Forfatter Emne: Vejledning til det rette valg  (Læst 5938 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mschjel

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
Vejledning til det rette valg
« Dato: Dec 22, 2012, 13:02 »
Hej Folkens

For to år siden købte jeg mig en 4 længet gård. Opvarmningen bestod af en gammel STOR brænde keddel. Denne blev udskiftet med det samme til et pillefyr af mærket Biomax 18. Oplevelsen med dette fyr har mildest talt ikke være særlig morsom. Jeg kan ikke holde tal på hvor mange gange det er gået ud for mig, og nu er displayet også gået i stykker. Efter pres fra kone og familie har jeg nu opgivet dette fyr og har besluttet at uskifte det.

I den forbindelse har jeg undersøgt markedet, og jeg var hos en god bekendt for at se hans anlæg. Han har et 10kw scotte fyr med dertil hørende blackstar, selvrensende kedel. Jeg må sige at jeg blev meget forført af den måde fyret kørte på, og indretningen af det (askeskuffe osv.). Jeg blev især vild med den selvrensende del. Jeg er godt med på er stadig er en del arbejde med rengøring, men dette hjælper betydeligt. Jeg kan ydermere læse herinde at scotte er et meget velrenomeret mærke, derfor har jeg besluttet det skal være mit nye mærke.

Her er lidt fakta:

350-400 kvm skal opvarmes. Isoleringen er udemærket, og der er gulvvarme i hele hytten.
Som suplement har jeg 30 rørs solvarme på taget og en 300 liter varmtvandsbeholdet.
500 liter silo og snegl

Her kommer så det som I kan hjælpe med:

Jeg vil godt have lidt hjælp i den rigtige retning. Fyret må meget gerne være selvrensende, og som sagt er jeg overbevist om at Scotte er det rigtige. Hvilken sammensætning kan anbefales? Prisen er sådan set underordnet, det skal bare virke og være gennemprøvet.

På forhånd tak for alle svar der skulle komme.

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Vejledning til det rette valg
« Svar #1 Dato: Dec 22, 2012, 13:19 »
Ja, BioMax 18 er jo et VVS-Eksperten produkt, og ja... jeg har intet godt hørt om deres produkter og moral i øvrigt. Deres nye satsning EkoHeat/EkoPower er bare et nyt eksempel hvor nedbrændinger forsøges tiet ihjel med advokater etc. Som jeg oplever det i hvert fald, men det må folk jo selv bedømme.

Du kan roligt skifte til et NBE produkt. De er fyldt med moralsk integritet, og ekstremt innovative i øvrigt ;)

Det lyder som om du skal have fat i en 16 kW Scotte på en BS1016 semirens kedel. Jeg vil også anbefale dig at få kompressorrens på dyret. Når de ting er monteret, så kan jeg ikke se du skal rense fyret mere end engang om året. Den BioMax 18 ting, var den stor nok til at varme gården op? Går ud fra den kunne yde 18 kW ved 100% ydelse? En Scotte 16 kW, kan fint løbe 20 kW, så der burde ikke være problemer med at få nok varme på.

Jeg vil anbefale dig at sørge for at få en V10 styring med til fyret, så du kan få den koblet på nettet... og så vil jeg anbefale dig at få en retur temperatur føler, en røg temperatur føler og en flowmåler. Så kan du få hjælp her på sitet hvis du har drifts problemer da den med V10 styringen kan kobles på nettet, og vi kan følge med i hvordan fyret. Se link i min signatur for eksempel.

Spring iltstyring over, det fungerer ikke... og så er der din skorsten... hvis det er en gammel skorsten med en indre diameter over de 160 mm, så bør du få en inderforing sat i den... ellers får du aldrig et pillefyr til at køre fornuftigt.

Forhandlerne kan fint pille Snegl og silo fra tilbuddet. Der er en masse forhandlere. Jeg købte mit hos www.dvcenter.dk, hvilket jeg har været meget tilfreds med, og jeg har også hørt meget godt om www.hedestoker.dk. Skriv til dem og spørg efter et tilbud... jeg er sikker på du kan gøre en go handel.
« Senest Redigeret: Dec 22, 2012, 13:49 af Martin Pedersen »
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Vejledning til det rette valg
« Svar #2 Dato: Dec 22, 2012, 13:20 »
Hej,

Selve valget af et NBE anlæg er der vel ikke noget at kommentere på  ;)
...det skal du nok blive glad for.

Så er der størrelsen...
...her ville det være rart at kende dit nuværende forbrug af træpiller pr. år, samt størrelsen på dit nuværende Biomax 18 fyr, som fåes fra 24 til 40 kW.

...Og så lige en korrektion, BlackStar har semirens, den er ikke selvrensende.
Det bageste røgkammer har en rensefunktion, som skraber røgslagene rene, men asken skal stadig manuelt fjernes, ligesom der forreste rægkammer stadig skal renses manuelt.
Det fungerer fint med semirens, men det er altså ikke det samme som selvrensende  ;)

Selvrensende anlæg findes, men så taler vi faktor 4-5 på prisen  ;)
...og med din vinkel på at prisen er ligegyldig, så....  ;D ;D

Hilsen
Michael


Hej Folkens

For to år siden købte jeg mig en 4 længet gård. Opvarmningen bestod af en gammel STOR brænde keddel. Denne blev udskiftet med det samme til et pillefyr af mærket Biomax 18. Oplevelsen med dette fyr har mildest talt ikke være særlig morsom. Jeg kan ikke holde tal på hvor mange gange det er gået ud for mig, og nu er displayet også gået i stykker. Efter pres fra kone og familie har jeg nu opgivet dette fyr og har besluttet at uskifte det.

I den forbindelse har jeg undersøgt markedet, og jeg var hos en god bekendt for at se hans anlæg. Han har et 10kw scotte fyr med dertil hørende blackstar, selvrensende kedel. Jeg må sige at jeg blev meget forført af den måde fyret kørte på, og indretningen af det (askeskuffe osv.). Jeg blev især vild med den selvrensende del. Jeg er godt med på er stadig er en del arbejde med rengøring, men dette hjælper betydeligt. Jeg kan ydermere læse herinde at scotte er et meget velrenomeret mærke, derfor har jeg besluttet det skal være mit nye mærke.

Her er lidt fakta:

350-400 kvm skal opvarmes. Isoleringen er udemærket, og der er gulvvarme i hele hytten.
Som suplement har jeg 30 rørs solvarme på taget og en 300 liter varmtvandsbeholdet.
500 liter silo og snegl

Her kommer så det som I kan hjælpe med:

Jeg vil godt have lidt hjælp i den rigtige retning. Fyret må meget gerne være selvrensende, og som sagt er jeg overbevist om at Scotte er det rigtige. Hvilken sammensætning kan anbefales? Prisen er sådan set underordnet, det skal bare virke og være gennemprøvet.

På forhånd tak for alle svar der skulle komme.
« Senest Redigeret: Dec 22, 2012, 13:39 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Vejledning til det rette valg
« Svar #3 Dato: Dec 22, 2012, 13:46 »
Hej Martin,

Nu læste jeg for sjov lidt i manualen til en Bio 18 brænder, og så er det sgu' pudsigt at se teksten omkring justering af forbrændingen...

...det er et nøjagtigt "saks" fra min gamle "Generel indstilling af pillebrænder"
Nu går jeg ikke i små sko og det er trods alt en noget forældet beskrivelse, men det siger lidt om moralen når man bare stjæler andes materiale og bruger i een dokumentation  >:(

Der er en del der har spurgt om de måtte linke til mine vejledninger eller bruge dem, og jeg har aldrig sagt nej, sålænge der angives hvor de kommer fra.
I min verden hedder det "go moral"  ;)
...men det er åbenbart ikke alle der bruger det  >:(

Hilsen
Michael

Ja, BioMax 18 er jo et VVS-Eksperten produkt, og ja... jeg har intet godt hørt om deres produkter og moral i øvrigt. Deres nye satsning EkoHeat/EkoPower er bare et nyt eksempel hvor nedbrændinger forsøges tiet ihjel med advokater etc.

Du kan roligt skifte til et NBE produkt. De er fyldt med moralsk integritet, og ekstremt innovative i øvrigt ;)

Det lyder som om du skal have fat i en 16 kW Scotte på en BS1016 semirens kedel. Jeg vil også anbefale dig at få kompressorrens på dyret. Når de ting er monteret, så kan jeg ikke se du skal rense fyret mere end engang om året. Den BioMax 18 ting, var den stor nok til at varme gården op? Går ud fra den kunne yde 18 kW ved 100% ydelse? En Scotte 16 kW, kan fint løbe 20 kW, så der burde ikke være problemer med at få nok varme på.

Jeg vil anbefale dig at sørge for at få en V10 styring med til fyret, så du kan få den koblet på nettet... og så vil jeg anbefale dig at få en retur temperatur føler, en røg temperatur føler og en flowmåler. Så kan du få hjælp her på sitet hvis du har drifts problemer da den med V10 styringen kan kobles på nettet, og vi kan følge med i hvordan fyret. Se link i min signatur for eksempel.

Spring iltstyring over, det fungerer ikke... og så er der din skorsten... hvis det er en gammel skorsten med en indre diameter over de 160 mm, så bør du få en inderforing sat i den... ellers får du aldrig et pillefyr til at køre fornuftigt.

Forhandlerne kan fint pille Snegl og silo fra tilbuddet. Der er en masse forhandlere. Jeg købte mit hos www.dvcenter.dk, hvilket jeg har været meget tilfreds med, og jeg har også hørt meget godt om www.hedestoker.dk. Skriv til dem og spørg efter et tilbud... jeg er sikker på du kan gøre en go handel.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Martin Pedersen

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1797
  • Respekt optjent: +174/-137
Sv: Vejledning til det rette valg
« Svar #4 Dato: Dec 22, 2012, 13:51 »
Der er en del der har spurgt om de måtte linke til mine vejledninger eller bruge dem, og jeg har aldrig sagt nej, sålænge der angives hvor de kommer fra.
I min verden hedder det "go moral"  ;)
...men det er åbenbart ikke alle der bruger det  >:(

Sjovt, man skulle tro de var Kinesere.. de kopierer også gerne det bedste :P
10kWh Woody v10 på BS20, kompressorrens og 2xTrækstabilisator.
136 kvm i to plan. fra 1900. Væg isolering go. Loft og gulv dårligt isoleret. Ingen etage isolering.
Solvarme 30 Rør, 300L
Online stokerdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Offline michael f

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7553
  • Respekt optjent: +224/-179
  • Montør NBE
Sv: Vejledning til det rette valg
« Svar #5 Dato: Dec 22, 2012, 14:09 »
Hej Michael.

Tag kopieringen som et kompliment  ;)
Men lidt spøjst er det  8)
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Offline Ole S

  • Top of the pop
  • *****
  • Indlæg: 1088
  • Respekt optjent: +25/-4
Sv: Vejledning til det rette valg
« Svar #6 Dato: Dec 22, 2012, 15:12 »
Hej
Efter hvad jeg kan se er der ikke noget der hedder Biomax 18. Så enten har du et Bio 18, eller et Biomax 16. De kan begge yde omkring 16 kw, hvis det er den mindste model du har.
Mvh Ole S.

RTB10 vers.7 150l. vvb
105 kvm plus 40 uisoleret værksted

Offline Lamborg

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1401
  • Respekt optjent: +33/-6
  • Fyrmester lamborghus
Sv: Vejledning til det rette valg
« Svar #7 Dato: Dec 22, 2012, 16:45 »
Hej.
Michael du skal huske at skrive Copyright MHES på dine sider :-)
Jeg vil nu synes at skal han opvarme 350-400 kvm gulvvarme + 300l VVB så skal han op i en 20kw ellers tror jeg det bliver for småt.
Vi har jo alle snakket med Brøns og han er sådan lidt træt af at han ikke rigtigt har det overskud der skal til på hans 20kw når det er rigtigt koldt.
MVH
Claus som ikke gider rette slåfejl.
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank.
V10 cloud lamborg (1676) opgraderet til V13
Lenovo 6.0.1
577kvm festlokaler og bolig + 80kvm kælder.
Årligt 12-13 kilokilo RW piller
http://www.stokercloud.dk/dev/lamborg.html

Offline mschjel

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 4
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: Vejledning til det rette valg
« Svar #8 Dato: Dec 22, 2012, 18:06 »
Er du vimmer der er gang i dette forum. Jeg er meget imponeret over hvor aktive I er. Lækkert må jeg sige.

Det er et bio 18 jeg har. Beklager fejlen. Det fyr jeg har er et 24kw. Forbruget af piller ligger på ca. 15 tons/år.

Er det virkelig nok med 16kw? Ifølge scotte's egen tabel så ska jeg have et fyr på min. 20kw.

MVH Morten

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: Vejledning til det rette valg
« Svar #9 Dato: Dec 22, 2012, 18:28 »
Hej Morten,

Ja, du ligger lige på vippen mellem en 20 kW og en 30 kW.

Dit forbrug på 15 ton/år tyder på en 30 kW, men NBE anlægget er mere effektivt end en Bio 18, så du kan sikkert klare dug med en 20 kW.

Hilsen
Michael

Er du vimmer der er gang i dette forum. Jeg er meget imponeret over hvor aktive I er. Lækkert må jeg sige.

Det er et bio 18 jeg har. Beklager fejlen. Det fyr jeg har er et 24kw. Forbruget af piller ligger på ca. 15 tons/år.

Er det virkelig nok med 16kw? Ifølge scotte's egen tabel så ska jeg have et fyr på min. 20kw.

MVH Morten
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html