Forfatter Emne: Max røg temperatur - Woody OPOP418  (Læst 4971 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mr. Hansen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Max røg temperatur - Woody OPOP418
« Dato: Nov 05, 2008, 10:29 »
Hej NBE

Hvad er den max anbefalede røgtemp på en Woody OPOP418 kedel? Syntes jeg har set 140c.

Offline tn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 53
  • Respekt optjent: +3/-0
    • online pillefyr
Sv: Max røg temperatur - Woody OPOP418
« Svar #1 Dato: Nov 05, 2008, 15:51 »
Hej NBE

Hvad er den max anbefalede røgtemp på en Woody OPOP418 kedel? Syntes jeg har set 140c.
Hej

Jo lavere temperatur jo højere udnyttelse. hvis ellers luft / pillemængde forhold er korrekt.
det der er vigtigt, er at røgen ikke kondenserer inden den forlader toppen af skorstenen, så der dannes løbesod.
Hvad temperatur der så skal være ved røgrør, afhænger af skorstenshøjde, røgens hastighed og isoleringsgrad af skorsten.
Men 70-100 grader vil normalt være ok.
Venlig Hilsen
Tn
biocomfort + stokerkontrol
Tasso us kedel
http://pillefyr.tknweb.dk

Offline Mr. Hansen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Max røg temperatur - Woody OPOP418
« Svar #2 Dato: Nov 22, 2008, 18:34 »
Ok hvordan justerer jeg det? Er det lufe mængde høj/lav som skal justeres ned for at få røg temperaturen ned?

Offline tn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 53
  • Respekt optjent: +3/-0
    • online pillefyr
Sv: Max røg temperatur - Woody OPOP418
« Svar #3 Dato: Nov 22, 2008, 19:40 »
Ok hvordan justerer jeg det? Er det lufe mængde høj/lav som skal justeres ned for at få røg temperaturen ned?

Hej

Ja luft høj  og pillemængde høj justeres, så der netop ikke er røg ved høj drift. Og det samme med lav luft og lav pillemængde ved lav drift.

Hvis røgtemp. så stadig er urimelig høj, er det et spørgsmål om kedlens evne til at afkøle røggassen, og dermed udnytte den bedst muligt.
d.v.s korrekt indstilling af e.v.t spjæld, og e.v.t røgvendere er det eneste der kan gøres ved dette.
Venlig Hilsen
Tn
biocomfort + stokerkontrol
Tasso us kedel
http://pillefyr.tknweb.dk

Offline Mr. Hansen

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 5
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Max røg temperatur - Woody OPOP418
« Svar #4 Dato: Nov 22, 2008, 22:03 »
Ok jeg må lege lidt med det imorgen... tror også vandpumpe "flowet" gennem kedlen må sige en del.

tusinde tak for svaret

Offline tn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 53
  • Respekt optjent: +3/-0
    • online pillefyr
Sv: Max røg temperatur - Woody OPOP418
« Svar #5 Dato: Nov 23, 2008, 09:01 »
Ok jeg må lege lidt med det imorgen... tror også vandpumpe "flowet" gennem kedlen må sige en del.

tusinde tak for svaret

Hej

ja, måske ikke flowet direkte, men hvis du har stort flow og dermed lav temp. i kedlen, optager den mere af røgens temperatur.
Men da kedlens temp normalt er tæt på de 60 grader, er det begrænset hvor meget det har at sige.
Har du kedleshunt på, som sikrer at temp er høj på returindløb, ja så er den ret konstant. Og du kan næppe sænke indstillet temp. da der kræves mindst ca. 55 grader til varmtvandsbeholder, for at undgå bakterier.
Venlig Hilsen
Tn
biocomfort + stokerkontrol
Tasso us kedel
http://pillefyr.tknweb.dk