener at min shunt virker. Men mine kurver minder meget om dine, hvad angår fremløb og retur. Min vvb føler sidder lige på den anden side af shunten. Men synes ikke at jeg kan se at den blander i? Retur føler sidder på retur fra huset side, og vvb på retur til kedel.
Biomax 16 fyrbøder

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Hakkende temperatur og ydelse
« Svar #26 Dato: Dec 07, 2014, 20:04 »
Temperatur føler ? Shuntens eller den til styringens?

Problemet med følerlomme i kedlen er længere svartid og måske lidt for høj temperatur, grundet opblanding med varmere kedelvand.

Problemet for shunten, er så for lang svartid og måske lidt forskellige temperaturer afhængigt af flow.

Problemet for returtemperatur føler til styringen er rent kosmetisk (da den egentlig kan undværes og kun er en kontrol måler).


Hvilken forskel vil det gøre at sætte føleren i en lomme i bunden af kedlen der hvor nyt vand påfyldes?


Det lyder skørt, så den tror jeg at jeg har misforstået.

Shuntens føler skal sidde på returen lige inden kedlen. (og selve shunten mellem fremløb og retur)

Føler til VVB skal sidde i VVB, eller hvis det ikke styres via styringen, som en retur ventil umiddelbart efter VVB

Som nedenstående og med føleren fra shunten siddende ved flowmåler og føler til VVB i toppen af denne
http://www.nbe.dk/files/manager/diagrammer/silo%203%20vejs%20vvb.png


Min montør mener at min shunt virker. Men mine kurver minder meget om dine, hvad angår fremløb og retur. Min vvb føler sidder lige på den anden side af shunten. Men synes ikke at jeg kan se at den blander i? Retur føler sidder på retur fra huset side, og vvb på retur til kedel.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Hakkende temperatur og ydelse
« Svar #27 Dato: Dec 07, 2014, 20:12 »
Det var shuntens jeg måske kunne drage gavn af at smide i en dyk lomme i kedlen da jeg ingen plads har når jeg skal have bikset rørsystemet rundt


Temperatur føler ? Shuntens eller den til styringens?

Problemet med følerlomme i kedlen er længere svartid og måske lidt for høj temperatur, grundet opblanding med varmere kedelvand.

Problemet for shunten, er så for lang svartid og måske lidt forskellige temperaturer afhængigt af flow.

Problemet for returtemperatur føler til styringen er rent kosmetisk (da den egentlig kan undværes og kun er en kontrol måler).


Hvilken forskel vil det gøre at sætte føleren i en lomme i bunden af kedlen der hvor nyt vand påfyldes?


Det lyder skørt, så den tror jeg at jeg har misforstået.

Shuntens føler skal sidde på returen lige inden kedlen. (og selve shunten mellem fremløb og retur)

Føler til VVB skal sidde i VVB, eller hvis det ikke styres via styringen, som en retur ventil umiddelbart efter VVB

Som nedenstående og med føleren fra shunten siddende ved flowmåler og føler til VVB i toppen af denne
http://www.nbe.dk/files/manager/diagrammer/silo%203%20vejs%20vvb.png


Min montør mener at min shunt virker. Men mine kurver minder meget om dine, hvad angår fremløb og retur. Min vvb føler sidder lige på den anden side af shunten. Men synes ikke at jeg kan se at den blander i? Retur føler sidder på retur fra huset side, og vvb på retur til kedel.
Biomax 16 fyrbøder

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Hakkende temperatur og ydelse
« Svar #28 Dato: Dec 07, 2014, 22:01 »
Jeg vil tro den har alt for lang svartid og derfor ikke regulere ordentligt. Jeg tror det anbefales at montere den lige efter shunten og helst i kedelvandet, alternativt i en dyklomme.
Monteret i kedlen skal det flyttes mange gange mere vand, før den regulerer og det tror jeg bliver noget skidt.


Det var shuntens jeg måske kunne drage gavn af at smide i en dyk lomme i kedlen da jeg ingen plads har når jeg skal have bikset rørsystemet rundt


Temperatur føler ? Shuntens eller den til styringens?

Problemet med følerlomme i kedlen er længere svartid og måske lidt for høj temperatur, grundet opblanding med varmere kedelvand.

Problemet for shunten, er så for lang svartid og måske lidt forskellige temperaturer afhængigt af flow.

Problemet for returtemperatur føler til styringen er rent kosmetisk (da den egentlig kan undværes og kun er en kontrol måler).


Hvilken forskel vil det gøre at sætte føleren i en lomme i bunden af kedlen der hvor nyt vand påfyldes?


Det lyder skørt, så den tror jeg at jeg har misforstået.

Shuntens føler skal sidde på returen lige inden kedlen. (og selve shunten mellem fremløb og retur)

Føler til VVB skal sidde i VVB, eller hvis det ikke styres via styringen, som en retur ventil umiddelbart efter VVB

Som nedenstående og med føleren fra shunten siddende ved flowmåler og føler til VVB i toppen af denne
http://www.nbe.dk/files/manager/diagrammer/silo%203%20vejs%20vvb.png


Min montør mener at min shunt virker. Men mine kurver minder meget om dine, hvad angår fremløb og retur. Min vvb føler sidder lige på den anden side af shunten. Men synes ikke at jeg kan se at den blander i? Retur føler sidder på retur fra huset side, og vvb på retur til kedel.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: Hakkende temperatur og ydelse
« Svar #29 Dato: Dec 10, 2014, 13:18 »
Nå jeg fik kigget ledt mere på tingene i går da jeg alligevel skulle have vandet af anlæget for at reparere et rør. Mht returtemperaturen der følger kedeltemperaturen skyldes det de tidligere ejere af huset vi bor i. Det vender jeg tilbage til senere, jeg havde RAVK ventilen af anlæget og den fungerer perfekt efter bogen, føleren sidder direkte i returen ca ½ meter før kedlen. Returvands temperaturen vil jeg mene følger kedeltemperaturen fordi, umiddelbart efter kedlen sidder der 3 små radiatorer i køkken/alrummet. De er underdimensioneret da køkken/alrummet er lavet efter installationen og der er ikke tænkt på at de kunne have for lille varmeflade. Termostaten på de 3 radiatorer står på 3, 2 af radiatorernes returafgang er det meste af dagen i denne kulde, altid lige så varm som tilgangen, så en masse varmt vand fiser den korte vej ud til kedlen igen, derfor følger returen temp for det meste kedeltemperaturen. Jeg burde nok skifte radiatorer men da temperaturen i køkken/alrummet sjældent er for kold (det skal være en piv storm i frostvejr før det kniber at følge med) så har jeg ikke gjort noget, den 3 radiator i den anden ende af køkken/alrummet kan booste temperaturen da den er lidt større end de to andre.

Shunten står på 45 grader.


Hej,

Din retur temperatur følger meget præcist kedeltemperaturen, hvilket tyder på at din shunt ikke fungerer eller mangler.
Svingene i temperaturen og driftprocenten skyldes sandsynligvis svingende varmebehov.

Hilsen
Michael


I år synes jeg ydelse og temperatur hakker en del i kurverne http://stokercloud.dk/dev/showgraph.php?mac=henning , hvis man ser på 3 timers visning er der ene små hakker hvor temperaturen hopper meget. Jeg har prøvet at skrue en del i p og i men uden held. P er 2 og i er 0,15 som den har kørt med længe. Hvad skyldes det den har fået de sære ideer? Den har det også med at gå over kedel setpunkt inden den "gasser" ned, det plejer jeg heller ikke at have problem med.
Biomax 16 fyrbøder