Forfatter Emne: Giver skamolindsats en fyringsbesparelse ??  (Læst 7248 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Energi Bornholm

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 61
  • Respekt optjent: +1/-0
    • Stokerkontrol
Giver skamolindsats en fyringsbesparelse ??
« Dato: Nov 16, 2008, 13:29 »
Måske !!  211 m2 fra 1965, 5 personer,  gennemsnitlig 15 kg. pr. døgn.

En veltrimmet Woddy med indsats, har over den sidste måned haft et absolut lavt forbrug.. Igår den 15/11 blev indsatsen taget ud og forbruget syner til at stige en hel del.. Måske det blot er vejret..!! Stigningen er dog 30 %





Følg evt. med her og se konklusionen om et par dage når skamol indsatsen atter kommer i...  Den kommer i onsdag midnat... hmm kunne ikke vente.. Så den er kommet i igen her tirsdag aften... Hvis jeg kommer under 20 kg i de næste par dage, mener jeg der ligger en positiv besparelse..  Men lad os nu se... 

ØV... Det syner ikke til der er en besparelse andet end på brugen af eltænderen.. Dagen idag er dog lidt atypisk, da min kone har haft rengøringsvanvid...  Mange døre har været åbne... (-:

Hvis det "Rykker" kommer jeg gerne med billede af min skamolindsats og "opskriften" på mine indstillinger til dem som måtte være nysgerrige...

Konklusion: Ikke om vinteren.. Min Max effekt på skamolen er ca. 22 kg. pr. dag... Men jeg vil forsøge igen, når udetemp kommer til at ligge på 8 grader og opefter... Jeg har efter jeg har taget skamolindsatsen ud extremt svært ved at finde en PID der stabiliserer min tunge støbejernskedel med varieret fremløbstempstyret vandflow..  Jeg leger videre... og må så håbe at det lykkedes...  Gode råd modtages gerne...Så ser det jo ud til at være lykkedes... 8) P=2.5 I=0.15 D=7



Venligst Flemming

PS Har du med fordel benyttet skamolindsats, så kommenter gerne i dette indlæg...
« Senest Redigeret: Dec 03, 2008, 23:05 af Energi Bornholm »
/Energi Bornholm - Hovedforhandler af NBE brændere på Bornholm

Ombygget Mascot ( Nyt motorprint, styring, blæser og skamol )
Ilt, røggas, interface, VVBtemp.kontrol, temperaturovervågning, pumpestyring.
Driftsoptimeret Norrahammer kedel fra 1965
Danfoss ECL 200
6 KW solcelleanlæg

Offline Kendub

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 310
  • Respekt optjent: +6/-4
    • Data:
Sv: Giver skamolindsats en fyringsbesparelse ??
« Svar #1 Dato: Nov 16, 2008, 23:31 »
Jeg har overvejet at skrue en sammen. Så det er med spænding jeg følger med fra sidelinien.

Men da ingen tvivl om at det ER blevet koldere og IKKE MINDST blæsende.

Offline mbech

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 38
  • Respekt optjent: +1/-1
Sv: Giver skamolindsats en fyringsbesparelse ??
« Svar #2 Dato: Nov 17, 2008, 15:34 »
Mit forbrug de sidste to døgn er også sprunget 5 kg op i forhold til de foregående dage, og jeg har ingen skamolfætter, så mon ikke det er vejrets skyld?

/Martin
--
Venlig hilsen

Martin
(Scotte 16kW, Dor 16kW, StokerKontrol)

Offline oz

  • Guru
  • ****
  • Indlæg: 72
  • Respekt optjent: +0/-1
Sv: Giver skamolindsats en fyringsbesparelse ??
« Svar #3 Dato: Nov 17, 2008, 18:43 »
Hej

Ville virkelig gerne se din skamol fætter og en god opskrift herpå =)
Bruger selv mellem 20 - 30 kg i døgnet på et mindre hus, dog er det ikke særlig godt isoleret..

/Otto
Opvarmer ca. 150 m2 (stueplan og 1. sal)
Woody 16 KW - V.10 - OPOP 418 H kedel
Årsforbrug ca. 6 - 7 ton.
http://stokercloud.dk/dev/oz.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Giver skamolindsats en fyringsbesparelse ??
« Svar #4 Dato: Nov 17, 2008, 20:43 »
Hej

Ville virkelig gerne se din skamol fætter og en god opskrift herpå =)
Bruger selv mellem 20 - 30 kg i døgnet på et mindre hus, dog er det ikke særlig godt isoleret..

/Otto

Skamolindsats kan give en besparelse, men det er kun ved lavlast at det rigtigt giver noget.
Jo større den indfyrede effekt er, jo mindre effekt fra skamolindsatsen, ja faktisk kommer den til at virke modsat ved stor effekt.

Fidusen ved skamolindsatsen er at den gør herden mindre samtidig med at den holder på varmen i bålet og tvinger forbrændingsluften gennem bålet.
Specielt ved lavlast er der en stor del af forbrændingsluften der ikke aktivt indgår i forbrændingen, og derved kommer den bare til at øge varmetabet til skorstenen. Samtidig er vanskeligt at opretholde en temperatur i bålet, der sikre at alle gasser afbrændes, og derved bliver forbrændingen dårligere.

Ved et døgnforbrug på 20-30 kg er det nok meget begrænset hvilken fordel en skamolindsats har, men i starten og slutningen af sæsonen kan den give lidt.

Jeg har selv kørt med skamolindsats i ydersæsonen og haft lidt effekt fra den, men taget den vanskeligere rengøring i betragtning, så er de 200-300 kr jeg kan spare på et år simpelthen ikke nok.

Hilsen
Michael
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Ulrich

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 26
  • Respekt optjent: +2/-0
  • Stoker Novice
    • Pillefyr online
Sv: Giver skamolindsats en fyringsbesparelse ??
« Svar #5 Dato: Nov 20, 2008, 16:24 »
Hej Flemming og Co.

Ja, jeg har jo et ganske lille varmebehov, så jeg har stor glæde af min "skamolfætter", som har siddet i fyret de seneste 3 år. Michael har forklaret principperne så glimrende, så dét vil jeg ikke gi mig i kast med. Her er links til et par billeder af min fætter. Den er bygget af en stump skamol skåret til på en Elu rundsav + 6 stk rustfrie ringet søm .... enkelt!


www.ulrich.se/images/Skamolfaetter 1 web.jpg-for-web-LARGE.jpg
www.ulrich.se/images/Skamolfaetter 2 web.jpg-for-web-LARGE.jpg


God fornøjelse
Ulrich
« Senest Redigeret: Nov 21, 2008, 16:04 af Ulrich »
Scotte/Dor 16 kw 100 trins modulerende
Skamolfætter
Neddroslet til ca. 10 kw
Stokerkontrol