Forfatter Emne: Spørgsmål til godtfolk om meninger og fakta  (Læst 17054 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Birch-Nielsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 292
  • Respekt optjent: +11/-4
  • Beam Me Up, Scotte!!
    • Folkes Fyrdata
Sv: Spørgsmål til godtfolk om meninger og fakta
« Svar #15 Dato: Feb 06, 2012, 09:54 »
Ups...
Lavede fejlbregning igår mht piller i tanken. Glemte at forbruget pga kulde ligger på 96 kg i døgn fremfor 65 så den kørte tør...  :'( . Godt chefkokken ikke har bokket fester i lamborgsalen ( 120kvm med 5 m til loft ) i de næste 14 dage for så ville pillefætteren jo nok kører som om den hang i programmet "fyld snegl" Nå men jeg fik fjernet lidt smuld . 3 kg på 4,5t er da ikke meget. Fandt jo så også ud af snegl diameter hvis jeg vil sætte rør i . Så noget var det jo godt for. Men jeg har haft en del kager i asken som jeg er sluppet af med ved at stille min generale luft ned. Men når fyret går i stop er der noget jeg har sat forkert . Den kører i 600 sek inden kompressor rens . Men det gør at der kommer en kage som komprosser ikke kan skyde væk. Hvor lang tid skal man kører med inden stop for at undgå det. ?
Når jeg lukker for VVB så stiger min kedel temp lyn hurtigt med 10 gr . Når den er faldet til normal igen ligger fyret ca 10% under i ydelsen end den gjorde da den slæbte VVB med og min beholder er så godt isoleret at der er masse af varmt vand selv igår da anlæg lå på 30 gr var der ikke nogen klage over koldt vand. Det var derfor jeg tænkte at der måske kunne spares noget ved at styre temp i VVB.
MVH
Claus
PS . Har i lagt mærke til at der ikke er nogen lige pt som klager over at fyret måske er for stort til huset og at det lumrefyrer.   ;)
 

Hej Claus

Hvad står din "Kompressor Effekt (%)" under "RENS" på? Denne har nemlig ikke noget med kompressorrens at gøre som sådan, men angiver blæserens ydelse i de 600 sek. ved slutblæs. Jeg har min på 27% - altså en stor 1/4 af blæserens kapacitet. Du kunne prøve at starte her.  :)

Mvh Folke
« Senest Redigeret: Feb 06, 2012, 09:55 af Birch-Nielsen »
Beam Me Up, Scotte..!!

10 kW Scotte på BlackStar20S

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/folke.html

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: Spørgsmål til godtfolk om meninger og fakta
« Svar #16 Dato: Feb 06, 2012, 12:54 »
Aha.
Ja det er jo lidt misvisende jeg troede det var kompressor luft selvom jeg lige lurede på hvordan fyret kunne regulere det ? Men nu giver det sgu da mening. Stiller den straks ned for den står på 100% .
Så tror jeg det fungere. Fedt Folke.
Noget andet . Jeg løj ang de 96 kg. toppede lige op her kl 12 og da havde den tygget 112 kg siden igår så den er sgu sulten. Den står og rumler med en dyb lavfrekvenz tone og lægger man en hånd på den kan man mærke at den står og vibere. Det er nok dens mave som rumler  :D
MVH
Claus
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Spørgsmål til godtfolk om meninger og fakta
« Svar #17 Dato: Feb 06, 2012, 13:33 »
Hej Folke,

Arhhh, det parameter er altså det blæs med blæseren som fyret laver inden kompressorrens fyres af  ;)
Det er muligt at det også bruges til slutblæs, selv om jeg mener at det er blæs høj der bruges til det (men jeg er absolut ikke sikker).

Hilsen
Michael

Hej Claus

Hvad står din "Kompressor Effekt (%)" under "RENS" på? Denne har nemlig ikke noget med kompressorrens at gøre som sådan, men angiver blæserens ydelse i de 600 sek. ved slutblæs. Jeg har min på 27% - altså en stor 1/4 af blæserens kapacitet. Du kunne prøve at starte her.  :)

Mvh Folke
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Birch-Nielsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 292
  • Respekt optjent: +11/-4
  • Beam Me Up, Scotte!!
    • Folkes Fyrdata
Sv: Spørgsmål til godtfolk om meninger og fakta
« Svar #18 Dato: Feb 06, 2012, 21:15 »
Hej Folke,

Arhhh, det parameter er altså det blæs med blæseren som fyret laver inden kompressorrens fyres af  ;)
Det er muligt at det også bruges til slutblæs, selv om jeg mener at det er blæs høj der bruges til det (men jeg er absolut ikke sikker).

Hilsen
Michael

Hej Claus

Hvad står din "Kompressor Effekt (%)" under "RENS" på? Denne har nemlig ikke noget med kompressorrens at gøre som sådan, men angiver blæserens ydelse i de 600 sek. ved slutblæs. Jeg har min på 27% - altså en stor 1/4 af blæserens kapacitet. Du kunne prøve at starte her.  :)

Mvh Folke

Hej Michael

Just præcis! Måske jeg forklarer mig lidt fatsvagt  O0 Jeg tænker bare lidt, at måske den kage han ser er resultatet af 100% blæserbelastning i slut-blæs inden fyret lukker ned/går i stop for at forbrænde de sidste piller på herden? Har han eks. kun 2 eller 3 fremføringer af intern snegl, kunne jeg forestille mig en anseelig kage efter slutblæs. Jeg havde samme problem med det afsluttende blæs inden min komp.rens, hvor blæser brændte de resterende piller til silikat inden kompressoren blev fyret af  ;) Iøvrigt er den titulering med Kompressor Effekt (%) vist lidt misvisende, for de fleste tror at det på en måde går ind og regulerer enten magnetventil eller kompressor, men ud fra egne erfaringer, så har min magnetventil kun ON eller OFF  ;D Snakker vi forbi hinanden, michael?

Mvh Folke
« Senest Redigeret: Feb 06, 2012, 21:16 af Birch-Nielsen »
Beam Me Up, Scotte..!!

10 kW Scotte på BlackStar20S

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/folke.html

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: Spørgsmål til godtfolk om meninger og fakta
« Svar #19 Dato: Feb 07, 2012, 06:03 »
Når den slutventilere i 600 sek inden den fyrer komp. af så kører luften meget over min 100 % som står meget tæt på rygepunktet. Den sætter nærmest turbo på så flammen er som en skærebrænder og derfor ligger der en hel herd fuld af et kæmpe bjerg som den ikke kan blæse ned. Nu har jeg sat den ned men jeg har stoppet min urstyring (for koldt til nattestop) så jeg må se hvordan det virker ved næste rensestop. Men hvad med 600 sek er det for lang tid ?
Men jeg vil også gerne om i to kunne fortælle om iltstyring er prisen værd. Jeg synes jeg går og stiller sådan lidt på mine blæser parametre hele tiden for at kompencere lidt for vejret. Bare sådan lige en % hist op og ned alt efter om det er stille/blæst- koldt/varmere for at få den optimale forbrænding. Slipper jeg helt af med det og spare det på piller i det lange løb.
MVH
Claus
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline Birch-Nielsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 292
  • Respekt optjent: +11/-4
  • Beam Me Up, Scotte!!
    • Folkes Fyrdata
Sv: Spørgsmål til godtfolk om meninger og fakta
« Svar #20 Dato: Feb 07, 2012, 12:17 »
Når den slutventilere i 600 sek inden den fyrer komp. af så kører luften meget over min 100 % som står meget tæt på rygepunktet. Den sætter nærmest turbo på så flammen er som en skærebrænder og derfor ligger der en hel herd fuld af et kæmpe bjerg som den ikke kan blæse ned. Nu har jeg sat den ned men jeg har stoppet min urstyring (for koldt til nattestop) så jeg må se hvordan det virker ved næste rensestop. Men hvad med 600 sek er det for lang tid ?
Men jeg vil også gerne om i to kunne fortælle om iltstyring er prisen værd. Jeg synes jeg går og stiller sådan lidt på mine blæser parametre hele tiden for at kompencere lidt for vejret. Bare sådan lige en % hist op og ned alt efter om det er stille/blæst- koldt/varmere for at få den optimale forbrænding. Slipper jeg helt af med det og spare det på piller i det lange løb.
MVH
Claus

Hej Claus

Jeg havde de samme oplevelser som dig inden jeg fik sat min Kompressor Effekt(%) ned til de 27%. At jeg lige valgte 27% er en tilfældighed, men nu blæser der en lun og sagte brise (og ikke en orkan) over de resterende piller, der dermed når at brænde op inden kompressoren fyres af. Jeg bruger også 600 sek., men i mit tilfælde kunne jeg nok sagtens sætte denne værdi noget ned, da jeg anvender hele 10 interne fremføringer/minut. Dvs. at der jo ikke ligger et bjerg af piller når fyret får ordre til at gå i stop. Jeg kan forstå på et af de ovenstående indlæg fra Michael, at han måske ikke er helt enig med mig i, hvilken funktion "Kompressor Effekt(%)" har, men jeg har bare oplevet at slutblæset (det der har til formål at afbrænde de sidste piller på herden) nu blæser hvad der svarer til det blæs møllen giver ved 100% drifteffekt. Men Michael kommer nok på banen igen, og så må vi tage den derfra  :D

Og så så jeg at du skrev "I-ordet"!! Uha da, at du tør  ;D Mht. Iltstyring - der virkelig MÅ sidestilles med de andre store religioner vi har herhjemme - så tror jeg der er lige så mange tolkninger og meninger som der er brugere herinde...både dem med og dem uden Iltstyring. Jeg er desværre en af de uheldige UDEN iltstyring, for jeg synes det er en fed gadget, og da man jo aldrig må gå ned på udstyr, så ville jeg da gerne have fingre i een. Men hvis du spørger mig omkring rentabiliteten omkring iltstyring, så ser jeg noget anderledes på det. Hvis det var muligt at lave en pay-back analyse på investeringen, så er JEG af den overbevisning, at der vil gå rigtig mange år inden den er tjent hjem, sammenholdt med et korrekt indstillet fyr UDEN iltstyring, Men igen - det er MIN mening. Prøv blot at indtaste "Iltstyring" i forumets søgefelt, og så skal du bare se løjer  ;)

Mvh Folke

Edit: Har lige sat ventetiden på komp.rens ned til 300 sek.
« Senest Redigeret: Feb 07, 2012, 12:21 af Birch-Nielsen »
Beam Me Up, Scotte..!!

10 kW Scotte på BlackStar20S

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/folke.html

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: Spørgsmål til godtfolk om meninger og fakta
« Svar #21 Dato: Feb 08, 2012, 05:50 »
Hej Folke.
Tror jeg har lidt samme mening som dig ang rentabiliteten på iltstyringen. Men jeg synes jeg tit går og stiller lige lidt % op og ned i korrektion alt efter vejret og det kunne være rart at slippe for. Men man kan få så mange andre gode ting man mangler for 2800. Hvor stiller du kørsel af den interne snegl . Er det under mætning for jeg synes jeg har lidt tit rigtigt en stor bunke liggende på herden.
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline jpa

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 44
  • Respekt optjent: +1/-1
  • Black Star 30 kw til hus på 420 m2 husstand 4 pers
    • ferie stedet
Sv: Spørgsmål til godtfolk om meninger og fakta
« Svar #22 Dato: Feb 08, 2012, 07:36 »
Hej Claus.

Det er desværre kun noget man kan pille ved på Woody chippen. Man får mange flere indstillinger i den og den kan godt sidde i en Scotte styring. Der er nogle af dem jeg godt kunne bruge, så overvejer at skifte min.
Du kan gå ind og kigge her hvilken indstiller du får: http://www.nordjysk-bioenergi.dana9.dk/files/manager/woody%20version%206%2060%20okt%20tryk%20version.pdf

Mvh. Jan
« Senest Redigeret: Feb 08, 2012, 08:07 af jpa »

Offline Birch-Nielsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 292
  • Respekt optjent: +11/-4
  • Beam Me Up, Scotte!!
    • Folkes Fyrdata
Sv: Spørgsmål til godtfolk om meninger og fakta
« Svar #23 Dato: Feb 08, 2012, 07:51 »
Hej Folke.
Tror jeg har lidt samme mening som dig ang rentabiliteten på iltstyringen. Men jeg synes jeg tit går og stiller lige lidt % op og ned i korrektion alt efter vejret og det kunne være rart at slippe for. Men man kan få så mange andre gode ting man mangler for 2800. Hvor stiller du kørsel af den interne snegl . Er det under mætning for jeg synes jeg har lidt tit rigtigt en stor bunke liggende på herden.

Hej Claus

Kan se du kører med en 6,35 chip, og så mener jeg ikke du har mulighed for at vælge antal dosseringer på den interne snegl. Kan ikke huske fra hvilken version dette blev muligt, men jeg har selv en 6,65 og der kan man. Kan iøvrigt varmt anbefale dig at opgradere, for med alle de nye muligheder fra og med v.6,65 er de 250 spir i min optik givet rigtig godt ud  :D

Jeg har som sagt ikke iltstyring, og jeg går ikke og justerer på mine blæserparametre. Der er naturligvis meget der afhænger af hvordan forbrændingen forløber over tid, så jeg skal ikke kunne sige hvad det skyldes i dit tilfælde. Men skorstenstrækket har naturligvis en ret betydelig indflydelse på hvordan du oplever flammen i det tidspunkt du kigger ned i kedlen, men netop også det faktum at du ikke kan styre din interne snegle har noget at sige. Forestil dig et min eksterne snegle dosserer een stor mængde piller som buffer ned i brænderen. Her tager den interne snegl så over og dosserer små mængder piller ind på herden ad gangen, hvilket alt andet lige giver en mere jævn forbrænding.

Mvh Folke
Beam Me Up, Scotte..!!

10 kW Scotte på BlackStar20S

http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/folke.html

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: Spørgsmål til godtfolk om meninger og fakta
« Svar #24 Dato: Feb 09, 2012, 06:18 »
Jamen jeg kan ikke lige greje det der Chip version for mit fyr er købt i dec så med mindre det går meget stærkt så burde jeg vel have den sidste nye version ? Men jeg kan ikke finde nogen steder på NBE`s hjemmeside nogen som Chip version. Og du har ret i pilleproblemet. Min externe snegl kører piller i en stor mængede og det samme gør min interne så over tid så får jeg hele herden fyldt til loftet af piller og bliver nødt til at skrabe nogen af og mine piller bliver heller ikke brændt ordentligt af. Nu laver jeg et rens idag og vejer af som jeg plejer men så kører den fint det første døgn men som begynder pilleophopningen igen så det ville være rart om jeg kunne stille hastigheden på den interne snegl også. Er din en Woody chip ?
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4449
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Spørgsmål til godtfolk om meninger og fakta
« Svar #25 Dato: Feb 09, 2012, 06:25 »
Jeg tror da også det er en af de nyeste, der er forskel på Woody og Scotte numre, det er måske det der forvirrer.
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: Spørgsmål til godtfolk om meninger og fakta
« Svar #26 Dato: Feb 09, 2012, 06:29 »
Hej Kenneth.
Synes på et tidspunkt at en eller anden skrev at han kørte med en woody chip i en scotte styring. Kan man det.
MVH
Clasus
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4449
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Spørgsmål til godtfolk om meninger og fakta
« Svar #27 Dato: Feb 09, 2012, 07:03 »
Det mener jeg fint kan lade sig gøre når blot vi taler om ≥V6.xx
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline jpa

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 44
  • Respekt optjent: +1/-1
  • Black Star 30 kw til hus på 420 m2 husstand 4 pers
    • ferie stedet
Sv: Spørgsmål til godtfolk om meninger og fakta
« Svar #28 Dato: Feb 09, 2012, 07:18 »

Hej Claus

Som skrevet længre oppe kan det godt lade sig gøre. Du fik den nyeste med dit fyr (jeg købte samtidig som dig kan jeg se) men forskellen er at vi køre scotte og den anden er woody.
Der kommer en v 6.70 her d 1-3

Mvh Jan

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: Spørgsmål til godtfolk om meninger og fakta
« Svar #29 Dato: Feb 09, 2012, 07:53 »
Ok. Er prisen for opgradering de der 250 spir som står på sørens hjemmeside.
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html