Forfatter Emne: Hvilken varmtvandsbeholder?  (Læst 39591 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline thode

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 177
  • Respekt optjent: +2/-1
Sv: Hvilken varmtvandsbeholder?
« Svar #30 Dato: Mar 10, 2015, 19:24 »
har kørt med 2,00 og 0,10 indtil for 2 dage siden. Skulle bare prøve noget andet, for at se om det gav nogen forskel

Offline thode

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 177
  • Respekt optjent: +2/-1
Sv: Hvilken varmtvandsbeholder?
« Svar #31 Dato: Mar 11, 2015, 04:50 »
gjorde desværre ingen forskel med den gamle software :-(.

Andre forslag?

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Hvilken varmtvandsbeholder?
« Svar #32 Dato: Mar 11, 2015, 06:10 »
Så må problemet være længere tilbage. Jeg har nok bare ikke opdaget det, fordi jeg kun har brugt 0468 til VVB sidste sommer.

En test kunne være at hæve pumpestart til 59 eller 60, så kommer du over på din egen PI inden pumpen starter. Det vil så også give noget urolig drift, men nok mindre end i dag.
Samtidigt skal du nok sigte efter en P som ikke er under 2 og gerne 2,5, hvilket så måske vil gøre at I også skal hæves lidt

gjorde desværre ingen forskel med den gamle software :-(.

Andre forslag?
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline thode

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 177
  • Respekt optjent: +2/-1
Sv: Hvilken varmtvandsbeholder?
« Svar #33 Dato: Mar 11, 2015, 06:23 »
lige for at forstå det rigtigt. Ved pumpestart på 59 grader er der 9 grader mellem start og stop. Men var det ikke noget med at når den faldt 10 grader gik den i opstartsmode. Skal der ikke være mere end 10 graders forskel på start og stop?

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Hvilken varmtvandsbeholder?
« Svar #34 Dato: Mar 11, 2015, 06:37 »
Prøv at sætte pumpe stop og start til 50/50 måske 50/55  ;)

/Frank

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Hvilken varmtvandsbeholder?
« Svar #35 Dato: Mar 11, 2015, 06:39 »
Ups, det lyder som om "Pumpe start" og "Pumpe stop" er ikke som du sikkert tror det er  ;)

"Pumpe start" er den temperatur kedlen skal op på før pumpen starter når fyret er i drift.
"Pumpe stop" er den temperatur kedlen skal ned på før pumpen stopper når fyret er stoppet.

Hvor langt temperaturen skal dale under drift før pumpen stopper (altså fald under "Pumpe start") er en fast temperatur på 10oC eller 5oC afhængig af software version.

Hilsen
Michael

lige for at forstå det rigtigt. Ved pumpestart på 59 grader er der 9 grader mellem start og stop. Men var det ikke noget med at når den faldt 10 grader gik den i opstartsmode. Skal der ikke være mere end 10 graders forskel på start og stop?
« Senest Redigeret: Mar 11, 2015, 06:42 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline thode

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 177
  • Respekt optjent: +2/-1
Sv: Hvilken varmtvandsbeholder?
« Svar #36 Dato: Mar 11, 2015, 07:00 »
ahh, endnu en lille vigtig detalje :-)

pumpestop har så tilfældigvis været samme temp når fyret har været tændt og slukket.

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Hvilken varmtvandsbeholder?
« Svar #37 Dato: Mar 11, 2015, 07:34 »
Jo det er rigtigt at på 0468 går den vist i opstartsmode ved temperaturfald større en 10 grader. Så min anbefaling  med 0468 var på dette punkt rigtig dårlig. Det vist er fjernet på 0522 og derfor må derfor opgradere igen hvis det er tilfældet.

lige for at forstå det rigtigt. Ved pumpestart på 59 grader er der 9 grader mellem start og stop. Men var det ikke noget med at når den faldt 10 grader gik den i opstartsmode. Skal der ikke være mere end 10 graders forskel på start og stop?
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline thode

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 177
  • Respekt optjent: +2/-1
Sv: Hvilken varmtvandsbeholder?
« Svar #38 Dato: Mar 11, 2015, 20:09 »
Er tilbage på 0522 og med pumpestart på 59 grader. Det blev det nu ikke bedre af. tværtimod startede den meget langt nede i effekt og har taget timevis for at komme op i fart :-(

Er bedste løsning bare at vente på en opdatering? Så håber jeg godt nok at den snart kommer, med det vejr vi har for tiden

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Hvilken varmtvandsbeholder?
« Svar #39 Dato: Mar 12, 2015, 06:58 »
Det som jeg ville opnå lykkedes, nemlig at kedlen kommer over 60 grader så Opstart PI bliver slået fra. Og ja, som jeg skrev gav det så noget urolig drift med egen PI, da denne jo ikke er så god til opstart.

Men hvad er Dine PI tal? Det ser ud som om at I er for lav i Forhold til P og at P måske også gerne må være lidt højere. Det tænker jeg både efter at have kigget på opstarten i går, men også her til morgen hvor dit forbrug stiger meget kl. 6:30. Der gør den høje pumpestart at fyret ikke rigtig kan få fart på, da pumpen slukker ved 49 grader og kedlen herefter bliver varm igen (= laver ydelse).

Det kan så løses med, som jeg skriver højere PI. Eller som du skriver næste version som forhåbentlig retter opstartsproblemet.

Men jeg synes det måske er lidt meget at skulle vrangvende indstillingerne i styringen, for at løse en fejl i softwaren. Så jeg ville leve (hvilket jeg allerede gør) med den urolige opstart. sætte pumpen retur til 55 grader og håbe der snart kommer en opdatering.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline thode

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 177
  • Respekt optjent: +2/-1
Sv: Hvilken varmtvandsbeholder?
« Svar #40 Dato: Mar 12, 2015, 07:28 »
Men hvad er ulempen ved ved at fortsætte med pumpestart på 60 grader? Som jeg ser det, hæver det laveste temp så man kan undgå kondens?

Pi står på 2,5 0,1. For nogle dage siden prøvede jeg 4,0 0,2 uden at kunne se nogen forskel (men har heller ikke forstået det pi 100%)

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Hvilken varmtvandsbeholder?
« Svar #41 Dato: Mar 12, 2015, 07:33 »
Men hvad er ulempen ved ved at fortsætte med pumpestart på 60 grader? Som jeg ser det, hæver det laveste temp så man kan undgå kondens?

Pi står på 2,5 0,1. For nogle dage siden prøvede jeg 4,0 0,2 uden at kunne se nogen forskel (men har heller ikke forstået det pi 100%)

Kig ind på Mhes. dk side.
Der er en god forklaring på PI tal.

Prøv at sænke din pumpe start og stop temperatur til 30 gr.
Så vil den ikke stoppe/starte og forstyrre driften.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline thode

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 177
  • Respekt optjent: +2/-1
Sv: Hvilken varmtvandsbeholder?
« Svar #42 Dato: Mar 12, 2015, 07:42 »
Den har jeg læst grundigt ja, og er med på grundprincipperne.  Men synes ikke der er noget om vægtning af p og i op mod hinanden. Altså hvor lang tid tilbage tæller I med? vægter "nyeste" I mere end ældre I? og hvor meget vægter I i forhold til P.  Sikkert bare nogle matematik kundskaber jeg mangler.

Prøver med 30 grader. Troede bare ikke at kedlen måtte blive så kold.. men det bliver den selvfølgelig alligevel når fyret har været slukket

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: Hvilken varmtvandsbeholder?
« Svar #43 Dato: Mar 12, 2015, 08:00 »
P er direkte udledt af forskellen mellem settemp og aktuel temp. Minus hvis temperaturen er for høj og plus hvis temperaturen er for lav.

I er en "Stak". Dvs når temperaturen er for lav lægges der lidt på stakken hvert halve eller hele minut. Når temperaturen er for høj tages der af.
Dvs. når du snakker tid Ny eller gammel kan I stakken godt teoretisk være flere uger gammel, hvis fyret ikke har været slukket.

Der er så et samspil mellem P og I for at fyret regulere optimalt. Nemlig at når forskellen er stor vil P Give høj ydelse, men den skal hellere ikke give mere end at I også når at lægge til "stakken", så når temperaturen stiger skal ydelsen fra I stadig kunne give nødvendig ydelse for at bibeholde temperaturen.

Så dit fyr kan køre med mange kombinationer af PI,  men erfaringsmæssigt skal de forholdsmæssigt følges nogenlunde ad. Så hæver man P til det dobbelte, skal I ca. også hæve til det dobbelte.

Folk med velreguleret gulvvarme og Shunt styret VVB kan normalt køre med lave PI tal og meget Jævn ydelse. En som mig selv med radiatorer og 3-vejs ventil til styring af VVB er nødt til nogle noget højere PI tal og mere ujævn ydelse.



Den har jeg læst grundigt ja, og er med på grundprincipperne.  Men synes ikke der er noget om vægtning af p og i op mod hinanden. Altså hvor lang tid tilbage tæller I med? vægter "nyeste" I mere end ældre I? og hvor meget vægter I i forhold til P.  Sikkert bare nogle matematik kundskaber jeg mangler.

Prøver med 30 grader. Troede bare ikke at kedlen måtte blive så kold.. men det bliver den selvfølgelig alligevel når fyret har været slukket
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt

Offline thode

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 177
  • Respekt optjent: +2/-1
Sv: Hvilken varmtvandsbeholder?
« Svar #44 Dato: Mar 12, 2015, 17:09 »
Kan man se disse tal nogen steder? altså hvor stor stakken er? Hvordan den aktuelle vægtning er? eller hvor meget p fylder af den aktuelle effekt og hvor meget I fylder af aktuelle effekt.

Det ville gøre meget for min forståelse hvis sådanne tal kunne ses og jeg kunne regne lidt rundt i det.