Forfatter Emne: 3-vejsventil til VVB prioritering er omvendt.  (Læst 4445 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gangstativ

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
3-vejsventil til VVB prioritering er omvendt.
« Dato: Sep 12, 2011, 06:21 »
Så er det endelig lykkedes efter 8 mdr. at få insteleret og opstratet mit nye Stotte/Blackstar pillefyr.
Jeg har ikke haft mulighed for at få hjælp fra endere Scotte brugere, så jeg har sat mig en del ind i tingene og opstarten gik rigtig fint og alt fungerede som det skal.

....og dog - 3-vejs motorventilen gør lige det modsatte af hvad den skal - den sender varmt kedekvand i anlæget når VVB beder om varme og omvendt. Dette kan naturligvis rettes ved at skille anlæget igen og dreje ventilen en halv omgang. øv!

....men i den instruktionsbog (v <6.30) der følger med Scotten på side 19 (der omhandler VVB-prioritering) står der i punkt 5: "Udgangen vælges i styringen under punkt 18. Tilbehør og kan vælges som hhv. NO (Normally open) eller NC (Normally closed), afhængig af om ventilen skal åbne eller lukke ved spænding." Jeg kan ikke finde dette når jeg bladrer rundt i menuerne på styringen. Er det fordi det ikke findes i virkeligheden, eller er det bare mig der ikke er dygtig nok?

I Scotte-manualerne i oplistningerne af menu-punkter under "Tilbehør" - "VVB" kan man kun vælge "NEJ - L5 - L6", men i Woody-manualerne under "18. Tilbehør" - "VVB" kan man vælge "NEJ - L5 NO - L5 NC - L6 NO - L6 NC".......er beskrivelsen i min medleverede manual i virkeligheden en beskrivelse til en Woody-styring?

Er der nogen, med mere erfaring/viden end mig, der kan hjælpe - eller er der kun den sure vej?????

Data:
Scotte 20kw brænder.
Blackstar 30 kedel.
Scotte 6.33 styring.
Røggas temp.måler.
Flowmåler m. temp.føler på retur.
VVB-prioritering m. 3-vejsventil (normalt NBE-sæt) VVB er forbundet med B, og Anlæget er forbundet til A.
Grundfors Alpha2 25-60 cirkulationspumpe tilsluttet styringen.
Trækstabilisator.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: 3-vejsventil til VVB prioritering er omvendt.
« Svar #1 Dato: Sep 12, 2011, 08:29 »
Hej,

Ja det er bare øv  ;)

Svaret kommer lidt an på hvilken 3-vejs ventil du har og hvordan den fungerer samt om du i din software faktisk kan vælge mellem NC og NO (uanset hvad der står i manualen).
Under alle omstændigheder kan problemet fikses ved at montere et relæ mellem styringen og 3-vejs ventilen og "vende" signalet gennem dette eller endnu bedre...
Kontakt forhandleren og få en Woody chip der kan skifte mellem NC og NO.

Den sidste mulighed er absolut den letteste, bedste og smarteste  ;)

Hilsen
Michael
 
Så er det endelig lykkedes efter 8 mdr. at få insteleret og opstratet mit nye Stotte/Blackstar pillefyr.
Jeg har ikke haft mulighed for at få hjælp fra endere Scotte brugere, så jeg har sat mig en del ind i tingene og opstarten gik rigtig fint og alt fungerede som det skal.

....og dog - 3-vejs motorventilen gør lige det modsatte af hvad den skal - den sender varmt kedekvand i anlæget når VVB beder om varme og omvendt. Dette kan naturligvis rettes ved at skille anlæget igen og dreje ventilen en halv omgang. øv!

....men i den instruktionsbog (v <6.30) der følger med Scotten på side 19 (der omhandler VVB-prioritering) står der i punkt 5: "Udgangen vælges i styringen under punkt 18. Tilbehør og kan vælges som hhv. NO (Normally open) eller NC (Normally closed), afhængig af om ventilen skal åbne eller lukke ved spænding." Jeg kan ikke finde dette når jeg bladrer rundt i menuerne på styringen. Er det fordi det ikke findes i virkeligheden, eller er det bare mig der ikke er dygtig nok?

I Scotte-manualerne i oplistningerne af menu-punkter under "Tilbehør" - "VVB" kan man kun vælge "NEJ - L5 - L6", men i Woody-manualerne under "18. Tilbehør" - "VVB" kan man vælge "NEJ - L5 NO - L5 NC - L6 NO - L6 NC".......er beskrivelsen i min medleverede manual i virkeligheden en beskrivelse til en Woody-styring?

Er der nogen, med mere erfaring/viden end mig, der kan hjælpe - eller er der kun den sure vej?????

Data:
Scotte 20kw brænder.
Blackstar 30 kedel.
Scotte 6.33 styring.
Røggas temp.måler.
Flowmåler m. temp.føler på retur.
VVB-prioritering m. 3-vejsventil (normalt NBE-sæt) VVB er forbundet med B, og Anlæget er forbundet til A.
Grundfors Alpha2 25-60 cirkulationspumpe tilsluttet styringen.
Trækstabilisator.
« Senest Redigeret: Sep 12, 2011, 08:30 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Gangstativ

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 2
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: 3-vejsventil til VVB prioritering er omvendt.
« Svar #2 Dato: Sep 26, 2011, 03:48 »
Jeg har talt med DVCenter i Roskilde (hvor jeg har købt anlæget) og kommet frem til følgende konklusion:

1. Den beskrivelse der følger med Scotten vedr. VVB-prioritering/3-vejsventil er en beskrivelse der kun er til Woody styringen.
2. Beskrivelsen mangler instruktion om, at normal-position på 3-vejsventilen skal være til anlæg, og aktiveret position skal være til VVB.
3. Desuden er der fejl i beskrivelsen af forbindelsen af ledningen - den viser: "SORT = L" og "BRUN = N" - dette er forkert og virker ikke - skal være omvendt (jeg går ud fra at dette er en trykfejl).

Det er lidt ærgeligt, at der får lov til at indsige sig sådanne skønhedsfejl fra NBE´s side i et ellers godt produkt. Ser man bort fra disse, så tror jeg nok at jeg skal blive rigtig tilfreds med min Scotte/Blackstar.

...så der var ingen vej uden om: Anlæget er skildt ad igen og ventilen er vendt. - Anlæget fungerer nu som det skal.

Tak til Dansk VVS Center i Roskilde for god service/hjælp.
Så er det endelig lykkedes efter 8 mdr. at få insteleret og opstratet mit nye Stotte/Blackstar pillefyr.
Jeg har ikke haft mulighed for at få hjælp fra endere Scotte brugere, så jeg har sat mig en del ind i tingene og opstarten gik rigtig fint og alt fungerede som det skal.

....og dog - 3-vejs motorventilen gør lige det modsatte af hvad den skal - den sender varmt kedekvand i anlæget når VVB beder om varme og omvendt. Dette kan naturligvis rettes ved at skille anlæget igen og dreje ventilen en halv omgang. øv!

....men i den instruktionsbog (v <6.30) der følger med Scotten på side 19 (der omhandler VVB-prioritering) står der i punkt 5: "Udgangen vælges i styringen under punkt 18. Tilbehør og kan vælges som hhv. NO (Normally open) eller NC (Normally closed), afhængig af om ventilen skal åbne eller lukke ved spænding." Jeg kan ikke finde dette når jeg bladrer rundt i menuerne på styringen. Er det fordi det ikke findes i virkeligheden, eller er det bare mig der ikke er dygtig nok?

I Scotte-manualerne i oplistningerne af menu-punkter under "Tilbehør" - "VVB" kan man kun vælge "NEJ - L5 - L6", men i Woody-manualerne under "18. Tilbehør" - "VVB" kan man vælge "NEJ - L5 NO - L5 NC - L6 NO - L6 NC".......er beskrivelsen i min medleverede manual i virkeligheden en beskrivelse til en Woody-styring?

Er der nogen, med mere erfaring/viden end mig, der kan hjælpe - eller er der kun den sure vej?????

Data:
Scotte 20kw brænder.
Blackstar 30 kedel.
Scotte 6.33 styring.
Røggas temp.måler.
Flowmåler m. temp.føler på retur.
VVB-prioritering m. 3-vejsventil (normalt NBE-sæt) VVB er forbundet med B, og Anlæget er forbundet til A.
Grundfors Alpha2 25-60 cirkulationspumpe tilsluttet styringen.
Trækstabilisator.