Forfatter Emne: Spørgsmål til godtfolk om meninger og fakta  (Læst 17056 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Spørgsmål til godtfolk om meninger og fakta
« Dato: Feb 03, 2012, 12:35 »
Hej Alle.
Et par ting jeg godt kunne tænke mig at hører meninger og fakta om.
1. Kører direkte ind i VVB så min temp er det samme som kedel. Kan der spares ved at sætte motorventil(haves 2 vejs) på og så stille temp 5 gr lavere eller gør det ingen forskel.
2. Spares der noget ved at stoppe 2-4 timer om natten/dagen eller ædes besparelsen op af varmetab og pilleforbrug for at opnå temp igen.
3. Spares der på forbrug ved at kører med iltstyring ifh til om investering til 2700 kan tjene sig ind.
4. Min snegl dosere lidt ujævnt til tider. Hjælper det meget omtalte rør og hvis ja hvad er udvendig dimension + skal det være sort rør ,aluminimum eller galt plastrør. Min snegl er fra dec 2011
MVH
Claus
« Senest Redigeret: Feb 03, 2012, 12:39 af Lamborg »
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline Niklasmurer

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 177
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Spørgsmål til godtfolk om meninger og fakta
« Svar #1 Dato: Feb 03, 2012, 12:44 »
hvilke piller bruger du... jeg har købt nogle barlinek og de er ret lange kan se den justere meget ujævnt pga den længde jeg har fundet nogle på helt op til 6 cm... og i brugsanvisningen skriver de max 3 cm, den knirker også en del... dvs at når den justere så ujævnt så får den nogen gange mange piller og til tider få piller og det betyder jo at så får den ofte forkert luft ....
Woddy 16 kw
opvarmer 142 kvm i to plan, 9 radiator
og carport 60 kvm og ude spa 1900 liter
isolering middel
trækstabilisator og stokerkontrol
forventet årlig pilleforbrug 6 tons

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Spørgsmål til godtfolk om meninger og fakta
« Svar #2 Dato: Feb 03, 2012, 13:06 »
Hej Alle.
Et par ting jeg godt kunne tænke mig at hører meninger og fakta om.
1. Kører direkte ind i VVB så min temp er det samme som kedel. Kan der spares ved at sætte motorventil(haves 2 vejs) på og så stille temp 5 gr lavere eller gør det ingen forskel.
2. Spares der noget ved at stoppe 2-4 timer om natten/dagen eller ædes besparelsen op af varmetab og pilleforbrug for at opnå temp igen.
3. Spares der på forbrug ved at kører med iltstyring ifh til om investering til 2700 kan tjene sig ind.
4. Min snegl dosere lidt ujævnt til tider. Hjælper det meget omtalte rør og hvis ja hvad er udvendig dimension + skal det være sort rør ,aluminimum eller galt plastrør. Min snegl er fra dec 2011
MVH
Claus

Der bør altid være en termostat ventil på en vvb. aldrig direkte gennemgang.
Om det er en alm. ventil eller motorventil er et temperament spørgsmål.
Og så alligevel, der er nogle kr. at spare på en motorventil på årsbasis.
Der spares ikke væsentligt ved at stoppe nogle timer i døgnet.
Vil du spare skal der natsænkning af rum temperatur til.
Iltstyring er et glimrende hjælpe middel der hvor man er i tvivl om indstillingen er lige i plet.
Jeg vil nok tro at du vil have glæde af iltstyring, pga forventning om et pænt års forbrug af piller,
og svingende drifts effekt når du har gæster.
Et rør i sneglen kan i nogle tilfælde hjælpe på at den giver mindre, men mere ens docer.
Størrelse, prøv med et elektriker rør.
Det skal passe inden i snegleviklingen og være lige så langt som sneglen.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline jorn

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 63
  • Respekt optjent: +1/-0
  • Scotte/Blackstar 20 +Rapsolie + 10m2 solfanger.
    • Fyrlog
Sv: Spørgsmål til godtfolk om meninger og fakta
« Svar #3 Dato: Feb 03, 2012, 22:22 »
Returvandets temp. bør holdes så lavt som muligt - derfor bør der være termostatregulering med fjern føler på vvb. radiatorer.
Hvis du sænker den gennemsnitlige temp. i huset over et døgn spares der selvfølgelig - hvor meget? der er noget med 1 grad er lig med 10 % besparelse.
Hvis kedlen er tæt (ingen falsk luft) og du har oplevet forskellige tilsodning af kedel pga. forskellig pille kvalitet- så ja til iltstyring
En forøgelse af sneglediameteren vil gøre underværker. Jeg oplevede en langt større nøjagtighed i doseringen ved at gå fra 35 mm snegl til en 45mm do.
JC

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: Spørgsmål til godtfolk om meninger og fakta
« Svar #4 Dato: Feb 04, 2012, 13:42 »
Det er ihvertfald for koldt til pausestop om natten i øjeblikket. Slukkede bare  1½ time i nat og den var ikke nået op på temp kl 0700 så det tror jeg ikke lige duer.
Jeg vil ikke skifte sneglen for jeg har ikke problemer men bare sætte et rør ind i for at få den til at kører bedre ,men jeg gider ikke skilde ad uden at have det rette materiale indkøbt så det kan sættes i med det samme.
 
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4449
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Spørgsmål til godtfolk om meninger og fakta
« Svar #5 Dato: Feb 04, 2012, 14:30 »
Returvandets temp. bør holdes så lavt som muligt - derfor bør der være termostatregulering med fjern føler på vvb. radiatorer.
Hvis du sænker den gennemsnitlige temp. i huset over et døgn spares der selvfølgelig - hvor meget? der er noget med 1 grad er lig med 10 % besparelse.
Hvis kedlen er tæt (ingen falsk luft) og du har oplevet forskellige tilsodning af kedel pga. forskellig pille kvalitet- så ja til iltstyring
En forøgelse af sneglediameteren vil gøre underværker. Jeg oplevede en langt større nøjagtighed i doseringen ved at gå fra 35 mm snegl til en 45mm do.

Jeg havde 30°C herhjemme, nu har vi sat temperaturen ned på 20°C hvorfor kører fyret? ;D ;D
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4449
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Spørgsmål til godtfolk om meninger og fakta
« Svar #6 Dato: Feb 04, 2012, 14:45 »
Jeg kører ret igennem begge mine vandvarmere og har altid gjort det, om det kan svare sig at lade være??
Personligt tror jeg ikke at der er det store at spare på pilleforbruget, jeg kan jo se pilleforbruget hos de smarte løsninger er temmelig lig vores. Uanset om vandet fosser igennem vvb eller står stille så vil det ifølge min logik være isoleringsevnen i vvb der er afgørende, men jo lavere vand temperatur jo lavere tab, og min vvb er jo altid 58°C, så tillod man at temperaturen faldt til 50°C inden man varmede den op igen ville man jo i teorien spare lidt.

På den anden side kan man spare el ved at sætte en en stopper for konstant gennemløb, for en A-pumpe måler på modtrykket, så med en A-pumpe er det sund fornuft.

Har man brug for varmere vand i anlægget er det også smart at begrænse temperaturen i VVB, over 60°C kalker den hurtigere til.

Det med at have periodiske stop ser jeg heller ingen grund til, for at holde en bestemt temperatur skal der bruges en mængde energi, sparer man en periode, skal der bare varmes kraftigere bagefter.

De stokerkontrol jeg har luret på og som kører periode drift bruger samme kg/m2 som jeg gør med kontinuerlig drift.

Der er sikkert individuelle forskelle der kan spille ind, supplerer man f.eks med brændeovn eller solvarme, kan sagen være en anden.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Birch-Nielsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 292
  • Respekt optjent: +11/-4
  • Beam Me Up, Scotte!!
    • Folkes Fyrdata
Sv: Spørgsmål til godtfolk om meninger og fakta
« Svar #7 Dato: Feb 04, 2012, 15:05 »
Jeg kører ret igennem begge mine vandvarmere og har altid gjort det, om det kan svare sig at lade være??
Personligt tror jeg ikke at der er det store at spare på pilleforbruget, jeg kan jo se pilleforbruget hos de smarte løsninger er temmelig lig vores. Uanset om vandet fosser igennem vvb eller står stille så vil det ifølge min logik være isoleringsevnen i vvb der er afgørende, men jo lavere vand temperatur jo lavere tab, og min vvb er jo altid 58°C, så tillod man at temperaturen faldt til 50°C inden man varmede den op igen ville man jo i teorien spare lidt.

På den anden side kan man spare el ved at sætte en en stopper for konstant gennemløb, for en A-pumpe måler på modtrykket, så med en A-pumpe er det sund fornuft.

Har man brug for varmere vand i anlægget er det også smart at begrænse temperaturen i VVB, over 60°C kalker den hurtigere til.

Det med at have periodiske stop ser jeg heller ingen grund til, for at holde en bestemt temperatur skal der bruges en mængde energi, sparer man en periode, skal der bare varmes kraftigere bagefter.

De stokerkontrol jeg har luret på og som kører periode drift bruger samme kg/m2 som jeg gør med kontinuerlig drift.

Der er sikkert individuelle forskelle der kan spille ind, supplerer man f.eks med brændeovn eller solvarme, kan sagen være en anden.

Jeg mener dog Michael - MHES - på et tidspunkt har nævnt noget om, at skulle man have problemer med askekage på herden af den ene eller anden årsag, så vil et stop med dertil følgende nedkøling af kagen gøre den anderledes i strukturen og dermed mere porøs, hvorved den er nemmere at blæse væk for blæserrens. Kunne bestemt se en fordel for de brugere der kører den Stokerkontrol (v.6.65 og opefter?) hvor blæser kører fuld kraft før optænding for at fjerne evt. kold prop i skorsten. Har man kompressorrens aktiveres denne jo normalt kun ved STOP, medmindre man selvfølgelig har valgt at udløse kompressoren pr. kg. afbrændte piller. Som man måske kan læse mellem linierne er jeg selv tilhænger af stop i ny og næ  ;D

Mvh Folke
Beam Me Up, Scotte..!!

10 kW Scotte på BlackStar20S

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/folke.html

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: Spørgsmål til godtfolk om meninger og fakta
« Svar #8 Dato: Feb 04, 2012, 23:45 »
altså, selv om vi har haft fyret i et år nu, og jeg har ved hjælp af forummet her lært en del af at håndtere fyret, så synes jeg stadig der er en del jeg kan lærer endnu af erfaring.
Pt. er det sgu denne biddene kulde der total gennemtæver én.


Er i princippet også tilhængere af 2 stop i døgnet, men det kan simpelthen ikke betale sig pt.
Havde lukket fra 0100 til 0600 (fyret var så gået i sluk så tændt den kl 8) og k. 11 kørte den stadig på 90%.


Min erfaring er, at med vores hus under sådanne vejre forhold skal den sgu køre 24/7, da den tid den er slukket bliver jo ædt op af at forbruget stiger voldsomt efterfølgende. (ret logisk, men hvorfor ser man det ikke?!)


Så vil jeg lytte til den gode råd og sænke termostaterne til 1½ eller 2 i løbet af natten, og sætte gulvvarmen til nat funktion (-5 grader under ønsket rum temp.)
Og mens der skal renses imorgen vil jeg går tilbage til oprindelige effekt og blæseparameter (omsider Micael f hehehe).
Og finjustere


Den er grim ved forbruget pt. 35- 40 kg i døgnet :s
stame godt det ikke er olie helvede.
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Spørgsmål til godtfolk om meninger og fakta
« Svar #9 Dato: Feb 05, 2012, 06:52 »
Hej Folke m.fl,

Fuldstændig korrekt  ;)
...jeg kører med ét stop i døgnet, om natten hvor vi ikke mærker den eventuelle effekt af det, og årsagen er udelukkende at lade herden og "askekagen" køle ned.

Mit fyr stoppen 1 time mellem 02:00 og 03:00 og jeg har kun gode erfaringer med dette lile stop.

Alle andre stop i fyringssæssonen for at spare varme er helt i hampen  ;)
Hvis man vil spare på varmen skal man skrue ned på radiatorene og tage varmere tøj på eller isolere huset bedre  ;)

Mht. gennemstrømning i VVB, så er jeg helt enig med XKFC, det giver ingen besparelse i pilleforbruget (i hvert tilfælde målbar) at reducere gennemstrømningen i VVB'en, men med en moderne selvregulerende pumpe giver det en el-besparelse.

Hilsen
Michael

Jeg mener dog Michael - MHES - på et tidspunkt har nævnt noget om, at skulle man have problemer med askekage på herden af den ene eller anden årsag, så vil et stop med dertil følgende nedkøling af kagen gøre den anderledes i strukturen og dermed mere porøs, hvorved den er nemmere at blæse væk for blæserrens. Kunne bestemt se en fordel for de brugere der kører den Stokerkontrol (v.6.65 og opefter?) hvor blæser kører fuld kraft før optænding for at fjerne evt. kold prop i skorsten. Har man kompressorrens aktiveres denne jo normalt kun ved STOP, medmindre man selvfølgelig har valgt at udløse kompressoren pr. kg. afbrændte piller. Som man måske kan læse mellem linierne er jeg selv tilhænger af stop i ny og næ  ;D

Mvh Folke
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Spørgsmål til godtfolk om meninger og fakta
« Svar #10 Dato: Feb 05, 2012, 11:02 »
Hej

Pas nu på drenge med at stoppe jeres fyr i disse dage. Men som Michael, èn time går selvfølgelig an. Men jeg ville ikke turde ret meget længere, altså hvis pumpen også stopper. At få frosne rør eller pex, er altså røvtur, og kan være medvirkende årsag til skilsmisse. :(
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: Spørgsmål til godtfolk om meninger og fakta
« Svar #11 Dato: Feb 05, 2012, 11:05 »
Den er noteret ihvertfald herfra.
Tak for det lille men vigtige indput mht. at slukke ganske kort 1 gang i døgnet for at rense herden.
Jeg må så gør det manuelt da jeg ikke har Komp. Rens.

V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Spørgsmål til godtfolk om meninger og fakta
« Svar #12 Dato: Feb 05, 2012, 16:29 »
Hej Max,

Jeg har heller ikke kompresorrens på min 10 kW brænder, men den lille pause om natten gør altså tricket sammen med alm. blæs  ;)

Mht. frosne rør, så skal der godt nok laaaaang tid til før frosten kommer ind til vandet i rørene  ;)
...heldigvis, ellers er den grueligt gal med isoleringen af dem  ;)
Selv om fyret og pumpen er stoppet i 3-4 timer sker der ingenting, med mindre man har rørene gående uden isolering i det fri.

Hilsen
Michael

Den er noteret ihvertfald herfra.
Tak for det lille men vigtige indput mht. at slukke ganske kort 1 gang i døgnet for at rense herden.
Jeg må så gør det manuelt da jeg ikke har Komp. Rens.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Lauu

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 20
  • Respekt optjent: +1/-1
Sv: Spørgsmål til godtfolk om meninger og fakta
« Svar #13 Dato: Feb 05, 2012, 17:44 »
Hej Michael
Godt tip! Hvilke værdier kører du med i rens???
Mvh
Lau

Woody 10 kw på Blackstar. Vers. 6.60. Ca. 150 m2. 110 l vvb.

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: Spørgsmål til godtfolk om meninger og fakta
« Svar #14 Dato: Feb 06, 2012, 06:30 »
Ups...
Lavede fejlbregning igår mht piller i tanken. Glemte at forbruget pga kulde ligger på 96 kg i døgn fremfor 65 så den kørte tør...  :'( . Godt chefkokken ikke har bokket fester i lamborgsalen ( 120kvm med 5 m til loft ) i de næste 14 dage for så ville pillefætteren jo nok kører som om den hang i programmet "fyld snegl" Nå men jeg fik fjernet lidt smuld . 3 kg på 4,5t er da ikke meget. Fandt jo så også ud af snegl diameter hvis jeg vil sætte rør i . Så noget var det jo godt for. Men jeg har haft en del kager i asken som jeg er sluppet af med ved at stille min generale luft ned. Men når fyret går i stop er der noget jeg har sat forkert . Den kører i 600 sek inden kompressor rens . Men det gør at der kommer en kage som komprosser ikke kan skyde væk. Hvor lang tid skal man kører med inden stop for at undgå det. ?
Når jeg lukker for VVB så stiger min kedel temp lyn hurtigt med 10 gr . Når den er faldet til normal igen ligger fyret ca 10% under i ydelsen end den gjorde da den slæbte VVB med og min beholder er så godt isoleret at der er masse af varmt vand selv igår da anlæg lå på 30 gr var der ikke nogen klage over koldt vand. Det var derfor jeg tænkte at der måske kunne spares noget ved at styre temp i VVB.
MVH
Claus
PS . Har i lagt mærke til at der ikke er nogen lige pt som klager over at fyret måske er for stort til huset og at det lumrefyrer.   ;)
 
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html