Forfatter Emne: Hjælp - For lav returtemperatur - hvorfor?  (Læst 18817 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kks

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 31
  • Respekt optjent: +0/-0
Hjælp - For lav returtemperatur - hvorfor?
« Dato: Jan 31, 2010, 18:31 »
Jeg kan ikke få returvandet højt nok op (35-40 gr. målt helt nede ved kedlen med el-føler (mont. flowmåler) op til styringen og røret er isoleret med 40 mm rockwool rørskål) og kedeltemp. ca. 60 gr.

Anlægget er nyt 2 streng af 3/4" rør, men UDEN direkte forbindelse i enden af kredsen. Altså kun forbindelse når vandet løber gennem radiatorerne. Med til historien hører også at der er rigelig radiatorkapacitet så returvandet fra hver enkel radiator kommer ikke meget over 25 gr. Føderørene er isoleret med 40 mm rockwool rørskåle, så det burde ikke være her varmen spildes.

Der er en manuel 3-vejs shuntventil helt henne ved kedlen, som man skulle tro kunne løse ovenstående problem. Det gør det ikke.

Pumpen er en Alfa 2 som sidder på fremløbet lige før shunten.

Problemet er at når jeg stiller shunten så returen kommer op på 50 gr. + at pumpen står på auto, så racer pumpen af sted med fuld kraft og ligger på 40-45 w. Dertil kommer at den larmer helt vildt så det kan høres i hele huset og i alle radiatorer. Det kan man IKKE leve med! Jeg har læst at larmen netop oftest skyldes for højt flow i rørene og det hjælper også helt klart at sænke ydelsen.

Hvis jeg manuelt tvinger pumpen ned i ydelse til ca. 7 w (indstilling I) er returen ok men det giver ikke varme nok i huset. Jeg har en idé om at vandet kommer for langsomt frem til de bagerste radiatorer.

Hvis jeg skruer på shunten så larmen lige er væk, kommer der varme nok ud til huset og pumpen regulerer sig ned i ydelse, men så falder returen ind til kedlen til 35-40 gr. (Fremløbet til anlægget er ca. 50 gr. og retur fra anlægget er ca. 25 gr.)

Jeg har kæmpet med det i 1½ måned og problemet med den lave retur er blevet mere udtalt her i den kode januar.

Spørgsmål:
Skal jeg lave en sløjfe i enden af anlægget så der kommer mere cirkulation i anlægget?

Ville det evt. være en idé at sætte en returtermostat i mellem så temperaturen ikke blot fortsætter til kedeltemperatur eller er det smartere blot at bruge shunten til det? Jeg tænker bare på om Alfa automatikken ville være mest glad for en ventil når temperaturen er ok.

Eller er det noget helt andet der er galt?

Beklager det lange indlæg – jeg hader det selv – jeg kan bare ikkee finde ud af at forklare det kort  ???

Mvh/Kjeld
Woody Comfort kedel 2009 model
Woody brænder 16 kw
Chip 6.06

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4449
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Hjælp - For lav returtemperatur - hvorfor?
« Svar #1 Dato: Jan 31, 2010, 19:02 »
Hej Kjeld

Nu er jeg ikke vvs uddannet, men har et bud.

Hvis pumpen flyttes ud på den anden side af shunten, så kunne der shuntes med selvcirkulation.

Hvis du laver en sløjfe ude sidst på strengen får du jo ikke meget ud af din A pumpe.

MVH. Kenneth
« Senest Redigeret: Jan 31, 2010, 19:03 af xkfc »
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Hjælp - For lav returtemperatur - hvorfor?
« Svar #2 Dato: Jan 31, 2010, 19:14 »
Er der nok vand på?

Er der luftet grundigt ud?
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline T.C.

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 50
  • Respekt optjent: +3/-1
  • T.C.Fyrum
Sv: Hjælp - For lav returtemperatur - hvorfor?
« Svar #3 Dato: Jan 31, 2010, 19:24 »
Hvis du skal løse dit problem, skal du montere et 12 mm kobberrør mellem frem og retur efter pumpen, med en hane som er lidt åbnet, så kan du hæve dit retur temp.
Opvarmer 192 m2 i et plan
Dor 24kw Scotte 16kw v7 styring./trækstabilisator/interface/alpha2 pumpe
Pilleforbrug= 5000 kg. 05/06
Varmepumpe til varm vand.
Solvarme til gulvvarme gennem returvand til pillebrænder.

Offline Hedestoker

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 533
  • Respekt optjent: +33/-6
    • Salg af pillefyr og vvs artikler
Sv: Hjælp - For lav returtemperatur - hvorfor?
« Svar #4 Dato: Jan 31, 2010, 20:01 »
Hejsa
Hvis du ikke har problemer med kondensvand i kedlen, så ser jeg ingen grund til at ændre på noget, men har du kondensvand så montere et 12-15 mm rør som T.C. siger.

Lad være med at flytte pumpen om på den anden side af shunten, det vil aldrig komme til at virke efter min mening, vand tager den letteste vej og det er nok ikke gennem shunten hvis pumpen sidder bagefter.

Mvh Allan
« Senest Redigeret: Jan 31, 2010, 20:05 af Hedestoker »
Forhandler af RTB, Scotte, Woody, NBE og VVS artikler.

Opvarmer 500 m² med BlackStar 30 kedel (selvrens), Scotte 30Kw, Version 7.
240 rørs NBE Vaccum solfanger
http://www.stokercloud.dk/dev/hedestoker01.html

Offline kks

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 31
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Hjælp - For lav returtemperatur - hvorfor?
« Svar #5 Dato: Jan 31, 2010, 21:05 »
Hvis du skal løse dit problem, skal du montere et 12 mm kobberrør mellem frem og retur efter pumpen, med en hane som er lidt åbnet, så kan du hæve dit retur temp.

Mener du lige efter pumpen, for der har jeg jo en forbindelse, godt nok lavet i 3/4", og det er her min 3-vejs shuntventil sidder. Eller mener du i den anden ende efter den sidste radiator?

Er der nok vand på?

Er der luftet grundigt ud?

Ja

Hejsa
Hvis du ikke har problemer med kondensvand i kedlen, så ser jeg ingen grund til at ændre på noget,

Jeg aner ikke om der er kondesproblemer, hvordan ser jeg det? Hele kedlen er jo indhyldet i en kappe.

Men en 20-25 gr. temperaturforskel skulle jo ikke være godt til en pladejernssjover?

Mvh/Kjeld
Woody Comfort kedel 2009 model
Woody brænder 16 kw
Chip 6.06

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Hjælp - For lav returtemperatur - hvorfor?
« Svar #6 Dato: Jan 31, 2010, 21:15 »
Hej Keld,

Kondens problemer ser du indvendig i kedlen, altså der hvor den varme røggas er, eller der hvor soden er om du vil.

Hvis returen er for kold og i rigelige mængder, sker der det at vanddampen i røgen kondenserer i kedlen og bliver til vand, der blandes med soden og skaber svovlsyre.
Svovlsyren tærer kedlen indefra, altså stadig derfra hvor soden sidder.

Så hvis du har kondensproblemer i kedlen, så ser du det ved at åbne låget i kedlen.

Som Allan og TC siger, så er løsningen på kondensproblemer at montere et tværløb mellem fremløb og retur efter pumpen (ligesom hvis det var den første radiator i anlægget) og enten sætte en alm. manuel ventil i røret eller en termostatventil med fjern føler.
Det sidste gør at reguleringen bliver automatisk og aldrig mere end nødvendigt (tænk på din fine selvregulerende pumpe).
Et eksempel på sådan en termostat er her http://www.scotte.dk/group.asp?group=65

En anden og måske bedre måde, men også noget dyrere og mere besværlig måde, er at skifte radiatorerne til en størrelse der passer til behovet.
Radiatorer skal, ligesom alt andet i et centralvarmeanlæg, dimensioneres korrekt for at få et velfungerende anlæg.

Hilsen
Michael

Hejsa
Hvis du ikke har problemer med kondensvand i kedlen, så ser jeg ingen grund til at ændre på noget,

Jeg aner ikke om der er kondesproblemer, hvordan ser jeg det? Hele kedlen er jo indhyldet i en kappe.

Men en 20-25 gr. temperaturforskel skulle jo ikke være godt til en pladejernssjover?

Mvh/Kjeld
« Senest Redigeret: Jan 31, 2010, 21:32 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Energi Bornholm

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 61
  • Respekt optjent: +1/-0
    • Stokerkontrol
Sv: Hjælp - For lav returtemperatur - hvorfor?
« Svar #7 Dato: Jan 31, 2010, 22:21 »
Hejsa..

Et faglig korrekt monteret kedelanlæg i pladejern, udføres med kedel og anlægsshunt for lavtempdrift. Kan give besparelser på op imod 20 % hvis anlægsshunt passes...

Dette kræver dog 2 pumper.. Hvoraf den ene både drifter VVB med termisk ventil , samt en 2 eller 3 vejs kedelshunt afhængig af temperament..

Hvis du vælger en 2vejs skal den have en forholdsvis stor kvs værdi ( Stort gennemløb )

Vh Flemming
/Energi Bornholm - Hovedforhandler af NBE brændere på Bornholm

Ombygget Mascot ( Nyt motorprint, styring, blæser og skamol )
Ilt, røggas, interface, VVBtemp.kontrol, temperaturovervågning, pumpestyring.
Driftsoptimeret Norrahammer kedel fra 1965
Danfoss ECL 200
6 KW solcelleanlæg

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Hjælp - For lav returtemperatur - hvorfor?
« Svar #8 Dato: Feb 01, 2010, 05:37 »
Hej Flemmeing,

20% besparelse på hvad ?
Energi forbruget til opvarmning ?
Eller energiforbruget til pumpen ?

De to pumper er vej kun nødvendige hvis man har f.eks. gulvvarme og derfor har behov for en 25-30 graders kreds, ellers klarer en moderne intelligent pumpe sagtens opgaven.

Hilsen
Michael

Hejsa..

Et faglig korrekt monteret kedelanlæg i pladejern, udføres med kedel og anlægsshunt for lavtempdrift. Kan give besparelser på op imod 20 % hvis anlægsshunt passes...

Dette kræver dog 2 pumper.. Hvoraf den ene både drifter VVB med termisk ventil , samt en 2 eller 3 vejs kedelshunt afhængig af temperament..

Hvis du vælger en 2vejs skal den have en forholdsvis stor kvs værdi ( Stort gennemløb )

Vh Flemming
« Senest Redigeret: Feb 01, 2010, 05:39 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Hjælp - For lav returtemperatur - hvorfor?
« Svar #9 Dato: Feb 01, 2010, 11:42 »
Så hvis du har kondensproblemer i kedlen, så ser du det ved at åbne låget i kedlen.

Jeg har læst, at kondensproblemer også skulle kunne se som våd aske i bagerste askeskuffe. 

Ifølge NBE er det gennem 8 år ikke være lykkes dem af tærre en Opop-kedel igennem p.g.a. kondens..
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline kks

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 31
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Hjælp - For lav returtemperatur - hvorfor?
« Svar #10 Dato: Feb 01, 2010, 14:28 »

Kondens problemer ser du indvendig i kedlen, altså der hvor den varme røggas er, eller der hvor soden er om du vil.



Jeg har læst, at kondensproblemer også skulle kunne se som våd aske i bagerste askeskuffe. 


Tak. Så har jeg ingen kondensproblemer. Den er så tøt indvendig at jeg flere gange bare har brugt en gammel bilvaskebørste til at støve den af med, det syntes jeg er nemmere og bedre end stålbørsten  ;)

Men der ER lavet et tværløb mellem fremløbet og returløbet, som jeg styrer med en lille 3-vejs shuntventil monteret på fremløbet. Den del af installationen sidder kort efter pumpen, men problemet jeg forsøgte at beskrive, er når jeg drejer shunten så der løber mere vand direkte tilbage til kedlen, begynder Alfa 2 automatikken at øge trykket (vel fordi der åbnes og derfor mindre modstand) som betyder at der kommer meget støj fra pumpen (har læst skyldes for stort flow i vandet) og pumpen forbruger jo også for meget så.

Jeg skruer så ned for shunten til returen så der efterhånden kommer modtryk fra alle radiatorerne når de har fået varme nok, men så sker det andet jeg startede med - returen bliver ikke over 40 gr.

Men det kunne tyde på jeg ikke skal bekymre mig om det, ud fra alle jeres svar  :)

Mvh/Kjeld
Woody Comfort kedel 2009 model
Woody brænder 16 kw
Chip 6.06

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Hjælp - For lav returtemperatur - hvorfor?
« Svar #11 Dato: Feb 01, 2010, 17:08 »
Hej Kjeld,

Fint at du ikke har kondensproblemer  :)

Mht. retur reguleringen, så er der en lille forskel på det vi andre taler om og din 3-vejs shunt.
Din 3-vejs shunt fordeler fremløbet mellem radiatorer og tværløb, hvis du i stedet har et tværløb med en ventil i (gerne en termostatventil) så er det en "ekstra forbruger" du har.
Du reducerer ikke flowet til radiatorerne, du åbner bare for en "ikke særlig effektiv radiator", så retur temperaturen stiger.
Tværløbet har ikke behov for at være særlig stort, og den regulering du har med 3-vejs shunten er nok for grov.

Hilsen
Michael


Kondens problemer ser du indvendig i kedlen, altså der hvor den varme røggas er, eller der hvor soden er om du vil.



Jeg har læst, at kondensproblemer også skulle kunne se som våd aske i bagerste askeskuffe. 


Tak. Så har jeg ingen kondensproblemer. Den er så tøt indvendig at jeg flere gange bare har brugt en gammel bilvaskebørste til at støve den af med, det syntes jeg er nemmere og bedre end stålbørsten  ;)

Men der ER lavet et tværløb mellem fremløbet og returløbet, som jeg styrer med en lille 3-vejs shuntventil monteret på fremløbet. Den del af installationen sidder kort efter pumpen, men problemet jeg forsøgte at beskrive, er når jeg drejer shunten så der løber mere vand direkte tilbage til kedlen, begynder Alfa 2 automatikken at øge trykket (vel fordi der åbnes og derfor mindre modstand) som betyder at der kommer meget støj fra pumpen (har læst skyldes for stort flow i vandet) og pumpen forbruger jo også for meget så.

Jeg skruer så ned for shunten til returen så der efterhånden kommer modtryk fra alle radiatorerne når de har fået varme nok, men så sker det andet jeg startede med - returen bliver ikke over 40 gr.

Men det kunne tyde på jeg ikke skal bekymre mig om det, ud fra alle jeres svar  :)

Mvh/Kjeld
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline kks

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 31
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Hjælp - For lav returtemperatur - hvorfor?
« Svar #12 Dato: Feb 01, 2010, 18:03 »
Tak for ideen, jeg er med på hvad du mener.

Shunten var en del at et "standard kit" men det kan jo laves på flere måder, så måske jeg skal prøve at ændre det når vejret bliver bedre udenfor.  8)

Mvh/Kjeld

... hvis du i stedet har et tværløb med en ventil i (gerne en termostatventil) så er det en "ekstra forbruger" du har.

Hilsen
Michael

Woody Comfort kedel 2009 model
Woody brænder 16 kw
Chip 6.06

Offline Bylov

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 62
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Hjælp - For lav returtemperatur - hvorfor?
« Svar #13 Dato: Feb 01, 2010, 18:22 »
Hej KKS
Når du begynder at læsse vand i dit varme sysstem og ikke i omløb, falder din fremløb til 50cº og din retur bliver afkølet til ca 25cº. ( skriver du selv)

Ja så mangler du altså nogle kw. på din brænder til at kunne føde dit anlæg med dit forbrug, så kan du lave nok så mange omløb men du for ikke varme i huset før end du skaffer mere effekt
MVH Bylov

Offline Sonata

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 50
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Fyrdata
Sv: Hjælp - For lav returtemperatur - hvorfor?
« Svar #14 Dato: Feb 01, 2010, 19:01 »
Vil det være helligbrøde at foreslå dig at hæve fremløbstemperaturen til f.eks. 70 grader, og se om det så er muligt at få et fornuftigt resultat?

Så vil din shunt i hvert fald blande noget varmere vand i returen, og du behøver ikke åbne den så meget at anlægget kortsluttes og pumpen støjer.

I øvrigt foreskriver manualen til pumpen, at manuel shunt indreguleres med pumpen på trin 1. Velsagtens ud fra en worst case-betragtning om at den laveste returtemperatur opnås med mindst cirkulation. Efterfølgende kan pumpen stilles på automatik. Det skal selvfølgelig ske under normale driftsforhold, dvs. det duer ikke hvis hele huset står og skriger på varme...
Mvh
   Tom