Forfatter Emne: varme generering kontra forbrug  (Læst 26664 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: varme generering kontra forbrug
« Svar #15 Dato: Mar 27, 2011, 12:42 »

Urstyring og udetemperatur til de fire perioder. Start 23, 5, 11 og 17. Udetempåeratur drosler så ned med:
18  25
12  45
6  70
0  85
-6  100

Jeg har af gode grunde ikkke rigtig set om det virker over 12 grader.

Derudover har jeg tvunget stop mellem 23 og 5 efter behov. Feks hvis der kommer nætter med mere varme end 2-3 grader. Så kan jeg sagtens klare mig med slukket i den periode.

Jeg tror jeg vil overveje at kombinere med sommerstop omkring 15-18 grader.
jeg prøver det bedste jeg kan for at forstår det her, og har jeg forstået ret hvis jeg tolker ovenstående således:

Scotte Kims urstyring er i princippet sat til at køre 24 timer i døgnet.
Hvis han ikke havde Vejr kompensering, så vil fyret bare køre hele tiden uden stop, uanset hvor koldt eller varmt ude temperaturen er?

Nå han nu har de værdier defineret så køre hans fyr 70-85% i drift i dag da temperaturen er mellem 3-6 grader, og selvfølgelig justere ned hvis der ikke er behov for varme huset eller vandet op?

Sådan som Scotte kim har sat sin tid op, så benytter han ikke 1-2 stop om dagen medmindre ude temperaturen stiger over 18 grader, ikke sandt?
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: varme generering kontra forbrug
« Svar #16 Dato: Mar 27, 2011, 13:15 »
Hej Max,

Den sidder lige i skabet  ;)

Det er fuldstændig korrekt forstået, hele mulevitten  ;)

Hilsen
Michael


Urstyring og udetemperatur til de fire perioder. Start 23, 5, 11 og 17. Udetempåeratur drosler så ned med:
18  25
12  45
6  70
0  85
-6  100

Jeg har af gode grunde ikkke rigtig set om det virker over 12 grader.

Derudover har jeg tvunget stop mellem 23 og 5 efter behov. Feks hvis der kommer nætter med mere varme end 2-3 grader. Så kan jeg sagtens klare mig med slukket i den periode.

Jeg tror jeg vil overveje at kombinere med sommerstop omkring 15-18 grader.
jeg prøver det bedste jeg kan for at forstår det her, og har jeg forstået ret hvis jeg tolker ovenstående således:

Scotte Kims urstyring er i princippet sat til at køre 24 timer i døgnet.
Hvis han ikke havde Vejr kompensering, så vil fyret bare køre hele tiden uden stop, uanset hvor koldt eller varmt ude temperaturen er?

Nå han nu har de værdier defineret så køre hans fyr 70-85% i drift i dag da temperaturen er mellem 3-6 grader, og selvfølgelig justere ned hvis der ikke er behov for varme huset eller vandet op?

Sådan som Scotte kim har sat sin tid op, så benytter han ikke 1-2 stop om dagen medmindre ude temperaturen stiger over 18 grader, ikke sandt?
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: varme generering kontra forbrug
« Svar #17 Dato: Mar 27, 2011, 22:03 »
ok så helt tabt bag en vogn er jeg ikke  ;D
tak for svaret Michael.

I mellemtiden håber jeg så sandlig, at denne vejr kompensering når den bliver sat i værk hjælper på at nedbringe pille forbruget, samtidig med at jeg ikke får kondens i kedelen.

Jeg havde den slukket 4 timer i går nat 24-04 (havde husket det med tiden og sommertid), om morgenen kl. 5 var der igen kondens. Måtte brug noget avis-papir til at tør bunden   :(
Igen idag stod den stille fra 12- 16 og da den startet op, var der en lille smule fugt.

Problemet er at temperaturen falder ret hurtig i kedlen. Returvandet kommer ned på 30 grader.
Jeg har sørget for at slukke shunten og pumpen til gulvvarmen, så den ikke står og køre løs.

Her til aften og fremover har jeg så fravalgt urstyringen, fordi det holder ikke med alt den kondens dannelse. 

suk  :-\
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: varme generering kontra forbrug
« Svar #18 Dato: Mar 27, 2011, 22:21 »
Hej
Er du sikker på at det er kedlen der danner kondens, og ikke evt. kommer fra røgrør og drypper ned i kedlen.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: varme generering kontra forbrug
« Svar #19 Dato: Mar 28, 2011, 06:55 »
Hej
Er du sikker på at det er kedlen der danner kondens, og ikke evt. kommer fra røgrør og drypper ned i kedlen.
øhh, det var sgu et godt spørgsmål! aner det ikke.
Havde ikke åbnet den bagerste låg for at kigge, hvis det er det du tænker på?

Jeg ved dog at, noget af vandet kom fra den bagerste del af kedel bunden, hvor man skal fjerne bundlåget når man renser.
Men der var også kondens lignende pletter i siderne, dog ikke helt op i kedlen, kun i det bundstykke hvor askeskuffen er.

hvordan finder jeg ud af det du spørger om?
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: varme generering kontra forbrug
« Svar #20 Dato: Mar 28, 2011, 07:54 »
Hej
Du har sikkert en renselem i røgrøret, pil den af og kig ind i røret for at se om der er vand.
Synes det lyder lidt vildt at kedlen blir så fugtig på så kort tid.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: varme generering kontra forbrug
« Svar #21 Dato: Mar 28, 2011, 11:45 »
Hej
Du har sikkert en renselem i røgrøret, pil den af og kig ind i røret for at se om der er vand.
Synes det lyder lidt vildt at kedlen blir så fugtig på så kort tid.
ok. jeg prøver manuelt slukke fyret engang enten i aften eller i morgen formiddag i 3-4 timer.
Ja jeg ved det sgu heller ikke hvorfor den gør det. Det er i hvertfald træls.
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: varme generering kontra forbrug
« Svar #22 Dato: Mar 29, 2011, 23:26 »
Hej
Du har sikkert en renselem i røgrøret, pil den af og kig ind i røret for at se om der er vand.
Synes det lyder lidt vildt at kedlen blir så fugtig på så kort tid.
hej Ole
Jeg slukket for fyret her til formiddage i 3,5 time, hvoraf den sidste af dem brugte jeg på at rense den og røgrøret.
Der var ikke antydningen af vand i røgrøret, men den trængte til en gevaldig gang rens :)

Da jeg startet op igen, var der en lille antydning af vand men det kom ikke til at betyde noget da den tørret ret hurtig ud.
Slet ikke i samme grad som sidste uge.

Her til aften var jeg for engangs skyld alene, og slukket i 3 timer, det samme resultat som i formiddags.

Det betyder unægteligt at fejlen er sgu migselv!  :o
I sidste uge havde jeg pillet ved max. drift effekten og sat den ned på 60% da jeg syntes den lavet for meget varme.

Men det var jo total tåbelig, da kedlen for det første selv regulere op og ned, og for det andet nå den skulle starte en kold kedel op, så tog det alt for lang tid at varme, og måske derfor kondens dannelse?

jeg har ændret effekten til 16kw (har en opop 20 og den var på 20 kw) og ændret max. drift tilbage på 100%
i løbet af en halvtime er retur vandet på 50 grader, og 10 min. senere er kedelen på 60-61.
I sidste uge tog det lidt over 1 time for det samme resultat.
Men altså, den taber varmen ret hurtig nå jeg slukker den, i løbet af 3 timer kommer den ned på 35 grader, retur vandet ligeledes ca. 30 grader.

Nu har jeg bestilt en ordentlig omgang grej hos hedestoker, bl. a temperatur føler til vejrekompensering, takket være skattefars retur penge. :D
Jeg tror bare at kedlen som skrevet i manualen under vejrekompensering, min. skal være på 10% ved høje ude temperatur.

Om jeg kan tillade mig at slukke 1x om dagen, må jeg se tiden an.

Tak for dit råd alligevel.

   
« Senest Redigeret: Mar 30, 2011, 07:30 af Max »
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: varme generering kontra forbrug
« Svar #23 Dato: Mar 30, 2011, 08:32 »
Hej
Ok så langt så godt.

Nu er du vel 110% sikker på at kedlen ikke er utæt. Grunden til mit spørgsmål er at jeg synes ikke det er et problem man hører om, hos andre opop brugere. Og så jeg synes det lidt vildt at den kan lave kondens allerede efter 3-4 timer.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: varme generering kontra forbrug
« Svar #24 Dato: Mar 30, 2011, 08:38 »
Hej
Ok så langt så godt.

Nu er du vel 110% sikker på at kedlen ikke er utæt. Grunden til mit spørgsmål er at jeg synes ikke det er et problem man hører om, hos andre opop brugere. Og så jeg synes det lidt vildt at den kan lave kondens allerede efter 3-4 timer.
næ, det er jeg ikke. det er en helt ny kedel monteret i feb. i år, men derfor kan den jo godt være utæt.
Hvordan finder jeg ud af det?

vil det sige at, I andre sagtens holder lukket i 3, 4 eller 5 timer,alt efter behov, uden den mindste tegn på bare lidt fugt?

En anden ting; jeg har sat kedel temp. difference til 70 grader, og justeret sådan at den starter igen ved 45 grader.
det tager ca. 1 time, vil denne mulige utæthed du nævner så ikke skulle vise sig her også?
« Senest Redigeret: Mar 30, 2011, 09:07 af Max »
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: varme generering kontra forbrug
« Svar #25 Dato: Mar 31, 2011, 09:39 »
Hej
Ok så langt så godt.

Nu er du vel 110% sikker på at kedlen ikke er utæt. Grunden til mit spørgsmål er at jeg synes ikke det er et problem man hører om, hos andre opop brugere. Og så jeg synes det lidt vildt at den kan lave kondens allerede efter 3-4 timer.

ok Ole, lad os holde snakken om utæthed her  8)
I går havde jeg den slukket i 2x 3timer og selv om kedel og retur vand temperaturen faldt til 34, så var der ikke tegn på kondens.
Det tyder som jeg nævnte på en ting, At jeg er en pille finger, ved at have sat max. drift effekten ned til 60%, konsekvensen var at, det tog for lang tid at varme systemet op og den kondenseret.
Måske logik for burhøns, men det anet jeg ikke noget om, så grøn som jeg er  ;D

Også som jeg nævnte har jeg sat drifteffekten tilbage til 100% dog reguleret ydelsen fra 20 til 16kw.
Da den så tændte op igår efter de 2x3 timers slukke tid, var retur vandet 15 min. om at komme fra 34 til 46 grader, kedelen var 27 min. om at når 60 grader.
Selv om den var slukket var det ikke tegn på fugt i kedlen, og heller ikke da den startet op.
Derfor må man jo konkludere at den ikke er utæt.

jeg har nu en anden ide med at køre 4 timer perioder og have 2 timer slukket, så skal jeg heller ikke slå gulvvarmen i kælderen fra, da jeg skal gøre det manuelt.

Meeen, det er jo kun en foreløbig løsning, jeg modtager snart interface og temperatur føler, så jeg kan komme til at køre mere økonomisk.

Der kommer nok flere grønne spørgsmål herfra når jeg skal sætte de udstyr til, men jeg gøre mit bedste for at lære.
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: varme generering kontra forbrug
« Svar #26 Dato: Mar 31, 2011, 17:13 »
Hej Max,

Godt at du sandsynligvis har funder kilden til kondens  ;)

...men hvis du havde en returtermostat monteret mellem fremløb og retur, ville problemet ikke opstå.
Ideen er at man sætter en termostatventil med fjernføler direkte mellem fremløb og retur, som den første "forbruger" efter pumpen når den sidder i fremløbet og før pumpen når den sidder i returen.
Føleren monteres så på returrøret lige før kedlen og termostaten stilles på f.eks. 45 oC.
Nu vil fremløbet blive "kortsluttet" direkte til returen indtil returtemperaturen nærmer sig 45 oC, og så aftager "kortslutningen" stille og roligt i takt med at returtemperaturen stiger.
Det sikrer en hurtig opvarmning af kedlen og mindsker/fjerner risikoen for kondens i kedlen.

Hilsen
Michael

Hej
Ok så langt så godt.

Nu er du vel 110% sikker på at kedlen ikke er utæt. Grunden til mit spørgsmål er at jeg synes ikke det er et problem man hører om, hos andre opop brugere. Og så jeg synes det lidt vildt at den kan lave kondens allerede efter 3-4 timer.

ok Ole, lad os holde snakken om utæthed her  8)
I går havde jeg den slukket i 2x 3timer og selv om kedel og retur vand temperaturen faldt til 34, så var der ikke tegn på kondens.
Det tyder som jeg nævnte på en ting, At jeg er en pille finger, ved at have sat max. drift effekten ned til 60%, konsekvensen var at, det tog for lang tid at varme systemet op og den kondenseret.
Måske logik for burhøns, men det anet jeg ikke noget om, så grøn som jeg er  ;D

Også som jeg nævnte har jeg sat drifteffekten tilbage til 100% dog reguleret ydelsen fra 20 til 16kw.
Da den så tændte op igår efter de 2x3 timers slukke tid, var retur vandet 15 min. om at komme fra 34 til 46 grader, kedelen var 27 min. om at når 60 grader.
Selv om den var slukket var det ikke tegn på fugt i kedlen, og heller ikke da den startet op.
Derfor må man jo konkludere at den ikke er utæt.

jeg har nu en anden ide med at køre 4 timer perioder og have 2 timer slukket, så skal jeg heller ikke slå gulvvarmen i kælderen fra, da jeg skal gøre det manuelt.

Meeen, det er jo kun en foreløbig løsning, jeg modtager snart interface og temperatur føler, så jeg kan komme til at køre mere økonomisk.

Der kommer nok flere grønne spørgsmål herfra når jeg skal sætte de udstyr til, men jeg gøre mit bedste for at lære.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: varme generering kontra forbrug
« Svar #27 Dato: Mar 31, 2011, 22:21 »
Hej Micheal
der kommer lige en ordentlig omgang igen her fra, håber ikke jeg skræmmer folk væk  :-[

Citér
Godt at du sandsynligvis har funder kilden til kondens


jeg vil lige høre jer der benytter sig af vejre kompensering, når fyret har været slukket i mere end 2 timer (hvis i har det), er der nogen af jer der har stået ved fyret ½ times tid mens den tænder op, og kigget med en lomme lygte, med 5-10 min. mellem rum, nederst ved aske skuffen, mod den bageste ende af kedlen?
Ser I nogen som helst tegn på lidt sod/fugt, mens kedlen varmer op?

Jeg ved godt jeg sagde til Ole at vi skulle holde kondens snakken, og den er også blevet meget bedre kontra sidste uge. Der er ikke antydningen af vand der vælter rundt i bunden , dog var der her til aften da den startet op kl. 22, efter at have stået stille siden 18.30 antydningen af løbesod, i den bagerste ende, (dér hvor man fjerne nederste lem når man renser fyret).

Men den tørret ret hurtig ind. Retur vandet var igen blot 15 min. om at når 46 grader fra 30.


Citér
...men hvis du havde en returtermostat monteret mellem fremløb og retur, ville problemet ikke opstå.
Ideen er at man sætter en termostatventil med fjernføler direkte mellem fremløb og retur, som den første "forbruger" efter pumpen når den sidder i fremløbet og før pumpen når den sidder i returen.
Føleren monteres så på returrøret lige før kedlen og termostaten stilles på f.eks. 45 oC.
Nu vil fremløbet blive "kortsluttet" direkte til returen indtil returtemperaturen nærmer sig 45 oC, og så aftager "kortslutningen" stille og roligt i takt med at returtemperaturen stiger.
Det sikrer en hurtig opvarmning af kedlen og mindsker/fjerner risikoen for kondens i kedlen.

Det er lige præcis hvad jeg har, og termostaten står på 45 grader. (Se evt vedhæftet fil)

Jeg fik temperatur føler til vejre kompensering og en masse andre tilbehør idag med posten. Har monteret den til kontrolboks og den viser ude temp. 7 grader (i skrivende stund), hvilke passer ok.

Har sat min varmeperiode på 2 timer og indstillingerne under vejre kompensering i menuen, er nøjagtig som her:
http://www.nordjysk-bioenergi.dana9.dk/files/manager/ny%20vejr.pdf

Hvis jeg har forstået ret så ved 7 grader med en varmeperiode af 2 timer ville fyret køre:
2* 133%= 2.66 timer Altså ca 2,5 timer.
Det passer jo fint, da den startet kl. 16. i dag, stoppet den kl. 18.30 lige da jeg dumpet ind ad døren.

Men jeg ved ikke om det er for meget at den står stille så længe? (startet kl. 22 igen)
Altså huset har slet ikke behov for mere energi i form af varme;  nu er jeg så kommet af med kondens men det er sgu denne fandens løbesod/fugt som stadig er der  >:(

Er det normalt?
Jeg skulle måske overveje at sætte min varmeperiode til 3 timer, og dermed mindske pauserne?

I så fald vil jeg ikke køre økonomisk optimal, men jeg vil heller ikke ødelægge fyret heller  :-\
« Senest Redigeret: Apr 01, 2011, 07:47 af Max »
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline Lund-Lemvig

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 634
  • Respekt optjent: +8/-0
Sv: varme generering kontra forbrug
« Svar #28 Dato: Apr 01, 2011, 06:02 »
Ja brug udetemperatur styringen.

Feks når det er varmt så slukker fyret ned. Temp skifter jo en del disse dage i forår / sen vinter.

Jeg kører fire gange 6 timer og reducerer så med udetemp styringen. Derudover slukker jeg for fyret helt mellem 23 og 5 om morgenen. Også gulvvarme og moderne hus med god isolering.

Det skal kombineres med VVB prioritering så du ikke får koldt bad eller nul varme i hanerne ved madlavning mv.

Vil du prøve at liste dine settings der styrer dette, synes ikke helt jeg kan regne den ud hvordan du holder sluttet imellem 23-5 hvis du bruger udetemperaturen.

Mangler et udgangspunkt da jeg gerne vil have sat det samme op

Urstyring og udetemperatur til de fire perioder. Start 23, 5, 11 og 17. Udetempåeratur drosler så ned med:
18  25
12  45
6  70
0  85
-6  100

Jeg har af gode grunde ikkke rigtig set om det virker over 12 grader.

Derudover har jeg tvunget stop mellem 23 og 5 efter behov. Feks hvis der kommer nætter med mere varme end 2-3 grader. Så kan jeg sagtens klare mig med slukket i den periode.

Jeg tror jeg vil overveje at kombinere med sommerstop omkring 15-18 grader.

Hej Kim, hvordan laver du tvungen stop 23-05?
Biomax 16 fyrbøder

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: varme generering kontra forbrug
« Svar #29 Dato: Apr 01, 2011, 13:08 »
nå men status her til morgen.
Jeg er blevet lidt klogere af, at have snakket med Søren fra Dansk VVS center, Gørlev.
Han har en gang reddet mig fra min VVB kvaler, og måske er han på vej til at løse endnu et mysterie for mig.

Altså, når vi benytter os af vejre kompensering og får de mere stop intervaller som vi nu gøre, var Søren første råd, hæve kedel temperaturen. Den er nu 65 grader modsat 60 fra før.
Ifølge ham skulle det løse problemet med kondens dannelse bagerst i kedelen, hvor det er det sidste sted der bliver varmet igennem.

Jeg har selv hævet periode varmen fra 2 til 2½ timer. Det betyder en længere kørsel af fyret på ca.35 min.
Jeg håber så, at når det starter her til eftermiddage kl. 16 at denne kondens problem er væk.

En anden synder er sgu vores gulvvarme i kælderen som ikke slukker automatisk.
I går da jeg slå gulvvarmen fra, var kondens/fugt dannelse meget mindre. Her til morgen lod jeg gulvvarmen være tændt, mens fyret slukket.
Der var en del vand igen, men modsat før, hvor jeg ikke vidste hvor dem kom fra, ved jeg det nu!

Det er jo klart, hvis gulvarmen køre og fyret er stoppet, så falder vand temperatur hurtigere end normal, og den bliver alt for kold inden den skal starte igen.
Så kondens dannelsen er ikke fordi kedlen er utæt, men at retur vandet bliver for hurtig kold!

Jeg skal lige helt 120% få kontrol over dette her, så skal jeg kigge på pumpen til gulvvarmen.
Jeg ved ikke om det er muligt, men den skal simpelthen stoppe samtidige med fyret, og starte lidt efter opstart.
Helt autodito, uden pis.

der kommer lige en update senere i dag, jøssus!

« Senest Redigeret: Apr 01, 2011, 13:11 af Max »
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år