Forfatter Emne: Stop tast - Stop temp  (Læst 1870 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline SkamrisHolm

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Stop tast - Stop temp
« Dato: Feb 23, 2019, 14:58 »
Hej
Jeg er en glad amatør der nu har haft mit Scotte fyr til at køre i snart 10 år - de sidste 4-5 år helt uden problemer (og uden anden styring end den der sidder på fyret - ingen PC altså). Og med "amatør" mener jeg det helt bogstaveligt - jeg gør intet andet end at rense fyret efter forskrifterne når det er nødvendigt. Jeg piller ikke ved noget - justerer ikke noget osv. Og nu er fyret så stoppet (er helt kold), og skriver bare hhv. "Stop Temp" og "Stop tast". Jeg har prøvet at slukke for strømmen, men den vil ikke starte op - fortsætter med samme besked. Og jeg har prøvet at holde "Pil ned" inde i +10 sekunder og intet sker alligevel. Og så har jeg prøvet at søge her i forum'et og læst hvad jeg kunne finde, men er ikke blevet klogere på løsningen.
Er der nogen der har et bud på hvad "den glade amatør" kan prøve inden jeg ringer efter hjælp? Det skal nok være ret enkelt for at jeg kan lykkes med det  :)
På forhånd tak for hjælpen
Peter

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Stop tast - Stop temp
« Svar #1 Dato: Feb 23, 2019, 15:05 »
Hej
Jeg er en glad amatør der nu har haft mit Scotte fyr til at køre i snart 10 år - de sidste 4-5 år helt uden problemer (og uden anden styring end den der sidder på fyret - ingen PC altså). Og med "amatør" mener jeg det helt bogstaveligt - jeg gør intet andet end at rense fyret efter forskrifterne når det er nødvendigt. Jeg piller ikke ved noget - justerer ikke noget osv. Og nu er fyret så stoppet (er helt kold), og skriver bare hhv. "Stop Temp" og "Stop tast". Jeg har prøvet at slukke for strømmen, men den vil ikke starte op - fortsætter med samme besked. Og jeg har prøvet at holde "Pil ned" inde i +10 sekunder og intet sker alligevel. Og så har jeg prøvet at søge her i forum'et og læst hvad jeg kunne finde, men er ikke blevet klogere på løsningen.
Er der nogen der har et bud på hvad "den glade amatør" kan prøve inden jeg ringer efter hjælp? Det skal nok være ret enkelt for at jeg kan lykkes med det  :)
På forhånd tak for hjælpen
Peter

Stop temperatur betyder at din styring registrere at temperaturen er over ønsket kedel temperatur + diff over.
Se at din temperatur føler er korrekt monteret og at der ikke er ledninger der er klemt.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline 383CI

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1413
  • Respekt optjent: +54/-291
Sv: Stop tast - Stop temp
« Svar #2 Dato: Feb 23, 2019, 15:26 »
På min V13èr stiger temperaturen til 999,9 grader på ude føleren hvis jeg tager den af.
Så stopper min vejrkompensering fyret.

Nu ved jeg gode det ikke er samme styring, men det jeg vil sige med det er at hvis en føler bliver afbrudt kan det være fordi styringen ser 999,9 grader, eller rettere, ser uendeligt ohm.

Nu er temperaturføleren en variabel modstand der svinger efter omgivende temperatur.

En NTC10K som jeg formoder der sidder som føler på dit fyr kan blive træt og brænde over, helt som en almindelig glødepære.

Hvis den gør det, og det er et almindeligt kendt problem med dem, ser styringen uendeligt modstand og handler derefter


Så er kvalificeret bud er en defekt kedeltemperatur føler. Om det så er en NTC10K eller PT100 ved jeg ikke men kan du komme til at pille den fra og måle på den må den ikke være "uendelig" i modstand.

NTC10K fra Kinesien er på lager omkring Hobro til kroner stort set ingenting, ellers ligger der mange med fælere rundt omkring, så selv i en weekend bør de kunne fåes.
Alternativt er der jo de officielle kanaler der sender med posten.
 
 
« Senest Redigeret: Feb 23, 2019, 15:29 af 383CI »
Blackstar+ 10Kw V13 (ilt)styring, kompressorrens og diverse følere.


6,7Kw solceller 120 vakkumrør, 300L  193/45 grader. Varmeinstallation styret af Arduino Mega

Mangler du alternativ til den alt for dyre Denso lampda sensor, og / eller vil være med til at teste et alternativ så skriv privat.