Forfatter Emne: Blackstar med 20 Kw Scotte brænder  (Læst 19715 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Blackstar med 20 Kw Scotte brænder
« Svar #30 Dato: Dec 21, 2012, 12:19 »
Hej,

Lad mig lige sparke ind at mit sommerforbrug ligger på ca. 800 kg. træpiller og dækker primært varmt vand samt lidt varme i overgangsperioden forår og efterår.

Tallene er fra familie med to forældre, én 21 årig pige og én teenager dreng  ;)
...det er jo forbundet med livsfare at kalde dem børn  ;D ;D

Hilsen
Michael

He. Ja måske tager jeg sorgerne på forskud, men når det var meget meget koldt brugte vores Pellx 35-38 kg pr døgn. Kan ikke helt se, hvordan du vil få krafværket ned på 5 tons i forhold til det. Men jeg kan se du samtidig har solvarme, det har vi ikke.
Jamen helt enig. Jeg tror skam heller ikke du kommer med på 5 tons... men der er også lang vej fra 5 tons til 7,5 tons...
Jeg ved ikke hvad mit solvarme giver mig... men mere end en 500 kg tror jeg næppe... men ved det selvfølgelig ikke.

Har du nogen idé om hvad røgtemperaturen var på din gamle salamander? Var den meget kraftigt modificeret?
« Senest Redigeret: Dec 21, 2012, 12:20 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline J.Hahn

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 153
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Blackstar med 20 Kw Scotte brænder
« Svar #31 Dato: Dec 21, 2012, 20:47 »
Må jeg anbefale bare 30 rør så kan du næsten spare de 800 kg (hvis du altså har en sol side) ;)

Hej,

Lad mig lige sparke ind at mit sommerforbrug ligger på ca. 800 kg. træpiller og dækker primært varmt vand samt lidt varme i overgangsperioden forår og efterår.

Tallene er fra familie med to forældre, én 21 årig pige og én teenager dreng  ;)
...det er jo forbundet med livsfare at kalde dem børn  ;D ;D

Hilsen
Michael

He. Ja måske tager jeg sorgerne på forskud, men når det var meget meget koldt brugte vores Pellx 35-38 kg pr døgn. Kan ikke helt se, hvordan du vil få krafværket ned på 5 tons i forhold til det. Men jeg kan se du samtidig har solvarme, det har vi ikke.
Jamen helt enig. Jeg tror skam heller ikke du kommer med på 5 tons... men der er også lang vej fra 5 tons til 7,5 tons...
Jeg ved ikke hvad mit solvarme giver mig... men mere end en 500 kg tror jeg næppe... men ved det selvfølgelig ikke.

Har du nogen idé om hvad røgtemperaturen var på din gamle salamander? Var den meget kraftigt modificeret?
SCOTTE BS SEMIRENS PILLEFYR 10KW - 6.78
 Vakuum solfanger 30 rør
 VVB 300L
Ny test side med både sol og varme V.3

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Blackstar med 20 Kw Scotte brænder
« Svar #32 Dato: Dec 21, 2012, 21:01 »
Jeps, det må du gerne anbefale  ;)

Nu er det bare sådan at det er mig der skal betale, med mindre at du også vil tilbyde det  :D

De 800 kg dækker alt det varme vand og lidt varme.
En solfanger vil kunne erstatte en del af det varme vand, lidt afhængigt af hvilken sommer vi har.
Derfor er regnestykket desværre ikke de 800 kg men nærmere 500-600 kg.
Det giver med dagens pille priser godt 1000 gode danske kroner, og da sådan et anlæg koster ca. 16.000 kr. + montering taler vi altså om en tilbagebetalingstid på 15-16 år  :-\

Det er i mit verdensbillede for lang tid, så jeg holder mig til pillerne  ;)

Hvis jeg skulle bygge nyt eller lægge nyt tag på huset, ville jeg helt klart vælge en solfanger eller måske solceller, men det er altså ikke tilfældet.

Det er blevet overvejet nøje mange gange, og det har været tæt på at jeg købte og monterede solfanger, men nu er tiden altså forpasset  ;)

Tak for rådet anyway  ;)

Hilsen
Michael

Må jeg anbefale bare 30 rør så kan du næsten spare de 800 kg (hvis du altså har en sol side) ;)
[/quite
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline J.Hahn

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 153
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Blackstar med 20 Kw Scotte brænder
« Svar #33 Dato: Dec 22, 2012, 12:16 »
Faktisk dækker den mere jeg har 300 l vvb og jeg ligger på ca 16 til 36 grader om dagen der er fint til bunden af tanken i går havde jeg 51 men det var solen også helt fremme ellers om sommeren køre jeg for det meste overskuds varme nå min beholder går over 65 grader så køre det i huset, desværre har jeg ikke gulv varme for så havdet været helt kanon, men jeg kan godt se det hos dig med 800 kg så vil det tage 10 år før de er hjemme igen:(

Send from mobile phone
SCOTTE BS SEMIRENS PILLEFYR 10KW - 6.78
 Vakuum solfanger 30 rør
 VVB 300L
Ny test side med både sol og varme V.3

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Blackstar med 20 Kw Scotte brænder
« Svar #34 Dato: Dec 22, 2012, 12:26 »
Det er blevet overvejet nøje mange gange, og det har været tæt på at jeg købte og monterede solfanger, men nu er tiden altså forpasset  ;)

Husk at træk prisen på en ny VVB fra dit regnestykke... jeg kan se i et andet emne, at du overvejer at skifte... og prisforskellen på en 160L og en 300L solvarme tank er ikke ret stor ;)
Jeg synes det er en glimrende undskyldning for at få noget ekstra legetøj... selvom der ikke er meget økonomi i det ;)
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Blackstar med 20 Kw Scotte brænder
« Svar #35 Dato: Dec 22, 2012, 13:26 »
Hej Martin,

Jo, prisforskellen mellem en 160 l VVB og en 300 l solvarme tank er stor  ;)
...ca 4.000 kr når man tager det hele med  ;)

Jeg har rigeligt med legetøj og vil langt hellere bruge 12.000 gode danske kroner på fotogrej end en grim solfanger på fit fine røde tegltag  ;)

Men bare rolig, det er blevet overvejet ganske nøje  ;)

Go' jul
Michael

Det er blevet overvejet nøje mange gange, og det har været tæt på at jeg købte og monterede solfanger, men nu er tiden altså forpasset  ;)

Husk at træk prisen på en ny VVB fra dit regnestykke... jeg kan se i et andet emne, at du overvejer at skifte... og prisforskellen på en 160L og en 300L solvarme tank er ikke ret stor ;)
Jeg synes det er en glimrende undskyldning for at få noget ekstra legetøj... selvom der ikke er meget økonomi i det ;)
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Blackstar med 20 Kw Scotte brænder
« Svar #36 Dato: Dec 22, 2012, 13:56 »
Jo, prisforskellen mellem en 160 l VVB og en 300 l solvarme tank er stor  ;)
...ca 4.000 kr når man tager det hele med  ;)

Jeg har rigeligt med legetøj og vil langt hellere bruge 12.000 gode danske kroner på fotogrej end en grim solfanger på fit fine røde tegltag  ;)

Men bare rolig, det er blevet overvejet ganske nøje  ;)

Go' jul
Michael

Go' jul til dig også chief :)

Er du sikker på du ikke har drukket af natpotten... du er jo fuldstændig udenfor pædagogisk rækkevidde. Du behøver kun et argument for solvarme, og det er "Fordi!".... legetøj er legetøj, og det skal vi mænd jo have :P Og hvordan det ser ud på dit tag... skid da hul i det :P Du skal bare lige have fat i Jannich, så kan han helt sikkert skrue et godt tilbud sammen til dig ;) Specielt hvis de har ambitioner om at bygge solvarmestyringen ind i V10'eren... ellers har de jo kun mig til at betateste :P
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline Bjarne Larsen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 952
  • Respekt optjent: +24/-0
Sv: Blackstar med 20 Kw Scotte brænder
« Svar #37 Dato: Dec 22, 2012, 21:48 »
Har i ikke glemt en lille udgift til solfangere ? bruger et sådan anlæg ikke lidt strøm til pumpen ? og veligeholdelse , jeg tror solpaneler på den gamle ordning Var/er bedre
10 kw Scotte / Black Star kedel V7 043
110 l Metro therm combibeholder
VVB priotering
http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/showmain.php?mac=bjarnelarsen

Mere rygvind på cykelstierne

Offline J.Hahn

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 153
  • Respekt optjent: +2/-0
Sv: Blackstar med 20 Kw Scotte brænder
« Svar #38 Dato: Dec 22, 2012, 22:04 »
Det kræver ikke veligeholdelse. Hvis man skal gå op i det jo så skifter man væske efter 4 år, og det det bruger i strøm, er ingen ting, det er ikke jeg kan se på min måler.
Det kommer jo igen an på hvad for nogle fangere man tager, jeg kan kun anbefale vakuum fangere, og når man læser data på dem, så vil man aldrig være i tvivl :)
Og så er de ikke afhængig af varmen fra solen, men uv som der også er meget af om vinteren :) (Jeg troet faktisk ikke på de kunne give varme om natten, men jeg tog fejl, en god måne og nogle stjerner så varmer de)
Kan varmt anbefale eksempel: http://scotte.dk/product.asp?product=1113

Mån der snart skal oprettes en ny tråd der hedder solvarme og scotte :)

Martin det med V10 og solvarme lydder spændene, jeg har luret lidt på min SUN med ar koble dem sammen, men det er ikke det vilde det giver, men det med V10 lydder kanon :)
« Senest Redigeret: Dec 22, 2012, 22:06 af J.Hahn »
SCOTTE BS SEMIRENS PILLEFYR 10KW - 6.78
 Vakuum solfanger 30 rør
 VVB 300L
Ny test side med både sol og varme V.3