Forfatter Emne: Sorte piller og slagger kage efter mont. af ekstra rø(g)vender på roca  (Læst 12872 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Efter at jeg har lavet og mont. en ekstra røgvender plade har jeg fået mange sorte piller i asken og en stor slagger kage på herden.

Min brænder kører mest mellemlast(gjorde den også før), men %ydelsen er faldet lidt efter mont.

jeg har trækstabilisator, og der kommer en lille smule røglugt ud ved overluft just spjældet når der renseblæses.
Jeg justerede flammen ned før jeg mont. den ekstra røgvender og min teori er lidt at røgvenderen har reduceret tækket i kedlen og jeg er begyndt gradvist at just. luften lidt op under "korrektion".

Hvad jer andre der har lavet denne foranstaltning???
« Senest Redigeret: Jan 17, 2010, 21:23 af TonniT »
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Hej Tonni,

Det er helt korrekt at røgvenderpladen påvirker trækket i kedlen, og at du er nødt til at foretage en ny justering.

Surt show, men sådan er det bare  ;)

Hilsen
Michael

Efter at jeg har lavet og mont. en ekstra røgvender plade har jeg fået mange sorte piller i asken og en stor slagger kage på herden.

Min brænder kører mest mellemlast(gjorde den også før), men %ydelsen er faldet lidt efter mont.

jeg har trækstabilisator, og der kommer en lille smule røglugt ud ved overluft just spjældet når der renseblæses.
Jeg justerede flammen ned før jeg mont. den ekstra røgvender og min teori er lidt at røgvenderen har reduceret tækket i kedlen og jeg er begyndt gradvist at just. luften lidt op under "korrektion".

Hvad jer andre der har lavet denne foranstaltning???
« Senest Redigeret: Jan 17, 2010, 19:55 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Regnede jeg også med at du ville sige Michael ;)

Har du nogle fif??? Røgvenderen er mont. så flammen er umulig at beskue længere.

jeg tænkte noget i retningen af at give den et par trin op under korrektion efter hver rengøring/tømning indtil vi er ved at være der...

Ved godt den med at just efter skorsten og røg, men jeg har 1. sal på der gør det er komplet umuligt at just. dette...
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Hej Tonni,

Næ, jeg har ikke nogle fif, andet end at justere efter røgen, når du nu ikke kan se flammen.
Men det lader sig også gøre selv med 1. sal, det har jeg da i hvert tilfælde gjort.
Mit hus har fyret i kælderen og skorstenen går jo hele vejen op til over tagryggen, ca. 12-14 m ialt, og der kan man altså godt justere efter røgmetoden med  ;)

Hilsen
Michael

Regnede jeg også med at du ville sige Michael ;)

Har du nogle fif??? Røgvenderen er mont. så flammen er umulig at beskue længere.

jeg tænkte noget i retningen af at give den et par trin op under korrektion efter hver rengøring/tømning indtil vi er ved at være der...

Ved godt den med at just efter skorsten og røg, men jeg har 1. sal på der gør det er komplet umuligt at just. dette...
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Hej Tonni,

Mit hus har fyret i kælderen og skorstenen går jo hele vejen op til over tagryggen, ca. 12-14 m ialt, og der kan man altså godt justere efter røgmetoden med  ;)

Hilsen
Michael


Ligesom mit. ;)
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Røv-ender (i Overskriften).

Dem ville jeg altså pille ud af fyret, hvis jeg var dig. Selv med en stor gasproduktion, kan det næppe betale sig i længden. Og når det nu også giver sorte piller og slagger ;D
« Senest Redigeret: Jan 17, 2010, 21:14 af Frank_rasmussen »
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Skal overveje det Frank ;)

Men ting udvider sig tit i varme så måske er lugen blevet for lille nu ;D
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Har kigget lidt rundt på nettet og flere steder står der at slagger dannes ved
for høj forbrændings temperatur/ for meget luft...

Nu har jeg jo lagt en plade over brænderen i næsten hele kedlens (roca p30-5)
brede og længde plan med nederste kant af infyringslåge. Det har højst sansynligt hævet temp. en del.

og det hjalp bestemt ikke med at give mere luft... det bliver snart svært at justere luften længere ned...
Giver vi mange flere piller er jeg bange for at der bliver problemer
med mange start og stop når ude temp bliver højere da 10% ydelsen så bliver for høj...

Hvad gør en klog??? og hvad gør jeg ;)
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Hvad der er klogt, tør jeg ikke sige  :) ; men det er da en mulighed at få blæs ned ved at afdække en del af udblæsningshullet fra blæseren.

Hvis du piller blæseren af brænderen, så er det meget let at lægge en blikplade med et mindre udblæsningshul imellem.

Jeg har selv afskærmet ca. 50 % af udblæsningshullet...men det er på en Woody-kedel...


Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Hmm... ikke dårligt..

hvorfor lige udblæsnig???
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Det skulle ifølge MHES være mest effektivt. Også synes jeg, at det var lettest, og så bedst ud.

Men man kunne sikkert have et system med nogle forskydelige plade på indsugningssiden, så man kunne stille størrelsen af hullet løbende.

En del med en sort metal blæser og en lille kedel afdækker vist 70-80 %

Andre stiller vist simpelhen på fabriksindstillingen af effekten til blæseren i styringen. Man skal i så fald vist passe på ikke at komme for langt ned i effekt, da blæseren så bliver upræcis.
« Senest Redigeret: Jan 26, 2010, 18:27 af Frank_rasmussen »
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
En del med en stort metal blæser og en lille kedel afdækker vist 70-80 %

Mener du SORT metal blæser???

jeg har en PVC...
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Ja, det var en sort metal blæser, som jeg tænkte på.

Mine stavefejl falder, så sikkert som ammen i kirken....jeg skulle nok have holdt mig fra overmodige bemærkninger, om emneoverskriften....

Måske kan man tyde http://www.pelletsburner.dk/datablad/Viden%20om,%20blower.pdf i retning af, at PVC-blæseren er bygget til at kunne gå længere ned i effekt.

Men det kunne jo så også betyde, at du ikke kan sætte fabriksindstillingerne meget ned, og afdækning er vejen frem til mindre blæs på en pvc-blæser...

Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline stenstrup

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 394
  • Respekt optjent: +9/-0
  • Godt tilfreds
Jeg har samme røgvender plade monteret, og har aldrig haft problemer med den. Mange andre problemer har jeg haft, men ikke med røgvender.
Jeg har ikke haft nødig at skulle justere noget. Kun ved pilleskift kan det drille lidt, men det tillægger jeg ikke røgvenderpladen. Nu er min kedel jo også større, så måske det kan spille ind??

Jeg har også overvejet at skifte kedel, da brænderen rager lidt vel langt ud i mit fyrrum. Men ved ikke rigtig om det kan svare sig rent økonomisk i forhold til virkningsgrad.
Synes efter montering af røgvenderplade at det kom til at se meget fornuftigt ud. Den hiver vel omkring 45-50 kg piller igennem i døgnet i disse dage (eller snarere uger) og da mit hus er på 160 kvm i to plan uden den bedste isolering og en kæreste der sagtens kan tømme 80 liter varmt vand samt en søn på 7år der også er glad for brusebad, så synes jeg det er acceptabelt.

Nå men det kom ikke røgvenderen ved. Så desværre har jeg ikke meget jeg kan bidrage med angående røgvender pladen.
Måske du skal lave den lidt mindre, så den ikke "spærrer" lige så meget. Der kan jo også være andre træk forhold i din skorsten end i min skorsten. Så måske man ikke lige kan sammenligne helt???
RTB. V13 10kw, 320kg rtb silo. VMV kvs 4.0 ventil/Frese føler til kedel retur. Elektrisk 2-vejs ventil og vma kvs 2.5 med ravk til vvb. Det meste opvarmes med radiatorer. Ca 65 KVM gulvvarme i stuer/køkken via blandekreds og 4m2 direkte nedroslet vha forindstilling på badeværelset. Kamstrup varmemåler. 2 stk trækstabilisatorer indmuret i skorsten, en under en over indgang fra pillefyr. 6 kvm Vølund solfangere/300 l vvb. Brændeovn i stuen.160 kvm hus i to plan fra 1929 (1. Sal renoveret/isoleret i 70'erne) forbrug pr år ca 5,5T
https://stokercloud.dk/v3/#/32178/main-page

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Satans... :)

Overvejer i øjeblikket også om der skal kortes lidt af den i længden, måske et par hakker ind i siderne men starter med længden...
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.