Forfatter Emne: Vvb overlap  (Læst 3043 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Staal

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 215
  • Respekt optjent: +5/-2
    • Mit Pillefyr
Vvb overlap
« Dato: Mar 10, 2017, 19:06 »
Har lige udskiftet min v6.88 styring til den nye v7.0652 styring  ;D

En af funktionerne jeg havde set frem til at skulle bruge var vvb overlap da mit system er omkring 10 min om at afkøle efter vvb drift, og dette har altid resulteret i stop temp  >:(

Men hvor gemmer funktionen sig henne ? Kan ikk finde den under vvb eller andre steder
MVH
Kenneth Staal Egebech

Woody 16kw Low Waste (v. 7.0652) trådløs termostat, silo måler, vakuum transport, vvb prio
250 kvm Landejendom fra 1900 (dårligt isoleret) :-)
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/staal01.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Vvb overlap
« Svar #1 Dato: Mar 10, 2017, 19:22 »
Hej,

Funktionen hedder "Forbliv i VVB-drift" og findes under menuen VVB.

Hilsen
Michael

Har lige udskiftet min v6.88 styring til den nye v7.0652 styring  ;D

En af funktionerne jeg havde set frem til at skulle bruge var vvb overlap da mit system er omkring 10 min om at afkøle efter vvb drift, og dette har altid resulteret i stop temp  >:(

Men hvor gemmer funktionen sig henne ? Kan ikk finde den under vvb eller andre steder
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Staal

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 215
  • Respekt optjent: +5/-2
    • Mit Pillefyr
Sv: Vvb overlap
« Svar #2 Dato: Mar 10, 2017, 19:31 »
Ok har bare set begge funktioner været nævnt en del gange herinde.

Synes ikke rigtigt at forbliv i vvb drift har nogen funktion selvom den står til 10 min
Ventil skifter straks efter vvb temp er opnået
MVH
Kenneth Staal Egebech

Woody 16kw Low Waste (v. 7.0652) trådløs termostat, silo måler, vakuum transport, vvb prio
250 kvm Landejendom fra 1900 (dårligt isoleret) :-)
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/staal01.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Vvb overlap
« Svar #3 Dato: Mar 11, 2017, 06:50 »
Jeg kan heller ikke finde VVB overlab, men kan heller ikke finde det i versionsbeskrivelserne om at denne funktion skulle være fjernet!

Men du har med den nye styring en anden mulighed for at undgå overtemperatur, nemlig at sænke tillægget.
Hvis din VVB er stor og derfor kan aftage mange kilowatt under hele forløbet kunne en Bypass med stophane til VVB være en ide (=mulighed for 2-vejs ventil drift). Hvis man har det, kan du køre næsten uden tillæg. Man kan dog med fordel køre med forskellig setup sommer og vinter, ved at lukke hanen og ændre tillægget.

Hvis du vil have flere ideer eller indput kan du læse på Michaels side her http://mhes.dk/Fyr_med_VVBx.pdf
Du er selvfølgelig også velkommen til at spørge mere, eller give tilbagemelding hvis du finder noget om VVB overlab .
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Vvb overlap
« Svar #4 Dato: Mar 11, 2017, 06:54 »
Jeg mener også ar forbliv i VVB kun er i funktion indtil fyrets effekt er reduceret til et minimum, medminde der er en senere rettele efter version .0468

"Efter afsluttet VVB-drift, forbliver VVB-ventil åben indtil tiden “Forbliv i vvb-drift” er overskredet eller fyrets effekt er reduceret til minimum."

Men kan jo være rettet siden, da du jo skriver at du oplever noget andet.


Altså giver en tid i forbliv i VVB drift på mere end 9min ikke rigtig mening


« Senest Redigeret: Mar 11, 2017, 09:14 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline Staal

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 215
  • Respekt optjent: +5/-2
    • Mit Pillefyr
Sv: Vvb overlap
« Svar #5 Dato: Mar 12, 2017, 10:46 »
Jeg har ændret kedel diff over til 20 grader, det ser ud til at kunne løse problemet  ;D

I v6.88 kunne jeg ikke sætte den så højt
MVH
Kenneth Staal Egebech

Woody 16kw Low Waste (v. 7.0652) trådløs termostat, silo måler, vakuum transport, vvb prio
250 kvm Landejendom fra 1900 (dårligt isoleret) :-)
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/staal01.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Vvb overlap
« Svar #6 Dato: Mar 12, 2017, 12:33 »
Jeg har ændret kedel diff over til 20 grader, det ser ud til at kunne løse problemet  ;D

I v6.88 kunne jeg ikke sætte den så højt

Normalt ville vi sætte den ned og ikke op.

Men det ser ud som om det er dine PI tal som er sat lidt ekstremt, så dit fyr er næsten P reguleret. Det er også derfor du har så lange bløde udsving på kedeltemperaturen og driftprocenten.

Et godt udgangspunkt er en P værdi som er 10 gange højere end I værdien. På de små fyr (10-16kW) nogen gange lidt mere (det er ikke nogen regel, bare praktisk erfaring). Din P værdi er 56 gange større end I værdien.

Jeg kan ikke se dine PI tal for VVB når ikke fyret er i VVB drift. men her er den noget højere P mere normalt, da man forventer et lidt større offset på kedeltemperaturen. Sænker man tillægget, kan man så også med fordel sænke P værdien en lille smule.
« Senest Redigeret: Mar 12, 2017, 20:45 af Hjemme teori »
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Vvb overlap
« Svar #7 Dato: Mar 12, 2017, 12:47 »
Hej Sophus,

Nu er der "diff. over" og ikke "tillæg ved VVB drift" Staal skriver at han har sat til 20o;)
Der er forholdsvis nyt at at den kan sættes helt op til 20oC, men det giver absolut mening her.

Udover denne lille misforståelse, er jeg helt enig i dine betragtninger  ;)

Hilsen
Michael

Jeg har ændret kedel diff over til 20 grader, det ser ud til at kunne løse problemet  ;D

I v6.88 kunne jeg ikke sætte den så højt

Normalt ville vi sætte den ned og ikke op.

Men det ser ud som om det er dine PI tal som er sat lidt ekstremt, så dit fyr er næsten P reguleret. Det er også derfor du har så lange bløde udsving på kedeltemperaturen og driftprocenten.

Et godt udgangspunkt er en P værdi som er 10 gange højere end I værdien. På de små fyr (10-16kW) nogen gange lidt mere (det er ikke nogen regel, bare praktisk erfaring). Din P værdi er 56 gange større end I værdien.

Jeg kan ikke se dine PI tal for VVB når ikke fyret er i VVB drift. men her er den noget højere P mere normalt, da man forventer et lidt større offset på kedeltemperaturen. Sænker man tillægget, man man så også med fordel sænke P værdien en lille smule.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Staal

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 215
  • Respekt optjent: +5/-2
    • Mit Pillefyr
Sv: Vvb overlap
« Svar #8 Dato: Mar 12, 2017, 13:57 »
Ja ved godt PI er lidt i skoven lige nu  :-\ er gang med at få dem justeret ind kunne , det er bare lidt svært når solen skinner så vil man hellere være ude  8)
MVH
Kenneth Staal Egebech

Woody 16kw Low Waste (v. 7.0652) trådløs termostat, silo måler, vakuum transport, vvb prio
250 kvm Landejendom fra 1900 (dårligt isoleret) :-)
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/staal01.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Vvb overlap
« Svar #9 Dato: Mar 12, 2017, 17:49 »
Ja, den smuttede  :)

Hej Sophus,

Nu er der "diff. over" og ikke "tillæg ved VVB drift" Staal skriver at han har sat til 20o;)
Der er forholdsvis nyt at at den kan sættes helt op til 20oC, men det giver absolut mening her.

Udover denne lille misforståelse, er jeg helt enig i dine betragtninger  ;)

Hilsen
Michael

Jeg har ændret kedel diff over til 20 grader, det ser ud til at kunne løse problemet  ;D

I v6.88 kunne jeg ikke sætte den så højt

Normalt ville vi sætte den ned og ikke op.

Men det ser ud som om det er dine PI tal som er sat lidt ekstremt, så dit fyr er næsten P reguleret. Det er også derfor du har så lange bløde udsving på kedeltemperaturen og driftprocenten.

Et godt udgangspunkt er en P værdi som er 10 gange højere end I værdien. På de små fyr (10-16kW) nogen gange lidt mere (det er ikke nogen regel, bare praktisk erfaring). Din P værdi er 56 gange større end I værdien.

Jeg kan ikke se dine PI tal for VVB når ikke fyret er i VVB drift. men her er den noget højere P mere normalt, da man forventer et lidt større offset på kedeltemperaturen. Sænker man tillægget, man man så også med fordel sænke P værdien en lille smule.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt