Forfatter Emne: Indstilling af Scotte - Gør jeg det rigtigt???????  (Læst 5698 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Soljatak

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-0
Indstilling af Scotte - Gør jeg det rigtigt???????
« Dato: Jan 30, 2010, 14:47 »
Indstilling af 16 kW Scotte styring 4.99 uden iltstyring og uden interface, men med trækstabilisator i skorsten foret med Isokærn 15 cm.
Jeg har afvejet 6 min.-mængde til 1130 gram. Indstillet menu 2 til 4,3 og menu 3 til 27,9 og menu 4 til 9 ifølge skema.
Min røgtemperatur er 130 gr. C og jeg bruger ca. 1000 kg træpiller pr. måned.
Udetemperatur minus 5 gr. C.
Jeg prøver nu at indstille styringen efter Michael (MHES)'s anvisninger og har stillet E4 og E5 på 10%. Nu har jeg stillet menu 2 ad flere gange op til 7,0 men jeg synes det er svært at se, om der kommer synlig røg ud af skorstenen (måske gør der ved menu 2   6,5 til 7,0 !!
Nu skulle der ske noget!!  E4 og E5 på 100% (aldrig prøvet før da standardindst. for max. ydelse er 50%. Det ryger stadig ikke mørkt, men der kommer hvid røg op ad skorstenen. Nu går jeg i kælderen og stiller tilbage til de gamle indstillinger.
Hvad gør jeg forkert??
 Troede oprindeligt, at jo mindre tal der blev indtastet i menu 2 og 3 jo mindre pilleforbrug ville jeg have, men det er vist ikke rigtigt -vel? Er det noget med at pillemængden skal svare optimalt til blæseren både ved 10% og 100%, da vil man få den bedste varmeudnyttelse og fyret vil "bede" sjælnere om piller fra magasinet. Jeg er blevet forvirret, men måske på et højere niveau.
Hilsen Michael M.
Scotte 4.99 16 kW, Opop 418
Trækstabilisator
Isokærn i skorsten
Cirkulationspumpe Alpha2
Årsforbrug  4,8 tons

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Indstilling af Scotte - Gør jeg det rigtigt???????
« Svar #1 Dato: Jan 30, 2010, 15:02 »
Hej Soljatak,

Du gør ikke noget forkert, andet end at du ikke gør arbejdet færdigt  ;)

Du skal øge menu 2 i 10% drift indtil lige før der kommer røg, eller flammen i kedlen får røde spidser, og du skal øge menu 3 i 100% drift indtil lige før der kommer røg, eller flammen i kedlen får røde spidser.

Så får du den optimale blanding af træpiller og luft, og dit træpilleforbrug bliver lavest muligt.

"Hvid røg" er vanddamp og ikke røg.

Hilsen
Michael
Indstilling af 16 kW Scotte styring 4.99 uden iltstyring og uden interface, men med trækstabilisator i skorsten foret med Isokærn 15 cm.
Jeg har afvejet 6 min.-mængde til 1130 gram. Indstillet menu 2 til 4,3 og menu 3 til 27,9 og menu 4 til 9 ifølge skema.
Min røgtemperatur er 130 gr. C og jeg bruger ca. 1000 kg træpiller pr. måned.
Udetemperatur minus 5 gr. C.
Jeg prøver nu at indstille styringen efter Michael (MHES)'s anvisninger og har stillet E4 og E5 på 10%. Nu har jeg stillet menu 2 ad flere gange op til 7,0 men jeg synes det er svært at se, om der kommer synlig røg ud af skorstenen (måske gør der ved menu 2   6,5 til 7,0 !!
Nu skulle der ske noget!!  E4 og E5 på 100% (aldrig prøvet før da standardindst. for max. ydelse er 50%. Det ryger stadig ikke mørkt, men der kommer hvid røg op ad skorstenen. Nu går jeg i kælderen og stiller tilbage til de gamle indstillinger.
Hvad gør jeg forkert??
 Troede oprindeligt, at jo mindre tal der blev indtastet i menu 2 og 3 jo mindre pilleforbrug ville jeg have, men det er vist ikke rigtigt -vel? Er det noget med at pillemængden skal svare optimalt til blæseren både ved 10% og 100%, da vil man få den bedste varmeudnyttelse og fyret vil "bede" sjælnere om piller fra magasinet. Jeg er blevet forvirret, men måske på et højere niveau.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Soljatak

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Indstilling af Scotte - Gør jeg det rigtigt???????
« Svar #2 Dato: Jan 30, 2010, 15:19 »
Hej Michael
Tak for hurtigt svar.
Jeg er dog stadig forvirret, fordi jeg kan ikke forstå, at det er nødvendigt, at stille så meget på værdierne fra 4,3 til mindst 7,0 på menu 2 og fra ca. 28 til mere end 40 på menu 3. Jeg troede afvejningsskemaet var til "grovindstilling" og at man derefter skulle optimere/finindstille. Jeg kommer meget langt væk fra værdierne i skemaet. Skal det være sådan?????
Hilsen Michael M.
Scotte 4.99 16 kW, Opop 418
Trækstabilisator
Isokærn i skorsten
Cirkulationspumpe Alpha2
Årsforbrug  4,8 tons

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Indstilling af Scotte - Gør jeg det rigtigt???????
« Svar #3 Dato: Jan 30, 2010, 15:53 »
Hej Soljatak,

Værdierne afhænger af meget, trækforholdene, blæserens ydeevne, træpillernes energiindhold osv.

I så koldt vejr som vi har nu, kan det være svært at se om der kommer røg, eller om det er vanddamp, så det kan være en ide at indstille efter flammens udseende.

Proceduren er den samme som ved røg-metoden, tving brænderen til 10% drift, juster mætning lav (menu 2) op indtil flammen får røde spidser og der er tendens til røg i fyrkammeret.
Derefter tvinges brænderen til 100% drift, juster mætning høj (menu 3) op indtil flammen får røde spidser og der er tendens til røg i fyrkammeret.

HUSK at hver gang du åbner låget, sender du "falsk luft" til forbrændingen, så korte hurtige åbninger af låget er et must.
Og husk at lade de enkelte justeringer "falde på plads", det tager 2-3 minutter, før man kan stole på resultatet.

Tro på det  ;)

Hilsen
Michael
 
Hej Michael
Tak for hurtigt svar.
Jeg er dog stadig forvirret, fordi jeg kan ikke forstå, at det er nødvendigt, at stille så meget på værdierne fra 4,3 til mindst 7,0 på menu 2 og fra ca. 28 til mere end 40 på menu 3. Jeg troede afvejningsskemaet var til "grovindstilling" og at man derefter skulle optimere/finindstille. Jeg kommer meget langt væk fra værdierne i skemaet. Skal det være sådan?????
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Soljatak

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Indstilling af Scotte - Gør jeg det rigtigt???????
« Svar #4 Dato: Jan 30, 2010, 16:00 »
Tusind tak for respons.
Jeg prøver da bare igen (man er vel stædig) for det var da sjovt, hvis jeg kunne sænke mit pilleforbrug - bare en lille smule. :)
Hilsen Michael M.
Scotte 4.99 16 kW, Opop 418
Trækstabilisator
Isokærn i skorsten
Cirkulationspumpe Alpha2
Årsforbrug  4,8 tons