Forfatter Emne: Kalibrering af sneglydelse - et (par) spørgsmål  (Læst 5543 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mads S

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 6
  • Respekt optjent: +0/-0
Kalibrering af sneglydelse - et (par) spørgsmål
« Dato: Dec 19, 2012, 07:04 »
Hej Alle, jeg er nyt medlem her men har læst med over skulderen i nogen tid. Mit fyr er NBE på BlackStar, mindste model, og det r installeret i januar i år. Installatør lavede en fejl og fik sat VVB på returløbet, så der var ikke meget varmt vand i hanerne... Jeg mistede tilliden til bixen, og lavede det om selv, og nu kører det som en drøm.
Lige når man starter op kan jeg godt se at man er nødt til at lave en 6min. snegltest for at få en idé om ydelsen - men når først fyret kører, så har jeg den fornemmelse at jeg får et mere præcist billede ved at se på hvor præcist det passer efter en hel silofuld? Altså, jeg fylder 7x16kg=112kg i min silo, indstiller dette i siloindhold i styringen, og ser så om den er tom når der står 0 i styringen. Er det forkert? Det ligger forresten ret tæt på 6min. ydelsen, regulerer ikke meget mere end 30-50g for at ramme helt præcist.

Nu har jeg så læst at man kan reducere forbruget lidt ved at skrive at sneglen yder mere end den gør? Jeg synes faktisk at mit forbrug er lidt for højt, ligger på 25-32kg/døgn alt efter udetemperatur, der er 20g i et lille hus (124m2) på 2 etager med hulmursisolering og 145mm i taget, gode vinduer.

Er min kalibreringsmetode forkert, og kan jeg med fordel snyde styringen ved at lade den tro at den får mere end den gør?

Og nu jeg er her alligevel:

Jeg har sat serielt kabel til PC i styringen, testet kablet med det lille stykke software på NBE hjemmesiden, testet at USB-Serial converter virker (med noget andet grej), alligevel kan Stokerkontrol ikke "få øje" på fyret? Er der andre der har haft det problem? Kunne somme tider være godt at kunne fjernstyre fyret via Internet...

Håber der er nogen der har nogle tip, på forhånd tak!

Mads

Offline NK

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 749
  • Respekt optjent: +7/-0
Sv: Kalibrering af sneglydelse - et (par) spørgsmål
« Svar #1 Dato: Dec 19, 2012, 09:01 »
Hej Mads
Tillykke med fyret.
Citér
Lige når man starter op kan jeg godt se at man er nødt til at lave en 6min. snegltest for at få en idé om ydelsen - men når først fyret kører, så har jeg den fornemmelse at jeg får et mere præcist billede ved at se på hvor præcist det passer efter en hel silofuld? Altså, jeg fylder 7x16kg=112kg i min silo, indstiller dette i siloindhold i styringen, og ser så om den er tom når der står 0 i styringen. Er det forkert? Det ligger forresten ret tæt på 6min. ydelsen, regulerer ikke meget mere end 30-50g for at ramme helt præcist.
Nu ved jeg ikke om du ved, at 6 min. kørsel og afvejning er for at lad auto beregningen styre din mætninger høj og lav, sådan så du kan koncentrere dig om at styr blæseparameter.
Hvis du mener din afvejning kontra din siloaflæsning via styringen afviger med så lidt gram (30-50g), så synes jeg ikke du behøver at ligge søvnløs over det.
En forskel på plus/minus 30-50 g i autoberegningen betyder ikke det stor for doeseringen.

Citér
Nu har jeg så læst at man kan reducere forbruget lidt ved at skrive at sneglen yder mere end den gør? Jeg synes faktisk at mit forbrug er lidt for højt, ligger på 25-32kg/døgn alt efter udetemperatur, der er 20g i et lille hus (124m2) på 2 etager med hulmursisolering og 145mm i taget, gode vinduer.

Er min kalibreringsmetode forkert, og kan jeg med fordel snyde styringen ved at lade den tro at den får mere end den gør?
Nu er der en hel del mere erfarne folk herinde end mig, dog kan jeg vist godt fortælle så meget at, roderi med tal i snegl doseringen giver dig ikke et bedre overblik over dit forbrug, snar tværdimod.

Afvej evt. 3x og tast gennemsnittet i autoberegneren. Hvis du har din standard blæsetal rigtigt, så begynd at fintune ved 10,50 og 100%
Får du ikke bærndt pillerne af ved standard tal, kan du evt. starte med at hæve blæse tallene og igen finjustere derefter. Lad autoberegnings tallene være.
Evt. med jævne mellemrum, kan du foretage nye afvejninger, for at se om alt er som sidst, eller om der er sket større/mindre ændringer.

Kan godt følge dig i at du synes dit forbrug er højt, da jeg pt. bruger så meget for et meget større hus!
har du trækstabilisator på?

Ang. din PC og StokerK problem; prøv at tag den her for sig selv: http://www.stokerforum.dk/index.php?board=11.0


« Senest Redigeret: Dec 19, 2012, 09:03 af Max »
V. 13.1017.17 - 20 Kw - Marts 2018
Kedel: Opop Blackstar 20KW - Feb. 2011
app V. 1.707 -  Marts 2016

Trækstabilisator, 200L silo, VVB 100L Metro
Stålforret skorsten. Opvarmer 280 m2 i 2 plan
Gulvvarme: 2-Toiletter, køkken & delvis kælder.
Forbrug 2019- 24: gennemsnitlig 6,5 tons pr. år

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: Kalibrering af sneglydelse - et (par) spørgsmål
« Svar #2 Dato: Dec 19, 2012, 10:07 »
Hej Mads.
Som Max skriver og som du selv er inde på så er det vigtigste at man har styr på grundindstillingerne,og har du det ja så kan du godt lege lidt.
Du kan ikke bruge silo kg til noget andet end at udregne dit forbrug sådan ca. Du kan jo ikke regne med at der er nøjagtigt 16kg i hver pose. Det er også sådan lidt sådan ca +/- 100 gr. Du må ikke stille fyret efter det. Hvis jeg skal give dig et eks så siger min magasin tæller at jeg bruger ca 23 kg mere end jeg faktisk gør på 128 kg og skulle jeg stille efter det så ville det da gå helt i skoven :-) Og hvis dit fyr i øvrigt kører fint uden sorte piller eller askekager på herden så vil jeg synes det er lidt hm hm. Hvorfor pille ved noget som køre godt ?
Men hvis du aligevel vil prøve kan du jo slå autoberegner (du skal ikke snyde med at stille pille mænge op ) fra og stille lidt i dine mætninger. Der er en vandring op og ned over det som autoberegneren har fundet frem til. En lille tommelfingeregel er at du skal kikke på dine kw ved 100% . Står den pludselig længere nede end 10 kw har du presset den for meget og omvendt hvis den står over. Men jeg tror ikke du skal gøre dette i håb om at få et mindre forbrug.  Det får du ikke noget ud af. Og presser du den får meget og den får for få piller skruer den bare op for effekten fordi dit bål bliver for magert pga manglende "føde" og der nu skal en højere ydelse til for at holde varmen. Der sker ikke noget ved at lege lidt . Du kan bare slå auto til igen. Det eneste du skal passe på hvis du leger med mætning er sek i opstart . husk det tal . Hvis du blkiver i mtæning mode skal du sætte det til det auto fandt frem til.
Men et hus bruger de kilo som det bruger . I de tilfælde hvor fyret er alt for stort til huset kan du opleve et alt for stort forbrug men det er der jo ikke tale om her.
Med hensyn til com port. Du går ind i enhedshåndtering og finder frem til hvilken com port usb nøglen svare til , og det går du ind og taster i den serielle port i stokerkontrol så finder den styringen. (burde)
MVH
Claus
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline xkfc

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 4449
  • Respekt optjent: +168/-24
    • mit fyr
Sv: Kalibrering af sneglydelse - et (par) spørgsmål
« Svar #3 Dato: Dec 19, 2012, 10:50 »
Hej Mads.
I følge min filosofi så er det ganske fint at kalibrere efter et antal kg i tanken, og når du efter et par gange konstaterer at tallene passer, så er det super fint. ;) Det svarer jo blot til 1oovis af afvejninger ^-^
Jeg har selv gjort sådan, og det rammer inden for 1-2kg når tanken er tom.

Det var den første side af sagen, og da der grundlæggende kun er to, så skal der bare justeres luft.

Du kan ikke spare piller ved at ændre i sneglydelsen, snegl ydelsen er nettop det vi fiksede i afsnit 1, så den ligger fast, og det er klart fornuftigst at blive ved det.

Du kan spare piller ved at optimere luften så der kun tilsættes den nødvendige mængde, er der overskudsluft, så køler det kedlen, og er der for lidt så får du ikke al energien ud af pillerne.

Når forbrændingen er perfekt, så er der kun isolering eller uldsokker tilbage hvis du vil spare på pillerne. ;D

Autoberegningen vil jeg anbefale dig at bruge, det tjener absolut intet at rode med mætninger manuelt, pillefyr drejer sig kun om en ting: piller og luft i rette forhold, autoberegneren klarer pillerne, og du klarer luften.

Men vi kan se mere når Stokerkontrol er kommet igang. Hvis du har klippet et stik af i den ene ende, så må du måle at rx-tx-gnd sidder rigtigt, der kan være lidt rod med farverne på ledningerne i forhold til medsendte papir.

Du kan blive nød til at tage strømmen fra styringen og så genstarte PC'en så burde Stokerkontrol finde com porten når den skanner. Ellers kan du finde com. porten i Windows system indstillinger og så indtaste den rette i Stokerkontrol
« Senest Redigeret: Dec 19, 2012, 11:45 af xkfc »
Hilsen Kenneth
16kw Scotte V7, opop H418 24nov09 Herd: standart; Sommer; BB176, kompressor rens.
94' - 09' twinheat m20 85'
**2stk TRÆKSTABILISATOR** ;-)
200m2 23°/76m2 8-22° 1plan 1922 ca. 6 ton.
metro160combi + metro110combi
http://stokercloud.dk/dev/xkfcv7.html

Offline Mads S

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 6
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Kalibrering af sneglydelse - et (par) spørgsmål
« Svar #4 Dato: Dec 20, 2012, 16:28 »
Hej Alle det er nogen gode svar, tak til alle som har taget sig tid til at have en mening her! Jeg må prøve at ta' strømmen fra styringen og lade PC'en lede efter COM porten én gang til - jeg er temmeligt sikker på at ledningerne sidder som de skal.
Jeg synes fyret ser ud som om det brænder perfekt, ikke megen aske (tømmer skuffen for hver 15 sække eller deromkring, og det er ikke kritisk), nærmest nul slaggedannelse i herden, det eneste der ikke er "perfekt" er forbruget - sidste vinter, da det var koldt, brugte vi en del mindre end nu, men da var vvb jo så også på returløbet (synes ikke det skal gi' den forskel). Samtidig er røgtemp. når jeg ellers sørger for at holde kedlen ren, ret fin. Ligger på 125-135 grader ved 100% belastning, og stiger til 140+ når kedlen trænger til rensning. Sensor sidder vel 10cm fra kedlen i røgrøret, så det er vist OK.
Så jeg har ikke så meget lyst til at begynde at rode med luftmætning, luftmængder usw. - if it works why fix it - men ville rigtig gerne skære ti kg af dagsforbruget, dér lå vi sidste vinter selv da det var koldest.

Når jeg så har læst om folks erfaringer her inde med opstartsbesøg fra NBE så giver det ikke så meget lyst til at forsøge sådan et eksperiment.

Jeg må prøve at får Stokerkontrol til at virke - så kan jeg også nemmere dele screenshots osv. her!

Tak igen,

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Kalibrering af sneglydelse - et (par) spørgsmål
« Svar #5 Dato: Dec 20, 2012, 18:42 »
Hej Mads,

Hvis du vil skære 10 kg af dagsforbruget skal du enten håbe på at du kan trimme forbrændingen (og så kommer du ikke udenom at justere på luftmængden) eller acceptere at der bliver koldt i huset  ;)

125-135oC i røggastemperatur på en BlackStar lyder som noget forkert indstillet eller manglende dæksler i kedlen.

Check lige at den nederste plade i bageste røgslag ligger korrekt og at den øverste ved sidste røgslag også ligger korrekt.

Hilsen
Michael

Hej Alle det er nogen gode svar, tak til alle som har taget sig tid til at have en mening her! Jeg må prøve at ta' strømmen fra styringen og lade PC'en lede efter COM porten én gang til - jeg er temmeligt sikker på at ledningerne sidder som de skal.
Jeg synes fyret ser ud som om det brænder perfekt, ikke megen aske (tømmer skuffen for hver 15 sække eller deromkring, og det er ikke kritisk), nærmest nul slaggedannelse i herden, det eneste der ikke er "perfekt" er forbruget - sidste vinter, da det var koldt, brugte vi en del mindre end nu, men da var vvb jo så også på returløbet (synes ikke det skal gi' den forskel). Samtidig er røgtemp. når jeg ellers sørger for at holde kedlen ren, ret fin. Ligger på 125-135 grader ved 100% belastning, og stiger til 140+ når kedlen trænger til rensning. Sensor sidder vel 10cm fra kedlen i røgrøret, så det er vist OK.
Så jeg har ikke så meget lyst til at begynde at rode med luftmætning, luftmængder usw. - if it works why fix it - men ville rigtig gerne skære ti kg af dagsforbruget, dér lå vi sidste vinter selv da det var koldest.

Når jeg så har læst om folks erfaringer her inde med opstartsbesøg fra NBE så giver det ikke så meget lyst til at forsøge sådan et eksperiment.

Jeg må prøve at får Stokerkontrol til at virke - så kan jeg også nemmere dele screenshots osv. her!

Tak igen,
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Mads S

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 6
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Kalibrering af sneglydelse - et (par) spørgsmål
« Svar #6 Dato: Dec 21, 2012, 20:24 »
Hej Michael,

Er røggastemperaturen for høj eller for lav? Jeg var ellers så tilfreds med den, og så springer du sådan en bombe ;-)?

Den nederste røgvender-plade slutter sikkert ikke særligt tæt; når man rengør så ligger der jo en del snavs dernede (sub-optimalt design) som er svært at fjerne helt.

Har iøvrigt haft strømmen taget fra den idag for at prøve at lader Stokerkontrol finde fyret igen, uden held. PC'en er med på at vi har fat i COM5, men får åbenbart ikke noget længere ovre fra. Så vidt jeg husker er der én ledning som ikke "kan" monteres forkert, og hvis det er rigtigt så er det vel så bare at bytte de to resterende rundt... Ellers er der jo ni kombinationsmuligheder, og det virker lidt uoverskueligt.

Men spændt på hvad det er der er "forkert" med min røggastemp?

På forhånd tak,

Offline Mads S

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 6
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Kalibrering af sneglydelse - et (par) spørgsmål
« Svar #7 Dato: Dec 21, 2012, 20:34 »
Nå nu har jeg kigget på dit (MHES) fyr på Indernedded, og kan jo godt se at du har NOGET lavere afgangstemp!? Brokker skorstensfejeren sig ikke? Da jeg havde oliefyr ville han ikke la' mig putte de sidste røg-retardere i for så sank temp til under 100g, og det ku' han ikke li'. Nu er der jo alt andet lige mere tørstof i skorstenen end da jeg fyrede med olie, og det troede jeg at man skulle ha' noget varme til at hjælpe med at løfte ud. Skorstenen har isokern og en lysning på 150mm (såvidt jeg husker - kan osse være 200mm).
Du bruger også MEGET mindre piller end vi gør, så det giver jo basis for nysgerrighed (og håb). Hvis I ellers ikke går rundt i valket uld fra top til tå?
Jeg må vist ned og kigge på de røgslag.
Når ellers den kører godt, og der ikke er slaggedannelse eller uforbrændte piller i skuffen, giver det så stadig mening at begynde at rode med mætning usw.?

På forhånd tak (igen),

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Kalibrering af sneglydelse - et (par) spørgsmål
« Svar #8 Dato: Dec 21, 2012, 21:10 »
Hej Mads,

Nu har jeg en BlackStar med semirens, og den kan køle røg  ;)

Men den "gamle" BlackStar uden semirens skulle renses når den kom over 100oC.

Den nye kedel har jeg været nødt til at åbne by-pass spjældet lidt på for at få røggassen derop hvor den er, ellers ligger den på ca. 55o;)

Jeg har ingen problemer med min skorstensfejer, sålænge skorstenen er tør og fin og det er den.
Jeg har 150 mm Isokern foring i skorstenen og de er 12-13 m høj.

Det er ikke let at afgøre om det kan betale sig at justere på brænderen eller kedlen uden at have set det i virkeligheden, men dine oplysninger tyder på at der er noget at hente.

Hilsen
Michael

Nå nu har jeg kigget på dit (MHES) fyr på Indernedded, og kan jo godt se at du har NOGET lavere afgangstemp!? Brokker skorstensfejeren sig ikke? Da jeg havde oliefyr ville han ikke la' mig putte de sidste røg-retardere i for så sank temp til under 100g, og det ku' han ikke li'. Nu er der jo alt andet lige mere tørstof i skorstenen end da jeg fyrede med olie, og det troede jeg at man skulle ha' noget varme til at hjælpe med at løfte ud. Skorstenen har isokern og en lysning på 150mm (såvidt jeg husker - kan osse være 200mm).
Du bruger også MEGET mindre piller end vi gør, så det giver jo basis for nysgerrighed (og håb). Hvis I ellers ikke går rundt i valket uld fra top til tå?
Jeg må vist ned og kigge på de røgslag.
Når ellers den kører godt, og der ikke er slaggedannelse eller uforbrændte piller i skuffen, giver det så stadig mening at begynde at rode med mætning usw.?

På forhånd tak (igen),
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html