Forfatter Emne: Kompressorrens fittings !  (Læst 9821 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Kompressorrens fittings !
« Dato: Nov 09, 2012, 08:25 »
Endelig fik jeg sparet sammen til kompressorrens  ;D Dagen efter bestilling var pakken der fra Hedestoker, sådan skal det gøres.

Desværre passer hanstikket der skal i magnet ventilen ikke, i ventilen er der ½"npt men det medsendte hanstik har ½"bsp!!!

Det er uheldigt at mokke det sammen, det er svært at få tæt, og det får kun ved med 1½ skæv rynke, og i forsøget på at få det tæt risikerer man at flække magnetventilen.

Er der andre der har bøvlet med det?

Hedestoker er i gang med at løse problemet.

Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Kompressorrens fittings !
« Svar #1 Dato: Nov 09, 2012, 09:00 »
Hej
Jeg var ikke engang klar over at der var forskel på 1/2 gevind, hvad skal det nu gøre godt for.  ???

Hvad er det almindelige?
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Kompressorrens fittings !
« Svar #2 Dato: Nov 09, 2012, 09:16 »
Hej Ole
Man kan sige det er skørt med flere slags, der er jo også nogen der kører i den forkerte side  ::) hvad med et pund fars?

Vi bruger stadig bar, psi selvom standarden i dag er pascal, men det tager lang tid inden de gamle ting er ude af folks hoveder.
Nedenunder har jeg selv brugt bar, og det er jo fordi jeg mener at det kan folk forholde sig til.

Fordelen ved BSP er at der ikke skal pakkes, så når vi tester og afprøver så står man ikke og fumler med paktape, og alligevel er det tæt til 320bar.

NPT er konisk og kræver paktape eller garn, og muskler at samle.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Kompressorrens fittings !
« Svar #3 Dato: Nov 09, 2012, 09:33 »
Hej
Altid skønt at lære nyt.  ;)

Kan godt se det er rigtig smart at det ikke skal pakkes. Men måske er det ikke så meget brugt indenfor alm. husinstallationer. Jeg er i hvert fald aldrig blevet spurgt ved handel af fittings, hvilken type jeg ville have. :)


Hej Ole
Man kan sige det er skørt med flere slags, der er jo også nogen der kører i den forkerte side  ::) hvad med et pund fars?

Vi bruger stadig bar, psi selvom standarden i dag er pascal, men det tager lang tid inden de gamle ting er ude af folks hoveder.
Nedenunder har jeg selv brugt bar, og det er jo fordi jeg mener at det kan folk forholde sig til.

Fordelen ved BSP er at der ikke skal pakkes, så når vi tester og afprøver så står man ikke og fumler med paktape, og alligevel er det tæt til 320bar.

NPT er konisk og kræver paktape eller garn, og muskler at samle.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline mbangsoe

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 256
  • Respekt optjent: +4/-1
Sv: Kompressorrens fittings !
« Svar #4 Dato: Nov 09, 2012, 10:06 »
Træls med de gevind, håber I snart får det løst!

Jeg skal også selv meget snart have kompressorrens. Hvilken kompressor vil du bruge? Jeg er lidt usikker på, om det er nødvendigt med den lydløse fra NBE. Og hvordan indstiller du din kompressor? Altså, jeg mener: jeg påtænker at sætte den til at lave et kompressor-blæs en gang i døgnet, på et tidspunkt vi ikke er hjemme. Så skal kompressoren tænde vha. et tænd/sluk-ur, så der er lufttryk når kompressorrens skal køre.

Hvis man gør det sådan, er det unødvendigt at bruge penge på den dyre, støjsvage kompressor. Men er det sådan "man" gør?
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs*
Trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Kompressorrens fittings !
« Svar #5 Dato: Nov 09, 2012, 10:54 »
Jeg har en stor kompressor i værkstedet i forvejen, den får nu ny placering i fyrrummet, og så trækkes rør til værkstedet.

Jeg bygger en støjkasse af trolltekt, så håber jeg at de værste støj gener er væk, men lige nu står den på trægulv i værkstedet og  det kan vi godt ane i soveværelset. :( en forbedring ville være rart.

Jeg ved ikke endnu hvor tit det skal bruges, vi har jo kørt 3 år uden. Det er meningen det skal bruges når jeg er på arbejde (14 dage) så konen kun skal hælde piller på.
Og så vil jeg gerne i gang med herd 32-33, hvor jeg har problemer med at skidtet hober sig op over et par dage.

Jeg kan godt læse at nogle har et stop om natten, jeg vil hellere have det om dagen når der er nogen hjemme, så hvis det utænkelige skulle ske at optænding kikser, så er der nogen til at tage sig af det.

Min styring er jo ikke længere det nyeste nye, så jeg har nok kun det valg at rense efter et antal kg, men nu får vi at se når jeg kommer igang, engang ::)
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Staal

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 215
  • Respekt optjent: +5/-2
    • Mit Pillefyr
Sv: Kompressorrens fittings !
« Svar #6 Dato: Nov 09, 2012, 14:48 »
Fordelen ved BSP er at der ikke skal pakkes, så når vi tester og afprøver så står man ikke og fumler med paktape, og alligevel er det tæt til 320bar.

NPT er konisk og kræver paktape eller garn, og muskler at samle.

BSP er et parallelt gevind og skal pakkes... det er nok BSPT du mener, hvis det er lavet korrekt og ikke er som de nippelrør man køber kan det bruges uden pakgarn

BSPT og NPT ligner til forveksling hinanden, begge med 1/16 af diameter i konisitet, forskellen ligger i at BSPT er 55° i gevindvinklen + afrundet på toppen af gevindet og NPT er 60° og flad på toppen
MVH
Kenneth Staal Egebech

Woody 16kw Low Waste (v. 7.0652) trådløs termostat, silo måler, vakuum transport, vvb prio
250 kvm Landejendom fra 1900 (dårligt isoleret) :-)
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/staal01.html

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Kompressorrens fittings !
« Svar #7 Dato: Nov 09, 2012, 15:11 »
Hej
Det kommer jo helt an på, om du er ligeglad med støjen fra en "billig" kompressor. Er du det, er det da en fin løsning, og den kan uden problemer klare opgaven. Er din kompressor iorden og samlinger 100% tætte, mener jeg det er unødvendigt med et tænd/sluk ur, kompressoren vil køre meget sjældent, da den jo holder trykket i dagevis.


Træls med de gevind, håber I snart får det løst!

Jeg skal også selv meget snart have kompressorrens. Hvilken kompressor vil du bruge? Jeg er lidt usikker på, om det er nødvendigt med den lydløse fra NBE. Og hvordan indstiller du din kompressor? Altså, jeg mener: jeg påtænker at sætte den til at lave et kompressor-blæs en gang i døgnet, på et tidspunkt vi ikke er hjemme. Så skal kompressoren tænde vha. et tænd/sluk-ur, så der er lufttryk når kompressorrens skal køre.

Hvis man gør det sådan, er det unødvendigt at bruge penge på den dyre, støjsvage kompressor. Men er det sådan "man" gør?
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Kompressorrens fittings !
« Svar #8 Dato: Nov 09, 2012, 21:26 »
Fordelen ved BSP er at der ikke skal pakkes, så når vi tester og afprøver så står man ikke og fumler med paktape, og alligevel er det tæt til 320bar.

NPT er konisk og kræver paktape eller garn, og muskler at samle.

BSP er et parallelt gevind og skal pakkes... det er nok BSPT du mener, hvis det er lavet korrekt og ikke er som de nippelrør man køber kan det bruges uden pakgarn

BSPT og NPT ligner til forveksling hinanden, begge med 1/16 af diameter i konisitet, forskellen ligger i at BSPT er 55° i gevindvinklen + afrundet på toppen af gevindet og NPT er 60° og flad på toppen

T står for tapered, og betyder på det engelsk jeg nu kan, for indsnævret eller konisk. Om det kan samles uden paktape, garn eller gevind tætning aner jeg ikke. Det er ikke en gevind type vi bruger.

Men en ting er helt sikkert, det BSP vi bruger er lige gevind, helt i tråd med hvad du selv skriver, men vi pakker det ikke, den koniske anlægsflade du ser på billedet passer nøje med en modpart, og der er absolut ingen problem med at holde 300 bar, jeg har tillid til at der fint kan holde til mere men det vi har er kun godkendt til 320bar og vi har 300bar i vores nitrogen flasker.

For ikke så længe siden var jeg på kursus ved Swagelock, der samlede vi rør, ikke med BSP men med deres egen fittings, også uden pakning. ved 1250 bar flækkede røret vi brugte, men fittings fejlede intet og der var ingen utætheder.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline dirtyold

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 39
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Mini Blackstar 10kw
Sv: Kompressorrens fittings !
« Svar #9 Dato: Nov 11, 2012, 14:35 »
Nu købte jeg Kompressor rens kit uden kompressor ved Hedestoker til NBE`s åbenthus, og har den nye brænderkonsol. hvor magnetventilen skulle kunne skrues fast på, meen selvfølgelig kan man ikke skrue gevind stykket helt i bund i magnetventilen, så den sidder ordentligt fast derpå, så den bare vil sidde løst derpå, syntes ikk lige det er passer ordentligt sammen, ja nu er jeg udlært Automekaniker, så jeg vil ikke bare spænde fast med vold og magt, er der evt andre som har samme problem ??
« Senest Redigeret: Nov 12, 2012, 20:53 af dirtyold »
V10 +Flowmåler+Komp.rens,
VVB prio. 3 vejs.
2 stk. træk stabilisatorer
http://stokercloud.dk/dev/dirtyold.html

Offline Staal

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 215
  • Respekt optjent: +5/-2
    • Mit Pillefyr
Sv: Kompressorrens fittings !
« Svar #10 Dato: Nov 12, 2012, 16:23 »
Fordelen ved BSP er at der ikke skal pakkes, så når vi tester og afprøver så står man ikke og fumler med paktape, og alligevel er det tæt til 320bar.

NPT er konisk og kræver paktape eller garn, og muskler at samle.

BSP er et parallelt gevind og skal pakkes... det er nok BSPT du mener, hvis det er lavet korrekt og ikke er som de nippelrør man køber kan det bruges uden pakgarn

BSPT og NPT ligner til forveksling hinanden, begge med 1/16 af diameter i konisitet, forskellen ligger i at BSPT er 55° i gevindvinklen + afrundet på toppen af gevindet og NPT er 60° og flad på toppen

T står for tapered, og betyder på det engelsk jeg nu kan, for indsnævret eller konisk. Om det kan samles uden paktape, garn eller gevind tætning aner jeg ikke. Det er ikke en gevind type vi bruger.

Men en ting er helt sikkert, det BSP vi bruger er lige gevind, helt i tråd med hvad du selv skriver, men vi pakker det ikke, den koniske anlægsflade du ser på billedet passer nøje med en modpart, og der er absolut ingen problem med at holde 300 bar, jeg har tillid til at der fint kan holde til mere men det vi har er kun godkendt til 320bar og vi har 300bar i vores nitrogen flasker.

For ikke så længe siden var jeg på kursus ved Swagelock, der samlede vi rør, ikke med BSP men med deres egen fittings, også uden pakning. ved 1250 bar flækkede røret vi brugte, men fittings fejlede intet og der var ingen utætheder.

Hvis det er den koniske anlægflade du bruger kunne du jo bruge hvilket som helst gevind, da det er fladen der tætner og ikke gevindet... så det du skriver med pakgarn længere oppe er noget vås, da du ikke skriver at det er fladen den tætner med, men det fremgår som om det lige præcis er BSP gevindet der er den tætte del  ???
MVH
Kenneth Staal Egebech

Woody 16kw Low Waste (v. 7.0652) trådløs termostat, silo måler, vakuum transport, vvb prio
250 kvm Landejendom fra 1900 (dårligt isoleret) :-)
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/staal01.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Kompressorrens fittings !
« Svar #11 Dato: Nov 12, 2012, 16:33 »

Hvis det er den koniske anlægflade du bruger kunne du jo bruge hvilket som helst gevind, da det er fladen der tætner og ikke gevindet... så det du skriver med pakgarn længere oppe er noget vås, da du ikke skriver at det er fladen den tætner med, men det fremgår som om det lige præcis er BSP gevindet der er den tætte del  ???

Jeg tror lige du skal læse tråden igen, du er vist løbet vild :-[

Jeg får en BSP (den fra billedet) tilsendt, men alt det andet grej i samme pakke er NPT eller rørgevind om du vil.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Kompressorrens fittings !
« Svar #12 Dato: Dec 05, 2012, 21:53 »
Hovsa, jeg havde glemt denne.

Efter en uges tid sendte Hedestoker den rigtige, helt uden bøvl, vrøvl og ballade. 100% service ^-^
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline ekp

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 9
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Kompressorrens fittings !
« Svar #13 Dato: Dec 06, 2012, 18:55 »
Hovsa, jeg havde glemt denne.

Efter en uges tid sendte Hedestoker den rigtige, helt uden bøvl, vrøvl og ballade. 100% service ^-^

Det lyder godt - jeg bestilte nemlig i går :-) Jeg har lige fået den idé at sætte et tænd/sluk ur til at tænde både kompressor og semirensen bag på den nye Black Star 1-2 gange i døgnet - så slår man to fluer med et smæk. Begge dele skal jo bare være tændt 5 minutter. Hvis kompressorern taber luft skal det naturligvis times med styringen så den gennemfører rensen på samme tidspunkt.

Er der noget særligt jeg skal være opmærksom på når jeg samler skidtet?

            V.h. Emil

Offline Thomas Th

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 11
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Kompressorrens fittings !
« Svar #14 Dato: Dec 07, 2012, 18:20 »
Jeg har lige købt her d. 6/12 - og her fået det i dag - men det ser da ud til at jeg har fået den forkeret fiting...