Forfatter Emne: Hjemmelavet pumpestyring til trådløs gulvvarmestyring  (Læst 6786 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Hej gæve teknik-spekulanter O0

Jeg har rodet mig ud i at hjælpe en ven med at lave pumpestyring på hans trådløse gulvvarmestyring. Det er mest for sjov - hvis blot der er monteret en A-pumpe, så kan det nok ikke svare sig...

Han har for nogle år siden investeret i et gulvvarmesystem fra vvs-eksperten. Det er med separate modtagere, så der er en modtager for hver termostat... Det er 230V telestater... Hvordan vil i anbefale at udføre en pumpestyring? Jeg ser 2 muligheder: indskyde et relæ for hver modtager, eller udtage en jævnspænding gennem en diode fra hver modtager, som så aktiverer et fælles pumperelæ.

Andre forslag?

Mvh Steffen
Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Hjemmelavet pumpestyring til trådløs gulvvarmestyring
« Svar #1 Dato: Jan 20, 2014, 20:17 »
Hej Steffen,

Jamen det er jo de to muligheder der er  ;)
Det med et relæ pr. ventil er jo nok det mest professionelle, men det andet vil også virke  ;)

Hilsen
Michael

Hej gæve teknik-spekulanter O0

Jeg har rodet mig ud i at hjælpe en ven med at lave pumpestyring på hans trådløse gulvvarmestyring. Det er mest for sjov - hvis blot der er monteret en A-pumpe, så kan det nok ikke svare sig...

Han har for nogle år siden investeret i et gulvvarmesystem fra vvs-eksperten. Det er med separate modtagere, så der er en modtager for hver termostat... Det er 230V telestater... Hvordan vil i anbefale at udføre en pumpestyring? Jeg ser 2 muligheder: indskyde et relæ for hver modtager, eller udtage en jævnspænding gennem en diode fra hver modtager, som så aktiverer et fælles pumperelæ.

Andre forslag?

Mvh Steffen
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Sv: Hjemmelavet pumpestyring til trådløs gulvvarmestyring
« Svar #2 Dato: Jan 20, 2014, 21:55 »
Hej Michael.

Jamen det er det jo nok så... Jeg spottede bare lige at kontakten i hver enkelt modtager er en skiftekontakt, så den har en NO og en NC samt en COM ud over forsyningen. NC er normalt ikke brugt, og så var det jeg øjnede en chance for at anvende den til noget smart, men mit hoved kunne ikke få noget smart ud af det... For hvis jeg anvender et NC relæ, så vil pumpen kun køre når alle termostater kalder på varme... - hmmm okay - Jeg skal have skaffet en masse relæer! Tak for sparring...
Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o

Offline kme

  • Beta tester
  • Guru
  • *
  • Indlæg: 95
  • Respekt optjent: +5/-1
  • http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=kme
Sv: Hjemmelavet pumpestyring til trådløs gulvvarmestyring
« Svar #3 Dato: Jan 20, 2014, 23:16 »
Det burde være muligt med kun 1 relæ.

Tag en OR gate med mange indgange eller lav en af flere gates. Forbind nu en diode fra telestaterne (neddel spændingen passende) og brug signalet som indgang på et af indgangene på OR gaten. Bare en kreds behøver varme skal relæet trække.

NC kontakten kan også bruges du skal bare negerer/inveterer signalet inden indgangen på OR gaten

:-)

Kein hekserei.

/Karsten

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Hjemmelavet pumpestyring til trådløs gulvvarmestyring
« Svar #4 Dato: Jan 21, 2014, 05:38 »
Hej Karsten,

Jamen det er jo netop den anden mulighed som steffen skriver om, han klarer den bare uden en OR-gate  ;)

Han tager 230 VAC  signalet fra hver ventil gennem en diode, diodernes katoder forbindes parallelt til et 110 VAC relæ som trækker ganske fint på den positive halvbølge fra en ensrettet 230 VAC.
Vupti bum, sagen løst uden en masse dioder for at reducere de 230 V til de typisk 5 V en logikkreds kører med  ;)

Hilsen
Michael


Jeg ser 2 muligheder: indskyde et relæ for hver modtager, eller udtage en jævnspænding gennem en diode fra hver modtager, som så aktiverer et fælles pumperelæ.

Det burde være muligt med kun 1 relæ.

Tag en OR gate med mange indgange eller lav en af flere gates. Forbind nu en diode fra telestaterne (neddel spændingen passende) og brug signalet som indgang på et af indgangene på OR gaten. Bare en kreds behøver varme skal relæet trække.

NC kontakten kan også bruges du skal bare negerer/inveterer signalet inden indgangen på OR gaten

:-)

Kein hekserei.

/Karsten
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Sv: Hjemmelavet pumpestyring til trådløs gulvvarmestyring
« Svar #5 Dato: Jan 21, 2014, 20:58 »
Se se - nu kommer de jo flere løsninger - super! Jeg havde faktisk ikke overvejet den sidste mulighed du omtaler Michael, men det gør jeg da nu! Når jeg skrev jeg ville udtage en jævnspænding fra modtageren, så er det fordi jeg forventer at kunne finde et lavspændings on/off-signal på printet i modtageren. Jeg ville så lodde en diode på, så jeg ikke risikere at forstyrre modtagerens funktion... Men en række af positive halvperioder er selvfølgelig også anvendelig - Super!!!

Mvh Steffen
Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Hjemmelavet pumpestyring til trådløs gulvvarmestyring
« Svar #6 Dato: Jan 21, 2014, 21:09 »
Hej Steffen,

Og her troede jeg at det var din egen ide  ;)
...men du bruger den bare  ;)

Hilsen
Michael

Se se - nu kommer de jo flere løsninger - super! Jeg havde faktisk ikke overvejet den sidste mulighed du omtaler Michael, men det gør jeg da nu! Når jeg skrev jeg ville udtage en jævnspænding fra modtageren, så er det fordi jeg forventer at kunne finde et lavspændings on/off-signal på printet i modtageren. Jeg ville så lodde en diode på, så jeg ikke risikere at forstyrre modtagerens funktion... Men en række af positive halvperioder er selvfølgelig også anvendelig - Super!!!

Mvh Steffen
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline kme

  • Beta tester
  • Guru
  • *
  • Indlæg: 95
  • Respekt optjent: +5/-1
  • http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=kme
Sv: Hjemmelavet pumpestyring til trådløs gulvvarmestyring
« Svar #7 Dato: Jan 27, 2014, 22:56 »
Så må vi jo bare håbe på at man ved hvad man roder med her 110VAC ensrettet over en eller flere dioder er ikke helt ufarligt men lavet korrekt vil det sikkert virke.

/K