Forfatter Emne: Det perfekte anlægs diagram ??  (Læst 26319 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jannich

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 442
  • Respekt optjent: +41/-5
    • NBE
Sv: Det perfekte anlægs diagram ??
« Svar #15 Dato: Feb 09, 2010, 08:35 »
Hej Jannich,

Jeg er, ligesom Jorn, inde på at radiator og gulvvarme bør adskilles.
Jeg er mest bange for at de to cirkulationspumper vil "kæmpe" mod hinanden, når de har samme studs at "hente" vandet fra.
Er det ikke muligt at have seperate studse for radiator- og gulvvarmekreds, begge i det nederste lag, så VV-prioritering stadig virker ?

Hilsen
Michael

Har flyttet radiator på den anden side af tanken.
og tilføjet 2 kontra ventiler.

Så burde det virke , eller ???

Pumper styres naturligvis af termostater og pillefyret,
så der kun er drift, når det er påkrævet.

Har desværre ikke flere studse på tanken,
Er næsten sikker på at hver kreds nok skal få flow , det er trods alt nemmere at hente vand i tanken , end at "kæmpe" mod den anden pumpe, desuden tager gulvvarme kun det flow det skal bruge til at holde gulv kredsen varm..
250 m2 træhus med 2000l opvarmet ude SPA :-)
Pillefyr:
RTB 10kW
Solvarme:
300l solvarme tank 8x30 vakuum fanger.
Solcelle system:
40x280 WP + 2 x 3000 watt goodwe inverter.
Installeret aug. 2012
Online data: http://stokercloud.dk/dev/rtb.html
http://solarcloud.dk/jannich.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Det perfekte anlægs diagram ??
« Svar #16 Dato: Feb 09, 2010, 09:05 »
Hej Jannich,

Tja, men det går jo nok alligevel, når du nu vil spare  ;)

Hilsen
Michael

Hej Jannich,

Jeg er, ligesom Jorn, inde på at radiator og gulvvarme bør adskilles.
Jeg er mest bange for at de to cirkulationspumper vil "kæmpe" mod hinanden, når de har samme studs at "hente" vandet fra.
Er det ikke muligt at have seperate studse for radiator- og gulvvarmekreds, begge i det nederste lag, så VV-prioritering stadig virker ?

Hilsen
Michael

Har flyttet radiator på den anden side af tanken.
og tilføjet 2 kontra ventiler.

Så burde det virke , eller ???

Pumper styres naturligvis af termostater og pillefyret,
så der kun er drift, når det er påkrævet.

Har desværre ikke flere studse på tanken,
Er næsten sikker på at hver kreds nok skal få flow , det er trods alt nemmere at hente vand i tanken , end at "kæmpe" mod den anden pumpe, desuden tager gulvvarme kun det flow det skal bruge til at holde gulv kredsen varm..

Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline EF

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 74
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Woody Bio comfort 16 Kw NU med styring 6.21
Sv: Det perfekte anlægs diagram ??
« Svar #17 Dato: Feb 17, 2010, 22:14 »
Et spørgsmål?
Kunne det være en ide at lade fyret virke some en radiator om sommeren hvis solvarmen kommer til at producere for meget. Jeg tænkte at lukke overskudsvarme ind i kedel og så lade blæser køre uden piller. Så skulle det vel helst bare forsvind op gennem skorstenen. Man kan vel spare en kalorifere på den måde eller?

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Det perfekte anlægs diagram ??
« Svar #18 Dato: Feb 17, 2010, 22:23 »
Hej EF,

En udemærket ide, som Jannichs diagram også tillader.
Man kan bruge både radiatorer, gulvvarme og kedel som aftager af overskudsvarme, det er kun et styringsspørgsmål.

Hilsen
Michael.

Et spørgsmål?
Kunne det være en ide at lade fyret virke some en radiator om sommeren hvis solvarmen kommer til at producere for meget. Jeg tænkte at lukke overskudsvarme ind i kedel og så lade blæser køre uden piller. Så skulle det vel helst bare forsvind op gennem skorstenen. Man kan vel spare en kalorifere på den måde eller?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline EF

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 74
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Woody Bio comfort 16 Kw NU med styring 6.21
Sv: Det perfekte anlægs diagram ??
« Svar #19 Dato: Feb 18, 2010, 06:35 »
Hej Michael
Der skal vel laves en tilføjelse i styringen hvis det skal kunne køre. Det jeg frygter er at hvis/når jeg montere solvarme at jeg skal køre overskuddet ind i huset for at komme af med det. Det er ikke sikkert at det er sjovt at have varme på når der er 30 grader udenfor. Så er det prøvet eller er det kun en teori, at man kan blæse overskudsvarme ud gennem skorstenen? ???
Erik

Offline kks

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 31
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Det perfekte anlægs diagram ??
« Svar #20 Dato: Feb 18, 2010, 15:22 »
Et lille sidespørgsmål afledt af nedenstående kommentar  :)

Ville det ikke kunne løses med to returtermostater, én på fremløbet og den sædvanlige på returen?

Mvh/Kjeld

Du har øjensynlig en gammeldags "husmandsløsning" som gulvvarmesystem, uden blandekreds  ;)
Det går helt fint i et betongulv med klinker, men er bandlyst til f.eks. trægulve.
Derfor er næsten alle "moderne" gulvvarmesystemer udført med en blandekreds, der sikrer at vandtemperaturen ikke kommer over 30-32 grader.
Hvis man kører med normal fremløbstemperatur (55-60 grader) til gulvvarme i trægulve, får man et bulet gulv ligesom jeg har i min stue  :(

Hilsen
Michael
Woody Comfort kedel 2009 model
Woody brænder 16 kw
Chip 6.06

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Det perfekte anlægs diagram ??
« Svar #21 Dato: Feb 18, 2010, 17:03 »
Hej Kjeld,

Den fik jeg ikke lige fat i ...  :D
Hvordan vil du lave en blande kreds på den måde ?

Normalt består en blandekreds af 1 cirkulationspumpe og en termostatventil.

Hilsen
Michael

Et lille sidespørgsmål afledt af nedenstående kommentar  :)

Ville det ikke kunne løses med to returtermostater, én på fremløbet og den sædvanlige på returen?

Mvh/Kjeld

Du har øjensynlig en gammeldags "husmandsløsning" som gulvvarmesystem, uden blandekreds  ;)
Det går helt fint i et betongulv med klinker, men er bandlyst til f.eks. trægulve.
Derfor er næsten alle "moderne" gulvvarmesystemer udført med en blandekreds, der sikrer at vandtemperaturen ikke kommer over 30-32 grader.
Hvis man kører med normal fremløbstemperatur (55-60 grader) til gulvvarme i trægulve, får man et bulet gulv ligesom jeg har i min stue  :(

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline kks

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 31
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Det perfekte anlægs diagram ??
« Svar #22 Dato: Feb 19, 2010, 04:24 »
Jeg forstod det bare sådan at ved "gammeldags husmandsløsning" tog man fremløbet til radiator og førte videre til gulvvarmen, et par omgange rundt i gulvet og så op på returen ved radiatoren. Her har man så en returtermostat til at regulere gulvarmen.

Men hvorfor ikke også en returtermostat til at regulere fremløbet? Den kunn stilles på 25-28 gr. Jeg kan godt forstå problemet i at den vil lukke indtil temp. er nede, spørgsmålet er jo om den vil være mere lukket en åben så der alligevel ikke er ret meget gulvvarme?

Hej Kjeld,

Den fik jeg ikke lige fat i ...  :D
Hvordan vil du lave en blande kreds på den måde ?

Normalt består en blandekreds af 1 cirkulationspumpe og en termostatventil.

Hilsen
Michael

Et lille sidespørgsmål afledt af nedenstående kommentar  :)

Ville det ikke kunne løses med to returtermostater, én på fremløbet og den sædvanlige på returen?

Mvh/Kjeld

Du har øjensynlig en gammeldags "husmandsløsning" som gulvvarmesystem, uden blandekreds  ;)
Det går helt fint i et betongulv med klinker, men er bandlyst til f.eks. trægulve.
Derfor er næsten alle "moderne" gulvvarmesystemer udført med en blandekreds, der sikrer at vandtemperaturen ikke kommer over 30-32 grader.
Hvis man kører med normal fremløbstemperatur (55-60 grader) til gulvvarme i trægulve, får man et bulet gulv ligesom jeg har i min stue  :(

Hilsen
Michael
Woody Comfort kedel 2009 model
Woody brænder 16 kw
Chip 6.06

Offline EF

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 74
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Woody Bio comfort 16 Kw NU med styring 6.21
Sv: Det perfekte anlægs diagram ??
« Svar #23 Dato: Feb 19, 2010, 08:14 »
Mit gæt vil være at vandmængden der kommer ind kan gå hen og blive for lille altså for lidt flow, ved den løsning. Men mit sidste spørgsmål er der en som kan svare på det? Kan en kedel komme til at virke som en kalorifere, jeg har set min nabo han har opsat en sådan på sit værksted for at komme af med varmen, men der er jo 50 grader derinde om sommeren. Så ville jeg hellere at det blev ledt gennem skorstenen.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Det perfekte anlægs diagram ??
« Svar #24 Dato: Feb 19, 2010, 16:25 »
Hej Erik,

Det er fuldstændig korrekt mht. flowet  ;)
...der vil kun komme varme på den første korte del af gulvvarmekredsen, fordi flowet vil være ganske lille.
Man kommer ikke udenom cirkulationspumpen, når man vil have cirkuleret vandet i gulvvarmekredsen indtil det er tilstrækkeligt afkølet.

Mht. kedlen som kaloriferre, jamen den kan benyttes og den vil virke  ;)
Spørgsmålet er bare hvor god en varmeveksling den vil kunne udgøre.

I den funktion kedlen normalt har, overføres varmen fra strilevarme og røggas-varme via kedelfladerne til centralvarme vandet.
Strålevarmen og røggastemperaturen er i starten omkring 700-900 grader og falder gennem kedlen til din udgående røggastemperatur, typisk omkring 100 grader, mens centralvarmevandet er ca. 60 grader.
Altså en temperatur diff. på 640-840 grader i begyndelsen af kedlen til en temperatur diff. på 40 grader til sidst.

Hvis vi forestiller os at varmevekslingen skal gå modsat, altså fra centralvarme vandet til luften i kedlen, må vi tage udgangspunkt i lufttemperaturen på vel ca. 20 grader og en centralvarme vand temperatur på vel op til 90 grader.

Det giver altså en temperatur diff. på maks 70 grader i begyndelsen, faldende til måske omkring 60 grader i udgangen (hvis vi forestiller os at luften opvarmes til 30 grader).

Jeg tror at det bliver en forbandet dårlig kalorifere  ;)

Hilsen
Michael

Mit gæt vil være at vandmængden der kommer ind kan gå hen og blive for lille altså for lidt flow, ved den løsning. Men mit sidste spørgsmål er der en som kan svare på det? Kan en kedel komme til at virke som en kalorifere, jeg har set min nabo han har opsat en sådan på sit værksted for at komme af med varmen, men der er jo 50 grader derinde om sommeren. Så ville jeg hellere at det blev ledt gennem skorstenen.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline EF

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 74
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Woody Bio comfort 16 Kw NU med styring 6.21
Sv: Det perfekte anlægs diagram ??
« Svar #25 Dato: Feb 20, 2010, 09:13 »
Måske Jannik vil hjælpe til med et forsøg, sådan man vil kunne starte blæser i fyr selvom det ikke skal køre. Det hele kom sig af at jeg overfor min skorstensfejer fortalte at jeg påtænkte at ville køre med solvarme om sommeren. Han mener at hvis fyret er stoppet gennem en hel sommer bør jeg løfte det forreste dæksel på kedlen, således der er cirkulation gennem denne når det står stille. Samtidigt bør den renses grundigt altsammen for at undgå begyndende tæring. Så kom jeg til at tænke på om blæseren ikke i stedet kunne køre og så trække evt. overskud med ud, fra en solvarme. Det skal da forsøges  ;D

Offline mivm

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 6
  • Respekt optjent: +0/-0
  • Intet er umuligt for den som ikke gør det selv
    • Byg-billigst
Sv: Det perfekte anlægs diagram ??
« Svar #26 Dato: Jan 04, 2017, 20:32 »
Nogen som stadig har disse diagrammer?, de er desværre ikke tilgængelige i tråden længere. Jeg ville gerne have et detaljeret diagram, som indeholder solvarme som både kører varmt vand og centralvarme. Tilsluttet scotte 30kw med vejrkomp.

Alle smådelene skulle gerne fremgå :-)

Link til et godt diagram kunne også være mega fedt!
http://www.stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=gadegaard

Ud over at "pusle" med mit pillefyr, pusler jeg med disse hjemmesider:
byg-billigst & Cheap Art