Forfatter Emne: Blackstar med 20 Kw Scotte brænder  (Læst 19702 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Blackstar med 20 Kw Scotte brænder
« Svar #15 Dato: Dec 20, 2012, 20:36 »
Der er træstabilisator på skorsten, og en NBE tekniker har lige justeret det ind, så derfor burde det jo være fint og flot altsammen, men jeg kan jo godt se, at vi kommer til at køre mange tons igennem i forhold til vores gamle Pellx, hvis vi fortsætter med denne.

Det kan jo godt være den ikke er justeret perfekt ind selvom der har været en fra NBE ude og justere. Det skal man også helst selv have lært at gøre, så man kan holde øje og justere hvis det er nødvendigt.

Hvordan når du frem til kg forbruget? Hvis det er noget du aflæser på styringen, så kan du ikke regne med det. Det er ikke nogen måler, den giver bare en hentydning til hvor meget du bruger. Har du lavet en afvejning for nylig, for hvis den er begyndt at skride... hvilket den godt kan finde på i starten i øvrigt, så kan det være afvejningen giver nogle andre tal nu, og ja så passer tælleren i styringen i hvert fald ikke.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7554
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Blackstar med 20 Kw Scotte brænder
« Svar #16 Dato: Dec 20, 2012, 20:38 »
Du kan jo stille den ned til 16 Kw. med disse indstillinger http://www.nordjysk-bioenergi.dk/files/manager/standard%20tal%206.75%20til%20bs1016.xlsx
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Tina C

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 10
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Blackstar med 20 Kw Scotte brænder
« Svar #17 Dato: Dec 20, 2012, 21:18 »
Vi brugte 7,5 tons pr år med pellx og salamander.

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Blackstar med 20 Kw Scotte brænder
« Svar #18 Dato: Dec 20, 2012, 21:40 »
Vi brugte 7,5 tons pr år med pellx og salamander.

Det er meget... men, hvordan når du frem til hvor mange kg. dit nye fyr bruger? Ved du hvad du hælder i magasinet, eller aflæser du bare forbruget på styringen, for det kan du bestemt ikke regne med passer.. specielt ikke hvis afvejningen ikke passer.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Tina C

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 10
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Blackstar med 20 Kw Scotte brænder
« Svar #19 Dato: Dec 20, 2012, 21:47 »
Jeg har taget pilleforbruget ud fra indhold i silo og ikke styring.
Spurgte netop ved opstartsbesøget, om brænderen var for stor i forhold til huset med eller uden ombygning, og om vi skulle sætte den ned i effekt. Fik at vide, at det ikke havde nogen betydning, da brænderen jo selv justerer dette.


Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Blackstar med 20 Kw Scotte brænder
« Svar #20 Dato: Dec 20, 2012, 22:16 »
Jeg har taget pilleforbruget ud fra indhold i silo og ikke styring.
Spurgte netop ved opstartsbesøget, om brænderen var for stor i forhold til huset med eller uden ombygning, og om vi skulle sætte den ned i effekt. Fik at vide, at det ikke havde nogen betydning, da brænderen jo selv justerer dette.

Mm, fint nok. Når jeg tænker lidt over det... du siger i bruger 30 kg i døgnet lige nu. Vi bruger 22 kg i døgnet lige nu... dvs. du bruger en 36-37% i døgnet mere end jeg gør. Mit årlige forbrug ligger omkring 3700 kg og med en lille smule logik og beregning, så burde du lande på en 5000-5100 kg. Det er vel ikke så galt?

I øvrigt har du ret, der er ingen grund til at ændre styringen til 16 kW.
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Tina C

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 10
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Blackstar med 20 Kw Scotte brænder
« Svar #21 Dato: Dec 20, 2012, 22:28 »
Martin. Ud fra hvad vores Pellx brugte, og mine beregninger, lander vi på ca. det samme, i værste fald lidt mere... Altså 7,5 tons eller mere.
« Senest Redigeret: Dec 20, 2012, 22:30 af Tina C »

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Blackstar med 20 Kw Scotte brænder
« Svar #22 Dato: Dec 20, 2012, 22:43 »
Martin. Ud fra hvad vores Pellx brugte, og mine beregninger, lander vi på ca. det samme, i værste fald lidt mere... Altså 7,5 tons eller mere.

Jeg kan ikke forstå hvordan du kan lave den beregning. Vind, temperatur, luftfugtighed... Sammenligner du med en dag der er helt magen til? Det gør jeg i hvert fald...

Tror du tager sorgerne på forskud. Nyd du nu bare julen og vær glad ved dit nye kraftværk, som helt sikkert er mere effektiv...
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Blackstar med 20 Kw Scotte brænder
« Svar #23 Dato: Dec 20, 2012, 22:46 »
Jeg har taget pilleforbruget ud fra indhold i silo og ikke styring.
Spurgte netop ved opstartsbesøget, om brænderen var for stor i forhold til huset med eller uden ombygning, og om vi skulle sætte den ned i effekt. Fik at vide, at det ikke havde nogen betydning, da brænderen jo selv justerer dette.

Mm, fint nok. Når jeg tænker lidt over det... du siger i bruger 30 kg i døgnet lige nu. Vi bruger 22 kg i døgnet lige nu... dvs. du bruger en 36-37% i døgnet mere end jeg gør. Mit årlige forbrug ligger omkring 3700 kg og med en lille smule logik og beregning, så burde du lande på en 5000-5100 kg. Det er vel ikke så galt?

I øvrigt har du ret, der er ingen grund til at ændre styringen til 16 kW.

Hej Martin
Det du skriver ovenfor kan ikke rigtig bruges til noget, vi bruger ca 18-22 kg pr døgn lige pt. årligt forbrug er 5.5-6 tons.
« Senest Redigeret: Dec 20, 2012, 22:47 af Ole S »
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline Tina C

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 10
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Blackstar med 20 Kw Scotte brænder
« Svar #24 Dato: Dec 20, 2012, 22:54 »
He. Ja måske tager jeg sorgerne på forskud, men når det var meget meget koldt brugte vores Pellx 35-38 kg pr døgn. Kan ikke helt se, hvordan du vil få krafværket ned på 5 tons i forhold til det. Men jeg kan se du samtidig har solvarme, det har vi ikke.
« Senest Redigeret: Dec 20, 2012, 22:55 af Tina C »

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Blackstar med 20 Kw Scotte brænder
« Svar #25 Dato: Dec 20, 2012, 23:24 »
Hej Tina
Ja slå koldt vand i blodet. Er dit hus godt isoleret (hvor godt), som du siger, skal du nok komme væsentlig længere ned end 7.5 tons, når du får din kedel trimmet ordentligt ind.

Det er jo ikke helt sikker at besøget fra fagmanden, har ramt helt perfekt, hvad angår økonomisk drift. Fyret kører sikkert ganske fint, men det er slet ikke utænkeligt at du selv kan trimme den til et lavere forbrug. Men det kræver at du har interessen for det, gider at sætte dig ind i tingene, og tør pille ved indstillingerne.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline Tina C

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 10
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Blackstar med 20 Kw Scotte brænder
« Svar #26 Dato: Dec 20, 2012, 23:40 »
Hej Ole.
Ja vores hus er rimelig godt isoleret, men igen, jeg går ud fra forbruget med vores Pellx, og det er jo samme vilkår de arbejder under.
Jeg tror ikke på, at vi kommer længere ned end vores Pellx forbrug (desværre)
Da jeg har skiftende arbejdstimer, er det altid mig, der har "pillet" ved fyret, og tror ikke der er mange, som kender en Pellx brænder så godt som jeg, helt tilbage fra dengang den kørte med glødestifter til dieselmotorer, som blev skubbet ud i pillerne ved opstart. Så det afskrækker mig ikke, man kan jo altid gå tilbage til udgangspunktet, og starte forfra.
Meeen, indrømmet, lige nu tænker jeg bare: hvorfor i alverden holder man sig ikke til det man ved virker, hvorfor skal man prøve noget nyt, smart og fancy?

Offline pillefinger

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 372
  • Respekt optjent: +4/-1
Sv: Blackstar med 20 Kw Scotte brænder
« Svar #27 Dato: Dec 21, 2012, 06:52 »
hej Tina.

Når du har fået trimmet dit fyr, så forstår du hvorfor og du vil blive glad for at have prøvet det nye smarte og fancy.

Med hjælp fra dette forum vil du opdage at det ikke er så svært, bare spørg og følg anvisningerne herfra og du vil ikke fortryde.
Der er solgt langt over 20000 anlæg så det taget i betragtning er ikke mange der har problemer når man kigger i diverse forums.
Med det i baghovedet skal dit fyr nok også komme til at køre..

Held og lykke....

Mvh Torben
« Senest Redigeret: Dec 21, 2012, 07:38 af pillefinger »
Med venlig hilsen
Torben
10 kw scotte på BAXI MB SOLO. V7  - Trækstabilisator.
175 kvm + 40 kvm værksted
https://stokercloud.dk/v3/#/V7sport/main-page
Version 7.0680

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Blackstar med 20 Kw Scotte brænder
« Svar #28 Dato: Dec 21, 2012, 11:06 »
Det du skriver ovenfor kan ikke rigtig bruges til noget, vi bruger ca 18-22 kg pr døgn lige pt. årligt forbrug er 5.5-6 tons.
Det er selvfølgelig rigtigt. Men vi har også solvarmen, og fordelen ved de nye kedler er at de er bedre i lavdrifts perioderne... og det er der forbruget hentes. Du har jo sikkert en stor ubehagelig tung jernklump af en støbejerns kedel...?
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Blackstar med 20 Kw Scotte brænder
« Svar #29 Dato: Dec 21, 2012, 11:09 »
He. Ja måske tager jeg sorgerne på forskud, men når det var meget meget koldt brugte vores Pellx 35-38 kg pr døgn. Kan ikke helt se, hvordan du vil få krafværket ned på 5 tons i forhold til det. Men jeg kan se du samtidig har solvarme, det har vi ikke.
Jamen helt enig. Jeg tror skam heller ikke du kommer med på 5 tons... men der er også lang vej fra 5 tons til 7,5 tons...
Jeg ved ikke hvad mit solvarme giver mig... men mere end en 500 kg tror jeg næppe... men ved det selvfølgelig ikke.

Har du nogen idé om hvad røgtemperaturen var på din gamle salamander? Var den meget kraftigt modificeret?
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html