Forfatter Emne: Wifi temperatur gennem router og powerline wifi extender  (Læst 1557 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Hej.

Jeg ønsker at benytte wifi temperatursensoren til at måle temperaturen i huset, og bruge det til ekstern stop af BS+ v.13.

Der er desværre for lidt signal mellem fyr og sensor, så sensor og fyr forbinder ikke direkte. Jeg har derfor afprøvet muligheden for at benytte husets wifi, men uden held endnu. Fyret står i et udhus, hvor det har forbindelse til husets netværk via en TP-link powerline wifi extender. Extenderen har fat i netværket via stikkontakt og derfra LAN til husets router Det er sådan det får forbindese til stokercloud. Link til stokercloud: https://stokercloud.dk/v3/#/aldershvile/main-page

Er det på nogen måder muligt at wifi sensoren får forbindelse til fyret via husets router og wifi extenderen?

NB: I øjeblikket er der forbindelse mellem sensor og fyr, men kun fordi jeg har indtastet SSID for extenderen i sensoren, og begge dele er midlertidigt flyttet nærmere hinanden.

Prøver lige at vedhæfte billeder fra router og extender:
« Senest Redigeret: Feb 19, 2020, 20:49 af SKM »
Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o

Offline BoinkUser

  • Administrator
  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 2148
  • Respekt optjent: +83/-4
    • StokerKontrol - Software til dit pillefyr
Sv: Wifi temperatur gennem router og powerline wifi extender
« Svar #1 Dato: Feb 21, 2020, 11:47 »
Hej.

Jeg ønsker at benytte wifi temperatursensoren til at måle temperaturen i huset, og bruge det til ekstern stop af BS+ v.13.

Der er desværre for lidt signal mellem fyr og sensor, så sensor og fyr forbinder ikke direkte. Jeg har derfor afprøvet muligheden for at benytte husets wifi, men uden held endnu. Fyret står i et udhus, hvor det har forbindelse til husets netværk via en TP-link powerline wifi extender. Extenderen har fat i netværket via stikkontakt og derfra LAN til husets router Det er sådan det får forbindese til stokercloud. Link til stokercloud: https://stokercloud.dk/v3/#/aldershvile/main-page

Er det på nogen måder muligt at wifi sensoren får forbindelse til fyret via husets router og wifi extenderen?

NB: I øjeblikket er der forbindelse mellem sensor og fyr, men kun fordi jeg har indtastet SSID for extenderen i sensoren, og begge dele er midlertidigt flyttet nærmere hinanden.

Prøver lige at vedhæfte billeder fra router og extender:

Hej Steffen

Det afhænger lidt af opsætningen, men det lyder som om din extender ikke blot er en extender, den har sit eget netværk.

For at de kan kommunikere skal de være på samme netværk, hvis extenderen er sat op så den blot videregiver adresserne fra din router, så bør alt være fint. For de teknisk interesserede så broadcastes der udp pakker, som fyret så opfanger, såfremt det er på samme net. Jeg kan se du har skrevet på mail, vi tager lige resten der.

For de endnu mere teknisk interesserede kan man, hvis man har flere netværk, sætte op så de broadcastede pakker sendes videre til den andet net, men det lægger langt ud over normal husmandds it drift og ikke noget de fleste kaster sig ud i :-)

Mvh. Jens
« Senest Redigeret: Feb 21, 2020, 11:47 af BoinkUser »
Version 13 styring, styret fra 22" tablet, Opop 418 kedel
Opvarmer 238 m2 (heraf 119 kælder)

Offline SKM

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 439
  • Respekt optjent: +17/-1
    • Stokercloud - Midlertidig lånestyring
Sv: Wifi temperatur gennem router og powerline wifi extender
« Svar #2 Dato: Feb 25, 2020, 12:42 »
Virkelig dejligt med kvalificeret og hurtig hjælp.

Jeg fandt ikke umiddelbart noget i indstillingerne, der indikerede at extenderen skulle virke som DHCP-server, men router samt begge extender enheder fik nyeste opdateringer, og blev sat tilbage til fabriksindstillinger. Det har nu virket stabilt siden weekenden.

Mange tak for hjælp.
Mvh Steffen
________________________________________________________________
8) "Ønsker du tid med frænder'n - få kompressorrens på brænder'n" 8)
    :o Nu med varme og pyntet fyrrum til BS1016mini 20kW v7.xxx :o