Forfatter Emne: Underlig opførsel af piller  (Læst 9584 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline oz8hp

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 150
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Mit fyr online
Underlig opførsel af piller
« Dato: Dec 08, 2013, 10:58 »
Jeg har lige fået en ny leverance af træpiller - de er af mærket Crown og har virket helt fint hidtil i flere lokale Scotte/Woody anlæg og også i mit eget forholdsvis nye.
Men de nye er ligesom lidt kortere i det og de kører ikke ret godt i min snegl. Det er som om røret ikke fyldes helt op. Hvis det så bare var hele tiden kunne man nok justere sig ud af det på pillevægten, men en gang imellem fyldes sneglen helt fint op og så kommer der jo lidt ekstra piller ned i brænderen for hver omgang sneglen kører og så får jeg bare en dårlige forbrænding.
Nogen ideer til hvad jeg kan gøre for at forbedre situationen?
Jeg overvejer om jeg kunne blande en anden type piller i for at få en bedre transport.

At skifte/returnere alle piller vil jeg godt nok være ked af :-)
Black Star BS1016 med semirens
NBE pillebrænder 10 KW
Styring v10.0512
Opvarmer ca. 150 m2
Årsforbrug ca. 4,5 ton.
Gulvvarme med 3 kredse og 6 radiatorer

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Underlig opførsel af piller
« Svar #1 Dato: Dec 08, 2013, 11:11 »
Hej,

Jo lavere stigning på sneglen, jo mindre indflydelse har pillernes længde.
...så, hvis du kan gøre hældningen mindre, vil problemet minimeres.

Hilsen
Michael

Jeg har lige fået en ny leverance af træpiller - de er af mærket Crown og har virket helt fint hidtil i flere lokale Scotte/Woody anlæg og også i mit eget forholdsvis nye.
Men de nye er ligesom lidt kortere i det og de kører ikke ret godt i min snegl. Det er som om røret ikke fyldes helt op. Hvis det så bare var hele tiden kunne man nok justere sig ud af det på pillevægten, men en gang imellem fyldes sneglen helt fint op og så kommer der jo lidt ekstra piller ned i brænderen for hver omgang sneglen kører og så får jeg bare en dårlige forbrænding.
Nogen ideer til hvad jeg kan gøre for at forbedre situationen?
Jeg overvejer om jeg kunne blande en anden type piller i for at få en bedre transport.

At skifte/returnere alle piller vil jeg godt nok være ked af :-)
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline oz8hp

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 150
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Mit fyr online
Sv: Underlig opførsel af piller
« Svar #2 Dato: Dec 08, 2013, 17:38 »
Jeg kunne måske godt få stigningen lidt mere under de anbefalede 45 grader. Dog er det nye sorte slange/rør der leveres med kedlerne nu ikke så rart at arbejde med. Det er meget stift og det er ikke det nemmeste at få uden om rørene :-)
Black Star BS1016 med semirens
NBE pillebrænder 10 KW
Styring v10.0512
Opvarmer ca. 150 m2
Årsforbrug ca. 4,5 ton.
Gulvvarme med 3 kredse og 6 radiatorer

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Underlig opførsel af piller
« Svar #3 Dato: Dec 09, 2013, 09:22 »
Hej
Har du renset for smuld for nyligt.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline oz8hp

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 150
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Mit fyr online
Sv: Underlig opførsel af piller
« Svar #4 Dato: Dec 10, 2013, 16:59 »
Hvad mener du med renset for smuld?
Fyret har kørt i 14 dage.
Black Star BS1016 med semirens
NBE pillebrænder 10 KW
Styring v10.0512
Opvarmer ca. 150 m2
Årsforbrug ca. 4,5 ton.
Gulvvarme med 3 kredse og 6 radiatorer

Offline J-B

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 157
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Underlig opførsel af piller
« Svar #5 Dato: Dec 10, 2013, 20:02 »
Bruger selv Crown piller og de har ændret sig meget fra forhandler de sidste måneder.
De er blevet kortere og mørkere, og det virker som om der er noget sand eller andre urenheder i dem.
På mit anlæg med 10 kw. brænder har jeg sommerherd og løs ekstern snegl med elektrikkerrør i, den kører fint efter lidt justering og doserer jævnt.
Er "tilsynsførende" på en 10 kw. mini med u herd med skamolplade, der er det som om pillerne smelter sammen i halv størrelse, har dog fået afhjulpet det en del, men er der stadig sammensmeltede pillestumper, så vil jeg prøve at fjerne skamolpladen, grundet mistanke om for høj temperatur i bålet.

Offline oz8hp

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 150
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Mit fyr online
Sv: Underlig opførsel af piller
« Svar #6 Dato: Dec 12, 2013, 14:25 »
Hvad er en 'sommerherd og løs ekstern snegl med elektrikkerrør i' ?

Giv endelig tilbagemelding om hvad du får ud af at fjerne vermikulit-pladen. Den er kun i vejen synes jeg.

Jeg kan genkende mange af dine betragtninger og jeg synes også at flammen er meget 'kort' - den kommer ikke rigtig ud i selve kedlen.

(hvor har du hjemme i landet?)
Black Star BS1016 med semirens
NBE pillebrænder 10 KW
Styring v10.0512
Opvarmer ca. 150 m2
Årsforbrug ca. 4,5 ton.
Gulvvarme med 3 kredse og 6 radiatorer

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Underlig opførsel af piller
« Svar #7 Dato: Dec 12, 2013, 17:03 »
Det her er en sommerherd til en 10 kW http://www.nbe-shop.dk/product/rist-10-kw-sommer-305/
...og det her er en åben herd http://www.nbe-shop.dk/product/rist-10-kw-aaben-304/

En snegl med elektrikerrør i er blot en standardsnegl hvor kernen i sneglen er "fyldt" med et elektrikereør.
Almindeligvis er kernen et hul (som i en proptrækker), men hvis man fylder kernen (hullet) med "noget", bliver doseringen typisk bedre ved stejlere stigning.
Ulempen ved fyldt kerne kan være at sneglen maser/knuser fler piller.

Nogle sværger til snegl med fyldt kerne, andre sværger til standarden  ;)

Hilsen
Michael

Hvad er en 'sommerherd og løs ekstern snegl med elektrikkerrør i' ?

Giv endelig tilbagemelding om hvad du får ud af at fjerne vermikulit-pladen. Den er kun i vejen synes jeg.

Jeg kan genkende mange af dine betragtninger og jeg synes også at flammen er meget 'kort' - den kommer ikke rigtig ud i selve kedlen.

(hvor har du hjemme i landet?)
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline oz8hp

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 150
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Mit fyr online
Sv: Underlig opførsel af piller
« Svar #8 Dato: Dec 12, 2013, 18:19 »
OK så ved jeg det - mangler så bare lige at finde en forklaring på hvorfor den skal skiftes :-)

Lige nu kæmper jeg bare med at få de piller til at køre. Jeg har 2 paller som jeg har slæbt ind i mit skur, så de skulle gerne bruges.  Overvejer lidt om jeg måske skulle købe nogen andre som jeg så kan blande i for at få lidt bedre styr på forbrændingen.

(og som om det ikke er nok så er printet der styrer renseristen i min kedel lige stået af så den kan ikke køre. Der er en modstand der er brændt kan jeg se, men desværre kan jeg ikke se værdien så jeg kan skifte den)
Black Star BS1016 med semirens
NBE pillebrænder 10 KW
Styring v10.0512
Opvarmer ca. 150 m2
Årsforbrug ca. 4,5 ton.
Gulvvarme med 3 kredse og 6 radiatorer

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: Underlig opførsel af piller
« Svar #9 Dato: Dec 12, 2013, 19:11 »
OK så ved jeg det - mangler så bare lige at finde en forklaring på hvorfor den skal skiftes :-)

Lige nu kæmper jeg bare med at få de piller til at køre. Jeg har 2 paller som jeg har slæbt ind i mit skur, så de skulle gerne bruges.  Overvejer lidt om jeg måske skulle købe nogen andre som jeg så kan blande i for at få lidt bedre styr på forbrændingen.

(og som om det ikke er nok så er printet der styrer renseristen i min kedel lige stået af så den kan ikke køre. Der er en modstand der er brændt kan jeg se, men desværre kan jeg ikke se værdien så jeg kan skifte den)

Er der ikke garanti på ? for så skal du have et andet print .
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Underlig opførsel af piller
« Svar #10 Dato: Dec 12, 2013, 20:24 »
Jamen der er da ingen der siger at du skal skifte den  ;)
...det er vel helt op til dig selv  ;)

Når du spørger her på forummet får du forskellige input fra forskellige personer, og det er op til dig selv at veje og vurdere  ;)

Mht. til herden, så angiver NBE jo på de web-sider jeg linker til, hvilke forhold der forbedres/forværres ved de enkelte herder (fordele/ulemper om du vil)  ;)

Hilsen
Michael
 

OK så ved jeg det - mangler så bare lige at finde en forklaring på hvorfor den skal skiftes :-)

Lige nu kæmper jeg bare med at få de piller til at køre. Jeg har 2 paller som jeg har slæbt ind i mit skur, så de skulle gerne bruges.  Overvejer lidt om jeg måske skulle købe nogen andre som jeg så kan blande i for at få lidt bedre styr på forbrændingen.

(og som om det ikke er nok så er printet der styrer renseristen i min kedel lige stået af så den kan ikke køre. Der er en modstand der er brændt kan jeg se, men desværre kan jeg ikke se værdien så jeg kan skifte den)
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline oz8hp

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 150
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Mit fyr online
Sv: Underlig opførsel af piller
« Svar #11 Dato: Dec 12, 2013, 21:29 »
@MHES - så er der noget jeg ikke kan finde. Jeg kan ikke finde nogen desideret beskrivelse af hvornår og til hvad de 2 herde skal benyttes. Men det er måske mig der trænger til at få pudset briller :-)

Og jo der er garanti på printet, men havde jeg kunnet se værdien på den modstand havde jeg nu nok prøvet at skifte den. Måske til en der kan klare lidt mere effekt.   Man er vel ikke radioamatør/elektronikfusker for ingenting :-)
Black Star BS1016 med semirens
NBE pillebrænder 10 KW
Styring v10.0512
Opvarmer ca. 150 m2
Årsforbrug ca. 4,5 ton.
Gulvvarme med 3 kredse og 6 radiatorer

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Underlig opførsel af piller
« Svar #12 Dato: Dec 13, 2013, 05:48 »
Hej,

Nej, du har ret, det står der ikke direkte  ;)
Men læser man under sommerherd står der f.eks. at tendensen til slagge er mindre, mens der under U-herd står at den er højere.
Samtidig er effektiviteten på sommerherden mindre mens den på U-herden er højere.
Udfra det ville jeg selv konkludere at hvis jeg har behov for mere effektivitet og ikke har problemer med slagger, ja så skal jeg nok ikke skifte fra U-herden til sommerherden.
Men hvis jeg har problemer med slagger, kunne jeg sikkert med fordel skifte til sommerherden, slagge på herden (U-herden i dette tilfælde) har jo også mindre effektivitet når den er fyldt med slagge  ;)

Det er lidt ligesom med vinterdæk/sommerdæk om vinteren, det er kun dig selv der kan afgøre om det giver mening for dig, men leverandøren kan fo fortælle dig hvilke egenskaber/fordele/ulemper der er ved de to typer.

Hilsen
Michael


@MHES - så er der noget jeg ikke kan finde. Jeg kan ikke finde nogen desideret beskrivelse af hvornår og til hvad de 2 herde skal benyttes. Men det er måske mig der trænger til at få pudset briller :-)

Og jo der er garanti på printet, men havde jeg kunnet se værdien på den modstand havde jeg nu nok prøvet at skifte den. Måske til en der kan klare lidt mere effekt.   Man er vel ikke radioamatør/elektronikfusker for ingenting :-)
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline J-B

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 157
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Underlig opførsel af piller
« Svar #13 Dato: Dec 18, 2013, 14:42 »
ADVARSEL. Uden grund nu ;) (redigeret)
Den mini jeg har tilsyn på har lige fået ødelagt motor/gear på ekstern snegl :-\
Det er ikke kun smuld der er nu, det pakker så hårdt i bunden af silo at selv den pinolskrue til sneglen sidder fast :-[
Der kommer heldigvis ny motor i morgen ;) men til dem med en mini, husk rigelig med olie, så i ikke kommer til at stå i samme situation :-\
Jeg håber at jeg kan undgå at skal skille siloen af :-\ det kommer an på mit "tandlægeværktøj" :P
Det med at fjerne skamolpladen virker fint, ingen piller i askeskuffen og minimal slagger ;)
Ps. har du løs silo ved siden af, så er der ingen problemer :)
Det er med Crown træpiller.
« Senest Redigeret: Dec 19, 2013, 22:58 af J-B »

Offline J-B

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 157
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Underlig opførsel af piller
« Svar #14 Dato: Dec 19, 2013, 22:53 »
UPDATE
Så er der skiftet motor på ekstern snegl, dog med meget besvær :P
Der har ikke været ret meget fedt i gearet og på en eller anden mystisk måde var det hele fyldt op med smuld i den gamle motor.
Nyt motor monteret og tak til DVCenter i Svenstrup for at sende stumper med det samme :)
Anlægget kører perfekt nu, uden skamolplade, men vil da lige holde godt øje med den daglig ;)
PS. Til trådstarter jeg bor på Mors ::)
PPS. Denne fejl vil nok have sket uanset mærke på pillerne ;) så jeg trækker advarslen tilbage ;)

« Senest Redigeret: Dec 19, 2013, 22:57 af J-B »