Forfatter Emne: Placering af shuntføler  (Læst 1899 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MrMoelgaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 215
  • Respekt optjent: +12/-1
    • Buzz
Placering af shuntføler
« Dato: Okt 31, 2012, 20:31 »
Hej

Nu vil jeg ha' aflivet min Esbe shunt og ha' sat en termostat på i stedet. Jeg regner med at det bliver en Danfoss RAVV 27-57°C på en RAV/8 3/4'' ventil.

Men jeg skal lige ha' en hint til hvor jeg skal sætte føleren. Jeg har smidt et billede ind af returen på anlægget.



Er det noget med at man kan sætte et T-stykke på den 1/2'' studs jeg bruger til aftapningshanen? Er der plads til et dykrør igennem T-stykket? Hvor langt skal dykrøret evt. være? Er der flow nok til en korrekt måling af returtemperaturen der?

Alternativet er at ændre på juletræet. Det store rør er retur fra huset. 3/4''-røret til højre er shunten. Hvis jeg skifter den første af de 2 bøjninger mellem flowmåleren og T-stykket (den der sidder i T-stykket) med et nyt T, er der så plads til et dykrør der? Eller er det for tæt på sammenløbet af retur og shunt til at give en korrekt måling?

Jeg ville jo helst undgå at pille alt for meget ved juletræet hvis det kan undgåes. Så hvis 1/2'' studsen kan bruges vil jeg nok foretrække den, hvis altså jeg stadig kan finde plads til aftapningshanen.

Gode råd modtages med glæde.

Mvh
Emil Mølgaard
16kW Woody V.10
Blackstar S kedel
VVB styring (2 vejs), Pumpestyring, Ultrasonisk flowmåler (1l/puls)
Rumtermostat (3 zoner)

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: Placering af shuntføler
« Svar #1 Dato: Okt 31, 2012, 23:41 »
Hej emil.
Jeg ville sætte en strøm TEE i ved de 2 bøjninger før flowmåler for det er nemt at skille pga unionen ved flow. Så kan du jo sætte en 10 cm dyk lomme i og flyttet den ud med et nippelrør så kun spidsen er inde i røret så sker der nok ikke noget med flow
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline MrMoelgaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 215
  • Respekt optjent: +12/-1
    • Buzz
Sv: Placering af shuntføler
« Svar #2 Dato: Nov 01, 2012, 20:25 »
Hej Claus

Tak for input. Er "svinget" på et strømtee ikke større end en almindelig bøjning? Jeg skulle jo helst ende samme sted efter ombygningen.

Er det no go at bruge 1/2'' studsen?

Mvh
Emil Mølgaard
16kW Woody V.10
Blackstar S kedel
VVB styring (2 vejs), Pumpestyring, Ultrasonisk flowmåler (1l/puls)
Rumtermostat (3 zoner)