Forfatter Emne: VVB til slukket externe bug og brændselsmangel  (Læst 10719 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline FKR

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 21
  • Respekt optjent: +1/-0
VVB til slukket externe bug og brændselsmangel
« Dato: Sep 22, 2013, 14:29 »
Hej

I 10.040 og frem er dette blevet indført:

Efter afsluttet VVB-drift, som ikke efterfølges af varme-drift, lukkes 3-vejs ventil når kedeltemperatur er mindre end 5 grader større end vvb-temperatur. Dermed forhindres at varmtvandsbeholder tømmes for varme i takt med at kedlen nedkøles når fyret er stoppet af tidsstyring, ekstern kontakt eller T5.

Rigtig godt.. men... det virker ikke altid...

Som jeg har set det, sker det når VVB og kedel følges ad ned, således at kedel temp aldrig når ned på VBB+5 grader...

Kunne det være muligt at lukke VVB ventilen, hvis VVB temp falder?
 
Og ang. brændselsmangel.... igen rigtig god idé... i teorien.... i praktisk ville det måske være OK, at acceptere at den laver en ekstra optænding engang imellem.
Ja jeg ved at man kan justere min effekt op... men det er jo heller ikke smart at fyret ikke kan gå ned i den effekt der faktisk er nødvendig, hvorefter den går i stop pga. høj temp og så skal tænde ingen... hvad er der så sparet.... udover man får et fyr med flere fejl muligheder... der er vel målet at få et fyr der så stabil så mulig og ikke går i fejl hele tiden....
Man kunne jo vælge at sende en mail (eller..) hvis man får en ekstra optænding, så man ved at man skal have kikket på det.... men der er da ingen grund til at stoppe fyret... det vigtigste er jo at fyret kører og laver varme..  ikke?

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: VVB til slukket externe bug og brændselsmangel
« Svar #1 Dato: Sep 22, 2013, 17:29 »
1. del af spørgsmålet kigger Jens og Co på.
Det med at du tror at du ikke skal indstille min effekten er ikke korrekt.
Den kan gå lige så langt ned i effekt som muligt, men du skal justere det så bålet ikke bliver for småt, for så går ilden ud.
Det er derfor du får beskeden "Brændselsmangel"
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline FKR

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 21
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: VVB til slukket externe bug og brændselsmangel
« Svar #2 Dato: Sep 22, 2013, 21:49 »
Hej Michael

Tak for det hurtige svar. glæder mig til at se hvad Jens & Co finder på...   

Jeg er helt enig i at et korrekt justeret fyr bør bålet ikke gå ud... og det gør der heller ikke i tilfælde jeg har set på mit fyr, 10% flamme kan bare blive så lille at den interne snegl skygger for sensoren... det kan være at der er fordi min 16 KW brænder er af ældre dato (alder ukendt med den er født med den gamle 2 trins styring) men er dog opdateret/renoveret for nogle år siden. og det er heller ikke specielt ofte at jeg har fået denne alarm efter jeg her justeret blæser og skiftet lysføler.

Flammen er jo ikke altid holde 100% perfekt, og den ændre sig jo nemt da snegel jo ikke altid doserer 100% ens, samt det bestemt ikke er ligegyldig om fyret lige er renset eller trænger til det... + mange andre faktor.....

Men det der var min pointe var at jeg sytes det er synd at fremkalde fejl og stop på fyret som kunne være undgået.

Jeg (og sikket andre) vil være meget taknemlig hvis vi kunne vælge og denne fejl skulle komme med det samme (som nu) eller man vil accepterer at den prøver at at lave en optænding igen, der kunne evt. laves en et maks antal af disse optændinger pr. gang/dag/uge/mdr.... og igen evt. en fejl på skærmen eller en mail..

Det vigtigste for mig er at mit fyr kører og ikke stopper for fejl som kunne være undgået....       

Offline vindum

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: VVB til slukket externe bug og brændselsmangel
« Svar #3 Dato: Sep 23, 2013, 05:14 »
Hej
ang. brændselsmangel har jeg oplevet mange stop 3 stop på 4 dage på version 10.040  :'( da mit fyr er en 10 kw
og flammen på 10% og under  joer  meget lille, så har rullet tilbage p 10.032 som bare kører uden problemer
jeg vil ligge mig op af fkr ,kunne man ikke få en mulighed for at tilvælge eller fravælge denne funktion da jeg ikke
kan se nogen ide i at få fyret til at stoppe for at skåne en el tænding . ville personlig heller skifte en eltænding en gang om
året og så undgå denne fejl.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: VVB til slukket externe bug og brændselsmangel
« Svar #4 Dato: Sep 23, 2013, 05:46 »
Sorry, men det med "Brændselsmangel" er altså ikke nyt !!
Det er kun selve teksten der er ny, funktionen har været der hele tiden  ;)

Tidligere var det "Skorstenstræk" der skulle justeres korrekt for at fyret ikke gik ud ved 10% drift, nu er det "Minimum effekt", igen samme funktion, blot nyt navn  :)

Hilsen
Michael

Hej

I 10.040 og frem er dette blevet indført:

Efter afsluttet VVB-drift, som ikke efterfølges af varme-drift, lukkes 3-vejs ventil når kedeltemperatur er mindre end 5 grader større end vvb-temperatur. Dermed forhindres at varmtvandsbeholder tømmes for varme i takt med at kedlen nedkøles når fyret er stoppet af tidsstyring, ekstern kontakt eller T5.

Rigtig godt.. men... det virker ikke altid...

Som jeg har set det, sker det når VVB og kedel følges ad ned, således at kedel temp aldrig når ned på VBB+5 grader...

Kunne det være muligt at lukke VVB ventilen, hvis VVB temp falder?
 
Og ang. brændselsmangel.... igen rigtig god idé... i teorien.... i praktisk ville det måske være OK, at acceptere at den laver en ekstra optænding engang imellem.
Ja jeg ved at man kan justere min effekt op... men det er jo heller ikke smart at fyret ikke kan gå ned i den effekt der faktisk er nødvendig, hvorefter den går i stop pga. høj temp og så skal tænde ingen... hvad er der så sparet.... udover man får et fyr med flere fejl muligheder... der er vel målet at få et fyr der så stabil så mulig og ikke går i fejl hele tiden....
Man kunne jo vælge at sende en mail (eller..) hvis man får en ekstra optænding, så man ved at man skal have kikket på det.... men der er da ingen grund til at stoppe fyret... det vigtigste er jo at fyret kører og laver varme..  ikke?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline FKR

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 21
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: VVB til slukket externe bug og brændselsmangel
« Svar #5 Dato: Sep 23, 2013, 06:16 »
Hej MHES

Forstår ikke helt du ikke mener det er en ny "funktion"

Før 10.040 (og i 4.xx og 6.xx )prøvede fyret "bare" at tænde igen som var det en ny optændingen... men nu opgiver den bare og melder "Brændselsmangel" er det ikke korrekt?

Og problemet er ikke at fyret går ud, problemet er at styringen tror den gør det... jeg har stadig en fin lille flamme, og alle pillerne er fint brændt af når jeg får "Brændselsmangel".


Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: VVB til slukket externe bug og brændselsmangel
« Svar #6 Dato: Sep 24, 2013, 06:05 »
Hej,

Tja, i tidligere versioner kunne det være som du beskriver.
I nogle versioner kunne der være flere opstarts forsøg, mens andre stoppede efter første forsøg.

Selve funktionen er den samme som altid, hvis styringen tror at ilden er gået ud fordi fotocellen mangler lys i lang nok tid, så stopper fyret (evt. efter et optændingsforsøg).

Hilsen
Michael

Hej MHES

Forstår ikke helt du ikke mener det er en ny "funktion"

Før 10.040 (og i 4.xx og 6.xx )prøvede fyret "bare" at tænde igen som var det en ny optændingen... men nu opgiver den bare og melder "Brændselsmangel" er det ikke korrekt?

Og problemet er ikke at fyret går ud, problemet er at styringen tror den gør det... jeg har stadig en fin lille flamme, og alle pillerne er fint brændt af når jeg får "Brændselsmangel".
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline vindum

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 3
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: VVB til slukket externe bug og brændselsmangel
« Svar #7 Dato: Sep 24, 2013, 19:48 »
Hej mhes
Hvorfor får jeg problemer med version 10.040
Med brændselsmangel og ikke med 10.032  ?
Når det er en gammel funktion
Mvh
Vindum

Offline FKR

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 21
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: VVB til slukket externe bug og brændselsmangel
« Svar #8 Dato: Sep 25, 2013, 17:14 »
Jeg har åbenbart også været heldig... har som sagt haft en 2 trin styring, en 4.xx i 2 eller 3 version en, 6.xx med 3 version og nu version 10. Og jeg har aldrig haft problemer med at fyret har været gået ud (så længe der er en der fylder piller på i en ok kvalitet) og slet ikke flere gang om dagen før jeg kom på 10.040....

Men har nu købet en mere følsom lysføler ved q-pro.dk .... så må vi se om det løser problemet eller må jeg jo tilbage til 10.032.

Offline Mosehoej

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 26
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: VVB til slukket externe bug og brændselsmangel
« Svar #9 Dato: Sep 25, 2013, 18:31 »
Sidste vinter havde jeg 2 stop på fyret. Det var fejloptænding. Men når der ingen piller er i siloen ja så tager jeg den på mine skuldre. Men den prøvede da lige en enkelt gang at tænde igen.
I år med den nye opdatering. Ca. 10 stop. Brændselsmangel. Ja tak, det er fint, så tænd da lige en ekstra gang for at se om det nu kan passe. Jeg troede jeg havde min min indstilling fundet. Kørte fint i mange dage. Men en dag blæste det noget mere, så fik jeg fejlen igen. Pis længere op i min kw.
Ps det er træls for at sige det på jysk, er man ikke hjemme ja så er det kold skur man kommer hjem til, da afstilling over mobilen ikke er en mulighed.

Jeg har træk stabilisator.
Mvh
Scotte 10 kw - ver.10 med semirens & keramisk skorsten :-)

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: VVB til slukket externe bug og brændselsmangel
« Svar #10 Dato: Sep 25, 2013, 20:01 »
Hej Vindum,

Jamen jeg siger ikke at der ikke er noget galt med v10.040 mht. håndteringen af "Brændselsmangel", jeg konstaterer bare at funktionen ikke er ny  ;)

Måske har Jens og Jens gjort lysføleren for følsom i v10.040  ;)

Jeg er sikker på at Jens og Jens læser med her, og finder en løsning på problemet.

Hilsen
Michael

Hej mhes
Hvorfor får jeg problemer med version 10.040
Med brændselsmangel og ikke med 10.032  ?
Når det er en gammel funktion
Mvh
Vindum
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline volvojensen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: VVB til slukket externe bug og brændselsmangel
« Svar #11 Dato: Okt 10, 2013, 20:19 »
Ja , det er jo et rigtig spændene oplæg det her .
Jeg kan tilføge at vi fik sat et 10 kw anlæg op den 19 dec 2010 med en vers 6 styring , det har kørt perfekt , den har kun brændt en eltænder af i den periode .
Jeg bestemte mig så for at købe en vers 10 styring og den blev monteret i søndags , og opdateret til 10.045 med det samme , og alle indstillingerne blev overført direkte fra den gamle styring , der gik ca 6 timer inden den gik i alarm ( brændselsmangel ) og det gjorde den så 3 gange det første døgn .
Fyret har kunne kører ved lav last ( 10%) i næsten 3 år uden og komme med en eneste alarm , så sætte man en ny styring og fanden er løs .
Løsningen blev så en mere følsom lysføler og en nedgradering til 10.032 , den kan godt finde på og gå ud stadigvæk , men nu kan den da selv finde ud af og tænde igen , SÅ ET ELLER ANDET ER DER DA GALT MED 10.045 !!!!!!!!

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: VVB til slukket externe bug og brændselsmangel
« Svar #12 Dato: Dec 26, 2013, 10:18 »
Efter 4 år uden problemer af betydning brændte min version 6-styring  i sommers af... helt af sig selv. Nordjysk Elektronik var venlige og solgte mig en ny version 6.85 til indkøbspris.

Desværre har denne version af også 'featuren' med alarm på brændselsmangel, hvilket jeg har oplevet en del gange. Jeg skrev til Nordjysk Elektronik og reklamerede over den forringede driftsikkerhed, og fik følgende svar:

Citat fra: Nordjysk Elektronik
Hej Frank

Jeg er ked af at høre, at du ikke er tilfreds med den nye styring.

Som du også har set på stokerforum, er programmet i styringen ændret, så der ikke automatisk foretages ny optænding hvis der mangler lys på fotocellen under drift.

Nordjysk Bioenergi har bedt om denne programændring, fordi manglende lys i drift er et tegn på at noget er galt. Det er bedre at finde og udbedre dette end at have en masse unødvendige optændinger.

Problemet kan for eksempel være indstilling af blæserhastighed, afvejning af snegl, slidt fotocelle eller fejlplaceret fotocelle.


venlig hilsen
Jens Kjærgaard

For mig at se, så er det nu op til os, ejerne af NBE-fyr, at forklare Nordjysk Bioenergi, hvor vigtigt det er for os, at deres fyr ikke går unødigt i Alarm-tilstand.
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Brændselsmangel-alarm i version 6?
« Svar #13 Dato: Okt 08, 2014, 19:56 »
Jeg finder ikke længere nogetsteds en versionshistorik for chipversion 6
... Man er vist nu på en version 6.88 eller der omkring.

Version 7/10 har tilsyneladende fået ændret forhold omkring disse alarmer for 'lys'-/'brændsel'-mangel. Er noget tilsvarende sket for version 6?
« Senest Redigeret: Okt 08, 2014, 19:57 af Frank_rasmussen »
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron