Forfatter Emne: Interface til PC  (Læst 21576 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hlyl

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 10
  • Respekt optjent: +0/-0
Interface til PC
« Dato: Jan 02, 2010, 21:01 »
Hej alle
Jeg er ny her på forumet, og er den glade ejer af en Woody 6.05 styring. Jeg har været igang med at kigge på muligheder for at logge data fra styringen og har lidt spørgsmål:

1: er det nødvendigt med en RS232 chip i en version 6.05 styring eller er det nok med et serial kabel.

2: er der nogen der har en version af følgende dokument der kunne gøres tilgængelig:

mvh Henrik Lynge

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Interface til PC
« Svar #1 Dato: Jan 02, 2010, 21:44 »
Velkommen til!

Version 6-styringer kommer, i modsætning til tidligere styringer, standard med en kommunikations chip (RS232) sat i printet.

Serielle kabel lyder så fornemt :) En tredje del af mit kabel er almindelig tre-leddet elledning, og det fungerer udmærket.

Det kan være et større problem at finde en seriel port i moderne computere...så man kan blive nødt til at købe en 'seriel til USB'-konverter (se f.eks. http://www.scotte.dk/product.asp?product=205)

Hvis du kigger på http://www.pelletsburner.dk/ under punkt 'Nørd' (se f.eks. i Stillehavet), så finder du måske, hvad du søger.

Vil du selv lave et logningsprogram eller tage udgangspunkt i noget af den kode, som andre frit stiller til rådighed?
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline hlyl

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 10
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Interface til PC
« Svar #2 Dato: Jan 02, 2010, 21:50 »
Jeg har kun set nogle referencer til linux projekter men har ikke kunne finde kode stumper.
Jeg har tidligere lave programmer til logning af bla. GPS data via serial interfaces så jeg tænkte på at lave noget selv hvis jeg kan finde protokollen.
Det kan dog aldrig skade at stå på skuldrene af andre og klogere end en selv

/Henrik

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Interface til PC
« Svar #3 Dato: Jan 02, 2010, 22:08 »
Ja, det var også det projekt, som jeg tænkte på.

Ligger koden ikke nederst i højre side af http://94.145.56.145/pillefyr/index.html?
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: Interface til PC
« Svar #4 Dato: Jan 06, 2010, 21:08 »
Hej Frank

Vil det mon være muligt at lave trådløst interface med en bluetooth usb nøgle, serialkabel omformer og serialkabel???

og vil evt være muligt at lave denne løsning via et hun USB kabel tilsluttet i styringen og pennen i den anden ende???

for så mangler vi jo blot en lille bitte "computer" der kan kobles imellem så man ikke skal have en pc/bærbar tændt konstant. (hvis sådan noget findes) :)
« Senest Redigeret: Jan 06, 2010, 21:23 af TonniT »
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Interface til PC
« Svar #5 Dato: Jan 06, 2010, 21:26 »
Uha, det har jeg ikke meget forstand på.

Henrik (fra tråden her) kan sikkert meget bedre svare, og BoinkUser (=Jens fra StokerKontrol) har sikkert tænkt tanken til ende for lang tid siden :)

Jeg vil gætte på, at det bliver svært, fordi der vist skal være noget aktivt, der hele tiden med jævne mellemrum spørger styringen efter data, hvilket computer gøre i vores løsninger i dag.

Desuden skal der vel være noget hardware, som via en driver kan lægge dataene på usb-nøglen.

Måske er det standard-ting, som kan købes for billige penge...

Og måske er det noget, der billigt og let kunne føjes til styringen. Vi må se  :)




Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: Interface til PC
« Svar #6 Dato: Jan 06, 2010, 21:45 »
hardvare til bluetooth usb???

skal den ikke bare fungere som en "forlænger ledning"???
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4450
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Interface til PC
« Svar #7 Dato: Jan 06, 2010, 21:52 »
Min umiddelbare opfattelse er at dataopsamlingen sker i stokerkontrol, så en pc skal være stor nok til at køre et styresystem, samt plads nok til data.

Kenneth
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline topper34

  • Øvet
  • **
  • Indlæg: 27
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Interface til PC
« Svar #8 Dato: Jan 06, 2010, 22:18 »
hmm har selv købt en lille EPIA maskine som jeg sku ha bygget op til  fyret men har ik nået det endnu , den fylder enormt lidt (17x17 cm) og bruger max 20% strøm af en normal computer så håbede det var nok til at styre det. med 1gb ram og mener det var en 700mhz cpu , regnede godtnok med xp eller noget eller ubuntu , så snuser lige lidt hva i andre leger med  ;)

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: Interface til PC
« Svar #9 Dato: Jan 06, 2010, 22:27 »
Hej med jer

Spændende tråd i har startet...

Det er ikke helt nemt at gøre det, i gerne vil, men man kan godt. Det er også muligt det kan gøres med nogle standard komponenter, så det er simplere end det jeg skriver her:

Der skal skydes en lille computer (behøver ikke være mere end f.eks. en lille 8-bit microchip processor) ind imellem pc og fyr.  Denne processor skal have en intern eeprom eller der skal være en ekstern eeprom. Flere pic'er har 2 x rs232, dvs. det ene sæt kobles til fyret, det andet sæt kobles ud mod computeren. Pic'en skal så blot sende information videre, så længe der er en pc på. Når der ingen pc er på, så skal chippen selv stå og samle data op i eepromen. Når pc'en kommer på igen skal StokerKontrol så tømme eeprommen og derefter kommunikere videre, på normal vis.

Der er nogle ting der skal være på plads for at ovenstående vil virke:
1. Pic'en skal kende kommandoer til dataopsamling. (resten skal den bare sende igennem uden at kigge på dem)
2. StokerKontrol skal kunne "tømme" pic'en med en ny kommando der ikke eksisterer idag.
3. Pic'en skal kunne finde ud af, hvornår der ikke er en pc på, så den kan starte dataopsamling.

Komponenterne til dette koster nok ikke meget mere end 100 kr. i en elektronikbutik. Men  kræver noget software til pic'en og en lille rettelse i StokerKontrol. Sidstnævnte skal jeg gerne lave, hvis nogle laver det andet :-) Vil dog også gerne være behjælpelig med pic-software spørgsmål og problemstillinger.

Har før snakket med Jannich omkring det, og det er vist ikke helt afskrevet, da det vil være en god ting at kunne undgå en tændt pc hele tiden og kræver blot et lille stik som kan trække strøm fra styringen.

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: Interface til PC
« Svar #10 Dato: Jan 06, 2010, 22:31 »
hmm har selv købt en lille EPIA maskine som jeg sku ha bygget op til  fyret men har ik nået det endnu , den fylder enormt lidt (17x17 cm) og bruger max 20% strøm af en normal computer så håbede det var nok til at styre det. med 1gb ram og mener det var en 700mhz cpu , regnede godtnok med xp eller noget eller ubuntu , så snuser lige lidt hva i andre leger med  ;)

Jeps, du har ret i at et embedded board som dit, eller blot en mini netbook er et godt alternativ til ovenstående, da de bruger meget lidt strøm. Flere StokerKontrol brugere (inkl. mig selv) er allerede hoppet på vognen og kører med en mini netbook.

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: Interface til PC
« Svar #11 Dato: Jan 07, 2010, 18:32 »
Hej Jens

Tak der stoppede logikken og fagsnakken kom istedet ;D

Hvis vi nu starter med den trådløse forbindelse??? er da der noget om min ide???

så kan du altid få lov at udforme en udførlig manual til bygning microprossoren (eller hvad du kaldte den) ;)
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.

Offline Frank_rasmussen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 759
  • Respekt optjent: +23/-31
Sv: Interface til PC
« Svar #12 Dato: Jan 07, 2010, 21:02 »
... skydes en lille computer (behøver ikke være mere end f.eks. en lille 8-bit microchip processor) ind imellem pc og fyr.  Denne processor skal have en intern eeprom eller der skal være en ekstern eeprom. Flere pic'er har 2 x rs232..

Har før snakket med Jannich omkring det, og det er vist ikke helt afskrevet, da det vil være en god ting at kunne undgå en tændt pc hele tiden og kræver blot et lille stik som kan trække strøm fra styringen.

Det lyder genialt! Jeg vil med garanti købe en. Så kan jeg også kalde mig selv for miljø-venlig med al den strøm, der bliver sparet  ;)

Men det er vel NBE, som skal lave og sælge tingsten, også kan NBE vel lige så godt dagleje sig til en pic-programmør, nu de er i gang. Hvis NBE da ikke allerede har en pic-programmør...

Senere kan NBE jo så  genbruge det hele på en fremtidig version af printet...

Tonni, som det vist desværre fremgik tidligere, så forstår jeg nok ikke din ide med bluetooth, som jo ikke rækker mange meter, og usb, som jeg ikke forstår, hvad skal sidde i.

En tegning vil måske hjælpe mig  :)
« Senest Redigeret: Jan 07, 2010, 21:21 af Frank_rasmussen »
Woody 10 kW (høj sort/rød kedel) (v. 6.85)
140 kvm hus fra 1914 med 1. sal fra 80'erne
Iltstyring, VVB-prioritering og kompressor rens
160 l Metro vandvarmer med elpatron

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: Interface til PC
« Svar #13 Dato: Jan 07, 2010, 21:27 »
Hvis vi nu starter med den trådløse forbindelse??? er da der noget om min ide???

Jeg synes ikke jeg kan gennemskue ideen desværre :-( Som Frank skriver, så skal du nok uddybe det lidt, men jeg tror ikke du kan koble en bluetooth og en usb-seriel adapter sammen.

Mvh. Jens
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline TonniT

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Respekt optjent: +5/-3
Sv: Interface til PC
« Svar #14 Dato: Jan 07, 2010, 21:35 »
Fra styring: serielkabel, seriel til usb omformer, usb kabel hun/hun, bluetooth usb pen(rækkevidde 100m)

Pc: stokerkontrol, samt indbygget bluetooth.

Ligesom med en printer f.eks  
16 Kw Scotte 6.50 på Roca kedel
 med ekstra skamolrøgvender og Trækstabilisator.