Forfatter Emne: Erfaringer med Opop og isolering  (Læst 9213 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Erfaringer med Opop og isolering
« Svar #15 Dato: Feb 07, 2012, 22:05 »
Det er alligevel vildt, for det har da godt nok været brutalt koldt
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Szafranski

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 166
  • Respekt optjent: +3/-0
Sv: Erfaringer med Opop og isolering
« Svar #16 Dato: Feb 09, 2012, 17:20 »
Som lovet er der kommet lidt billeder.

Er først nu blevet ordenlig færdig med min isolering.
Som i kan se er der ikke så kønt, men det virker altså.
Bare det hul jeg har lavet til håndtaget, på låget af kedlen. Der står nærmest stråle varme op, hvilket vidner om, hvor meget der slipper ud.
Og så har jeg samtidig isoleret min gulvvarme.
Nu har jeg lavet lidt forsøg i løbet af de sidste par dage.
Min brænder kører i et gear, og den smider piller ind hver 15sek, her det sidste stykke tid, har den kørt i 3,2sek/pr 15 sek.
Pga. min isolering, kan fyret nu følge med, ved at sætte den til 2,5 sek/pr 15 sek.

Og har opnået en besparelse på ca. 5kg døgnet, i forhold til før. Vejret in mente.

Vil lige fortælle at mine forældre skiftede deres gamle oliefyr ud med et ny top moderne. Fra at kunne tørre tøj i fyrrumet, måtte de helt seriøst sætte varme på, hvilket betyder en meget bedre isoleret kedel. Derfor undre det mig, at helt nye pille kedler som Black Star mf. ikke er isoleret bedre.







Mvh Kristoffer "Szafranski" Nielsen
Blackstar BS+ 2020
Opvarmer 192kvm hus fra 1917 med Gulvvarme
https://stokercloud.dk/v3/#/szafranski/main-page

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Erfaringer med Opop og isolering
« Svar #17 Dato: Feb 09, 2012, 17:30 »
Og har opnået en besparelse på ca. 5kg døgnet, i forhold til før. Vejret in mente.
Hm, 5 kg ud af hvor meget? Anywho jeg tror da det der har tabt mest varme i dit system har været din gulvvarme, selvom fyret selvfølgelig har været bidragende.

Citér
Vil lige fortælle at mine forældre skiftede deres gamle oliefyr ud med et ny top moderne. Fra at kunne tørre tøj i fyrrumet, måtte de helt seriøst sætte varme på, hvilket betyder en meget bedre isoleret kedel. Derfor undre det mig, at helt nye pille kedler som Black Star mf. ikke er isoleret bedre.
Hvorfor siger du blackstar'en er dårligt isoleret? Altså, den er da ikke super isoleret, men jeg har da problemer med at holde mig fyrrum over 0 grader selvom jeg kun har 100mm isolering i væg og loft. Man kan selvfølgelig sige at det er mærkværdigt at man i dag smider 300-400-500-600 mm i vægge, lofte, gulve etc, men 50 mm er standard på VVB'er og kedler... som jo er væsentlig varmere... wierd....
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html