Forfatter Emne: Blæser-kondensator  (Læst 6539 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bogyld

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
Blæser-kondensator
« Dato: Jan 29, 2010, 17:30 »
Er stadig ny som træpillebruger. 3 sæson. Snegle-kondensatoren gik fornylig = trre dage uden varme inden jeg regnede den ud. Vil nu gerne være  på forkant, så jeg er klar til næste gang der sker noget. Men hvor sidder blæserkondensatoren? Skal den loddes i eller skrues på? Dem man kan købe ligner ikke noget jeg har.

Biocomfort ver. 4.22 16kW, Dor 25Max-kedel,

Offline Hans

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 89
  • Respekt optjent: +3/-0
    • Min pille brænder
Sv: Blæser-kondensator
« Svar #1 Dato: Jan 29, 2010, 17:50 »
.......Vil nu gerne være  på forkant, så jeg er klar til næste gang der sker noget.
Det er også smart, en lysføler og en el-tænder kan også anbefales til nød-lageret.

Citér
Men hvor sidder blæserkondensatoren? Skal den loddes i eller skrues på? Dem man kan købe ligner ikke noget jeg har.
Det ser ud som en lidt ældre model brænder du har ?
Den er uden motorprint, så kondensatoren kunne være den sorte dims der sidder ved siden af klemrækken.
Men følg ledningerne fra blæsermotoren og se om en/to af dem ikke ender i kondensatoren.

/Hans
Woody 16 kw, Opop 418 kedel, ESBE TV25 60°C termostatisk ventil og Wilo Stratos ECO pumpe.
Opvarmer ca. 88 m2 (heraf 19 kælder, og 8 fyrrum i garagen)
Interface fra http://www.stokerkontrol.dk
DragonFire interface.

Offline bogyld

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Blæser-kondensator
« Svar #2 Dato: Jan 29, 2010, 18:23 »
Den sorte klods ved siden af klemrækken er snegle-kondensatoren. Ledningerne fra blæsermotoren fører op til styreboksen. Ingen kondensator undervejs.

Offline Peter

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 233
  • Respekt optjent: +13/-5
Sv: Blæser-kondensator
« Svar #3 Dato: Jan 29, 2010, 19:14 »
Mener ikke der var kondensator til de første modeler med lille blæser i alu.
« Senest Redigeret: Jan 29, 2010, 19:15 af Peter »
Mvh Peter

Woody 10 kw på 16 kw woddykedel

4,5 kw solceller

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Blæser-kondensator
« Svar #4 Dato: Jan 29, 2010, 20:11 »
Hej Peter og Bogyld,

Helt korrekt, de første modeller med den lille alu blæser havde ingen kondensator.

Hilsen
Michael

Mener ikke der var kondensator til de første modeler med lille blæser i alu.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline bogyld

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Blæser-kondensator
« Svar #5 Dato: Jan 30, 2010, 07:51 »
Jeg har forstået sådan at kondensatoren er med til bl.a. at bestemme omløbsretningen på blæseren når den starter. Det er en lille/tidlig udgave af alu-blæseren jeg har, så er en kondensator ikke nødvendig? Jeg kunne godt være fristet til at sætte en anden blæser på(incl. kondensator) så ville de forskellige indstillinger man får råd om bedre kunne følges. For tallene for min blæser passer ikke, den skal have mere kraft.

bogyld

Offline Hans

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 89
  • Respekt optjent: +3/-0
    • Min pille brænder
Sv: Blæser-kondensator
« Svar #6 Dato: Jan 30, 2010, 08:21 »
Jeg har forstået sådan at kondensatoren er med til bl.a. at bestemme omløbsretningen på blæseren når den starter. Det er en lille/tidlig udgave af alu-blæseren jeg har, så er en kondensator ikke nødvendig?
Ja det er korrekt at de helt små blæsere ikke behøver kondensator.

Citér
Jeg kunne godt være fristet til at sætte en anden blæser på(incl. kondensator) så ville de forskellige indstillinger man får råd om bedre kunne følges. For tallene for min blæser passer ikke, den skal have mere kraft.
Behold du den blæser, den er efter min overbevisning et bedre, eller mere optimalt valg.

Dette skyldes lige præsist at den skal have mere kraft for at køre, specielt i de høje ydelser.

Dette faktum giver dig faktisk et større dynamikområde for blæseren at arbejde i.
Din blæser køre muligvis i området 10-50% af sit reeelle arbejdsområde, hvorimod de større blæsere måske kører i 5-30%.

Det helt optimale ville være en blæser der kørte i området "et lavt tal"-100%, hvilket vil sige en blæser mindre end den du allerede har.

/Hans
Woody 16 kw, Opop 418 kedel, ESBE TV25 60°C termostatisk ventil og Wilo Stratos ECO pumpe.
Opvarmer ca. 88 m2 (heraf 19 kælder, og 8 fyrrum i garagen)
Interface fra http://www.stokerkontrol.dk
DragonFire interface.

Offline bogyld

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Blæser-kondensator
« Svar #7 Dato: Jan 30, 2010, 08:34 »
Mange tak for hurtige og oplysende svar.

mvh
bogyld :)