Forfatter Emne: Ydelse/d-led  (Læst 40352 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Baisgaard

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 42
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Min fyrelise
Sv: Ydelse/d-led
« Svar #30 Dato: Nov 12, 2010, 21:55 »
Hej igen Martin jeg har set at din retur er 27 grader det er flot har også set at din ydelse 18% og 3,3kw det er jo flot når du skal varme dit vand op igen fra de 27 til 60 grader og ikke har højere ydelse
jeg skal jo kun varme mit vand 10 grader inden det skal ind i huset igen og har en meget højere effekt
og der kan vel heller ikke være så meget tab i min stikledning når der kun er tabt 10 grader fra indløb til retur for der skulle jo helst gå noget af det af inde i huset for radiatorene er da varme  ???
Hilsen Baisgaard
16 kw. Woody med 6.22 styring på Woody luxus kedel
trækstabilisator- flowmåler- kompressorens-udeføler-røgtempføler
Stokerkontrol v3.1
Opvarmer nedlagtlandbrug fra år 1900 165 m2 + 30 m2 værksted.
80% isoleret+energi ruder.
http://signup.talerstolen.lokus.dk/tylstrup/tylstrupvej/vejret

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Ydelse/d-led
« Svar #31 Dato: Nov 13, 2010, 07:23 »
Hej igen Martin jeg har set at din retur er 27 grader det er flot har også set at din ydelse 18% og 3,3kw det er jo flot når du skal varme dit vand op igen fra de 27 til 60 grader og ikke har højere ydelse
jeg skal jo kun varme mit vand 10 grader inden det skal ind i huset igen og har en meget højere effekt
og der kan vel heller ikke være så meget tab i min stikledning når der kun er tabt 10 grader fra indløb til retur for der skulle jo helst gå noget af det af inde i huset for radiatorene er da varme  ???

Hey chief. Jeg var totalt busted, så væltede i seng. Anywho. Som du rigtig nok siger, skal du kun varme dit vand 10 grader op... men jeg vil æde min gamle hat på at dit flow er 5-6 gange så højt som mit. Jeg kan se du skriver du har en flowmåler på, så kan jeg prøve at regne lidt på hvad den tank koster at have kørende, men du skal huske det koster 1,1667 Watt/t at varme 1L vand op med 1 grad, og lige nu transporterer du jo 60-62 grader varmt vand gennem en stikledning som bare fiser gennem din vvb, som bare sender noget tilbage der er så godt som samme temperatur, og det skal så hele vejen tilbage gennem stikledningen og piftes op, for at tage samme nytteløse tur igen. Selvom din stikledning var perfekt, så er der jo stadig et transporttab som du intet får for.

Mht. hus står vi jo rimelig lige. Vores er også fra 1900.. det har været bindingsværk, og der har også været stråtag på. I dag er bindingsværk og stråtag fjernet. I mit bryggers stod der, da vi overtog huset, et brændefyr... gulvene var ødelagt af tabt brænde etc. Væggene var smadrede, loftet var sort... og eltavlen var ligeledes kulsort... og der boede en mus på hovedkablets klemrække... og der havde været ild i dens rede optil flere gange tihi. Det var der jeg fandt ud af hvad der var i gulvene :) I dag har jeg mit fyr i et skur på den anden side af skorstenen mod nord. Det har, indtil videre været en ganske udemærket løsning.

Hvad siger dit forbrug nu efter du har lukket for tanken?
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Ydelse/d-led
« Svar #32 Dato: Nov 13, 2010, 07:28 »
Hvor lang er stikledningen, og hvad består den af?
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline Kendub

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 310
  • Respekt optjent: +6/-4
    • Data:
Sv: Ydelse/d-led
« Svar #33 Dato: Nov 13, 2010, 09:22 »
"... og eltavlen var ligeledes kulsort... og der boede en mus på hovedkablets klemrække... og der havde været ild i dens rede optil flere gange tihi."

...Så har musen da om ikke andet haft "gulvvarme".      ;D ;)
(joke)


Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Ydelse/d-led
« Svar #34 Dato: Nov 13, 2010, 10:19 »
...Så har musen da om ikke andet haft "gulvvarme".      ;D ;)
(joke)

Ehehe, ja jeg var ikke helt så imponeret over det, som den var :P Godt jeg fandt det inden det gik helt galt.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Baisgaard

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 42
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Min fyrelise
Sv: Ydelse/d-led
« Svar #35 Dato: Nov 13, 2010, 11:01 »
Hej igen så er jeg tilbage det er da noget af en omgang du har været igennem Martin godt det ikke gik galt med det el
jeg har en stik ledning fra fyrrumet og over til huset på ca 25m det er godt nok en af dem med en kappe og skum men den er fra ca 1970 men jeg ser om vinteren ingen varmetab der fra og jeg tror ikke at det er fordi at ham der har gravet den ned en gang i sin tid har gravet den 100m ned HI HI
efter at jeg har lukket for hanen på omløbet til beholderen er der heller ikke sket nogen ændring :-\
men nu hvor vi nærmer os juletiden kan der jo være at jeg har en nisse der sidder og suger på hammelen et sted ::)
Hilsen Baisgaard
16 kw. Woody med 6.22 styring på Woody luxus kedel
trækstabilisator- flowmåler- kompressorens-udeføler-røgtempføler
Stokerkontrol v3.1
Opvarmer nedlagtlandbrug fra år 1900 165 m2 + 30 m2 værksted.
80% isoleret+energi ruder.
http://signup.talerstolen.lokus.dk/tylstrup/tylstrupvej/vejret

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Ydelse/d-led
« Svar #36 Dato: Nov 13, 2010, 11:28 »
Hej Baisgaard

Ja du har ret. Af en skide IT mand, har jeg nok rodet mig ud i lige rigeligt de sidste år.. men hva faen, jeg kan jo ikke sidde ned altid.

Hvor sidder din flowmåler egentlig, og har du en temperatur føler på fremløbet, ovre ved huset også? Så kunne vi jo eventuelt regne ud hvad du har af tab på den lige netop nu? Så kan vi også eventuelt vurdere om det kan betale sig at udskifte den.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Baisgaard

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 42
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Min fyrelise
Sv: Ydelse/d-led
« Svar #37 Dato: Nov 13, 2010, 11:40 »
Hej igen min flow måler sidder på returen lige inden den går tilbage i kedlen og temeeratur føler sidder kun på fremløb i fyrrumet men det ville jo være fint at kunne se hvad fremløbet var i temp her inde i huset det er så kun det problem at der skal en hulens lang kabet tilbage til fyrrumet
der kunne selfølgelig skydes et termometer ind på røret her inde i huset så kan man jo få et indblik  :o
Hilsen Baisgaard
16 kw. Woody med 6.22 styring på Woody luxus kedel
trækstabilisator- flowmåler- kompressorens-udeføler-røgtempføler
Stokerkontrol v3.1
Opvarmer nedlagtlandbrug fra år 1900 165 m2 + 30 m2 værksted.
80% isoleret+energi ruder.
http://signup.talerstolen.lokus.dk/tylstrup/tylstrupvej/vejret

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Ydelse/d-led
« Svar #38 Dato: Nov 13, 2010, 12:08 »
Hm, dvs. din flowmåler sidder efter kedelshunten, og din returtemperatur føler sidder inden kedelshunten?
Det var mere bare for at få en gisning om der forsvandt en grad eller to på transporten, men det gør der nu nok ikke. Men, det ku da være sjovt at vide.

Anywho, det blæser usandsynligt meget. Det koster mindst lige så meget energi som selv den hårdeste frost. Specielt hvis du har mange utætheder i hytten.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Baisgaard

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 42
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Min fyrelise
Sv: Ydelse/d-led
« Svar #39 Dato: Nov 13, 2010, 12:46 »
Hej igen ja det er rigtigt det ville være smart at kunne se :o
det har selfølgelig også meget at sige om det blæser meget især når huset ligger helt øde og frit ude på landet
har tængt på om det også kunne være dårlige piller uden så stor brand verdi for i såfald vil der jo drøne flere igennem bræderen
jeg har problemer med for meget smuld så det kunne jo også være at det er det der er problemet
det med smullet har jeg løst først soterede jeg piller gennem en cykelkurv det var et helvedes arbejde og var ved at tage længere tid end at fyre dem af
det skal lige siges at jeg har 5 tons og vil bare ikke smide dem ud jeg købte dem hjem i stor mængde forige år havde ikke det store problem i det gamle fyr med smuldet sikkert fordi at sneglen var støre ig gik lige fra silo og ind i brænderhoved

nu til løsning på smuld problemet har bygget en rampe med et net under der er påmonteret en gammel boremaskine hvor der er sat et kopbord i med et per skruer så den bliver ustabil og derved ryster meget så nu er det bare at ligge sækken og lave et hold der i så går det hele af sig selv ned i murebaljen og så derfra til siloen likker lige et par billeder smart ikke ::)
Hilsen Baisgaard
16 kw. Woody med 6.22 styring på Woody luxus kedel
trækstabilisator- flowmåler- kompressorens-udeføler-røgtempføler
Stokerkontrol v3.1
Opvarmer nedlagtlandbrug fra år 1900 165 m2 + 30 m2 værksted.
80% isoleret+energi ruder.
http://signup.talerstolen.lokus.dk/tylstrup/tylstrupvej/vejret

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Ydelse/d-led
« Svar #40 Dato: Nov 13, 2010, 13:14 »
Du ser ikke ud til du er bange for at løse praktiske problemer du ikke burde have :P
Jeg køber altid mine piller på paller og i sække, og han får ikke en rød øre før jeg har haft en sæk hevet ud fra midten af pallen og tjekket om der var smuld i. Gider ikke det lort.

Det lyder lidt som om du får det kørt ind i løsvægt eller noget? Det kan godt være lidt problematisk når man er ved at komme i bund. Hvor i pose, har man en jævn smul forkomst hele vejen igennem pallen. I øvrigt, hvis den kører meget magert... altså alt for meget drøn på blæseren, så tror jeg den blæser smuld af helvedet til som en stjernekaster. Har du meget af det?

Hvad med din aske. Er den mørkegrå? Hvor meget laver den på 14 dage? Du har ret at sneglen ikke har det godt med meget smuld, men lortet skal jo futtes af. Der er rigtig mange der hælder madolie i magasinet, så smuldet kan hænge ved pillerne. Folk snakker om 1-2 dl pr. magasinopfyldning. Hvis du har meget kan det være der skal mere til... men det er jo heller ikke dyrt, og det brænder jo fortræffeligt.

Hvad med dit trækspjæld, ligger det også næsten vandret i det her vejr? Står den på 10 Pa?
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Baisgaard

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 42
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Min fyrelise
Sv: Ydelse/d-led
« Svar #41 Dato: Nov 13, 2010, 13:47 »
jo jo man må jo videre
mit spjeld står på 10 pa og 3/4 del åbent
jeg får også mine piller på paller i 25kg sække de var fra stark i brønderslev
det med at få piller i løs vægt gider jeg ikke det sviner ad h til og de vil komme til at ligge på gulvet med fugt problem til følge
jeg har ikke problem med at der er stjerner fra bålet det ser veldig fint ud ikke for vildt og ikke for lille
jeg har prøvet det med raps olie da jeg opdagede at havde problemer med meget smuld der var alt for meget smuld til at olien kunne løse problemet idet at det fint blev trukket med sneglen op men efterfølgende satte sig fast i fald røret samt gav problemer i selve brænderen
hvis man vil bruge olie skal man også lige tjekke hvad det er man griber inde i skabet jeg har prøvet at få fat i frityre olien ved en fejl så har man først et problem (ingen optæning og hvis man er heldig at få bål så ryger det som et gammelt kundrevet lokomotiv ;)
med henhold til aske så er det sådan at den ikke køre 14 dage uden at blive tømt nej her hedder det hver 4 dagså er den helt fyldt ???
Hilsen Baisgaard
16 kw. Woody med 6.22 styring på Woody luxus kedel
trækstabilisator- flowmåler- kompressorens-udeføler-røgtempføler
Stokerkontrol v3.1
Opvarmer nedlagtlandbrug fra år 1900 165 m2 + 30 m2 værksted.
80% isoleret+energi ruder.
http://signup.talerstolen.lokus.dk/tylstrup/tylstrupvej/vejret

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Ydelse/d-led
« Svar #42 Dato: Nov 13, 2010, 13:56 »
med henhold til aske så er det sådan at den ikke køre 14 dage uden at blive tømt nej her hedder det hver 4 dagså er den helt fyldt ??

Tror din teori om at det er lorte piller holder. Ved selvfølgelig ikke hvor stor din skuffe er, men jeg kan nok holde min kørende 20-25 dage umiddelbart. Hvordan vil du beskrive askens farve? Hvor mørk er den?
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Baisgaard

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 42
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Min fyrelise
Sv: Ydelse/d-led
« Svar #43 Dato: Nov 13, 2010, 14:38 »
hej igen jeg syntes at asken har den rigtige farve den er som lidt lys kaffegrums

til størelsen på askeskuffen så tror jeg den er på størelse med din skuffe

har set til branderen igen lige nu og kan måske godt se hvis at jeg lader lemmen stå åben lidt at der er lidt stjernekaster over det som du siger med smuld der brænder

sidder lige et par billeder ind det kan være at det er lidt svært at se på grund af forkert lys :-\
Hilsen Baisgaard
16 kw. Woody med 6.22 styring på Woody luxus kedel
trækstabilisator- flowmåler- kompressorens-udeføler-røgtempføler
Stokerkontrol v3.1
Opvarmer nedlagtlandbrug fra år 1900 165 m2 + 30 m2 værksted.
80% isoleret+energi ruder.
http://signup.talerstolen.lokus.dk/tylstrup/tylstrupvej/vejret

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Ydelse/d-led
« Svar #44 Dato: Nov 13, 2010, 14:46 »
Tror man skal have noget vildt godt grej for at få nogle ordentlige billeder.

Ved ikke om dit bål har den rigtige størrelse. Det kan også bare være fordi der er sand/aske i dine piller, at brændværdien er lavere. Træls, men det kan være du ikke har det store problem... og det bare er dine piller der er årsagen til det høje forbrug. Hvordan var forbruget med det gamle anlæg?
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html