Forfatter Emne: Tilsættelse af olie i piller  (Læst 7155 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline EF

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 74
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Woody Bio comfort 16 Kw NU med styring 6.21
Tilsættelse af olie i piller
« Dato: Jan 29, 2010, 10:19 »
Af ren nysgerrighed hvad sker der når folk hælder andet end madolie ud over pillerne i siloen. Jeg har hørt om at der eksempelvis er nogen der bruger spild olie ;).
Det kunne jo være nogen er jer der har hørt om nogen der har haft nogen gode - dårlige oplevelser med det.

Offline Uthsen

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 38
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Tilsættelse af olie i piller
« Svar #1 Dato: Jan 29, 2010, 12:56 »
Din fejer bliver med garanti ikke glad for det hvis du forsøger dig med spildolie... >:(

Men det virker sikkert på samme måde... ;D

Offline Hans

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 89
  • Respekt optjent: +3/-0
    • Min pille brænder
Sv: Tilsættelse af olie i piller
« Svar #2 Dato: Jan 29, 2010, 13:17 »
Så længe man kun tilsætter lidt ren olie med det formål at opsamle smuds i pillerne og trække dette ud er der nok ikke nogen problemer i dette.

Men tilsætter man noget for ligesom at drøje pillerne og få mere brændeværdi er man nok på vej ud af et skråplan, og det af flere årsager.

Styringen af pillebrænderen er overhovedt ikke indrette til at regulerer efter at der kommer disse ekstra tilsætningsstoffet i og man kan på mere en en måde risikerer at man forurener mere end hvad godt er.
Selvom man har iltstyring som burde kunne klare noget i retningen af at kontrollerer svingende brændværdi er det heller ikke sikkert at det er nok.

Nogle olieprodukter indeholder også tilsætningsstoffer (feks. PCB) som kan være meget giftige, der kan også være forurening i olien (feks. i spildolie) som ligeledes kan udsende mange mærkværdigheder i luften.

Og så er der den kære mand i sort: skorstensfejeren, han er nok heller ikke begrejstret for at se en 20 liters vandkande med bruserhover fyldt med spilolie, han kan blive meget sur og skabe en masse fordyrende forviklinger hvis det er det han vil.

Men har man adgang til et eller andet billigt olieprodukt i store mængder så ville jeg nok også forsøge mig med at drøje pillerne.  Hvorimod at en 4-8 liter spilolie om året er der nok for lidt brændværdi i til at det kan betale sig med eksperimenter.

/Hans
Woody 16 kw, Opop 418 kedel, ESBE TV25 60°C termostatisk ventil og Wilo Stratos ECO pumpe.
Opvarmer ca. 88 m2 (heraf 19 kælder, og 8 fyrrum i garagen)
Interface fra http://www.stokerkontrol.dk
DragonFire interface.

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Tilsættelse af olie i piller
« Svar #3 Dato: Jan 29, 2010, 18:57 »
Det kan næsten ikke undgå at være ulovligt...
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline sbb

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 27
  • Respekt optjent: +1/-1
Sv: Tilsættelse af olie i piller
« Svar #4 Dato: Feb 02, 2010, 22:55 »
Det kan næsten ikke undgå at være ulovligt...

OG....??? bare det varmer... ;D
scotte 16kw med 500liters silo

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4449
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Tilsættelse af olie i piller
« Svar #5 Dato: Feb 03, 2010, 05:49 »
Spild olie kan være flere ting, hvis det er fritøsens gamle pomfrit snask der sies en gang, er det vel ok.

Men er det badderet fra bilen er jeg på holdet der syntes at det er noget griseri.
Desuden får jeg det slet ikke med hjem efter service.

MVH. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html