Forfatter Emne: Smelterør  (Læst 9523 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline triard

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 34
  • Respekt optjent: +0/-0
Smelterør
« Dato: Sep 27, 2011, 20:36 »
Er der nogen der kan oplyse hvilke regler der er for længden af smelterøret?
Jeg har fornyligt skiftet fra 8 mm til 6 mm piller og det gør åbenbart at der ikke kommer piller ned på herden. Derfor har jeg lagt sneglrøret længere ned. Jeg oplever nu at pillerne ikke falder ned, men bliver liggende i røret. Derfor tænkte jeg på om jeg kunne afkorte røret så det igen fik et lige fald i stedet for det svungne  fald der desværre stopper pillerne. Når jeg ryster røret falder de ned i store mængder.

Vh Carsten

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Smelterør
« Svar #1 Dato: Sep 27, 2011, 21:05 »
Hej
Der er som sådan ikke mange regler ang. slangen, blot at der skal være min. 50 cm fra bålet og op til slangen. Men det kryptiske er så at du, såvidt vides , gerne må fjerne slangen helt, alså nærmest sætte sneglen direkte på faldrøret, hvis du stadig kan overholde de 50 cm.
Det korte af det lange er, at du kan roligt korte af slangen.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline sologvind

  • Prof
  • ***
  • Indlæg: 52
  • Respekt optjent: +0/-2
Sv: Smelterør
« Svar #2 Dato: Sep 27, 2011, 21:35 »
Et er hvad man må, andet er hvad skorstensfejeren vil godkende. Tag altid en snak med ham.


vh,
Leif
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=sologvind
v10 styring
16kw scotte på 24kw DOR
60 rørs solfanger og 500l vvb

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Smelterør
« Svar #3 Dato: Sep 28, 2011, 05:52 »
Jeg har været af den overbevisning at "smelte slangen" er en sikkerhed, men jeg kan ikke finde noget om det, så det er nok bare gammel overtro.

Men mon det er problemet? det kunne lyde som om at pillernes kvalitet ikke er i top, og at der er en del smuld?

MVH. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline triard

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 34
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Smelterør
« Svar #4 Dato: Sep 28, 2011, 19:09 »
Jeg har også gået i den overbevisning at smelterøret var en sikkerhedsforanstaltning, hvor andre fyr har en vandpatron der skyder ind ved tilbagebrænding.

Ang. pillerne er de købt i et parti sammen med nogle jeg kender. Der er ikke antydning af smuld og de brænder fantastisk når de kommer igang.

Når jeg slukker fejlkoden og laver en ny optænding kommer den hver gang, men ikke når fyret selv skal starte op igen. Pillerne kommer simpelthen ikke frem til herden.

Jeg er lidt mystificeret.

/Carsten

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Smelterør
« Svar #5 Dato: Sep 28, 2011, 19:18 »
Hej
Jammen samler pillerne sig i slangen, er det jo bare med at få skåret den til i en fart. Det spiller ingen rolle sikkerhedsmæssigt.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Smelterør
« Svar #6 Dato: Sep 29, 2011, 09:33 »
Lidt mystisk, der skal rigtig meget til at en 6mm pille sætter sig fast i en 76 eller 60mm rør.

Sørg for at afgangen fra sneglen og smelterøret går så meget nedad som muligt, pillerne skal helst ikke trille ned. Det giver jo mulighed for at en pille sætter sig, og så kommer der jo hurtigt flere.

Du kunne også hæve pillebeholderen, tit er den lille OPOP kedel hævet da det jo så er nemmere at rense, men det ændrer jo på hældningen.

Du kan fint halvere smelteslangen, det gjorde jeg i løbet af et par måneder, det gælder jo om at have så stabil pille tilførsel som over hovedet muligt, der tilsættes jo luft i forhold til hvad styringen tror der ligger af piller på herden.

Husk at veje piller hvis du er bare lidt i tvivl om at tallet i styringen passer.

MVH. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline triard

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 34
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Smelterør
« Svar #7 Dato: Sep 29, 2011, 19:51 »
Jeg siger foreløbig mange  tak for indlæg. Jeg vil fluks finde en afkorter  :D Jeg vender tilbage hvis det ikke bliver bedre.
/Carsten

Offline triard

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 34
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Smelterør
« Svar #8 Dato: Okt 03, 2011, 19:42 »
Ok, det blev så ikke bedre af at afkorte røret  >:( æv æv og dobbelt æv. Jeg tænkte på om man kan justere på mængden af piller den til optænding? Så kunne man jo håbe på der ville komme nogle ned den kan futte af. Sagen er den at den når den kommer igang kører fint.

/Carsten

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Smelterør
« Svar #9 Dato: Okt 04, 2011, 01:03 »
Nu kan det være lidt svært at hjælpe :P, du har ikke på noget tidspunkt skrevet hvilke udstyr du har, men på scotte og woody kan du fint ændre pillemængden til opstart, der skal man en tur i udvidet setup, ved at holde "set" knappen inde i 6sec.

Normalt burde det ikke være nødvendig, bare vægt pr. 360sec er indtastet korrekt, så skulle det hele passe.

MEN, skorstenstrækket er enormt vigtig, der skal selvfølgelig være trækstabilisator monteret ;)

MVH. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Jannich

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 442
  • Respekt optjent: +41/-5
    • NBE
Sv: Smelterør
« Svar #10 Dato: Okt 04, 2011, 04:01 »
Ok, det blev så ikke bedre af at afkorte røret  >:( æv æv og dobbelt æv. Jeg tænkte på om man kan justere på mængden af piller den til optænding? Så kunne man jo håbe på der ville komme nogle ned den kan futte af. Sagen er den at den når den kommer igang kører fint.

/Carsten
Hej
har du mulighed for at tage et billed af systemet og pillerne,
det kunne være der r noget der skærer i øjnene  8)

mvh Jannich
250 m2 træhus med 2000l opvarmet ude SPA :-)
Pillefyr:
RTB 10kW
Solvarme:
300l solvarme tank 8x30 vakuum fanger.
Solcelle system:
40x280 WP + 2 x 3000 watt goodwe inverter.
Installeret aug. 2012
Online data: http://stokercloud.dk/dev/rtb.html
http://solarcloud.dk/jannich.html

Offline triard

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 34
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Smelterør
« Svar #11 Dato: Okt 04, 2011, 07:52 »
Mit anlæg er en helt almindelig kedel OPOP. Brænderen er en Woody 16 kw.
Der er monteret trækstabilisator, har aldrig kørt uden da jeg blev kraftigt opfordret her på mediet. Anlægget har stort set altid kørt som det skulle, dog med nogle få svinkeærinder, men ikke noget videre problematisk.
Jeg tror det største problem for mig er den totale mangel på logik.
Når jeg starter fyret manuelt efter en fejlmelding kommer den HVER gang uden undtagelse. Når den er varm stopper den som den skal, men starter ikke.
Når den skal genstarte via egen automatik falder der ganske simpelt ingen piller ned, og der er piller i røret.
Problemet startede da jeg skiftede til 6mm piller, men sneglen er fyldt.

Jeg skal forsøge at tage billeder af anlæget når jeg hjemkommer fra job.

Jeg er i øvrigt imponeret over kvaliteten af dette forum samt den velvillighed folk viser. Mange tak

Vh Carsten

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Smelterør
« Svar #12 Dato: Okt 04, 2011, 17:52 »
Okay, jamen så må det jo være pillerne. Prøv at afveje 3-4 gange for at checke stabiliteten, og lyt efter om pillerne kommer jævnt, eller i portioner.

Du kan fint få sneglen til at give flere piller til opstart, men der er generelt uhensigtsmæssig at have ujævn fødning, brænderen justerer jo efter beregning, med mindre du har ilt styring.

Håber ikke du har for mange af de 6mm piller på lager.

Da jeg i sin tid skiftede fra stoker til pillefyr, måtte jeg forære de sidste 800-1000kg piller væk der var i min tank, der var for meget smuld, og jeg gik helt bort fra at få blæst piller ind, og begyndte at købe kvalitetspiller i sække.

MVH. Kenneth

MVH. Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Scotte kim

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 117
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Mine forbrugsdata
Sv: Smelterør
« Svar #13 Dato: Okt 09, 2011, 20:59 »
Som jeg hører det så kan sneglen køre piller ned men ikke ved genopstart? Det lyder da nærmere som et elektronisk problem? Feks styreboks?

Jeg får blæst mine piller ind og der kommer da noget smuld men ikke noget problematisk. Jeg har lavet egen cyklon af en jordet regntønde. Tænk at skulle bære alle de sække ind i siloen. Tak skæbne det er jeg ALT for doven til..  O0

Jeg tror ikke det er pillerne problemet skal findes i. Hvis du er i tvivl så smut ned i nærmeste byggemarked og køb en sæk 8 mm. Bare for at være sikker.
http://scotte.users.whitehat.dk/Scotte/
Mine indstillinger. Både i XML og Excel
http://scotte.users.whitehat.dk/scotte.xml
http://scotte.users.whitehat.dk/scotte.xlsx
10kw Scotte 6,25 og Black star kedel, 150 kvm hus

Offline triard

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 34
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Smelterør
« Svar #14 Dato: Okt 12, 2011, 19:23 »
Med alt respekt for sagkundskaben her på forumet kan jeg ikke begribe at fejlen skal findes i pillerne. Det siger jeg ikke kun fordi jeg har 5 ton til at stå til en ustyrlig god pris. Men jeg har kendskab til en der har købt fra samme parti at de fungerer fint hos ham. Jeg vil dog så snart siloen er tom hælde nogle 8 mm på for forsøgets skyld.
Jeg talte i går med support hos NBE, og den venlige fyr var overbevist om at det var fotosensoren der var stået af. Jeg har lige i dag monteret en sprit ny, men lige lidt har det hjulpet.
I am in the dark here, og fruen er ved at være godt pirrelig.

Er der nogle der har ideer er jeg lutter øren.

Vh Carsten (pillemisbruger på vej ned ad en ordentlig røvtur. Pardon my french)