Forfatter Emne: Kæmpe varmetab en skorsten  (Læst 12918 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline scottedor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 738
  • Respekt optjent: +28/-4
Sv: Kæmpe varmetab en skorsten
« Svar #15 Dato: Jan 30, 2016, 14:25 »
Jeg har bestilt noget lammel isolering til røgrøret, så må vi se om det hjælper.  :)

Jeg overvejer også at isolere de 2,2 meter skorsten på det uisolerede loft, tror i det vil hjælpe, eller er varmen allerede tabt her?
 ::)
det du isolerer på skorsten og røgrør  er kun forbedring af skorsten når først varmen er derude er den tabt har du husket at få lukket toppen af bagerste røgslag efter du har taget semirens ud
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline Bomholdt

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 104
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Kæmpe varmetab en skorsten
« Svar #16 Dato: Jan 30, 2016, 15:09 »
Øhh, jeg havde bare taget rense anordningen op  :-[

Er ikke helt med på hvad du mener?

Jeg har bestilt noget lammel isolering til røgrøret, så må vi se om det hjælper.  :)

Jeg overvejer også at isolere de 2,2 meter skorsten på det uisolerede loft, tror i det vil hjælpe, eller er varmen allerede tabt her?
 ::)
det du isolerer på skorsten og røgrør  er kun forbedring af skorsten når først varmen er derude er den tabt har du husket at få lukket toppen af bagerste røgslag efter du har taget semirens ud
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=bomholdt

Ext. temperatur = 1,5 meter nede i skorsten.

P.s. Hvis i kigger på mit setup, så virker temperaturføleren på VVB ikke, jeg har bare ikke slået den fra i styring. Min VVB kører med manuel termostat.

Offline kigan

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 538
  • Respekt optjent: +11/-2
Sv: Kæmpe varmetab en skorsten
« Svar #17 Dato: Jan 30, 2016, 15:12 »
Hvis han lukker for den vil temp jo falde meget mere i skorstenen og det vil jo give ham støre problem med fugt i skorsten.
Mvh Kevin
Mit fyr https://v16.stokercloud.dk/#kevinhan
RTB Phoenix 30 kw

Offline Bomholdt

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 104
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Kæmpe varmetab en skorsten
« Svar #18 Dato: Feb 01, 2016, 07:23 »
Præcis :-)

Hvis han lukker for den vil temp jo falde meget mere i skorstenen og det vil jo give ham støre problem med fugt i skorsten.
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=bomholdt

Ext. temperatur = 1,5 meter nede i skorsten.

P.s. Hvis i kigger på mit setup, så virker temperaturføleren på VVB ikke, jeg har bare ikke slået den fra i styring. Min VVB kører med manuel termostat.

Offline Bomholdt

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 104
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Kæmpe varmetab en skorsten
« Svar #19 Dato: Feb 01, 2016, 07:25 »
Vil jeg få noget ud af at hæve følsomheden på min træk stabilisator så den trækker mere luft igennem? Jeg ved godt det er koldt luft, men luften er jo også med til at tøre skorstenen?

Eller må jeg bide i det sure æble og montere raditorer i mit fyrrum?  :-\
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=bomholdt

Ext. temperatur = 1,5 meter nede i skorsten.

P.s. Hvis i kigger på mit setup, så virker temperaturføleren på VVB ikke, jeg har bare ikke slået den fra i styring. Min VVB kører med manuel termostat.

Offline scottedor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 738
  • Respekt optjent: +28/-4
Sv: Kæmpe varmetab en skorsten
« Svar #20 Dato: Feb 01, 2016, 09:18 »
Øhh, jeg havde bare taget rense anordningen op  :-[

Er ikke helt med på hvad du mener?

Jeg har bestilt noget lammel isolering til røgrøret, så må vi se om det hjælper.  :)

Jeg overvejer også at isolere de 2,2 meter skorsten på det uisolerede loft, tror i det vil hjælpe, eller er varmen allerede tabt her?
 ::)hvis du tager semirens ud hæver du røgtemperaturen men hvis du ikke lukker det hul over bagerste røgslag kommer røgen ikke ned i bunden og under bagerste røgslag  men direkte ind i toppen det giver selvfølgelig en højere røggastemp. men dårlig udnyttelse af kedlen
det du isolerer på skorsten og røgrør  er kun forbedring af skorsten når først varmen er derude er den tabt har du husket at få lukket toppen af bagerste røgslag efter du har taget semirens ud
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline Bomholdt

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 104
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Kæmpe varmetab en skorsten
« Svar #21 Dato: Feb 01, 2016, 14:32 »
@scottedor - Jeg forstår ikke helt hvad du citerer??

Nu har jeg hejst en føler halvanden meter ned i skorstenen og forbundet den til styringen, ved omkring 200 grader røggas viser den godt 75 grader, så det er da bedre end de 42 grader den viser ved 130 grader.

Nu forbandt jeg den så til T5, men det var mere så jeg kan se den på stokercloud. Er det dumt da den vist er til ude temperatur? (jeg kører ikke med noget vejr styring)
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=bomholdt

Ext. temperatur = 1,5 meter nede i skorsten.

P.s. Hvis i kigger på mit setup, så virker temperaturføleren på VVB ikke, jeg har bare ikke slået den fra i styring. Min VVB kører med manuel termostat.

Offline scottedor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 738
  • Respekt optjent: +28/-4
Sv: Kæmpe varmetab en skorsten
« Svar #22 Dato: Feb 02, 2016, 11:45 »
hej jeg har lige fået en id jeg ved ikke om den kan bruges hvis du monterer en trækregulator nær toppen af skorstenen evt oppe på loftet og stiller den meget let så undgår du at den megen kolde luft køler røgen hele vejen op mvh erik
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Kæmpe varmetab en skorsten
« Svar #23 Dato: Feb 02, 2016, 12:07 »
Jeg tror man skal noget forsigtig med alt for mange falskluft huller i skorstenen, især hvis der opstår skorstensbrand. 
75 grader i skorstenen er da vist fint.

Der er lige her brændt en af egnens flotteste 4-længet bindingsværkgårde, det ser ud til det var en skorstensbrand der var skyld i ulykken. Man havde i øvrigt pille/stokerfyr.

http://hsfo.dk/gallery/JM/20160130/ARTIKLER/130009999&Profile=1248
« Senest Redigeret: Feb 02, 2016, 12:18 af Frank Chr. »

Offline Bomholdt

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 104
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Kæmpe varmetab en skorsten
« Svar #24 Dato: Feb 02, 2016, 16:03 »
Nå, så fik jeg isoleret røgrøret, det var ikke lige at komme til med de knæk osv bag fyret... Men det lykkedes på det meste af røret.

Så nu har jeg sat semirens i igen, så må vi se hvad skorstenen siger til det... Lige nu ser det fornuftigt ud. 106 grader i afgang og 66 i toppen, men den skal jo lige have lidt tid at køle ned i  O0
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=bomholdt

Ext. temperatur = 1,5 meter nede i skorsten.

P.s. Hvis i kigger på mit setup, så virker temperaturføleren på VVB ikke, jeg har bare ikke slået den fra i styring. Min VVB kører med manuel termostat.

Offline Bomholdt

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 104
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Kæmpe varmetab en skorsten
« Svar #25 Dato: Feb 02, 2016, 16:04 »
ps. hvis man checker mine kurver kan man se jeg satte semirens i kl 16:55  ;D :D O0
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=bomholdt

Ext. temperatur = 1,5 meter nede i skorsten.

P.s. Hvis i kigger på mit setup, så virker temperaturføleren på VVB ikke, jeg har bare ikke slået den fra i styring. Min VVB kører med manuel termostat.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Kæmpe varmetab en skorsten
« Svar #26 Dato: Feb 02, 2016, 18:00 »
Normalt siger man vist at en trækstabilisator (i et varmt fyrrum) er med til at tørre skorstenen.

Trækstabilisator på loftet er vist et nogo at indtil flere årsager, en er allerede nævnt.
Andre:
at virkningen af skorstenen kan blive sat helt ud af kræft, da der kan være tryksforskel på fyrrum og loft.
Luft fra trækstabilisator køler som sådan ikke røgen men iblander kold luft, så temperaturen falder til det samme (men selvfølgelig skånes bunden af skorstenen), men toppen får samme problem og det er her problemet er størst.
Problemet bliver måske endda større, da luften på loftet er kold og da skorsten vil køle varm luft mere en lunken og da hele bunden nu får varmere røg inden iblanding, vil afkølingen blive endnu større.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline thode

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 177
  • Respekt optjent: +2/-1
Sv: Kæmpe varmetab en skorsten
« Svar #27 Dato: Feb 02, 2016, 18:44 »
Nå, så fik jeg isoleret røgrøret, det var ikke lige at komme til med de knæk osv bag fyret... Men det lykkedes på det meste af røret.

Må vi se billeder til inspiration? Jeg skal nemlig have gang i noget lign.

Offline scottedor

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 738
  • Respekt optjent: +28/-4
Sv: Kæmpe varmetab en skorsten
« Svar #28 Dato: Feb 02, 2016, 19:36 »
@scottedor - Jeg forstår ikke helt hvad du citerer??

Nu har jeg hejst en føler halvanden meter ned i skorstenen og forbundet den til styringen, ved omkring 200 grader røggas viser den godt 75 grader, så det er da bedre end de 42 grader den viser ved 130 grader.

Nu forbandt jeg den så til T5, men det var mere så jeg kan se den på stokercloud. Er det dumt da den vist er til ude temperatur? (jeg kører ikke med noget vejr styring)
det jeg mente var at hvis den kunne suge luft længere oppe ville denikke suge skraftigt i nederste trækregulator og du dermed kunne sende en lavere røgtemperatur ud af kedlen og alligevel holde varme i skorstenen
Scotte 16 v.4,99 på Dor 24 kedel med kedelshunt 110 l Metro med termostat