Forfatter Emne: opbygning af RTB fyr  (Læst 8125 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tuborghunter

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 7
  • Respekt optjent: +0/-0
opbygning af RTB fyr
« Dato: Sep 24, 2015, 19:12 »
Hej
Jeg har et RTBfyr og det er blevet installeret af en montør, men ville høre om opsætningen er ok, da den ikke stemmer helt overens, men hvordan den ser ud på et oversigts billede fra fx NBE

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: opbygning af RTB fyr
« Svar #1 Dato: Sep 24, 2015, 20:04 »
Jeg er ret sikker på at du har en tegnefejl omkring varmekredsen/vejrkompenserings ventilen, for hvis det er lavet som du har tegnet det vil der aldrig komme varme på  ;)

Ellers ser det ok ud.

Hilsen
Michael

Hej
Jeg har et RTBfyr og det er blevet installeret af en montør, men ville høre om opsætningen er ok, da den ikke stemmer helt overens, men hvordan den ser ud på et oversigts billede fra fx NBE
« Senest Redigeret: Sep 24, 2015, 20:05 af MHES »
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline tuborghunter

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 7
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: opbygning af RTB fyr
« Svar #2 Dato: Sep 24, 2015, 20:32 »
hej michael

vejrkompenseringsventil sidder der, den vil så bare regulere på returen ?? og ikke på fremløbet?? virkede fint sidste år, men havede nemligt lidt problemer med og få så meget varme på 1 salen sidste år, om det er pumpen der er for lille så den skal skiftes fra en 25-40 til en 25-60 eller der er noget som er monteret forkert kan jeg ikke lige finde ud af, derfor jeg har lavet denne hurtigte tegning

hvor skal den ellers sidde kan du lave en tegning ???
« Senest Redigeret: Sep 25, 2015, 05:46 af tuborghunter »

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: opbygning af RTB fyr
« Svar #3 Dato: Sep 25, 2015, 05:54 »
Hej,

Hvis det er lavet som du har tegnet det, vil dine radiatorer altid kun køre med det samme vand = ingen varme  ;)
Prøv at se på tegningen, en kreds med kun en tilgang vil aldrig kunne få cirkulation.

Prøv at tage et billede af blandekredsen med vejrkompenseringsventilen.

Hilsen
Michael


hej michael

vejrkompenseringsventil sidder der, den vil så bare regulere på returen ?? og ikke på fremløbet?? virkede fint sidste år, men havede nemligt lidt problemer med og få så meget varme på 1 salen sidste år, om det er pumpen der er for lille så den skal skiftes fra en 25-40 til en 25-60 eller der er noget som er monteret forkert kan jeg ikke lige finde ud af, derfor jeg har lavet denne hurtigte tegning

hvor skal den ellers sidde kan du lave en tegning ???
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline tuborghunter

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 7
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: opbygning af RTB fyr
« Svar #4 Dato: Sep 28, 2015, 18:07 »
Hej Michael

Undskyld jeg først skriver nu, men kan disse billeder bruges ???
og ellers må du forklare mig hvad der er galt...

ps tiltlægsspørgsmål
radiator mærket  70/40/20
70 er fremløbstemperatur ???
40 grader er det den skal afkøle ???
hvad er 20 så ???
1442watt. svarende til et rum på 24,0 kvm.
men hvis jeg kun køre med fx maks 50 grader i fremløb yder radiatoren mindre, men hvordan skal jeg beregne det ???

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: opbygning af RTB fyr
« Svar #5 Dato: Sep 28, 2015, 21:21 »
Hej,

Nu skal man jo passe på ikke at træde nogle over tæerne, men den installation var der ikke nogen der slap afsted med hos mig  ???
Du må meget indskylde, men nogen har haft for mange stykker fittings og så alligevel brugt en rørbukker, det er simpelthen en gedin gang Storm P  ;)

Blandekredsen kan måske fungere, men der mangler en flowbegrænser der sikrer at vandet "hellere" vil gennem fyret end recirkuleres. Det er typisk blot en kontraventil ,men det sikrer at det altid blandes varmt fremløbsvand i blandekredsen hvis vejrkompenseringsventilen åbner.

Hvis ellers dit anlæg fungerer, så er det vel ok, men håndværksmæssigt er det en ommer i min optik og helt sikkert noget der havde givet en gedin skideballe fra min afdøde farfar (smedemester).

Mht. dine radiator tal, så betyder 70/40/20 at radiatorens ydelse er angivet ved fremløbstemperatur på 70oC, returtemperatur på 40oC pg en rimtemperatur på 20oC.

Det er helt sikkert at hvis du sænker fremløbstemperaturen vil radiatorens ydelse falde, men hvor meget afhænger faktisk af hvor meget retirtemperaturen også sænkes, som igen er en funktion af rumtemperaturen og flowet gennem radiatoren.
Det man i praksis gør er at man vælger en fremløbstemperatur og en ønsket retur temperatur og så justerer man flowet gennem radiatoren med en flowreguleringsventil (typisk indbygget i moderne radiatortermostater.
Hvis du vil vide mere om beregning af varmesystemer og radiatorer, har Videncenter for energibesparelser i byggeri udgivet en god vejledning, som du kan finde her http://www.byggeriogenergi.dk/media/6204/guide_varmeafgiversystemer.pdf

Hilsen
Michael

Hej Michael

Undskyld jeg først skriver nu, men kan disse billeder bruges ???
og ellers må du forklare mig hvad der er galt...

ps tiltlægsspørgsmål
radiator mærket  70/40/20
70 er fremløbstemperatur ???
40 grader er det den skal afkøle ???
hvad er 20 så ???
1442watt. svarende til et rum på 24,0 kvm.
men hvis jeg kun køre med fx maks 50 grader i fremløb yder radiatoren mindre, men hvordan skal jeg beregne det ???
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline tuborghunter

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 7
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: opbygning af RTB fyr
« Svar #6 Dato: Okt 01, 2015, 17:04 »
Hej

min vejrkompensering sidder på returen, og derfor bliver der jo altid blandet varmt vand ???? og vejrkompenseringen åbner til returen hvis det bliver for meget varmt vand i blandesløjfen ??? så kan man vel undgå kontraventilen ved og gøre sådannet ???

med hensyn til udssende vil jeg sige der er kun ca 40-45 cm og jeg har måtte fjerne kompresser for og kan tage billedet, så med den mængde plads er det et ok arbejde, ikke det kønneste arbejde vil jeg give dig ret i.

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: opbygning af RTB fyr
« Svar #7 Dato: Okt 01, 2015, 19:18 »
Hej,

Ikke flere kommentarer omkring den "håndværksmæssige" udførelse fra mig  ???

Med hensyn til funktionen af din blandesløjfe, så fungerer det på fen måde at så længe vejrkompenseringsventilen er lukket, så bliver vandet i varmekredsen hele tiden recirkuleret, altså ingen tilførsel af varmt vand fra fyret.
Det sker simpelthen ved at så længe der ikke sendes returvand fra varmekredsen til fyret, så kan der heller ikke komme fremlæbsvand fra fyret til varmekredsen.

Så snart vejrkompenseringsventilen lukker op (bare lidt), så vil noget af returvandet fra varmekredsen blive ledt til returen til fyret, og derved bliver det vand "erstattet" af varmt fremløbsvand fra fyret.
Jo mere vejrkompenseringsventilen åbner, jo mere vand sendes der fra varmekredsen til returen til fyret, og jo mere varmt fremløbsvand fra fyret bliver tilført til varmekredsen.

Derfor skal din vejrkompenseringsventil køre mod "luk" når temperaturen i varmekredsen er over ønsket værdi og køre mod "åben" når temperaturen er under ønsket værdi.

Prøv at tage aktuator hovedet af vejrkompenseringsventilen (den er fastgjort med en split) og drej manuelt ventilen til "luk" og se om vandet i varmekredsen så ikke stille og roligt afkøles, mens det opvarmes når den er åben.

Hilsen
Michael

Hej

min vejrkompensering sidder på returen, og derfor bliver der jo altid blandet varmt vand ???? og vejrkompenseringen åbner til returen hvis det bliver for meget varmt vand i blandesløjfen ??? så kan man vel undgå kontraventilen ved og gøre sådannet ???

med hensyn til udssende vil jeg sige der er kun ca 40-45 cm og jeg har måtte fjerne kompresser for og kan tage billedet, så med den mængde plads er det et ok arbejde, ikke det kønneste arbejde vil jeg give dig ret i.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline tuborghunter

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 7
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: opbygning af RTB fyr
« Svar #8 Dato: Okt 01, 2015, 20:50 »
selve funktionen af ventil virker fint. og åbner og lukker fint. og gør som den skal med hensyn til varmen, problemet er jeg ikke får nok varme på 1 sal, men tror måske pumpen ikke kan pumpe nok, det er en 25-40 og jeg har ca 4 meter til 1 sal´s radiator, men radiatoren er en  Radiator Type33 Højde 500mm Længde 1200mm Ydelse: 1442watt. svarende til et rum på 24,0 kvm.( 60-65w pr kvm står der på nettet) men hvis jeg køre vejrkomepsering på denne virker den ikke optimalt og rummet er ca 29kvm.

istedet for og sætte 1 radiator op på modsat væk, er det så muligt og sætte en magen til op, uden på den gamle radiator så de sidder tæt op af hinanden, eller vil jeg ikke få så meget varme ud af det????

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: opbygning af RTB fyr
« Svar #9 Dato: Okt 01, 2015, 21:14 »
Ok, hvilke rør går til 1. sal ?
Hvilken fremløbstemperatur kører du med til radiatoren på 1.sal ?
Er det korrekt forstået at radiatoren bliver varm, men ikke kan varme rummet op ?
Er det øvrige varmesystem også radiatorer eller er det gulvvarme ?

Hilsen
Michael

selve funktionen af ventil virker fint. og åbner og lukker fint. og gør som den skal med hensyn til varmen, problemet er jeg ikke får nok varme på 1 sal, men tror måske pumpen ikke kan pumpe nok, det er en 25-40 og jeg har ca 4 meter til 1 sal´s radiator, men radiatoren er en  Radiator Type33 Højde 500mm Længde 1200mm Ydelse: 1442watt. svarende til et rum på 24,0 kvm.( 60-65w pr kvm står der på nettet) men hvis jeg køre vejrkomepsering på denne virker den ikke optimalt og rummet er ca 29kvm.

istedet for og sætte 1 radiator op på modsat væk, er det så muligt og sætte en magen til op, uden på den gamle radiator så de sidder tæt op af hinanden, eller vil jeg ikke få så meget varme ud af det????
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline tuborghunter

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 7
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: opbygning af RTB fyr
« Svar #10 Dato: Okt 01, 2015, 21:17 »
det er svært og se, men 22mm kobber rør går til 1 sal, der er radiator i hele under etagen fornær 2 badeværelser og 1 entre, men det er lavet i tidernes morgen så det er med samme fremløbs temperatur, så hele huset på de 207 kvm får samme fremløbstemperatur. radiatoren på 1 sal bliver lidt varm, men ikke noget i nærheden af dem i stuen.

det her opsætning fungere sidste år, fornær på 1 sal der var ikke 23 grader som i resten af huset, der var højst 19,5 grader
radiatorene på førstesal står selvfølgelig på 5, og underetagen står de fra 3-5, jeg kan jo godt hæve fremløbs temperaturen og skruer radiator ventilerne ned i stue etagen, men så går idéen af og have vejrkompenseringen.
« Senest Redigeret: Okt 01, 2015, 21:29 af tuborghunter »

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: opbygning af RTB fyr
« Svar #11 Dato: Okt 02, 2015, 05:36 »
Hej,

Nu ved jeg ikke hvad du mener er idéen med vejrkompensering, men det er at justere anlægstemperaturen i henhold til varmebehovet, på baggrund af vejrforholdene.

Når jeg ser på dine indstillinger virker en fremløbstemperatur på 35oC som urimelog lav når du varmer op med radiatorer.
En radiators ydelse reduceres til ca. 20% når temperaturen er så lav.
Vejrkompenseringen skal indstilles så huset kan varmes op, og radiatorer skal vælges så de passer til det enkelte rums varmebehov.
Hvis der er stor forskel på fremløbstemperaturen ved forskellige radiatorer er der enren tale om et et-strengs anlæg eller der er en fejl i anlægget.

Har du prøvet at udlufte radiatoren på 1. sal ?

Hilsen
Michael



det er svært og se, men 22mm kobber rør går til 1 sal, der er radiator i hele under etagen fornær 2 badeværelser og 1 entre, men det er lavet i tidernes morgen så det er med samme fremløbs temperatur, så hele huset på de 207 kvm får samme fremløbstemperatur. radiatoren på 1 sal bliver lidt varm, men ikke noget i nærheden af dem i stuen.

det her opsætning fungere sidste år, fornær på 1 sal der var ikke 23 grader som i resten af huset, der var højst 19,5 grader
radiatorene på førstesal står selvfølgelig på 5, og underetagen står de fra 3-5, jeg kan jo godt hæve fremløbs temperaturen og skruer radiator ventilerne ned i stue etagen, men så går idéen af og have vejrkompenseringen.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline tuborghunter

  • Begynder
  • *
  • Indlæg: 7
  • Respekt optjent: +0/-0
Sv: opbygning af RTB fyr
« Svar #12 Dato: Okt 02, 2015, 05:50 »
Hej

Jeg har prøvet og udlufte mange mange gange, med der kommer vand lige med det samme, så ikke der problemet er. mine radiator i stue etagen er overdimensioneret, og radiatoren på første sal er underdimensioneret.

De 35 grader i fremløb, med en ude temp på 10 så er der i underetagen ca 22,5-23,5 grader i hele under etagen, men desvære en del kolderer på 1 sal, kan det være pumpen der har svært ved og pumpe derop ???
når jeg kigger på vejrkompenseringpumpen skal den så ikke stå på manuel niv. 3 ???, nu har jeg desvære ikke flowmåler på mit fyr, fordi det kommer jo an på flowet hvor meget pumpen kan pumpe op.
skal den måske skiftes til en 25-60 ???
eller hvis jeg vil nøjes med så lav fremløbstemperatur, for og spare på varmetabet, kan man så sætte en radiator tæt på den anden så de sidder sammen. eller vil jeg ikke få meget ud af det ?? radiatoren skal jo også kunne afsætte varmen til rummet, og det kan den vel ikke hvis de sidder sammen ???

ps jeg købte huset sidste år, så jeg har ikke valgt radiator typer.

« Senest Redigeret: Okt 02, 2015, 05:52 af tuborghunter »

Offline MHES

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 7385
  • Respekt optjent: +470/-56
  • Der findes ikke dumme spørgsmål - kun dumme svar
    • MHES
Sv: opbygning af RTB fyr
« Svar #13 Dato: Okt 02, 2015, 17:59 »
Hej,

Det er ikke fornuftigt at rådgive specifikt uden at have set de aktuelle forhold, men du kan da få et par generelle retningslinjer  ;)

Hvis du har overdimensionerede radiatorer i underetagen og underdimensionerede på førstesalen, vil du aldrig få det til at spille med vejrkompensering !
For at få fornuft med vejrkompensering er det en forudsætning at anlægget er dimensioneret korrekt.
Overdimensionere radiatorer kan køre med lavere fremløbstemperatur, mens underdimensionerede skal have højere fremløbstemperatur.

Du kan selvfølgelig øge varmefladen på førstesalen ved at opsætte en radiator mere, men placeringen har, som du selv er inde på, en stor indflydelse på varmekomforten.
Generelt skal varmefladen (radiatorerne) fordeles jævnt i rummet og helst på de koldeste flader (typisk under vinduer).

Temperaturen i rummene skal styres af radiatortermostaterne og ikke af fremløbstemperaturen.
Fremløbstemperaturen kan så reguleres ned så radiatorerne kun lige netop kan følge med, når der ikke er solindfald eller varmetilførsel fra personer eller udstyr.

Hvorvidt vejrkompensering overhovedet giver en energibesparelse kommer an på om det varmetab der er i anlægget fra rørføring afsættes uden for de rum der skal opvarmes.
Hvis f.eks. en del af rørsystemet ligger i jorden mellem bygninger, i uopvarmede rum, i uopvarmede skunkrum, i uopvarmede kældre eller på uopvarmede lofter, kan der spares lidt/noget ved at sænke anlægstemperaturen.
Men hvis rørføringen ligger så varmetabet blot tilfører varme til de rum der i forvejen skal opvarmes, og varmen ellers kan "bruges", vil vejrkompensering ikke give en besparelse.

I mit hus f.eks. ligger alle rør enten isoleret i rum der skal opvarmes (kælder) eller synligt uisolerede i rum der skal opvarmes (rum på 1. sal med radiatorer).
Det betyder at varmetabet fra rørføringen blot tilførs i rum der alligevel skal opvarmes, og varmen fra varmetabet er aldrig stort nok til at opvarme rummene alene.
Altså, jeg har ingen besparelse med vejrkompensering.

Mht. pumpen så tror jeg ikke at problemet stammer fra den.
Det er en misforståelse at vandet skal "pumpes" op på førstesalen, fordi lige så meget vand som skal op, vil også skulle ned.
Det er altså et system i "vægtbalance" så vandet skal bare sættes i bevægelse, og så er det reelt fuldstændig ligegyldigt om det skal 2 m op eller 20 m op.
Derimod har rørføringen en hel del at sige, men du kan jo simpelt undersøge om pumpen pumper kraftigt nok ved at lukke for alle radiatorer i stueetagen og så se om det hjælper på varmen på førstesalen, vel at bemærke med samme anlægstemperatur.

Hilsen
Michael



Hej

Jeg har prøvet og udlufte mange mange gange, med der kommer vand lige med det samme, så ikke der problemet er. mine radiator i stue etagen er overdimensioneret, og radiatoren på første sal er underdimensioneret.

De 35 grader i fremløb, med en ude temp på 10 så er der i underetagen ca 22,5-23,5 grader i hele under etagen, men desvære en del kolderer på 1 sal, kan det være pumpen der har svært ved og pumpe derop ???
når jeg kigger på vejrkompenseringpumpen skal den så ikke stå på manuel niv. 3 ???, nu har jeg desvære ikke flowmåler på mit fyr, fordi det kommer jo an på flowet hvor meget pumpen kan pumpe op.
skal den måske skiftes til en 25-60 ???
eller hvis jeg vil nøjes med så lav fremløbstemperatur, for og spare på varmetabet, kan man så sætte en radiator tæt på den anden så de sidder sammen. eller vil jeg ikke få meget ud af det ?? radiatoren skal jo også kunne afsætte varmen til rummet, og det kan den vel ikke hvis de sidder sammen ???

ps jeg købte huset sidste år, så jeg har ikke valgt radiator typer.
Styring nr. 47387 RTB på Android tablet
Opvarmer ca. 270 m2
RTB 10 kW v13.xxxx med VVB-styring og udvidelsesprint.
Årsforbrug 4,5 - 5 ton.
Online fra fyr https://stokercloud.dk/v3/#/mhes_rtb10/main-page
Hjemmeside www.mhes.dk
"How to do" videoer http://mhes.dk/hjem-2/videoer.html

Offline Hjemme teori

  • Beta tester
  • Top of the pop
  • *
  • Indlæg: 1884
  • Respekt optjent: +76/-5
Sv: opbygning af RTB fyr
« Svar #14 Dato: Okt 03, 2015, 20:56 »
Og hvis det er radiatorerne i stuetagen der "stjæler" vandet fra  første salen, kunne det måske være nok at hæve fremløbet få grader, så vil stuetagen jo aftage væsentligt mindre vand og herved vil der komme overskud til førstesalen.

Kan det derudover tænkes at førstesalen har en uheldig rørføring med rør der løber op og ned igen til radiatoren, så du har en luftlomme. For det vil i så fald kræve tryk og ikke som Michael skriver bare vand i bevægelse. Men vil så gå under det han beskriver som fejl i anlægget.

Men anlægget skal levere nok vand til at hele radiatoren på førstesalen bliver næste lig med fremløbstemperaturen. Nå du ønsker så lav fremløbs temperatur og radiatoren måske er for lille, skal den jo ikke have for meget/om nogen, flowbegrænsning.
- Mvh Sophus

16kW scotte - V7, 200L VVB, Atmos DC 25GD , 1800L buffer,  solvarme 4,8 m2, 154m2 beboelse
årsforbrug 5 tons brænde/piller, Solceller 5100WP øst/vest vendt