Hej Steen,
Lad mig først og fremmest slå fast med syvtommer søm.
En træpillebrænder skal ikke vælges for stor, den skal kun lige være stor nok.
Størrelsen af brænderen i kW er jo et udtryk for hvor stor effekt brænderen er i stand til at indfyre i kedlen.
Størrelsen begrænses af den fysiske størrelse på herden (risten), blæserens effekt og sneglens ydelse.
I teorien kunne man bare have en stor herd, en stor blæser og en stor snegl, men det holder ikke i virkeligheden.
Hvis herden er for stor, kan man ikke holde en tilstrækkelig høj temperatur i selve bålet og dermed følger en dårlig forbrænding.
Hvis blæseren er for stor kan man ikke styre den tilstrækkeligt nøjagtigt og hvis sneglen er for stor er resultatet det samme.
Problemstillingen omkring størrelsen af brænderen kan bedst forklares ved at overdrive:
Forestil dig at herden er 1x1 m, så vil bålet kun fylde en brøkdel af herden og en masse af den luft der sendes gennem hullerne i herden vil aldrig komme i forbindelse med bålet.
Ligeledes vil varmen fra bålet ikke kunne holdes koncentreret omkring selve bålet og derved bliver forbrændings temperaturen for lille.
Forestil dig at blæseren er 10 gange så stor som nødvendigt, så vil den skulle arbejde i sit område fra 0-10% i stedet for en der f.eks. er 1,5 gange for stor og vil kunne arbejde i sit område fra 0-67% (= bedre regulering).
Samme forhold gør sig gældende for sneglen, hvis den kan dosere 10 gange så meget som nødvendigt, bliver der svært at smådosere i korrekt mængde.
Når du neddrosler en brænder, gør du ikke andet end at du begrænser blæserens og sneglens ydelse men herden er stadig den samme.
En NBE brænder kan regulere fra 10% til 100%, hvilket for en 16 kW vil sige fra 1,6 kW til 16 kW og for en 10 kW fra 1 kW til 10 kW.
Neddrosler du en 16 kW til max 10 kW kan den altså så reguleres fra 1,6 kW til 10 kW, hvilket i lavlast er 60% mere end 10 kW modellen (forskellen mellem 1 kW og 1,6 kW).
Problemstillingen med en for stor brænder ses som dårlig virkningsgrad ved lavlast og ophobning af aske og skidt på herden.
Problemet kan løses ved at acceptere en dårligere fyringsøkonomi og rense lidt oftere.
I tidens løb har der været gjort mange forsøg på at neddrosle 16 kW modeller vha. skamol tunneller o.lign. til alm. husholdninger, men det store gennembrud kom da NBE introducerede 10 kW modellen.
Hilsen
Michael
Det der kan være kritisk når du justerer dig ud af problemet, er at herden (risten) stadig er for stor.
Det kan give problemer i lavlast og problemer med at herden ikke kan holder ren.
Hvis brænderen er for stor, på byt den.
Hilsen Michael
Jeg ville også have 10 kw, men blev rådet til 16, som jo så i virkeligheden er 16-20-24. Jeg har dog 240 kvm + 15 kvm kælder + udhus og 6 børn, så måske er det OK og min forhandler fortalte om 10kw fyr, der i den seneste vinter havde haft svært ved at følge med da temperaturen var minus 20.
Hvis man indstiller fyret til 16 kw og sætter max effekt til fx 65% så melder fyret jo 10,4 kw og kører for så vidt udmærket. Forbruget til opvarmning af vand (min eneste erfaring hidtil) er markant lavere end ved 100% (over 1/3 lavere) og tager længere tid. Man kunne jo så tro at man havde indstillet sig til at have et 10kw fyr blot med mulighed for at skrue op, når det bliver koldt.
Derfor bekymrer det mig da lidt at læse, at det kan være problematisk. Jeg troede faktisk at virkningsgraden og pilleforbruget på en neddroslet 16 kw der kører med 65% max effekt og en 10 kw ville være nogenlunde ens.
Hvordan skal de nævnte problemer med herden forstås? Betyder det blot at der skal rengøres lidt oftere?