Forfatter Emne: Tilstand efter service  (Læst 5618 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MrMoelgaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 215
  • Respekt optjent: +12/-1
    • Buzz
Tilstand efter service
« Dato: Nov 08, 2011, 10:01 »
Jeg har et par observationer som jeg lige vil høre om der er andre der har oplevet.

Når jeg gør hovedrent i brænderen plejer jeg at slukke helt for anlægget (pil ned og efterfølgende sluk på vægkontakten) inden jeg afmonterer stikket til brænderen. Når jeg tænder igen siger styringen varm skakt og jeg skal kvittere alarmen inden fyret kan startes. Er det sådan den skal opføre sig? Hvad er den "korrekte" procedure for nedlukning af anlægget? Alarmer bør vel være undtagelsen og ikke reglen?

En anden ting er når jeg vejer piller af. Når den har kørt 6 minutters testkørsel er styringen slukket. Det giver sikkert rigtig god mening at anlægget slukkes mens man vejer af. Men jeg glemmer hvergang at få tændt igen når jeg er færdig. Resultatet er nul varme morgenen efter afvejning. Er der noget i vejen for at styringen selv skifter tilbage til den tilstand den var i inden man begyndte at veje af?
Som minimum kunne det være rart hvis man i Stokerkontrol kunne se forskel på "Slukket Ext." og "Slukket Tast". Der står bare "Slukket", men det får ikke alarmklokkerne til at ringe, da det jo er det den plejer at sige.

Observationerne er baseret på v6.67.

Mvh
Emil Mølgaard
16kW Woody V.10
Blackstar S kedel
VVB styring (2 vejs), Pumpestyring, Ultrasonisk flowmåler (1l/puls)
Rumtermostat (3 zoner)

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Tilstand efter service
« Svar #1 Dato: Nov 08, 2011, 10:21 »
Hej Emil,

Jeg er helt enig, der bør kun komme alarmer når der er noget galt.
Det lyder som om du lukker fornuftigt ned, og hvis du samler i modsat rækkefølge (påmonter stik, tænd for strøm og til slut tænd op ON-knappen), så bør det fungere uden fejlmelding.
Med mindre selvfølgelig at der faktisk er for varmt i skakten  ;)

Mht. afvejning og at anlægget ikke selv tænder igen...
...tja, jeg synes selv at det giver god mening, det er i hvert tilfælde en sikker stilling  ;)
At vi så kan være lidt glemsomme er vel vores problem  ;D ;D
Jeg vil hellere have at jeg glemmer at starte fyret end at en eller anden stakkel glemmer at det starter selv, altså sikkerhed først og fremmest.

Mht. infor i displau vedr tilstand, "Slukket ext.", Slukket tast", "Sommerstop" osv. er jeg helt enig  ;)
Der har gennem tiden været mange forskellige tekster for de forskellige "modes" men det bør være entydigt hvad status er  ;)
Dernæst skal f.eks. stokerkontrol selvfølgelig vise den samme status  ;)

Hilsen
Michael


Jeg har et par observationer som jeg lige vil høre om der er andre der har oplevet.

Når jeg gør hovedrent i brænderen plejer jeg at slukke helt for anlægget (pil ned og efterfølgende sluk på vægkontakten) inden jeg afmonterer stikket til brænderen. Når jeg tænder igen siger styringen varm skakt og jeg skal kvittere alarmen inden fyret kan startes. Er det sådan den skal opføre sig? Hvad er den "korrekte" procedure for nedlukning af anlægget? Alarmer bør vel være undtagelsen og ikke reglen?

En anden ting er når jeg vejer piller af. Når den har kørt 6 minutters testkørsel er styringen slukket. Det giver sikkert rigtig god mening at anlægget slukkes mens man vejer af. Men jeg glemmer hvergang at få tændt igen når jeg er færdig. Resultatet er nul varme morgenen efter afvejning. Er der noget i vejen for at styringen selv skifter tilbage til den tilstand den var i inden man begyndte at veje af?
Som minimum kunne det være rart hvis man i Stokerkontrol kunne se forskel på "Slukket Ext." og "Slukket Tast". Der står bare "Slukket", men det får ikke alarmklokkerne til at ringe, da det jo er det den plejer at sige.

Observationerne er baseret på v6.67.

Mvh
Emil Mølgaard
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline MrMoelgaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 215
  • Respekt optjent: +12/-1
    • Buzz
Sv: Tilstand efter service
« Svar #2 Dato: Nov 08, 2011, 12:40 »
Jeg er helt enig, der bør kun komme alarmer når der er noget galt.
Det lyder som om du lukker fornuftigt ned, og hvis du samler i modsat rækkefølge (påmonter stik, tænd for strøm og til slut tænd op ON-knappen), så bør det fungere uden fejlmelding.
Med mindre selvfølgelig at der faktisk er for varmt i skakten  ;)

Påmonter stik: check!
Tænd for strøm: check!
Tænd på on: Nope... Det ka' jeg ikke da styringen går i alarm allerede under opstart.
Først når alarmen er nulstillet kan jeg tænde.

Mht. afvejning og at anlægget ikke selv tænder igen...
...tja, jeg synes selv at det giver god mening, det er i hvert tilfælde en sikker stilling  ;)
At vi så kan være lidt glemsomme er vel vores problem  ;D ;D
Jeg vil hellere have at jeg glemmer at starte fyret end at en eller anden stakkel glemmer at det starter selv, altså sikkerhed først og fremmest.

Til dels enig. Jeg kan sagtens se logikken bag den måde det fungerer på, hvis bare man informeres om det. Jeg ved godt at konceptet "infobokse" ikke bruges i styringen. Men det kunne nu være smart hvis man fik en lille "Bemærk! Tilstand ændres til slukket." når man starter 360s testkørsel.
Eller som absolut minimum at det stod i manualen. Jeg er ikke tilhænger af den slags implicit bag-om-ryggen logik.

Mht. infor i displau vedr tilstand, "Slukket ext.", Slukket tast", "Sommerstop" osv. er jeg helt enig  ;)
Der har gennem tiden været mange forskellige tekster for de forskellige "modes" men det bør være entydigt hvad status er  ;)
Dernæst skal f.eks. stokerkontrol selvfølgelig vise den samme status  ;)

Det ryger fluks på ønskelisten.

Mvh
Emil
16kW Woody V.10
Blackstar S kedel
VVB styring (2 vejs), Pumpestyring, Ultrasonisk flowmåler (1l/puls)
Rumtermostat (3 zoner)

Offline Staal

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 215
  • Respekt optjent: +5/-2
    • Mit Pillefyr
Sv: Tilstand efter service
« Svar #3 Dato: Nov 09, 2011, 15:29 »
Jeg piller bare stikker af ved brænder mens der er liv i styringen, den kvittere bare med at ledning er afmonteret, sætter ledning på efter rens og fyret kan kører videre  :D... men prøvede at slukke som du beskrev og fik samme fejl om varmskakt  ???

MVH

Kenneth
MVH
Kenneth Staal Egebech

Woody 16kw Low Waste (v. 7.0652) trådløs termostat, silo måler, vakuum transport, vvb prio
250 kvm Landejendom fra 1900 (dårligt isoleret) :-)
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/staal01.html

Offline MrMoelgaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 215
  • Respekt optjent: +12/-1
    • Buzz
Sv: Tilstand efter service
« Svar #4 Dato: Nov 09, 2011, 20:49 »
Hej Kenneth

Tak for tilbagemeldingen. Rart at vide at det ikke kun er min styring der opfører sig sådan. Så kan man jo altid diskutere det logiske i at styringen starter op i alarm på trods af at alt er sat korrekt sammen og der ingen fejl er.

Jeg må til bare at hive ledningen ud af brænderen i stedet for at lukke pænt ned. Jeg har det bare bedst med at der er slukket for det jeg skal skille ad. Men man kan selvfølgelig argumentere for at der ikke er strøm på brænderen når stikket er taget ud.

Mvh
Emil Mølgaard
16kW Woody V.10
Blackstar S kedel
VVB styring (2 vejs), Pumpestyring, Ultrasonisk flowmåler (1l/puls)
Rumtermostat (3 zoner)

Offline MrMoelgaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 215
  • Respekt optjent: +12/-1
    • Buzz
Sv: Tilstand efter service
« Svar #5 Dato: Nov 11, 2011, 23:00 »
Update:
Har lige testet Kenneths forslag. Varm skakt kan man undgå ved at tage kablet af brænderen uden at slukke for styringen.

Så er der den med Slukket efter afvejning af piller... Den er lidt mere ulden. Når man, som jeg, styrer driften via ext kan man ikke se at fyret er slukket på pil ned.
Efter endt afvejning viser styringen "Slukket Ext.". Jeg vil mene at den skulle vise "Slukket tast" da den tilstand har større magt end Slukket Ext.
Magt forstået på den måde at når styringen er i Slukket Tast kan VVB drift ikke startes. Det kan den i Slukket Ext.
Så selvom man husker at tænde igen efter afvejning kan man ikke se om styringen er kommet ud af Slukket Tast, hverken i displayet eller i Stokerkontrol.
Hvis man vil være helt sikker skal man tvinge den ud af Slukket Ext, vente X antal minutters delay (jeg har 10 minutters kontaktdelay som den frejdigt tæller ned uagtet om der er slukket på tast eller ej) og først derefter kan man se om Slukket Tast forhindrer den i at starte.

Så mon ikke det ville være mere logisk hvis Slukket Tast også visningsmæssigt havde højere prioritet end Slukket Ext? Prioriteringen må vel være følgende:

1. Alarm (højeste prioritet da det forhindrer alt drift)
2. Slukket tast (forhindrer både drift og VVB drift)
3. Slukket ext. (VVB drift tilladt)
4. Drift / VVB drift

Mvh
Emil Mølgaard
16kW Woody V.10
Blackstar S kedel
VVB styring (2 vejs), Pumpestyring, Ultrasonisk flowmåler (1l/puls)
Rumtermostat (3 zoner)

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Tilstand efter service
« Svar #6 Dato: Nov 12, 2011, 10:23 »
Hej Emil,

100% enig  ;)

Hilsen
Michael

Så mon ikke det ville være mere logisk hvis Slukket Tast også visningsmæssigt havde højere prioritet end Slukket Ext? Prioriteringen må vel være følgende:

1. Alarm (højeste prioritet da det forhindrer alt drift)
2. Slukket tast (forhindrer både drift og VVB drift)
3. Slukket ext. (VVB drift tilladt)
4. Drift / VVB drift

Mvh
Emil Mølgaard
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline MrMoelgaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 215
  • Respekt optjent: +12/-1
    • Buzz
Sv: Tilstand efter service
« Svar #7 Dato: Nov 14, 2011, 09:48 »
Hov, hvis listen skal være komplet skal "Slukket ur" (eller hvad det nu hedder) vel ind som prio. 3? Hvis ikke styringen er i en varmeperiode kigges der vel ikke på Ext? Eller hvordan er det lige det er?

Således at listen bliver:
1. Alarm (højeste prioritet da det forhindrer alt drift)
2. Slukket tast (forhindrer både drift og VVB drift)
3. Slukket Ur (Ext. ignoreres, VVB drift tilladt)
4. Slukket ext. (VVB drift tilladt)
5. Drift / VVB drift

Mangler der andre tilstande?

Mvh
Emil Mølgaard
16kW Woody V.10
Blackstar S kedel
VVB styring (2 vejs), Pumpestyring, Ultrasonisk flowmåler (1l/puls)
Rumtermostat (3 zoner)

Offline scotten

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 548
  • Respekt optjent: +12/-3
  • På piller
Sv: Tilstand efter service
« Svar #8 Dato: Feb 26, 2012, 13:22 »
Hov, hvis listen skal være komplet skal "Slukket ur" (eller hvad det nu hedder) vel ind som prio. 3? Hvis ikke styringen er i en varmeperiode kigges der vel ikke på Ext? Eller hvordan er det lige det er?

Således at listen bliver:
1. Alarm (højeste prioritet da det forhindrer alt drift)
2. Slukket tast (forhindrer både drift og VVB drift)
3. Slukket Ur (Ext. ignoreres, VVB drift tilladt)
4. Slukket ext. (VVB drift tilladt)
5. Drift / VVB drift

Mangler der andre tilstande?

Mvh
Emil Mølgaard

6.Tager tilløb til kompressorrens.

Og så lige en uden for emne.  :D Driftform konstant

Hilsen Anders