Forfatter Emne: Rensemekanisme sætter sig  (Læst 26589 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline dannidines

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 236
  • Respekt optjent: +18/-4
    • dannidines_rtb på stokercloud
Sv: Rensemekanisme sætter sig
« Svar #45 Dato: Mar 09, 2015, 18:49 »
Jeg er faktisk RET sikker på I BEGGE har ret...

Da jeg var til åbent hus i 2012 (mener jeg) der stod Kim G himself og introducerede kedlen... Der blev denne omdiskuterede mekanisme omtalt som rensemekanisme til de vandrette røgkølere (som MHES siger) og dette uden direkte (metal mod metal) kontakt ifm. asken bliver "hevet" af af lamellerne når de passerer askens overflade.

Foruden denne rensefunktion, så havde mekanismen til funktion at nedsætte røgens fart gennem røgkølerne - altså en retarder funktion blev jeg forklaret... Med denne funktion skulle man være opmærksom på sin skorsten og der blev peget på og forklaret om bypass funktionen :-)

Vi alle kender NBE's udviklen i manualerne, så disse henvisninger I linker til, kan være korrigeret imorgen ;-)

I har begge RET, det er min "5'er," og så lige en slutnote - på Jannick's egne youtube videoer, da angives semirensen som en rensefunktion, benævnes også således, men intet nævnes om retarder funktion - dette er alene omtalt ved førnævnte åbenthus samt links til manualer i denne tråd :-)

GODT jeg IKKE er så DYGTIG at jeg er nød til at diskutere med jer to, men jeg TØR godt give JER BEGGE ret :-)

God aften alle sammen
RTB 10kw
220kg magasin, udvidelsesprint & iltstyring
trådløs rumtermostat
Vejrkompensationskreds
3-vejs VVB prioritering
NBE PELVAC pilleflytning (gl. model med blå styring :( )
90 NBE vacuumsolfanger rør (3x30 manifold)
500L NBE beholder

Varmt vand, rigeligt og piller, ca. 3-3,5 tons/år på 240m2 anno 1966 m. 48mm 3-lags superlavenergi vinduer og 300-350mm stenuld på loftet

3kw solcelleanlæg - på gl. nettomåler ordning, jeg skulle ha' købt større  anlæg inden den mulighed lukkede :)

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Rensemekanisme sætter sig
« Svar #46 Dato: Mar 09, 2015, 20:42 »
Nu fik jeg sku lige den (skøre) tanke om man ikke kunne "genopfinde" rensemekanikken, men denne gang med fejelister af stålbørster i stedet for lameller. Så var der måske ikke så meget askebelægning på renseren, man skulle tage højde for og ballancere med, med risiko for at få hele herligheden svinet ud over kedel og fyrrum. Især når "vindharpen" skal hives op af kedlen, af sådan en som mig der ikke er så sikker på hånden. At retarder fordelen så måske går tabt ved sådan en installation, kunne jeg personligt godt leve med.  ;)

/Frank

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Rensemekanisme sætter sig
« Svar #47 Dato: Mar 10, 2015, 05:50 »
Nu fik jeg sku lige den (skøre) tanke om man ikke kunne "genopfinde" rensemekanikken, men denne gang med fejelister af stålbørster i stedet for lameller. Så var der måske ikke så meget askebelægning på renseren, man skulle tage højde for og ballancere med, med risiko for at få hele herligheden svinet ud over kedel og fyrrum. Især når "vindharpen" skal hives op af kedlen, af sådan en som mig der ikke er så sikker på hånden. At retarder fordelen så måske går tabt ved sådan en installation, kunne jeg personligt godt leve med.  ;)

/Frank

Inden du tager "rensemekanikken" op, så ryst den kraftigt sidelæns.
Så falder det meste af asken af, og ned i kedlen.
Den med børster i stedet for lameller....der skal jo være luft gennemstrømning forbi "rensemekanikken"
og hvordan bliver der det, hvis der er børster på begge sider ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline dannidines

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 236
  • Respekt optjent: +18/-4
    • dannidines_rtb på stokercloud
Sv: Rensemekanisme sætter sig
« Svar #48 Dato: Mar 10, 2015, 05:54 »
RTB 10kw
220kg magasin, udvidelsesprint & iltstyring
trådløs rumtermostat
Vejrkompensationskreds
3-vejs VVB prioritering
NBE PELVAC pilleflytning (gl. model med blå styring :( )
90 NBE vacuumsolfanger rør (3x30 manifold)
500L NBE beholder

Varmt vand, rigeligt og piller, ca. 3-3,5 tons/år på 240m2 anno 1966 m. 48mm 3-lags superlavenergi vinduer og 300-350mm stenuld på loftet

3kw solcelleanlæg - på gl. nettomåler ordning, jeg skulle ha' købt større  anlæg inden den mulighed lukkede :)

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Rensemekanisme sætter sig
« Svar #49 Dato: Mar 10, 2015, 10:25 »
Ved godt mine "skøre anfald" ofte må lade livet igen. Men jeg tænkte da om "børsterne" ikke også kunne havde vippe-dreje funktionen lige som lamellerne.  :D
Kender godt trickset med lige at ryste apparaturet, sommetider tider er man bare uheldig at vinden i samme øjeblik slår ned i skorstenen, det er lidt træls.     :D

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Rensemekanisme sætter sig
« Svar #50 Dato: Mar 10, 2015, 11:16 »
Ved godt mine "skøre anfald" ofte må lade livet igen. Men jeg tænkte da om "børsterne" ikke også kunne havde vippe-dreje funktionen lige som lamellerne.  :D
Kender godt trickset med lige at ryste apparaturet, sommetider tider er man bare uheldig at vinden i samme øjeblik slår ned i skorstenen, det er lidt træls.     :D

Det er ofte de skæve ideer der giver pote  ;)
Så bliv bare i opfinder mode  :)
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Frank Chr.

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1344
  • Respekt optjent: +32/-3
Sv: Rensemekanisme sætter sig
« Svar #51 Dato: Mar 10, 2015, 11:30 »
Haha.. hvis man så endda kunne leve af kreativitet, men måske der var en chance for at komme på finansloven som "multi-kunster", hvem ved..  ;D

En erfaring har jeg dog lært, kompressorrens af røgslagene i røgkamret, er ikke så smart.  8)  Så jeg holder mig foreløbig til toiletbørster, de er som skabt til formålet.  ^-^

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Rensemekanisme sætter sig
« Svar #52 Dato: Mar 11, 2015, 14:14 »
Haha.. hvis man så endda kunne leve af kreativitet, men måske der var en chance for at komme på finansloven som "multi-kunster", hvem ved..  ;D

En erfaring har jeg dog lært, kompressorrens af røgslagene i røgkamret, er ikke så smart.  8)  Så jeg holder mig foreløbig til toiletbørster, de er som skabt til formålet.  ^-^

Hej
Ja den erfaring har jeg også gjort mig, kompressorluft i en kedel = meget sort i ansigtet.  :P Men det er dælme effektivt.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted