Forfatter Emne: Kan gulvventilerne styre start/stop af fyr?  (Læst 10236 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MrMoelgaard

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 215
  • Respekt optjent: +12/-1
    • Buzz
Sv: Kan gulvventilerne styre start/stop af fyr?
« Svar #15 Dato: Sep 25, 2011, 22:01 »
Prøv lige at mål engang på stikket til tilslutning af universalmodulet. (Pos. 2 på illustrationen nederst på side 1 i manualen). Som jeg læser det er indgangsspændingen til universalmodulet 24V AC (jfr. tekniske data på side 6). Det kunne du jo i så fald bruge til at trække et relæ som MHES har beskrevet.

Jeg forstår udemærket idéen med at lade de 2 mest betydende gulve bestemme. Men hvis det var mig ville jeg nok tænke en ekstra gang inden jeg klippede forbindelsen til en gulvventil. Specielt på et ældre anlæg som det er tvivlsomt om du kan få reservestumper til...

Så hellere bygge et "universalmodul" selv og bruge den udgang om er beregnet til det. Nogle af de mere garvede elektroniknørder (i ordets allerfornemste betydning) kan sikkert være behjælpelige med et diagram over hvilke stumper der skal til. Hvis styringen er monteret i en DIN skinne (som det ser ud til på billederne i manualen) så kan du få relæsokler som har det hele lige til at klikke på ved siden af styringen.
Det kunne f.eks. være noget i stil med dette koblingsrelæ. Der har du netop 24V AC styrepænding og et kontaktsæt som du kan koble videre til fyret. Til 116,- + moms og fragt er det en både hurtig og nem løsning. Hvis du er heldig kan du sikkert også finde et stik som passer i trafomodulets udgang. Hvis du sender et nærbillede samt nøjagtige mål til til Elfa kan de ganske sikkert finde noget.

Mvh
Emil Mølgaard
16kW Woody V.10
Blackstar S kedel
VVB styring (2 vejs), Pumpestyring, Ultrasonisk flowmåler (1l/puls)
Rumtermostat (3 zoner)