Forfatter Emne: Hjælp - For lav returtemperatur - hvorfor?  (Læst 18816 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kks

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 31
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Hjælp - For lav returtemperatur - hvorfor?
« Svar #15 Dato: Feb 01, 2010, 19:09 »
Hej KKS
Når du begynder at læsse vand i dit varme sysstem og ikke i omløb, falder din fremløb til 50cº og din retur bliver afkølet til ca 25cº. ( skriver du selv)

Ja så mangler du altså nogle kw. på din brænder til at kunne føde dit anlæg med dit forbrug, så kan du lave nok så mange omløb men du for ikke varme i huset før end du skaffer mere effekt
MVH Bylov

Det med effekten styrer bæstet jo selv. Når den når en kedeltemp. på ca. 60 gr. skrues der ned (selv om jeg har bedt om 65 gr.) Den står faktisk og svinger omkring 10-15% til 35-40%

Men jeg måler returen 2 steder, første gang 1 m før shuntsløjfen, her er vandet ca. 25 gr. Anden gang er lige før det retuneres ind i kedlen, kort efter shuntsløjfen og er 35-40 gr.

Men det er jo rigtigt at der kun er meget lille cirkulation ud i anlægget fordi der kun er cirkulation når der er en radiator der kalder på varme. Men som jeg har forstået det er det sådan man ønsker at lave det i dag netop for at begrænse cirkulationen til kun det helt nødvendige.

Min bekymring var, om jeg skulle bekymre mig om den relative lave returtemperatur og ligefrem åbne op for "gennemtrækket" rund i anlægget.

Jeg bekymrer mig dog ikke så meget mere grundet de mange gode svar  :)

Mvh/Kjeld
Woody Comfort kedel 2009 model
Woody brænder 16 kw
Chip 6.06

Offline kks

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 31
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Hjælp - For lav returtemperatur - hvorfor?
« Svar #16 Dato: Feb 01, 2010, 19:18 »
Hej Sonata

Du har nok fat i noget. Men et af problemerne er samtidig at hvis der åbnes for meget for shunten begynder pumpen at larme. Men jeg har dog ikke prøvet med med den høje kedeltemp.

Mvh/Kjeld
Woody Comfort kedel 2009 model
Woody brænder 16 kw
Chip 6.06

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Hjælp - For lav returtemperatur - hvorfor?
« Svar #17 Dato: Feb 01, 2010, 20:34 »
Læs også http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=1035.msg5748#msg5748.

Et sted i vejledningen står også, at pumpen kan være op til en uge, om at falde til ro.....man bliver helt bange for al den intelligens, som er indbygget i selv de simpleste ting efterhånden...eller også er det bare fordi jeg lige har set 'I, Robot' igen  :)  (http://www.imdb.com/media/rm67344384/tt0343818)

Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron