Forfatter Emne: Fra Sommerstop til vinterkørsel  (Læst 4121 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Henrik Simonsen

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 30
  • Respekt optjent: +1/-0
Fra Sommerstop til vinterkørsel
« Dato: Okt 09, 2011, 17:39 »
Hej Alle
Nu har jeg fået købt nogle små fine relæer som er forbundet med mine 2 største gulvslangeventiler. De virker rigtig fint. Jeg har forbundet dem, så de begge gulvslangeventilerne skal være tændt, for at få en sluttet kreds. (sluttet kreds = tændt fyr) Den sluttede kreds, er jo i stedet for lusen der sidder i EXT i styringen til min Scotte
Men nu kan jeg ikke lige finde ud af, hvad styringen skal stå på for at for at tænde fyret, og slukke det igen når ventilerne lukker.
Jeg har også en udetemperaturføler, så jeg har kørt med sommerstop her i sommer. Da jeg skruede den fra 1 grad til 15 grader, starter fyret op 4 gange i løbet af et par timer.
Jeg er lidt bange for at gulvslangeventilerne tænder og slukker lidt på må og få, når de kalder på varme, i stedet for at tænde en gang og slukke når man har opnået den temperatur  i rummet som termostaten er sat til.
Er der en måde, hvor man kan få fyret til at starte op på signal fra gulvslangeventilerne, og så kører i en vis periode? Jeg vil jo helst ikke have, at fyret skal kører i en bestemt periode flere gange om dagen. Det skulle gerne være sådan, at fyret starter op når ventilerne kalder på varme, og når VVB styringen kalder på varme.
Jeg har prøvet at slå Sommerstoppet fra ved at skrue den op på 15 grader, men jeg synes bare fyret tænder hele tiden.
Kører den så efter den temp der er sat på kedelen feks 60 grader ned til det interval der er sat feks 15 grader?
Er der nogen der har et bud på det problem?

Mvh
Henrik
Scotte 20kWh brænder, Opop kedel. VVB ventil.
200m2 hus + garage, fra 2001. Før brugt op til 1900m3 gas. Forventet forbrug 5 tons

Offline Scotte kim

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 117
  • Respekt optjent: +2/-0
    • Mine forbrugsdata
Sv: Fra Sommerstop til vinterkørsel
« Svar #1 Dato: Okt 09, 2011, 20:52 »
Dit indlæg er noget svært at forstå. Min tolkning er at du tænker på de mange driftstop og drift start med termostaterne.

Din løsning er umiddelbart alt for stor? Jeg har 150 kvm og 60 kvm garage i hus fra 2003. Min 10kw er sat til maks 55/60% drift. Så 20kw må være alt for meget. Det giver dig det problem at den laver meget varme og fyret kan selv i laveste trin ikke komme af med varmen. Når kun en gulvkreds spørger efter varme så kan fyret altså ikke komme af med sin "minimum" produktion. Løsning = kør færre og korte perioder med varme. Hos mig passer det fint med varme fra 06:00-12:00 og igen 18:00-24:00. Husk gulvvarmen afgiver varmen langsomt og længere perioder uden fyret kørende gør ikke så meget. Mit er yderligere droslet ned med udetemperatur styring. Udetemperatur sensor er sat i solen og på den måde stopper fyret når solen skinner og laver varme gennem ruderne. I hus med gulvvarme bliver der alt for varmt ellers. Sådan er det i hvert fald hos mig.

Løsning nummer 2 kunne være at se på din PID regulering. Dit fyr skal køre meget langsomt i reguleringen ved gulvvarme. Ellers kan det ikke komme af med varmen. Husk du kun har 30 graders fremløb.

Har du stokerkontrol kurver? send evt et link.

Jeg håber det gav mening.
http://scotte.users.whitehat.dk/Scotte/
Mine indstillinger. Både i XML og Excel
http://scotte.users.whitehat.dk/scotte.xml
http://scotte.users.whitehat.dk/scotte.xlsx
10kw Scotte 6,25 og Black star kedel, 150 kvm hus

Offline Henrik Simonsen

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 30
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Fra Sommerstop til vinterkørsel
« Svar #2 Dato: Okt 10, 2011, 15:13 »
Hej Scotte Kim
Jeg kan godt se at mit indlæg er lidt rodet.
Men det det drejer sig om er altså, at jeg skal have mine relæer (der klikker når gulvslangeventilerne åbner) til at tænde fyret, og slukke fyret igen, når gulvslangeventilerne slukker .
Man kan jo få en trådløs termostat, som man kan forbinde til den EKS indgang som er luset fra fabrikken (den EKS som jeg også bruger til mine relæer), så man kan få den trådløse termostat til at tænde og slukke for fyret. Det er egentlig det samme jeg vil med relæerne. Her bruger jeg jo bare de eksisterende termostater i de to rum, til at slutte en kreds så fyret starter og slukker.
Jeg tror måske der er en indstilling på fyret som jeg ikke har styr på, så fyret reagere på den tænd og sluk kontakt, som relæerne jo egentlig er.
Mvh
Henrik Simonsen
Scotte 20kWh brænder, Opop kedel. VVB ventil.
200m2 hus + garage, fra 2001. Før brugt op til 1900m3 gas. Forventet forbrug 5 tons

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Fra Sommerstop til vinterkørsel
« Svar #3 Dato: Okt 10, 2011, 15:29 »
Hej Henrik,

Det lyder til at styringen grundlæggende er korrekt indstillet, da fyret starter og stopper efter ventilerne.
Det med at du får mange start/stop hænger sikkert sammen med "accelerationelementet" i termostaten til gulvvarmen.
Det er en funktion der netop skaber flere start/stop for at give en mere jævn opvarmning af gulvet.

Funktionen er uheldig i dit tilfælde, men kan sikkert afhjælpes ved en tidsforsinkelse af signalet.
Afhængig af din software version kan dette måske gøres i styringen.

I nyeste versioner af softwaren til Woody (>v6.60) kan man under "Vejrkompencering" indstille en forsinkelse af "Eksternt signal", hvis du ikke har sådan en version (eller får den/køber den) må du lave en lignende fonktion med et par timere (jeg vil dog foreslå den nye software  ;) )

Hilsen
Michael

For tiden i gasfyr-opvarmet campingvogn ved vesterhavet  ;D 


Hej Scotte Kim
Jeg kan godt se at mit indlæg er lidt rodet.
Men det det drejer sig om er altså, at jeg skal have mine relæer (der klikker når gulvslangeventilerne åbner) til at tænde fyret, og slukke fyret igen, når gulvslangeventilerne slukker .
Man kan jo få en trådløs termostat, som man kan forbinde til den EKS indgang som er luset fra fabrikken (den EKS som jeg også bruger til mine relæer), så man kan få den trådløse termostat til at tænde og slukke for fyret. Det er egentlig det samme jeg vil med relæerne. Her bruger jeg jo bare de eksisterende termostater i de to rum, til at slutte en kreds så fyret starter og slukker.
Jeg tror måske der er en indstilling på fyret som jeg ikke har styr på, så fyret reagere på den tænd og sluk kontakt, som relæerne jo egentlig er.
Mvh
Henrik Simonsen
« Senest Redigeret: Okt 10, 2011, 15:43 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Henrik Simonsen

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 30
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Fra Sommerstop til vinterkørsel
« Svar #4 Dato: Okt 10, 2011, 15:45 »
Hej Michael
Det skal nok passe med at den tænder og slukker flere gange, man hører tit relæerne klikke selv om ventilen ser ud til at den er åben hele tiden. Men det er vist noget væske der varmes op, og det tager selvfølgelig tid at køle ned igen.
Softvaren i mit fyr er 6.30 - Jeg går ud fra det er i pillefyret du snakker om.

Ved du om den trådløse termostat som man kan købe orginalt, har det samme problem med at tænde og slukke i små intevaller som mine gulvvarmeventiler gør?

Mvh
Henrik
Scotte 20kWh brænder, Opop kedel. VVB ventil.
200m2 hus + garage, fra 2001. Før brugt op til 1900m3 gas. Forventet forbrug 5 tons

Offline Henrik Simonsen

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 30
  • Respekt optjent: +1/-0
Sv: Fra Sommerstop til vinterkørsel
« Svar #5 Dato: Okt 10, 2011, 15:56 »
Hej Michael
Jeg fik ikke lige læst de sidste linjer af dit svar.
Held og lykke med varmen i campingvognen ved Vesterhavet. Her blæser det jo altid!!!!

Kan man få Scotte styringen opgraderet til Woody?

Mvh
Henrik
Scotte 20kWh brænder, Opop kedel. VVB ventil.
200m2 hus + garage, fra 2001. Før brugt op til 1900m3 gas. Forventet forbrug 5 tons

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Fra Sommerstop til vinterkørsel
« Svar #6 Dato: Okt 12, 2011, 16:06 »
Hej Henrik,

Jeps, det blæser altid ved vesterhavet, det er jo derfor jeg vi er her  ;)
...og varmen i campingvognen virker fortrinneligt (skønt efter en go' gåtur ved havet  ;)

Mht. opgradering af din Scotte, så er svaret ja  :D
Du skal blot købe en ny program-chip ved din forhandler og vupti, så er din Scotte blevet til en Woody.
Eneste forskel i v6.x styringer er nemlig selve softwaren  ;)

Hilsen
Michael

Hej Michael
Jeg fik ikke lige læst de sidste linjer af dit svar.
Held og lykke med varmen i campingvognen ved Vesterhavet. Her blæser det jo altid!!!!

Kan man få Scotte styringen opgraderet til Woody?

Mvh
Henrik
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html